Název:
Environmentální výchova a klimatická krize z pohledu studentů víceletých gymnázií
Překlad názvu:
Environmental education and climate crisis from the point of view of grammar school students
Autoři:
Taušl, Pavel ; Turčová, Ivana (vedoucí práce) ; Dlouhá, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Environmentální výchova a klimatická krize z pohledu studentů gymnázií. Cíle: Hlavním cílem bylo zjistit pohled studentů českých gymnázií na klimatickou krizi a environmentální výchovu. Dílčím cílem bylo dotázat studenty na jejich vztah k přírodě. Metody: Na základě studia literatury byl sestaven nestandardizovaný polostrukturovaný anonymní dotazník. Ten obsahoval 9 otázek týkajících se klimatické krize a 10 otázek týkajících se environmentální výchovy. Dotazník byl nejprve pilotně vyzkoušen u 10 respondentů a následně byly odstraněny veškeré nejasnosti. Poté byl dotazník elektronicky rozeslán gymnáziím z 6 krajů v ČR. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 460 studentů/ek a absolventů/ek českých gymnázií ve věku 18-25 let. Gymnázia byla vybraná záměrně na základě zájmu jejich vedení se na výzkumu podílet. Výsledky: Z odpovědí na otázky týkající se pohledu respondentů na klimatickou krizi vyplynulo, že 98 % z 460 respondentů slyšelo o klimatické krizi, 57 % respondentů souhlasí s tím, že klimatickou krizi způsobuje člověk, 61 % respondentů se zajímá o dopady a příčiny klimatické krize a 60 % respondentů věří tomu, že ji lidstvo zpomalí, případně zastaví. Z odpovědí na otázky týkající se pohledu respondentů na environmentální výchovu vyplynulo, že 49 % z 460 respondentů se na škole učilo o...Title: Environmental education and climate crisis from the viewpoint of high school students. Objectives: The main objective was to explore Czech high school students' perceptions of the climate crisis and environmental education. Other objective was to ask them about their relationship with nature. Methods: Based on the literature review, a non-standardized semi-structured anonymous questionnaire was developed. The questionnaire consisted of 9 questions referring to climate crisis and 10 questions referring to environmental education. It was first pilot-tested with 10 respondents and then adjusted. Subsequently, the questionnaire was electronically administered to Czech high schools in 6 regions. A total of 460 students and graduates aged 18-25 participated in the questionnaire survey. High schools were chosen purposefully based on the interest of their school management. Results: Based on questions referring to climate crisis we found out that 98 % out of 460 respondents have heard about the climate crisis, 57 % of respondents agree that human activity is causing the climate crisis, 61 % of respondents are interested in the impacts and causes of the climate crisis, and 60 % of respondents believe that humanity will slow it down or stop it. Based on questions referring to environmental education...
Klíčová slova:
environmentální otázky; střední vzdělávání; výuka ekologie; Česká republika; Czech Republic; environmental issues; learning ecology; secondary education