Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 51 záznamů.  začátekpředchozí32 - 41další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rodičovská regulace užívání obrazovek (médií) u dětí mladšího školního věku
Kocourek, David ; Lukavská, Kateřina (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Diplomová práce v teoretické části pojednává o konceptu rodičovské výchovy ohledně medií - media parentingu. Komplexně nahlíží na tuto problematiku - popisuje jeho jednotlivé druhy a zabývá se různými proměnnými (na straně rodiče i dítěte), které mají vliv na míru a upřednostňovanou strategii mediální výchovy. V teoretické části se rovněž zmiňuji o negativním a pozitivním vlivu moderních médií na výchovu dětí. Součástí práce jsou rovněž doporučení světových organizací pro prevenci problémového a rizikového užívání médií a představení vybraných nástrojů, které měří míru media parentingu. Hlavním cílem praktické části práce bylo vytvořit nový dotazník, který by komplexně zjišťoval míru a styl media parentingu, uplatňovaný u rodičů dětí 1.-3. třídy ZŠ. V práci popisuji postup jeho tvorby a následné ověření v pilotní studii. V diplomové práci jsou rovněž uvedeny psychometrické vlastnosti dotazníku (např. míry vnitřní konzistence škál nebo výsledky konfirmační faktorové analýzy). Na základě sesbíraných dat jsem dále sledoval vztahy mezi škálami média parentingu a dalšími proměnnými socioekonomického a demografického charakteru na straně dětí i rodičů za využití korelační analýzy a t-testů pro nezávislé výběry. V diskuzi porovnávám psychometrické charakteristiky našeho nově vzniklého dotazníku s jinými...
Role asistenta pedagoga u žáka s poruchou autistického spektra
Hlaváčková, Barbora ; Kučerová, Olga (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou asistenta pedagoga u žáků s poruchou autistického spektra. Cílem práce je odhalit specifičnost role asistenta pedagoga u žáků s poruchou autistického spektra a pojmenovat důležité aspekty této profese. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část shrnuje poznatky k tématu. Je zde představena instituce asistenta pedagoga, která je začleněna do systému školského poradenského systému. Dále jsou představeny poruchy autistického spektra. Pozornost je upřena na jejich projevy v rámci školní docházky a možnosti eliminace jejich negativních dopadů. Teoreticky jsou zde pojmenovány vývojové mezníky žáků školního věku a uvedeny základní charakteristiky jednotlivých vývojových období. Praktická část seznamuje čtenáře se zkušenostmi jednotlivých asistentů pedagogů u žáků s poruchou autistického spektra. Je zde uvedena metodologie výzkumu. Výzkumný přístup je kvalitativního rázu. Data jsou sbírána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pěti respondentkami. Analýza a interpretace dat je provedena prostřednictvím metody zakotvené teorie. V rámci práce jsou definovány charakteristické oblasti profese asistenta pedagoga. Zkoumají se obecné podobnosti a individuální rozdílnosti. Výsledkem práce je pojmenování rysů společných všem asistentkám u...
Syndrom vyhoření u učitelů na 1. stupni ZŠ z hlediska heterogenity žáků
Ambrožová, Markéta ; Špačková, Klára (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Diplomová práce volně navazuje na již publikovanou studii týkající se syndromem vyhoření a stresory práce učitelů základních škol (Ptáček et al. 2019). Především se zaměřuje na problematiku vlivu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v souvislosti se vznikem syndromu vyhoření u učitelů na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se zabývá obecně syndromem vyhoření u pedagogů, stanovuje jeho faktory, projevy a fáze, seznamuje s různými metodami a škálami jeho měření. Definuje specifické vzdělávací potřeby u dětí, nastiňuje možnosti práce s nimi, a zdůrazňuje náročnost učitelské profese. Část praktická zkoumá vliv heterogenity žáků (věk, pohlaví, SVP) na přítomnost projevů syndromu vyhoření u učitelů, zkoumá vyšší míru náchylnosti k syndromu vyhoření z hlediska genderu a věku. Výzkum mimo jiné prokázal úzký vztah mezi počtem žáků ve třídě s SVP a projevy syndromu vyhoření učitelů, zatímco neprokázal úzkou souvislost mezi počtem žáků ve třídě.
Grafické projevy u ohrožených žáků mladšího školního věku
Járka, Štěpán ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Tato práce se zabývá specifickou oblastí poruch učení, která souvisí s hrubou a jemnou motorikou. Proto se zaměřuje především na projevy dysgrafie. Jejím cílem je totiž postihnout zvláštnosti této poruchy v závislosti na kresbě a výtvarných schopnostech žáků. V práci je použita Rey-Osterriethova komplexní figura a doplňující úkoly, které jsou s touto figurou srovnávány. Rey-Osterriethova komplexní figura je známý a používaný diagnostický nástroj v oblasti poruch učení a v této práci slouží k porovnání výkonů žáků. Důležitá je výtvarná schopnost žáka, jeho vnímání perspektivy, prostorové kompozice a práce s linií. Výkon každého žáka je v práci podrobně popsán, jak pomocí kvantifikace, tak pomocí písemného popisu. V práci se také nachází kazuistiky a porovnání výsledků žáků, kteří se odlišují od průměrných hodnot.
Podpora rozvoje čtenářské pregramotnosti u dítěte předškolního věku s odlišným mateřským jazykem
Juránková, Klára ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřená na předškolní děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v českých mateřských školách a jejím cílem bylo podpořit rozvoj složek čtenářské pregramotnosti, zejména rozvoj slovní zásoby a porozumění mluvenému slovu a předčítanému textu u dvou konkrétních dětí předškolního věku s odlišným mateřským jazykem z různých jazykových rodin. Teoretická část obsahuje základní informace o vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem včetně jejich jazykové podpory a metodické a výukové materiály vhodné pro jazykovou podporu dětí s OMJ v předškolním věku. Dále se teoretická část věnuje vymezení čtenářské pregramotnosti a jejích složek a práci s knihou. Praktická část byla realizována formou akčního výzkumu zapojením dvou dětí předškolního věku s odlišným mateřským jazykem z různých mateřských škol s cílem podpořit u nich čtenářskou pregramotnost, zejména prostřednictvím rozvoje slovní zásoby, porozumění mluvenému slovu a předčítanému textu a ověřit, jaké metody se osvědčily jako nejvhodnější pro podporu českého jazyka jako cizího jazyka u dětí z různých jazykových rodin. Výsledky intervenčních aktivit poukázaly na vhodnost práce s knihou jako oporou k aktivitě, práce s ilustracemi s knihami, využití reálných předmětů a především vhodnou komunikaci a formulaci výroků při práci s dětmi...
Péče v profesi školního psychologa - o sebe a od druhých
Pýchová, Pavlína ; Lucká, Barbora (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Bakalářská práce je věnována problematice školní psychologie. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak vypadá péče o duševní hygienu v profesi školního psychologa a zmapovat faktory, které daný proces péče o sebe ovlivňují. Problematika je zkoumána v souvislosti se stresovými situacemi, jež jsou danými psychology vnímány a v kontextu přístupu a pohledu vedení školy na danou problematiku. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část slouží k uvedení do tématu a zprostředkovává postřehy z literatury k dané tematice. Charakterizuje školní psychologii jako obor, popisuje specifika činnosti školního psychologa, náplň jeho práce, klientelu a úskalí, která mohou během jejího vykonávání nastat. Také se zabývá zátěží a možnostmi psychohygieny v pomáhajících profesích. Praktická část uvádí čtenáře do metodologie a jsou v ní reprezentovány výsledky analýzy rozhovorů. Pro realizaci výzkumu byl zvolen kvalitativní přístup. Data byla sbírána formou rozhovorů se školními psychology na základních školách, doplněna o rozhovory s ředitelem či zástupcem školy. Výstupem je zhodnocení stavu péče a vlivů ovlivňujících péči o duševní hygienu v profesi školního psychologa. KLÍČOVÁ SLOVA školní psycholog, péče, psychohygiena, vedení školy
Předškolní dítě v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Severová, Veronika ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Bakalářská práce se zabývá případovou studií konkrétního zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a kazuistikou vybraných předškolních dětí, které jsou umístěny ve zmiňovaném zařízení. V teoretické části charakterizuji dítě v předškolním věku, jeho vývoj a potřeby. Dotýkám se také tématu syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (dále v textu jen "CAN"), poruch rodiny a náhradní rodinné péče. Shrnuji také obecné informace o zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (dále v textu jen "ZDVOP") v České republice, jejich náplň a cíl. Hlavní metodou výzkumu je případová studie konkrétního pražského zařízení ZDVOP, kterou jsem tvořila na základě analýzy dat, přímého pozorování, zapojování se do běžného provozu a rozhovoru se sociální pracovnicí. Případová studie obsahuje stručnou charakteristiku zařízení a detailně zpracované záznamy třech mnou vybraných dětí, zaměřuji se zejména na celkovou prosperitu dítěte, jeho jednání, zvládání dané situace a prožívání odloučení od blízké osoby. Cílem mé bakalářské práce je pozorovat psychický i fyzický stav vybraného předškolního dítěte ve ZDVOP po celou dobu pobytu. Sledovat jeho změny v chování, vztah mezi ním a blízkými osobami a hledat okolnosti, které dítě ovlivňují během pobytu v zařízení. Na základě uvedeného cíle si odpovídám na výzkumné...
Dynamická diagnostika v praxi školního psychologa
Mrázková, Marína ; Lucká, Barbora (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
Tato bakalářská práce představuje dynamickou diagnostiku jako přístup, který může být součástí práce školních psychologů a pokouší se zjistit, nakolik je tato metoda aplikována v praxi českých školních psychologů. Data byla shromážděna a analyzována pomocí metody kvalitativního výzkumu z polostrukturovaných rozhovorů ze sedmi školními psychology. Z výzkumu vyplynulo, že školní psychologové ve své práci využívají v různé míře principy dynamické diagnostiky, ale ve většině případů ji nevyužívají systematicky. Tento závěr je ve shodě s výzkumem, který byl realizovaný v rámci projektu RAMPS-VIP III. V závěru práce autorka nabízí hypotézu, že by bylo přínosné, kdyby byli školní psychologové s touto metodou podrobněji seznamováni již během studia, zejména ti, kteří potenciálně míří do školství či poradenství. KLÍČOVÁ SLOVA Dynamická diagnostika, školní psychologie, vzdělávací obtíže, zkušenost zprostředkovaného učení
Sociálně emoční kompetence dětí vzdělávaných v domácím prostředí
Rubišová, Soňa ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Kučerová, Olga (oponent)
My thesis deals with level of socially emotional competence of home educated children. In theoretical part I present concept of individual education and disputation of various authors on this subject, characterize development period of young school age and present theoretical delimitation of both test methods that I use for data collection. Empirical part consist of elaborate comparison of output of two groups of children aged 8 - 10 years, each group consist of 5 respondents. First group is constituted of children that are home educated more than one year. Second group include children attending regular educational institution and meet the conditions I determined for pair comparison. Main methods for data collection are the Intelligence and Development Scales (IDS) and my own initiative material made of seven photographs, that are evaluated with the Scale of Social Orientation (SOS). Results are processed qualitatively. I compare individual pair of children from exploratory and control group followed by summary comparison. Then I analyze content of answers. Acquired results don't imply any significant differences in performance of exploratory and control group. KEYWORDS homeschooling, social emotional competencies, younger school age, test IDS, the Scale of Social Orientation

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 51 záznamů.   začátekpředchozí32 - 41další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
11 KUČEROVÁ, Olga
1 Kučerová, Oldřiška
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.