Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 159 záznamů.  začátekpředchozí126 - 135dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obranné mechanismy u dětí mladšího školního věku
Glaser, Jiří ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Bakalářská práce obsahuje literárně přehledovou studii a návrh výzkumu. Teoretická část se nejprve zabývá charakteristikou obranných mechanismů a jejich možnými klasifikacemi. Dále se věnuje metodám diagnostiky obranných mechanismů, popisuje jaké typy metod existují a ke každému typu uvádí dva zástupce. Současně jsou zmíněny další metody, které lze využít pro určování obranných mechanismů u dětí. Pokud existují, jsou k daným metodám uvedeny výzkumy zabývající se jejich reliabilitou a validitou. Další část práce charakterizuje obranné mechanismy u dětí a uvádí výzkumy, které se tomuto tématu věnují. Následně je rozebráno téma vývoje obranných mechanismů, společně s výzkumy týkajícími se této problematiky. V závěru je uveden návrh výzkumu, jehož tématem je srovnání diagnostiky obranných mechanismů pomocí Testu pohádek a Defense Mechanism Manual.
Comparative study of naturally bilingual children and children attending a bilingual educational institution
Gulášová, Ivana ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Předmětem této práce je bilingvismus u dětí pocházejících z dvojjazyčných rodin a dětí navštěvujících bilingvální nebo cizojazyčné předškolní zařízení. Teoretická část klade důraz hlavně na specifika dětského bilingvismu a bilingvismu obecně, charakteristiku bilingválních rodin a předškolní jazykové instituce. Dále popisuje obecný řečový vývoj u dětí a porovnává ho s vývojem řeči u simultánně bilingválních dětí, tj. vychovávaných dvojjazyčně v rámci rodiny již od narození. Praktická část má mapující charakter a jejím předmětem je bilingvismus dětí v předškolním věku. Metodou výzkumu je online dotazník předložen rodičům. Výzkumný vzorek zahrnuje 45 dětí. Data jsou porovnávány mezi dětmi vychovávány dvojjazyčně v rodině a dětmi navštěvujícími bilingvální školky. Zároveň naznačují obecné tendence bilingvální výchovy. Zajímavým zjištěním je, že se rodiče dětí, které chtějí vychovávat bilingválně, na tento druh výchovy nijak nepřipravují a že i slabší jazyk dítěte, který se učí v předškolním zařízení, se projevuje v jeho egocentrické řeči. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Psychosociální situace sourozenců postižených dětí
Husová, Lucie ; Šturma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Diplomová práce pojednává o psychosociální situaci sourozenců dětí s pervazivní vývojovou poruchou. V teoretické části práce mapuje nové poznatky o autismu a vlivu autistického dítěte na sourozence. Část věnována autismu je nejvíce zaměřena na neurobiologické poznatky tohoto onemocnění. Část věnována sourozencům je zaměřena na poznatky z dostupných výzkumů a matuje současný stav vědeckého poznání. Empirická část pak mapuje psychosociální situaci sourozenců autistů. K výzkumu bylo přistupováno kvalitativní metodou. Hlavní použitou metodou je test FAST (Family System Test) a na něj navazující rozhovor. Diplomový projekt přispívá k hlubšímu pochopení psychologické a sociální situace zdravého sourozence. V práci jsou uvedeny detailní případové studie, které naznačují možná rizika, která plynou ze soužití s autistickým dítětem. V diplomovém projektu jsou také naznačeny směry dalšího vývoje výzkumu. Klíčová slova: Sourozenci, autismus, psychosociální situace sourozenců
Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení se zaměřením na začínající učitele
Štěrbová, Nina ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Práce "Sociální dovednosti učitelů a možnosti jejich rozvíjení, se zaměřením na začínající učitele" se zabývá možností využití videotréninku interakcí k rozvoji sociálních dovedností začínajících učitelů. Teoretická část práce uvádí analýzu dnešního stavu pre- a postgraduálního vzdělávání, zaměřuje se na osobnost a sociální dovednosti učitelů, především na dovednosti komunikační. Praktická část zkoumá, zda dochází k rozvoji sociálních dovedností začínajících učitelů při užití metody videotrénink interakcí, která je k tomuto účelu upravena. Data získaná pozorováním 23 učitelů jsou analyzována pomocí programu V.I.P. Výsledkem je poznatek, že metoda videotrénink interakcí se významně podílí na celkovém rozvíjení sociálních dovedností učitele. Pozitivní vliv má videotrénink interakcí na aktivaci studentů, zejména na souhlasný příjem studentů učitelem a na parafrázování výroků studentů
Psychologické aspekty kyberšikany
Šmolka, Michal ; Štětovská, Iva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Diplomová práce "Psychologické aspekty kyberšikany" se zabývá šikanou, moderními komunikačními prostředky a kyberšikanou. Přibližuje hlavní psychologické poznatky o šikaně, zkoumá fenomény komunikace pomocí moderních technologií a předkládá základní informace o stále relativně novém jevu, kterému se říká kyberšikana. Na teoretickou část navazuje část empirická, která je složena z kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Záměrem kvalitativního výzkumu bylo postihnout fenomény spojené se šikanou a kyberšikanou. Kvantitativní výzkum pak podává informaci o výskytu šikany a kyberšikany v České republice a mapuje pocity, které prožívají oběti šikany a kyberšikany. Významnou částí práce je analýza závislosti těchto pocitů na různých faktorech.
Psychologické aspekty individualizace přístupu k žákům se specifickými poruchami učení
Michalová, Zdeňka ; Mertin, Václav (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Zdeňka Michalová Psychologické aspekty individualizace přístupu k žákům se specifickými poruchami učení Individualization of Approach to Learnes with Specific Learning Disabilities and It's Psychological Aspects Anotace Diplomová práce se zaměřuje především na zmapování úrovně individuálního přístupu učitelů k integrovaným žákům se specifickými poruchami učení v základních školách. Snaží se postihnout, do jaké míry naplňují psychologické aspekty individuálního přístupu k těmto žákům v procesu inkluze ve srovnání s integrovanými žáky s jinými handicapy. Literárně- přehledová část práce shrnuje základní poznatky o vzdělávání, integraci a školském systému České republiky. Věnuje se podrobněji specifickým poruchám učení a pokouší se aplikovat poznatky z pozitivní psychologie na individuální přístup k jedincům se SPU. Empirická část analyzuje a srovnává kvantitativním šetřením úroveň vědomostí učitelů 1. a 2. stupně základních škol o SPU. Dále zkoumá jejich znalosti vhodných postupů pro práci se žáky s SPU a dovednosti jejich praktické aplikace s preferencí psychické podpory těchto dětí. Částečně porovnává rozdíly v přístupu učitelů k žákům s SPU a k integrovaným žákům s jinými handicapy. Klíčová slova: Edukace, handicap, inkluze, individuální přístup, integrace, kompetence, optimální psychická zátěž, osobnost,...
Systemický přístup a rozhovor jako užitečná podpora v praxi kariérního poradce
Koptová, Naděžda ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
První část práce podává teoretický úvod do problematiky kariérového poradenství a volby další vhodné vzdělávací cesty, jsou objasněny důležité pojmy probíraného tématu. Je představena struktura poradenského systému v ČR, vybrané modely teorií kariérového vývoje, charakteristika vývojového období na rozhraní pubescence a adolescence s ohledem na volbu další vzdělávací cesty na konci studia základní školy. Seznamuje s kariérními poradenskými službami poskytovanými v PPP, s používanými metodami, technikami, oblastmi zájmu. Dále seznamuje se základními principy systemického přístupu a charakteristikami systemického rozhovoru. Empirická část práce přináší teoreticko- metodologická východiska, ze kterých šetření vychází a konkrétní kazuistiky, které demonstrují v situaci poradenské konzultace hledání souladu mezi osobností žáků, předpoklady pro výkon určitého povolání, nejistotou, neznalostí a nedostatečnou připraveností při volbě jejich další vzdělávací cesty. V kazuistikách i diskusi se práce snaží poukázat na užitečnost a přínos zvoleného systemického přístupu a rozhovoru právě v procesu vlastního kariérního poradenství. Snaží se poukázat na vhodnost systemického přístupu jako teoretického a filozofického rámce kariérního poradce v kontextu rozhovoru s dítětem a jeho rodiči. Práce ukazuje, že tento...
Profesní orientace žáků základní školy
Sklenářová, Hana ; Gillernová, Ilona (oponent) ; Mertin, Václav (oponent)
Studie je zaměřena na profesní orientaci žáků devátých tříd základních škol. Skládá se ze dvou základních částí: teoretické a empirické. Ve třech kapitolách teoretické části jsou rozebrány poznatky ontogenetické psychologie o období dospívání s akcentem na volbu další vzdělávací dráhy, dále jsou identifikovány vlivy vybraných objektivních i subjektivních činitelů v procesu přechodu žáků ze základní na střední školu. Následně jsou rozpracovány vybrané koncepce kariérových teorií, a to včetně uvedení výsledků souvisejících zahraničních a českých výzkumů. Empirická část obsahuje s ohledem na cíle práce popis zjišťovaných proměnných a stanovených hypotéz, popis vzorku respondentů a použitých metod. Na základě kvantitativního šetření jsou popsány korelační vazby mezi vybranými proměnnými. Výsledky výzkumu jsou shrnuty v téže kapitole a následně podrobněji rozebrány v diskuzi. Práci uzavírají přehled použité české i zahraniční literatury a přílohy.
Pikler pedagogika raného věku
Noack, Dana ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Název práce: Pikler pedagogika raného věku Autor: Dana Noack Katedra (ústav): Katedra psychologie, FF UK Vedoucí diplomové práce: Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. Abstrakt: Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem rodiče, kteří se seznámili s principy Pikler pedagogiky, využívají tyto principy v rodinné výchově v období do tří let věku dítěte. V rámci teoretické části byl popsán proces socializace (se zdůrazněním předpokladů k rané interakci na straně dítěte i rodiče), téma výchovy v rodině (základní modely a její závislost na sociokulturním a historickém kontextu) a nastíněny nejdůležitější aspekty vývoje dítěte během prvních tří let. V poslední kapitole teoretické části je představena postava maďarské dětské lékařky Emmi Pikler, základní východiska jejího přístupu a jeho principy vztahující se na oblast motorického vývoje, péče a hry. V empirické části jsou popsány výsledky kvalitativní obsahové analýzy dat získaných pomocí dotazníku. Data zprostředkovávají základní představu o tom, jakým způsobem konkrétní rodiče využívají principy Pikler pedagogiky při výchově svých dětí.
Přirozený dětský bilingvismus a trilingvismus - specifické aspekty,možnosti a meze.
Scholl, Lucie ; Gillernová, Ilona (oponent) ; Mertin, Václav (oponent)
Tato rigorózní práce je rozšířením mé diplomové práce Aktuální trendy v otázce dětského bilingvismu (2010) o specifickou oblast trilingvismu, a to jak v teoretické, tak v empirické rovině. Předmětem této práce je přirozený dětský bilingvismus a trilingvismus. V teoretické části práce je cílem podat ucelený přehled současného pohledu na problematiku bilingvismu a trilingvismu, s důrazem na shrnutí novějších odborných statí a výzkumů. V centru zájmu jsou především specifika vícejazyčného řečového vývoje, vliv na kognitivní funkce, otázka vzájemné vyváženosti jazyků, faktory úspěšné jazykové výchovy a poukázání na možnosti, ale i limity, které se v této oblasti ukazují. Empirická část je pojata jako mapující studie, sběr dat probíhal pomocí dotazníku pro rodiče a testování aktivní slovní zásoby u předškolních dětí. Původní výzkum pracoval s 25 dětmi z česko-německých bilingvních rodin. V nové fázi výzkumu byla zkoumána skupina 10 trilingvních dětí. Sběr i zpracování dat bylo shodné, ale hlavním cílem bylo hledat specifické charakteristiky, ve kterých se trilingvní a čistě bilingvní děti a rodiny liší. Z kvalitativní analýzy dat vyplývá, že v rámci výzkumného vzorku rodiče přistupují k bilingvní i trilingvní výchově velmi vědomě, a ani pokud jeden z rodičů nerozumí jazyku druhého, není to překážkou...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 159 záznamů.   začátekpředchozí126 - 135dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.