Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 133 záznamů.  začátekpředchozí75 - 84dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Stavební plastika administrativních budov první Československé republiky
Červený, Marek ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
Stavební plastiku období První republiky dnes můžeme považovat za jeden z charakteristických projevů své doby. Ve své ikonografii tlumočila jak soudobým divákům, tak budoucím generacím, základní ideologická témata, která tehdejší představitelé, umělci i většina společnosti považovali pro existenci mladého demokratického státu za zásadní. Jejich sdělení je natolik srozumitelné, že ještě dnes můžeme poměrně snadno jejich vzkaz, shlížející na nás z fasád našich měst, číst. Přesto je dnes pro správné čtení potřeba některé základní náměty znovu zkoumat a interpretovat v rámci dostupných znalostí. V úvodní části se tato diplomová práce zaměřuje na předpoklady základních námětových okruhů (práce, pracující lidé etc.) především v českém umění konce 19. a počátku 20. století. Následně se zabývá širšími souvislostmi evropského umění - Francie, Itáli, Německo, které v některých svých projevech vedly k příklonu k realismu, neoklasicismu či nové věcnosti, podobně jako v českém prostředí k civilismu. Dále stručně zmiňuje základní vzorce, které umožňovaly umělcům podílet se na oficiálních uměleckých zakázkách. V kapitole věnované nástupu civilismu v českém umění se nejprve zaměřuje na problematiku pojmů sociální umění, sociální realismus či sociální civilismus a možnost jejich aplikace v oblasti stavební plastiky...
Nauky o barvách v osvícenství a jejich vliv v umění avantgardy
Bareš, David ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Myšlení o barvách provází člověka od samotných počátků jeho uvědomělé existence. V centru mojí pozornosti bude estetické vnímání barev a významy, který jim byly přisuzovány ve výtvarném umění. Z tohoto hlediska se jimi zabývali již antičtí filosofové, velkou pozornost jim věnoval Aristoteles. Ve středověku nalezla symbolika barev své vyjádření u mistrů oltářních obrazů, kteří pracovali s alegorickými významy převzatými z mystické literatury. Návaznost nalézáme u Leonarda da Vinci, který středověkou symboliku propojil s vědecky exaktní definicí barevné perspektivy. Otevřel prostor pro exatní uvažování o barvách, které je spojeno s filosofy baroka Françoisem d'Aguilonem nebo René Descartem. Už ze stručného náhledu do historie teorie barev vyplývá, že se jedná o téma velmi obsáhlé a není možné se mu věnovat v jediné publikaci. Vybral jsem si tudíž pro zpracování užší oblast, která časově započíná vynalezením fyzikální teorie světla Isaakem Newtonem a končí s výkvětem avantgardních tendencí v umění první poloviny 20. století. Jelikož by se však i takto jednalo o nadměrně širokou problematiku, přistoupil jsem ještě k omezení tematickému, ve kterém se budu soustředit především na vlivy, které myšlení osvícenců a preromantiků zanechalo v umění moderních malířů. Ti se totiž ke slavným teoriím barev z konce 18. a...
Vladimír Fultner ve spleti české architektury do roku 1914
Pencák, Marcel ; Švácha, Rostislav (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent) ; Vybíral, Jindřich (oponent)
Práce se zaměřuje na monografické zachycení života a díla Vladimíra Fultnera (1887-1918), jehož jméno bývá v historii české architektury opomíjeno či ponecháváno na okraji. Při podrobném výzkumu se však ukazuje, že jeho tvorba se opírala o nevšední talent, vynikala vysokou uměleckou úrovní a nespornou originalitou na podkladě soudobého architektonického vývoje. Zasluhuje tedy přehodnocení svého významu pro formování domácí modernistické tradice, přestože je soustředěna do nepatrného časového období (1908-1914) a sevřeného realizačního prostoru (Hradec Králové, Jaroměř, Praha, Kutná Hora, Brno). Fultner studoval od podzimu 1904 na české technice v Praze, ale zdejší výuka pozemního stavitelství pod vedením Josefa Schulze a Jana Kouly byla pokrokovými tvůrci považována za zpátečnickou. Pod vlivem agilních spolužáků (P. Janák, J. Chochol, V. Hofman, E. Králík, O. Novotný ad.) se zapojil do činnosti obrodného studentského Spolku posluchačů architektury. Od roku 1906 se řádnému studiu na této škole nevěnoval a vzdělával se zřejmě v okruhu žáků a ateliérových zaměstnanců Jana Kotěry. Stejně jako jeho vrstevníci dostal Fultner možnost pracovat na drobných zakázkách pro výstavu Obchodní a živnostenské komory v Praze v roce 1908, kdy také navázal podnětnou spolupráci s Otakarem Španielem. Krátce po dvacátém roce...
Výtvarná symposia v šedesátých letech
Fišer, Marcel ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent) ; Šetlík, Jiří (oponent)
dizertační práce Práce se zabývá dějinami výtvarných, zejména sochařských sympozií od jejich počátků do začátku 70. let. Tématem se dosud zabývaly pouze dvě syntetické práce, obě v německojazyčném prostředí, které se však věnují pouze sochařským sympoziím a zcela pomíjí ta v ostatních disciplinách. Druhou jejich slabinou je fakt, že se z pochopitelných důvodů zaměřily především na sympozia v západní Evropě, respektive v zámoří, kdežto východoevropská sympozia mapují jen útržkovitě a bez znalosti kontextu. Tato práce se tedy poprvé opírá o důkladný průzkum celého širokého spektra sympozií ve smyslu geografickém i disciplinárním. Důraz je však kladen na sympozia sochařská, kde zanechala nejvýraznější stopu. Práce zasazuje sympozia do obecného vývoje umění a sochařství po druhé světové válce, zejména vzhledem k několika aktuálním dobovým trendům jako je např. fenomén výstav pod širým nebem, budování sochařských parků, rozvoj umění ve veřejném prostoru, nástup abstrakce nebo o něco později svařované kovové plastiky. Základem práce je shromáždění poznatků o všech sympoziích, která probíhala. Přestože někde jsou informace útržkovité, podařilo se značně rozšířit dosavadní soupisy. Zároveň práce popisuje principy jednotlivých sympozií, které se lišily podle zemí a jejich charakteru, a pokouší se mezi nimi...
Výtvarná kultura Protektorátu Čechy a Morava
Pech, Milan ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent) ; Rousová, Hana (oponent)
Disertační práce se zabývá výtvarnou kulturou v Protektorátu Čechy a Morava. Analyzuje české výtvarné umění v době nacistické okupace za druhé světové války. Soustředí se přitom na jeho oficiální polohu, která dosud nebyla badatelsky zpracována. Autor vycházel z průzkumu archivních pramenů, dobového tisku a literatury. Cílem práce bylo sledovat nejen klíčová témata veřejné diskuze o uměleckých otázkách, ale také praktický chod českého legálního výtvarného umění v podmínkách okupace. Nejprve přibližuje historický kontext let 1938 až 1945. Spolu s tím reflektuje vybrané patologické jevy, které okupace a válka v české společnosti vyvolaly. Ty, které se promítly do výtvarného umění interpretuje z psychoanalytického hlediska. Poté se soustředí na oficiální kulturní politiku Protektorátu Čechy a Morava. Sleduje krátkodobé a dlouhodobé cíle nacistické okupační strategie a jejich vliv na chod kulturního života české společnosti. Konstatuje, že cenzura odstraňovala z veřejného života díla židovských umělců, dále práce z nacistického hlediska formálně nebo ideologicky nepřípustná. Následně hovoří o radikálně- konzervativní kritice moderního umění, která vinila avantgardu z merkantilismu, politizace umění, cizorodosti nebo umělecké svévolnosti. Dále se soustředí na otázku tzv. zvrhlého umění (entartete...
Středověká architektura medikantských řeholí ve Slezsku
Jarošová, Markéta ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent) ; Kořán, Ivo (oponent)
1 Abstrakt Předmětem disertační práce je středověká architektura mendikantských řeholí ve Slezsku, která je soustředěna na klášterní kostely minoritů, klarisek, dominikánů a dominikánek. Zvolenému tématu nebyla doposud v odborné literatuře věnována patřičná pozornost, ať už ze strany polského, německého nebo českého dějepisu umění. Mendikantským řeholím ve Slezsku se věnují především historikové, kteří zkoumají středověké dějiny těchto řádů a především formování a vývoj řádových provincií. Těžištěm výzkumu této práce jsou dochované stavby mendikantských řeholí budované v časovém rozmezí od 13. do 14. století. Každá jednotlivá stavba je představena monograficky ve formě rozšířeného katalogového hesla. Katalog středověkých staveb mendikantských řeholí je stěžejním bodem disertační práce. V tomto soupisu jsou jednotlivé stavby rozčleněny podle řádové příslušnosti. Nejprve je zmíněna historie jednotlivého středověkého města a dějiny konkrétního klášterního komplexu. Pozornost je dále zaměřena na situování mendikantských staveb v rámci středověkého urbanismu města. Následuje formální analýza objektu s vytyčením zásadních stavebních etap, přičemž pozornost je věnována především středověké fázi výstavby. Součástí hesla je zhodnocení kulturně-historického významu konkrétní stavby. O rozsahu katalogových hesel...
Ušlechtilé tisky a tvárné procesy a jejich vztahy k dálším uměleckým mediím
Hrabina, Martin ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Tato bakalářská práce je rozdělena do dvou zpřízněných okruhů. Jeden se věnuje fotografii 19. století z širšího hlediska, sleduje především její snahy o prosazení uměleckého statutu pomocí přisvojování tradičních uměleckých pravidel i kritérií hodnocení. Tento základ následně posloužil ke zhodnocení tzv. ušlechtilých tisků v hlavní části práce. Na techniky ušlechtilých tisků není nahlíženo jen z hlediska technologie, ale také skrze problematiku amatérské fotografie a její institucionální zázemí či dobovou teorii umělecké fotografie. Práce představuje nejdůležitější zástupce tohoto oboru v českém prostředí a na konkrétních ukázkách demonstruje rozsah výrazových možností tvárných procesů i poloh jejich obrazového působení.
Jaroslav Špillar (1869-1917) a český výtvarný folklorismus na přelomu 19. a 20. století
Fišerová, Hana ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Prahl, Roman (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat folklorní tendence v českém secesním malířství kolem roku 1900. Období přelomu století je v českém výtvarném umění charakterizováno snahou zorientovat se vývoji západního evropského umění a nalézt vlastní cestu k modernosti. Vznikají nové umělecké spolky, organizují se výstavy velkých osobností tehdejšího západního umění. Vůdčími osobnostmi jsou výtvarní kritikové, jejichž názory výrazně přispívají k vytyčení směru, jakým se české umění bude vyvíjet. Poslední čtvrtina 19. století je zároveň obdobím, kdy je v souvislosti s obrodným procesem české společnosti manifestován potenciál lidové kultury, která je chápána jako původní a nezkažená. Vyvrcholením tzv. národopisného hnutí byla Národopisná výstava českoslovanská konaná roku 1895 v Praze. Na rozhraní těchto dvou proudů: touze po vyrovnání se západnímu umění a zároveň hledání inspiračních zdrojů v lidovém umění, vyrůstá tvorba tzv. regionálních malířů. Diplomová práce se snaží tento fenomén charakterizovat a doložit jeho existenci na srovnání tvorby několika vybraných osobností výtvarného regionalismu. Hlavní část práce bude tvořit popis života a díla Jaroslava Špillara tvořícího na Chodsku, jehož osobnost bude postavena vedle dalších folklorně orientovaných malířů Čech a Moravy (Augustin Němejc, Joža Uprka)....
Malířství a fotografie okolo roku 1900
Voháňková, Romana ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Prahl, Roman (oponent)
Diplomní práce se zaměří především na to, jakými způsoby vstupovalo české malířství okolo roku 1900 do interakce s novými obrazy vytvářenými fotoaparátem. Důležitou kapitolou takového studia je role fotografie jako předlohy či skicy pro práci malíře. Dále vyvstávají otázky po vlivu vizuální stránky fotografie na malbu, tedy například uplatnění fotografické iluze v malířství, podněty chronofotografie a momentní fotografie. Zajímavým problémem, který bude pojednán, je také zásadní odlišnost fotografického média a malby z hlediska barvy. Fotografie velkou měrou rozšířila dobovou vizuální zkušenost, když umožnila trvale fixovat řadu obrazů z oblasti vědy i pseudovědy, bude tedy také nastíněno, jakou odezvu vyvolala tato nová oblast vizuality ve výtvarných kruzích. V neposlední řadě bude práce sledovat dobové reakce malířů na nové médium a také na jeho snahu emancipovat se jako legitimní výtvarný obor. To vše v kontextu a za podpory příkladů ze zahraničí. Klíčová slova: malířství, fotografie, umění okolo roku 1900

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 133 záznamů.   začátekpředchozí75 - 84dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.