Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Motivace dívek ke studiu vědeckotechnických oborů vysokých škol
Bašusová, Martina ; Cirklová, Jitka (vedoucí práce) ; Cidlinská, Kateřina (oponent)
Práce Motivace dívek ke studiu vědeckotechnických oborů vysokých škol se věnuje problému nízkého počtu dívek na školách vědeckotechnického zaměření. Zkoumá, jak jsou dívky ke studiu motivovány, jaké vlivy na ně při výběru školy působí a jaké faktory je nejvíce ovlivňují. Práce se snaží určit míru vlivu socializace a to tedy vliv rodiny, poté školy a učitelů, kamarádů a spolužáků a také jiných možných vlivů jako například možnosti budoucího uplatnění. Dále se zaměřuje i na možné vlivy společnosti a stereotypů a rozdílů ve vrozených vlastnostech chlapců a dívek. Výzkum byl rozdělen do dvou částí, nejprve byly provedeny rozhovory s dívkami, které v současné době vědeckotechnické obory studují a poté bylo uskutečněno dotazníkové šetření s dívkami v posledních ročnících středních škol. Po provedení analýzy dat a sepsání zjištění došlo ke konečné diskuzi a interpretaci. Dívky ve výběru školy ovlivňují rodiče především svou podporou, dalším silným vlivem jsou učitelé, kteří svými pedagogickými schopnosti a podporou dokáží silně na dívky působit. Důležitá je záliba v matematice, jelikož oblíbenost předmětu koreluje s výběrem vysoké školy, dále také dobrá možnost budoucího uplatnění. Chlapci jsou stále bráni jako lépe přizpůsobeni pro vědeckotechnické obory, dívkám je zas přisuzována píle a pečlivost....
Zkušenost genderových stereotypů na technických vysokých školách - případ vybraných fakult ČVUT Praha
Truong, Phuong Thi ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Cidlinská, Kateřina (oponent)
Tato práce se zabývá genderovými stereotypy vyskytující se na technických vysokých školách. Jedná se o studijní obory, které jsou tradičně spojovány s muži. Studentky technických oborů tvoří na těchto školách menšinu a mohou se během studia setkávat s předsudečným jednáním ostatních studentů a učitelů kvůli jejich pohlaví. Kvalitativní metodou jsou zjišťovány, jaké konkrétní genderově stereotypní vzorce se vyskytují na fakultách ČVUT, které bylo vybráno jako typický zástupce technické vysoké školy. Dále se práce věnuje postoji studentek k těmto stereotypům a k majoritnímu mužskému kolektivu na těchto oborech. Bylo zjištěno, že ačkoliv se studenti a učitelé chovají k dívkám převážně vstřícně a pozitivně, stále u nich přetrvává stereotypní smýšlení o ženách jako méně technicky nadaných. Někteří tento předsudek dávají najevo ve svém chování. Pro studentky nejsou takové předsudky problémem. Během svého studia se s předpojatým jednáním setkaly, nepovažují to však za bariéru, která by se nedala překonat. Mnohdy se jedná o dívky, které si dobře rozumějí s chlapci, respektují, že technický obor je dominantou mužů a dle toho jednají. Tato práce podrobně mapuje studentské zkušenosti s genderovými stereotypy na technických vysokých školách a vnímání těchto předsudků studentkami.
Proměna názorů a postojů českých žen ve vztahu k rodině a reprodukčnímu chování
Abrhámová, Veronika ; Kandert, Josef (vedoucí práce) ; Cidlinská, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce " Proměna názorů a postojů českých žen ke vztahu k rodině a reprodukčnímu chování" je zaměřena na kvalitativní výzkum dvou generací českých žen. Výzkum byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Dotazovány byly vždy matka a dcera z jedné rodiny, tak aby bylo možné zjistit případný mezigenerační posun v přístupu k rodině a reprodukčním strategiím. Zároveň bylo možné vysledovat, kde se rodinné vzorce přenášely z matky na dceru skrze socializaci. Otázky byly rozděleny do tří částí, první se soustředila na orientační rodinu, druhá na prokreační rodinu a třetí zahrnovala postojové otázky k rodině jakožto instituci. Všechny dcery jsou v současné době studentkami vysoké školy, tudíž byla také zkoumána úloha vysokoškolského vzdělání na podobu plánovaného rodinného cyklu. Získaná zjištění byla vztažena k době, ve které byla daná dívka či žena vychovávána. Výchovu matek poznamenal komunistický systém, zatímco dívky již vyrůstali v demokratické společnosti.
The Gender Segregation of the Labour Market in Czech Republic
Koloušková, Barbora ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Cidlinská, Kateřina (oponent)
Predložená práca prináša komplexný pohľad na problematiku genderovej segregácie trhu práce v Českej republike. Genderová segregácia trhu práce je jednou z hlavných príčin, a zároveň dôsledkov, nerovnosti pohlaví. Spôsobuje rozdielne zastúpenie mužov a žien v zamestnaniach a na rôznych pracovných pozíciách. V úvode textu autorka popisuje postavenie žien na trhu práce v Českej republike, aby vzápätí nadviazala analýzou dát, ktorá dokazuje existenciu tohto problému v českom prostredí a približuje jeho rozsah. Zároveň predstavuje základné teórie vysvetľujúce genderovú segregáciu pracovného trhu a skúma jej príčiny a dôsledky. Segregáciu delí na horizontálnu a vertikálnu, ktoré analyzuje osobitne a v závere ich prepája, aby ukázala stav celkovej segregácie. Horizontálne segregácia znamená nerovnomerné rozloženie mužov a žien v rozdielnych odvetviach a zamestnaniach. Vertikálna segregácia odkazuje na ich rozloženie v hierarchii pracovných pozícií. Za posledných 20 rokov sa segregácia pracovného trhu v Českej republike zlepšila, avšak nie v dostatočnej miere, pretože trh práce je stále výrazne segregovaný na mužské a ženské zamestnania. Takéto rozdelenie spôsobuje sociálnu a mzdovú diferenciáciu, a to v neprospech ženskej časti populácie.
Politický a legislativní diskurs náhradního výživného v České republice
Cidlinská, Kateřina ; Pavlík, Petr (vedoucí práce) ; Havelková, Barbara (oponent)
Česká republika se, podobně jako ostatní evropské země, pro něž je charakteristická vysoká míra rozvodovosti, potýká s problémem neplatičství výživného na dítě. Neplatičství ohrožuje zdravý a zdárný vývoj dítěte a má významný genderový rozměr - pečujícími rodiči, kteří se musí s finanční tísní vypořádávat, jsou většinou ženy. Samoživitelství spolu s neplatičstvím a diskriminací žen na pracovním trhu (a dalšími dopady genderových nerovností) patří mezi hlavní faktory fenoménu "feminizace chudoby". Jedním z možných řešení tohoto problému je institut náhradního, státem vypláceného výživného, jež se stává v zahraničí stále častější praxí. V ČR již proběhly tři pokusy o jeho zavedení, ale všechny byly neúspěšné. Čtvrtý je prozatím ve fázi projednávání. Tato práce se snaží odhalit důvody dosavadních neúspěchů těchto pokusů. Mapuje český politický a legislativní diskurs institutu náhradního výživného a pokouší se jej zasadit do mezinárodního kontextu. Předmětem zkoumání jsou české návrhy zákonů upravujících náhradní výživné, vybrané zahraniční úpravy náhradního výživného, oficiální politická diskuse českých návrhů (parlamentní projednávání a stanoviska relevantních orgánů) a rozhovory s českými političkami. Analýza ukázala, že hlavním důvodem nepřijetí všech předložených návrhů nebyla jejich nedostatečná...
Mentoringový program pro studentky středních škol se zájmem o technické obory. Projektová zpráva.
Cidlinská, Kateřina ; Fucimanová, Martina
Zpráva z 5. ročníku mentoringového programu pro středoškolačky, jehož cílem je podpořit dívky ve studiu technických oborů na vysoké škole. Zpráva obsahuje přehled zúčastněných (mentees a mentorek), jejich škol, očekávání účastnic programu, přínos programu pro účastnice, zhodnocení naplnění výzev minulého ročníku a vytyčení výzev pro další ročník.
Mentoringový program pro studentky středních škol se zájmem o technické obory. Projektová zpráva
Cidlinská, Kateřina
Roku 2013 se uskutečnil třetí ročník mentoringového programu pro středoškolačky se zájmem o studium vysoké školy technického zaměření. Programu se zúčastnilo 26 středoškolaček a 19 mentorek (vysokoškolaček). Do programu se zapojilo 7 vysokých škol z Prahy, Brna a Olomouce (UK, ČVUT, VŠCHT, VUT, MU, VFU, UPOL). Zpráva z projektu seznamuje s průběhem třetího ročníku programu.
Mentoringový program pro studentky středních škol se zájmem o technické obory. Projektová zpráva
Cidlinská, Kateřina
Roku 2012 se uskutečnil druhý ročník mentoringového programu pro středoškolačky se zájmem o studium vysoké školy technického zaměření. Programu se zúčastnilo 22 středoškolaček a 14 mentorek (vysokoškolaček). Do programu se zapojilo 7 vysokých škol z Prahy, Brna a Olomouce (ČVUT, VŠCHT, VUT, MU, VFU, UPOL). Zpráva z projektu seznamuje s průběhem druhého ročníku programu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.