Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  začátekpředchozí35 - 44  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Stresový profil u rodičů dětí s poruchou autistického spektra
Lukina, Julie ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Veselá, Michaela (oponent)
Tato práce se věnuje problematice péče o dítě s poruchou autistického spektra. Pečovatelé dítěte s autismem prožívají zvýšenou míru stresu, která je spojená s behaviorálními a sociálními obtížemi dítěte. Literárně-přehledová část se zabývá dětským autismem, atypickým autismem a Aspergerovým syndromem. Zároveň přináší nejnovější poznatky výzkumů zkoumající ranou diagnostiku, etiologii a prevalenci. Nejdůležitější kapitolu tvoří téma psychosociálních dopadů na rodiče a sourozence, kteří zažívají sociální izolaci, finanční obtíže, psychické i fyzické onemocnění a zhoršené rodinné vztahy. Charakteristiky rodičů a dítěte s autismem, dále sociální podpora a intervence patří mezi faktory ovlivňující stresový profil. Návrh kvalitativně-kvantitativního výzkumu má za cíl pomocí dotazníku Stress profile a polostrukturovaného rozhovoru zmapovat stresové profily rodičů dětí s dětským či atypickým autismem a rodičů dětí s Aspergerovým syndromem, výsledky mezi sebou vzájemně porovnat a zjistit, zda a v jakých oblastech se tyto dvě skupiny rodičů ve stresovém profilu liší. Klíčová slova: porucha autistického spektra, stresový profil, rodiče, dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom
Ortorexie nervosa
Dražilová, Anna ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Najbrtová, Kristina (oponent)
Bakalářská práce se zabývá relativně novou poruchou s názvem ortorexie nervosa. V teoretické části je proto nejprve samotný termín vysvětlen. Následně jsou představena existující diagnostická kritéria a zvláštní pozornost je věnována rizikovým faktorům ovlivňujícím rozvoj ortorexie a představení skupin ohrožených jejím rozvojem. Dále je v práci odlišen zdravý životní styl od ortorexie ve smyslu patologie. Stěžejní část práce tvoří kapitoly, v nichž je ortorexie srovnávána se závislostním chováním, obsedantně - kompulzivní poruchou a poruchami příjmu potravy. V návaznosti na poznatky z předchozích kapitol jsou v práci představeny i metody používané k léčbě ortorexie. Ve druhé části bakalářské práce je představen návrh kvantitativního výzkumu, který by byl proveden na vysokoškolských studentech, u nichž byla diagnostikována obsedantně - kompulzivní porucha. Design výzkumu je koncipován jako korelační studie a jeho cílem je zjistit, zda existuje vztah mezi ortorexií a obsedantně - kompulzivní poruchou. Klíčová slova: Ortorexie nervosa, posedlost zdravým stravováním, obsedantně - kompulzivní porucha, poruchy příjmu potravy, závislostní chování
Terapie poruch autistického spektra
Janáková, Kristína ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Veselá, Michaela (oponent)
Táto bakalárska práca sa venuje zmapovaniu možností v terapii porúch autistického spektra (PAS). V rámci prvej, literárne-prehľadovej časti práce sú predložené štyri vybrané vedecky podložené prístupy k terapii PAS, zároveň práca načrtáva aj alternatívne prístupy v terapii s dôrazom na potenciálne nebezpečné metódy. Ďalej sú spomenuté farmakoterapeutické možnosti, ktoré sa v terapii PAS využívajú k zvládaniu komorbidných prejavov ako sú úzkosť, repetitívne či automutilačné chovanie. Záverečná kapitola tejto časti je venovaná prehľadu výskumov v oblasti najnovších možností biologických intervencií, ktoré sa snažia zachytiť kauzálnu príčinu PAS. Hlavným cieľom literárne-prehľadovej časti je načrtnúť rôzne možnosti vo výchove a vzdelávaní a v celkovom zlepšovaní kvality života ľudí s PAS. Z toho následne vychádza druhá časť práce, návrh výskumného projektu. Táto časť práce si kladie za cieľ zmerať efektivitu pomerne nového terapeutického prístupu, konkrétne terapeutického prístupu DIR/Floortime v českom a slovenskom prostredí. K tomuto účelu bol navrhnutý kvantitatívny výskum formou naturalistickej štúdie, merajúci účinnosť vybraného terapeutického prístupu v zlepšovaní autistickej symptomatiky a pohybu na vývojovej trajektórii. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Střídavá péče o děti s poruchou autistického spektra
Zoubková, Alice ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Bakalářská práce se věnuje tématu střídavé péče u dětí s poruchou autistického spektra. Jde o problematiku, která je nejen v českém, ale i v zahraničním prostředí velmi málo probádána, a tato práce si proto klade za cíl vytvořit první komplexnější český materiál s daným zaměřením. Literárně přehledová část textu se zpočátku věnuje současnému pohledu na autismus a také psychosociálním dopadům daného postižení na rodinu. Následuje kapitola zabývající se střídavou péčí v českém prostředí, ale zmíněny jsou rovněž i příklady zahraniční praxe. Stěžejní je však především problematika rozhodování soudů o střídavé péči u dětí s autismem a zejména pak podrobnější popis faktorů, které mohou mít na realizaci této formy porozvodového uspořádání vliv. Ve druhé části práce je navržen výzkumný projekt kvalitativního charakteru, jehož cílem je podrobněji problematiku zmapovat, a to prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s rodiči dětí s autismem, jež střídavou péči s různým úspěchem realizují. Klíčová slova: Poruchy autistického spektra, střídavá péče, rodina, rozvod, porozvodové uspořádání
Existuje vztah mezi neurčitostí a mírou úzkosti?
Stralczynská, Anna ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Šporclová, Veronika (oponent)
Práce si klade za cíl hledat vztah mezi neurčitostí a mírou prožívané úzkosti. Prvním krokem při jejím vypracování bylo zaměření pozornosti na dostupné zdroje zabývající se touto problematikou a hledající souvislost mezi těmito dvěma proměnnými. V první části se věnuje pojmům úzkost, úzkostnost a možnost jejich ovlivnění a následuje rozbor pojmu neurčitost a to především jako neurčitost situace. Kromě toho se práce zaměřuje na změny ve společnosti, které vedou k nárůstu neurčitosti, nejednoznačnosti a mnohoznačnosti jako stále častějších fenoménů naší doby. V závěru práce je navržen kvantitativní výzkum zkoumající vztah mezi neurčitostí situace a mírou úzkosti. Vzhledem k aktuálnosti dané problematiky by bylo zajímavé její další zpracování.
Úprava, ověření, standardizace a vydání elektronické podoby screeningového dotazníku Dětské autistické chování (DACH)
Šporclová, Veronika ; Niederlová, Markéta (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent) ; Thorová, Kateřina (oponent)
Pilotní verze dotazníku Dětské autistické chování (DACH) vznikla v rámci disertačního projektu PhDr. Kateřiny Thorové, Ph.D. Po uvedení do praxe se dotazník stal poměrně využívanou metodou v diagnostice poruch autistického spektra, ačkoliv jeho psychometrické vlastnosti nebyly ověřeny. Teoretická část mé disertační práce si klade za cíl seznámit čtenáře s problematikou autismu v širším kontextu - od příčin k léčbě (terapii). Výzkumným záměrem byla úprava dotazníku ověřeného praxí a ověření psychometrických vlastností dotazníku. Standardizační vzorek čítal 240 probandů. Statistickým zpracováním dat byla prokázána vysoká reliabilita, senzitivita i specificita dotazníku, velmi vysoká je prediktivní hodnota pozitivního výsledku dotazníku. Prediktivní validita byla ověřována korelací mezi výsledky v dotazníku a výsledky metod "zlatého standardu" v diagnostice autismu. Korelační koeficient je nižší, ale dosahuje přijatelné úrovně. Hlavním cílem této práce bylo vytvoření české standardizované metody sloužící k odhalení raných symptomů autismu u dětí. Dotazník je určen k vyplnění rodičům nebo osobám, které dítě dobře znají a jsou s nim v pravidelném kontaktu. Pro snazší dostupnost je praktickým výstupem tohoto projektu elektronická verze dotazníku včetně vyhodnocení a obecných doporučení. Powered by TCPDF...
Diagnostika lexikálně-sémantické jazykové roviny u dětí předškolního věku a u dětí s vývojovou dysfázií
Malechová, Veronika ; Šturma, Jaroslav (oponent) ; Šporclová, Veronika (oponent)
Rigorózní práce se zabývá diagnostikou řečového vývoje dítěte předškolního věku, se zaměřením na lexikálně-sémantickou jazykovou rovinu a komparací intaktního řečového vývojem s narušeným vývojem řeči u dětí s vývojovou dysfázií. Cílem práce je zmapování diagnostické možnosti v oblasti lexika a sémantiky u dětí předškolního věku, představení zahraničního testu Peabody Picture Vocabulary Test a posouzení možnosti adaptace této testové metody do českého jazykového prostředí. Práce se skládá z části teoretické a empirické. Teoretická část se věnuje nejvýznamnějším teoriím a osobnostem v oblasti vývoje řeči a osvojování jazyka, ontogenezi řeči, způsoby hodnocení lexika a sémantiky u nás a v zahraničí a vývojové dysfázii. Empirická část ověřuje možnost použití nástroje Peabody Picture Vocabulary Test v českém prostředí. Výzkumné šetření bylo realizované prostřednictvím kvantitativního výzkumu, v jednotlivých výzkumných etapách byla získána data od 411 testovaných osob. Testový nástroj Peabody Picture Vocabulary Test byl adaptován do českého jazyka a administrován dětem předškolního věku. V pilotní studii byly zkoumány základní vlastnosti testu, po následné jazykové revizi byly ověřovány možnosti jeho použití v českém jazykovém prostředí a srovnávány výsledky v oblasti pasivní slovní zásoby dětí s vývojovou...
Kresba a její význam v předškolním věku
Orlická, Jana ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šporclová, Veronika (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dětskou kresbou a jejím významem v předškolním věku. Je rozdělená do dvou částí, a to na část teoretickou a část praktickou. V části teoretické se zaměřuji na dětskou kresbu v propojení se specifickými aspekty vývoje předškolního věku, dále na pozitivní rozvoj dítěte pomocí kresby a ontogenezi grafického projevu. V závěru teoretické části zmiňuji také diagnostickou hodnotu dětské kresby a využití kresby v arteterapii. Na část teoretickou navazuje návrh výzkumu, jehož cílem je využití konkrétní projektivní kresebné metody - Kresba postavy u předškolních dětí jako doplňkové diagnostické metody. Klíčová slova: dětská kresba, předškolní věk, diagnostika, arteterapie.
Interakce a komunikace ve školních třídách s dětmi s PAS
Bendová, Hana ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Šporclová, Veronika (oponent)
Bakalářská práce obsahuje literárně přehledovou studii a návrh výzkumu. Teoretická část se nejprve zabývá základními informacemi o interakci a komunikaci ve škole. Dále se věnuje problematice poruch autistického spektra, konkrétně především diagnostické triádě problémových oblastí, ve které se projevují, a jejich jednotlivým typům. Obsaženo je zde i téma vzdělávání jedinců s těmito poruchami. Další část práce se zabývá interakcí a komunikací jedinců s poruchami autistického spektra, především jedinců s diagnózami Aspergerův syndrom a vysoce funkční autismus. Je tvořena převážně poznatky studií provedených na toho téma. Praktická část obsahuje návrh výzkumu, jehož tématem je pozitivní změna vztahu učitele a studenta s Aspergerovým syndromem nebo vysoce funkčním autismem vyvolaná změnou interakce a komunikace pomocí metody videotréninku interakcí a její možný vliv na vztah tohoto studenta a jeho spolužáků. Klíčová slova interakce, komunikace, poruchy autistického spektra, student, učitel
Nástup dítěte do školy a možné problémy spojené s tímto vývojovým mezníkem
Šporclová, Veronika ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Souhrn Tématem diplomové práce je nástup dítěte do školy a možné problémy spojené s tímto vývojovým mezníkem. V teoretické části diplomové práce se zabýváme teoretickými přístupy k vývoji dítěte a vývojovou úrovní dítěte v předškolním a mladším školním věku. Další část je zaměřena na školní zralost a připravenost dítěte. V kapitole, která je věnována vstupu dítěte do školy, uvažujeme o různých faktorech, jež mohou ovlivňovat školní úspěšnost prvňáčka i to, jak se ve škole cítí. Tématem empirické části jsou domácí úkoly a součinnost rodičů a školáků při domácí přípravě. Výzkum je součástí mezinárodního projektu, který je v textu krátce představen, jehož cílem je lépe porozumět problematice domácí přípravy do školy a roli jednotlivých klíčových aktérů. Kvalitativní studie sleduje průběh domácí přípravy, postoje dětí k domácím úkolům a také to, jak vnímají děti pomoc rodičů s domácími úkoly. V kvantitativní části sledujeme nakolik se shodují výpovědi rodičů a dětí v otázkách týkajících se průběhu domácí přípravy, pomoci rodičů s domácími úkoly a postojů k domácí přípravě. Klíčová slova: domácí úkoly, domácí příprava na školu, rodiče, žák, spolupráce, pomoc rodičů, předškolní věk, mladší školní věk

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   začátekpředchozí35 - 44  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.