Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jazykové hry ve 3. a 4. ročníku na prvním stupni ZŠ
Štuksová, Marie ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Český jazyk je pro některé žáky předmětem nepřitažlivým a nezábavným. Ve své práci se zabývám jazykovou hrou, kterou bych chtěla podpořit zájem o tento předmět. V teoretické části vymezuji učivo o slovních druzích a vyjmenovaných slovech. Popisuji algoritmy a zásady, které by se při tomto učivu měly dodržovat. Dále se zabývám vymezením pojmu hra a jejímu místu v životě dítěte. Také vysvětluji pojmy didaktická hra a jazyková hra. V praktické části vyhodnocuji dotazník, který se týká jazykových her ve třetím a čtvrtém ročníku. Vyhodnocuji v něm, jak učitelé na hry nahlížejí, jak k nim žáky motivují a zda hrají žáci tyto hry se zájmem. Tato část také obsahuje zásobník jazykových her, které jsou určeny k upevnění a procvičení učiva vyjmenovaných slov a slovních druhů. Po určitých úpravách můžeme tyto hry využít i při procvičení jiného učiva v českém jazyce. Snažila jsem se co nejvíce propojit teorii s praxí. Hlavním cílem mé práce je, aby uvedené poznatky a hry přinesly žákům zajímavější a zábavnější metody výuky.
Výuka zdvořilosti na 2. stupni základní školy
Petrášová, Kateřina ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Pišlová, Simona (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá výukou zdvořilosti na druhém stupni základní školy. Na základě odborné literatury jsou v teoretické části práce vymezeny základní termíny jako pragmalingvistika, zdvořilostní princip, zdvořilostní strategie, tvář. Vzhledem k didaktickému charakteru práce se tyto teoretické poznatky vztahují ke komunikaci mezi učiteli a žáky probíhající v prostředí školy. Empirická část práce se zabývá analýzou toho, kolik prostoru je zdvořilosti při výuce češtiny věnováno a jakým způsobem je tato problematika zpracována v současně nejpoužívanějších učebnicích češtiny. Další částí práce je analýza dotazníkového šetření mezi učiteli základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Do příloh jsou vloženy aktivity, které byly sestaveny na základě analýzy dotazníkového šetření a mohou být nápomocné při výuce zkoumaných zdvořilostních aspektů.
Vyučovací cíle v předmětu český jazyk na základní škole - analýza aktuálního stavu
Dlasková, Michaela ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Pišlová, Simona (oponent)
Diplomová práce s názvem Vyučovací cíle v předmětu český jazyk na základních školách - analýza aktuálního stavu je teoretická práce, která porovnává naplňování cílů v oblasti větné skladby na základních školách. Sleduje naplnění cílů základního kurikulárního dokumentu České republiky (Rámcového vzdělávacího programu) ve Školních vzdělávacích programech. Sleduje také naplnění cílů RVP didaktickými materiály - učebnicemi Teoretická část práce porovnává cíle Rámcového vzdělávacího programu a některých dokumentů, kterými se učitelé při výuce větné skladby mohou inspirovat. Těmi jsou současné nejprodávanější učebnice nakladatelství Alter, SPN a Fraus a vyučovací hodiny v oblasti větné skladby zveřejněné na metodickém portálu RVP. Vzhledem k významnosti těchto dokumentů je vytvořena premisa, že se jejich cíle se shodují s cíli ŠVP. Praktická část práce analyzuje školní vzdělávací programy vybraných škol v severních Čechách. Jedná se o 29 škol. V rámci konkurence městských a vesnických škol jsou porovnávány dokumenty institucí z obou těchto oblastí. V rámci městských škol se jedná o školy z Ústí nad Labem, Liberce a Jablonce nad Nisou. Práce vychází z premisy, že školní vzdělávací programy naplňují požadavky ŠVP a všem požadovaným cílům věnují ve výuce stejný prostor. Práce dospívá k závěru, že premisa...
Výuka českého jazyka dětí a žáků se zrakovým postižením
Čechová, Magdalena ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
NÁZEV: Výuka českého jazyka u dětí a žáků se zrakovým postižením AUTOR: Magdalena Čechová KATEDRA: Katedra českého jazyka VEDOUCÍ PRÁCE: PaedDr. Simona Pišlová, Dr. ABSTRAKT: Bakalářská práce je zaměřena na výuku českého jazyka u dětí a žáků se zrakovým postižením (dále jen ZP). Cílem je přiblížit čtenářům specifika vzdělávání dětí s narušenou vizuální percepcí a představit metody usnadňující jejich výuku. V první části práce je nastíněna historie péče o ZP, jejich písmo, klasifikace a druhy zrakových vad. Druhá část práce je zaměřena více prakticky: popisuje možnosti vzdělávání zrakově postiženým žáků v dnešní době, přibližuje specifika výuky ZP, uvádí konkrétní příklady učebnic a učebních pomůcek. KLÍČOVÁ SLOVA: Výuka českého jazyka Žáci se zrakovým postižením Historie péče o ZP Kompenzační pomůcky pro ZP Učebnice pro ZP
Didaktické hry ve výuce a v učebnicích českého jazyka na prvním stupni ZŠ
Kalátová, Anna ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Předmětem diplomové práce je zjištění používání didaktických her ve výuce českého jazyka na prvním stupni základních škol a ověření jejich efektivity v porovnání s jinými výukovými metodami. Práce je rozdělena do čtyř částí. První část je věnována vymezení základních pojmů, jako je hra, didaktická hra, výukové a aktivizační metody. Druhá část pojednává o výskytu didaktických her v učebnicích českého jazyka se zaměřením na látku o stavbě slova. Třetí část vyhodnocuje výsledky dotazníkového šetření mezi učiteli českého jazyka na prvním stupni základních škol z hlediska začlenění do fáze vyučovací hodiny, plnění výukových cílů, četnosti používání her apod. Čtvrtá část zkoumá na základě experimentu provedeného v paralelních třídách čtvrtého ročníku při výuce nauky o stavbě slova efektivitu použití didaktických her ve srovnání s jinými výukovými metodami.
Jazykové dovednosti v předškolním věku a jejich rozvíjení
Kožichová, Marcela ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Jazyková výchova prolíná všemi činnostmi v mateřské škole. V teoretické části své diplomové práce se věnuji rozvíjení jazykových dovedností předškolních dětí. Vývoji řeči a jazyka u předškolních dětí, jak v rodině, tak v mateřské škole. Správnému rozvoji řeči ve všech jazykových rovinách. Zabývám se zpracováním jazykové výchovy v současném kurikulu předškolní výchovy, jazykovými kompetencemi, které by mělo předškolní dítě zvládnout před odchodem do základní školy. Objasňuji terminologii jazykové výchovy a rozvoje předčtenářských dovedností jako její součásti, dále zdůvodňuji důležitost této výchovy před tím, než se dítě učí číst. Kladu důraz na seznamování dětí s knihou, na správný mluvní vzor učitelky v mateřské škole. V závěru své práce se zabývám poruchami řeči a poruchou učení dyslexií.V praktické části své diplomové práce ukazuji vytvořený projekt rozvoje jazykové výchovy, který prolíná činnostmi řízenými i volnými v mateřské škole. V projektu chci ukázat, jak jsem prakticky rozvíjela jazykové a předčtenářské dovednosti u dětí před odchodem do základní školy.
Vyučovací cíle v předmětu český jazyk na základních školách - analýza aktuálního stavu
Dlasková, Michaela ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Pišlová, Simona (oponent)
Diplomová práce s názvem Vyučovací cíle v předmětu český jazyk na základních školách - analýza aktuálního stavu je teoretická práce, která porovnává naplňování cílů v oblasti větné skladby na základních školách. Sleduje naplnění cílů základního kurikulárního dokumentu České republiky (Rámcového vzdělávacího programu) ve školních vzdělávacích programech. Sleduje také naplnění cílů RVP didaktickými materiály - učebnicemi. První část práce porovnává cíle Rámcového vzdělávacího programu a některých dokumentů, kterými se učitelé při výuce větné skladby mohou inspirovat. Těmi jsou současné nejprodávanější učebnice nakladatelství Alter, SPN a Fraus a vyučovací hodiny v oblasti větné skladby zveřejněné na metodickém portálu RVP (podle portálu www.ceskeskolstvi.cz z 1. 10. 2012). Vzhledem k významnosti těchto dokumentů je vytvořena premisa, že se jejich cíle se shodují s cíli ŠVP. Druhá část práce analyzuje školní vzdělávací programy vybraných škol v severních Čechách. Jedná se o 29 škol. V rámci konkurence městských a vesnických škol jsou porovnávány dokumenty institucí z obou těchto oblastí. ŠVP městských škol pocházejí z Ústí nad Labem, Liberce a Jablonce nad Nisou. Práce vychází z premisy, že školní vzdělávací programy naplňují požadavky ŠVP a všem požadovaným cílům věnují ve výuce stejný prostor. Práce dospívá...
Zásobník didaktických her a využití didaktických her v hodinách českého jazyka na 1.stupni základní školy
Linhartová, Barbora ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
RESUMÉ Tato diplomová práce se zabývá didaktickou hrou v hodinách českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Práce se věnuje metodám výuky, hrou v různých obdobích lidského vývoje a především didaktickou hrou a jejím využitím v hodinách českého jazyka. Podstatnou část tvoří zásobník her, které byly ověřeny v praxi. V rámci výzkumu byl vyhotoven dotazník pro učitele, který byl zaměřen na pochopení a využívání didaktických her.
Příprava žáků ZŠ ke zkouškám na SŠ
Švarcová, Michaela ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Pišlová, Simona (oponent)
V této práci jsme se pokusili analyzovat celkem 35 různých testů, které tvoří naše soubory ukázek přijímacích zkoušek pro 5., 7. a 9. ročník, protože některé školy využívají testy společnosti Scio, reprezentují tato zadání dohromady 52 písemných zkoušek z českého jazyka a literatury. Podle našich zjištění je v testech kladen důraz hlavně na jazykovou výchovu, zejména na ortografii. Uchazeči rozlišují věty, ve kterých jsou (či nejsou) pravopisné chyby, především prostřednictvím korektur a doplňovacích cvičení prokazují, že zvládají pravopis lexikální, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí. Vedle toho se rovněž velmi často objevují testové úlohy, jež vycházejí z práce s textem. Žáci především posuzují, zda daná informace vyplývá (nebo nevyplývá) z daného úryvku, zkoumají pravdivost předkládaných tvrzení o nějakém článku atp. Z lingvistického učiva se v zadání hojně vyskytuje také určování slovních druhů a větných členů, mnohdy jsou prověřovány kompetence, které se týkají gramaticky správných tvarů slov - ať už jde o jejich vytváření, rozpoznávání či doplňování do textu. V mnoha testech se také setkáme s úlohami, ve kterých řešitelé hledají k daným původem českým či přejatým výrazům synonyma (popř. antonyma apod.). Četné jsou rovněž úkoly, v nichž uchazeči dokazují, že jsou schopni vyžívat...
Integrace žáka s těžkým zrakovým postižením v hodinách českého jazyka
Bobková, Kamila ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Práce podává ucelený přehled o edukaci žáků s těžkým zrakovým postižením se zaměřením na výuku českého jazyka. V současné době jsou díky stále se více prosazujícím konceptům integrace a inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání na učitele v běžných školách kladeny požadavky celý tento proces zvládat. Je proto zapotřebí, aby se pedagogové v této problematice orientovali a především věděli, s kým mohou za těchto okolností spolupracovat, na koho se obracet. Pro vytvoření homogenního celku v rámci třídy je velice vhodné, aby se žák s těžkým zrakovým postižením mohl podílet na veškerých činnostech s ostatními spolužáky, pod které mj. spadá i práce i s učebními pomůckami. Abych takovouto společnou aktivitu podpořila, vyrobila jsem za odborné spolupráce hmatové učební materiály se zaměřením na jazykovou výchovu. Ty mohou používat též intaktní žáci ve třídě, což možnou propast mezi nimi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami napomáhá co nejvíce eliminovat.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.