Název:
Porovnávající studie přirozeně bilingvních dětí a dětí navštěvujících dvojjazyčnou výchovnou instituci
Překlad názvu:
Comparative study of naturally bilingual children and children attending a bilingual educational institution
Autoři:
Gulášová, Ivana ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
slo
Abstrakt: [eng][cze] The topic of this work is bilingualism in children coming from bilingual families, and children visiting bilingual or foreign language preschools. The theoretical part puts emphasis mainly on the specifics of children's bilingualism and bilingualism in general as well as characteristics of bilingual families and language focused preschool institutions. Furthermore, describes the general language development in children and compares it with the language development at simultaneous bilingual children, ie raised bilingual in the family since birth. The practical part has a mapping study of bilingualism in children with preschool ages. The research method is an online questionnaire presented to parents. The research sample includes 45 children. The data are compared between child-brought up in a bilingual family and children attending bilingual preschools. At the same time indicates a general tendency for bilingual education. An interesting finding is that the parents of children who want to raise their children in this kind of bilingual education do not prepare in any way and that the weaker language of the child, which is learning in pre-school, is reflected in his egocentric speech. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)Předmětem této práce je bilingvismus u dětí pocházejících z dvojjazyčných rodin a dětí navštěvujících bilingvální nebo cizojazyčné předškolní zařízení. Teoretická část klade důraz hlavně na specifika dětského bilingvismu a bilingvismu obecně, charakteristiku bilingválních rodin a předškolní jazykové instituce. Dále popisuje obecný řečový vývoj u dětí a porovnává ho s vývojem řeči u simultánně bilingválních dětí, tj. vychovávaných dvojjazyčně v rámci rodiny již od narození. Praktická část má mapující charakter a jejím předmětem je bilingvismus dětí v předškolním věku. Metodou výzkumu je online dotazník předložen rodičům. Výzkumný vzorek zahrnuje 45 dětí. Data jsou porovnávány mezi dětmi vychovávány dvojjazyčně v rodině a dětmi navštěvujícími bilingvální školky. Zároveň naznačují obecné tendence bilingvální výchovy. Zajímavým zjištěním je, že se rodiče dětí, které chtějí vychovávat bilingválně, na tento druh výchovy nijak nepřipravují a že i slabší jazyk dítěte, který se učí v předškolním zařízení, se projevuje v jeho egocentrické řeči. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Klíčová slova:
bilingválna rodina; bilingválny rečový vývin; detský bilingvizmus; dvojjazyčné predškolské zariadenie; bilingual family; bilingual kindergarten; bilingual language development; child bilingualism