Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jazykové dovednosti v předškolním věku a jejich rozvíjení
Kožichová, Marcela ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Jazyková výchova prolíná všemi činnostmi v mateřské škole. V teoretické části své diplomové práce se věnuji rozvíjení jazykových dovedností předškolních dětí. Vývoji řeči a jazyka u předškolních dětí, jak v rodině, tak v mateřské škole. Správnému rozvoji řeči ve všech jazykových rovinách. Zabývám se zpracováním jazykové výchovy v současném kurikulu předškolní výchovy, jazykovými kompetencemi, které by mělo předškolní dítě zvládnout před odchodem do základní školy. Objasňuji terminologii jazykové výchovy a rozvoje předčtenářských dovedností jako její součásti, dále zdůvodňuji důležitost této výchovy před tím, než se dítě učí číst. Kladu důraz na seznamování dětí s knihou, na správný mluvní vzor učitelky v mateřské škole. V závěru své práce se zabývám poruchami řeči a poruchou učení dyslexií.V praktické části své diplomové práce ukazuji vytvořený projekt rozvoje jazykové výchovy, který prolíná činnostmi řízenými i volnými v mateřské škole. V projektu chci ukázat, jak jsem prakticky rozvíjela jazykové a předčtenářské dovednosti u dětí před odchodem do základní školy.
Mezipředmětové vztahy mezi českým jazykem a výtvarnou výchovou
Hamáčková, Martina ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Cikánová, Karla (oponent)
Resumé Mezipředmětové vztahy jsou v současné době stále více zdůrazňovány a domnívám se, že vazby mezi předměty jsou v hodinách uplatňovány stále častěji, čemuž napomáhá Rámcový vzdělávací program, potažmo školní vzdělávací programy. Cílem předkládané práce je souhrn společných rysů českého jazyka a výtvarné výchovy a jejich uplatnění v praxi. Tyto dva znakové systémy se prolínaly a propojovaly již od starověku, z toho důvodu bylo mým cílem konkrétně ukázat, jak vazbu naplnit v hodinách těchto dvou předmětů v současnosti. Hledala jsem proto souvislosti mezi jednotlivými oblastmi učiva a jejich tématy. V teoretické části jsem vymezila pojem mezipředmětové vztahy, popsala jsem postavení předmětů v minulosti a v přítomnosti, věnovala jsem se popisu oblastí, kde se žáci mohou se syntézou setkat v běžném životě. V praktické části jsem hledala možnosti, jak předměty vhodně propojit ve prospěch dětí. Připravila jsem struktury vyučovacích hodin tak, aby byla výuka prospěšná pro oba předměty. Žáci pracovali s literaturou, komunikačními technologiemi, ve skupině, samostatně, s rodiči… Ve výtvarné výchově jsem hledala taková témata, která by podporovala výuku českého jazyka. Věnovala jsem se přípravě edukačního programu, který je využitelný v rámci návštěvy Národní galerie. Za pomoci knižní publikace Jazykové hry jsem...
Otevírání jazyka
Kredbová, Barbora ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice výuky slohu na I. stupni ZŠ a zaměřuje se především na nové možnosti alternativní výuky školních dětí. Autorka rozebírá nejprve teoretické aspekty této problematiky a následně poskytuje praktické návody pro vlastní práci s dětmi. V rámci této práce jsou představeny různé činnosti a návody, jak vhodně oživit a zpestřit výuku slohu na základních školách. Přestože je tato práce zaměřena hlavně na výuku slohu v rámci českého jazyka, autorka neopomíjí také integraci ostatních předmětů. Integrace předmětů je především pro žáky I. stupně jedním z hlavních cílů alternativní výuky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Jazyková příprava dítěte na vstup do školy a rozvoj jazykových schopností během prvních let školní docházky
Křížová, Kateřina ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Tato práce je zaměřena na rozvoj jazykových dovedností u žáků prvních až třetích ročníků základních škol a týká se zejména mluvnické části jazykového vyučování. Skládá se ze tří částí, přičemž v první, teoretické části uvádím rozvoj řečových schopností u dětí v předškolním a raném školním věku. Popsala jsem zde také požadavky základních vzdělávacích programů včetně Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy na obsah jazykového vyučování. V druhé, praktické části jsem se zaměřila na zjištění, které stěžejní body mluvnické části jazykové výchovy činí žákům největší potíže, a ve třetí části jsem pro tyto problémové oblasti vypracovala soubor her a cvičení, které žákům umožňují tyto oblasti zopakovat a procvičit. Mohou být použity jak ve škole během vyučování, tak v domácím prostředí a některé z nich mohou žáci využít pro zábavu o samotě i v kolektivu.
Integrace žáka s těžkým zrakovým postižením v hodinách českého jazyka
Bobková, Kamila ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Práce podává ucelený přehled o edukaci žáků s těžkým zrakovým postižením se zaměřením na výuku českého jazyka. V současné době jsou díky stále se více prosazujícím konceptům integrace a inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání na učitele v běžných školách kladeny požadavky celý tento proces zvládat. Je proto zapotřebí, aby se pedagogové v této problematice orientovali a především věděli, s kým mohou za těchto okolností spolupracovat, na koho se obracet. Pro vytvoření homogenního celku v rámci třídy je velice vhodné, aby se žák s těžkým zrakovým postižením mohl podílet na veškerých činnostech s ostatními spolužáky, pod které mj. spadá i práce i s učebními pomůckami. Abych takovouto společnou aktivitu podpořila, vyrobila jsem za odborné spolupráce hmatové učební materiály se zaměřením na jazykovou výchovu. Ty mohou používat též intaktní žáci ve třídě, což možnou propast mezi nimi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami napomáhá co nejvíce eliminovat.
Učení slovních druhů zábavně pomocí jazykových her
Krutá, Lucie ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Tématem mé diplomové práce jsou slovní druhy a jazykové hry. V teoretické části své diplomové práce se zabývám slovními druhy z hlediska morfologie a sémantiky a také jejich klasifikací a vývoji jejich terminologie. Dále se věnuji slovotvorbě a významovým vztahům mezi slovy, tedy tématům, která úzce souvisejí se slovními druhy. Domnívám se, že je také zajímavé poukázat na historii slovních druhů jak v českém jazyce, tak i v jiných jazycích. V českém jazyce se věnuji historii vývoje slovních druhů z didaktického i lingvistického hlediska. Poukazuji na rozdílné pojetí slovních druhů v současných učebnicích ve srovnání s učebnicemi z 19. a 20. století. Zaměřuji se také na současné učebnice a další publikace s úmyslem porovnat způsoby, jakými je učivo slovních druhů pojato, a zjišťuji, jaké jazykové hry tyto publikace nejvíce obsahují. Součástí teoretické části je vyhodnocení dotazníků, které obsahují názory samotných žáků a učitelů na problematiku slovních druhů a také na využití didaktické hry v rámci jazykového vyučování. Zabývám se též různými vyučovacími metodami, které se běžně používají v rámci jazykového vyučování. Zvláštní důraz kladu na hru, která je významným prostředkem aktivizace učení a motivace. Praktická část je pojata jako příručka pro učitele českého jazyka, ve které jsou soustředěny různé...
Příprava žáků ZŠ ke zkouškám na SŠ
Švarcová, Michaela ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Pišlová, Simona (oponent)
V této práci jsme se pokusili analyzovat celkem 35 různých testů, které tvoří naše soubory ukázek přijímacích zkoušek pro 5., 7. a 9. ročník, protože některé školy využívají testy společnosti Scio, reprezentují tato zadání dohromady 52 písemných zkoušek z českého jazyka a literatury. Podle našich zjištění je v testech kladen důraz hlavně na jazykovou výchovu, zejména na ortografii. Uchazeči rozlišují věty, ve kterých jsou (či nejsou) pravopisné chyby, především prostřednictvím korektur a doplňovacích cvičení prokazují, že zvládají pravopis lexikální, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí. Vedle toho se rovněž velmi často objevují testové úlohy, jež vycházejí z práce s textem. Žáci především posuzují, zda daná informace vyplývá (nebo nevyplývá) z daného úryvku, zkoumají pravdivost předkládaných tvrzení o nějakém článku atp. Z lingvistického učiva se v zadání hojně vyskytuje také určování slovních druhů a větných členů, mnohdy jsou prověřovány kompetence, které se týkají gramaticky správných tvarů slov - ať už jde o jejich vytváření, rozpoznávání či doplňování do textu. V mnoha testech se také setkáme s úlohami, ve kterých řešitelé hledají k daným původem českým či přejatým výrazům synonyma (popř. antonyma apod.). Četné jsou rovněž úkoly, v nichž uchazeči dokazují, že jsou schopni vyžívat...
Jazyková didaktická hra
Smržová, Alena ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Práce se zabývá jazykovou didaktickou hrou v hodinách českého jazyka na 1. stupni základní školy. Zamýšlí se nad hrou ve škole i nad její rolí ve výchově a vzdělání v dějinách pedagogiky. Analyzuje vybrané současné učebnice českého jazyka pro 4. ročník základní školy z hlediska výskytu jazykových her. V práci jsou vyjádřeny názory žáků 3., 4. a 5. tříd základní školy na hru v hodinách českého jazyka. Podstatnou část práce tvoří soubor jazykových her vytvořený autorkou, která hry ověřila v praxi a pokusila se tak přispět k účelnému využití her ve vyučování českému jazyku. Autorka věří, že soubor her může být užitečným pomocníkem pro učitele českého jazyka. Dětem pak může přinést lepší pochopení a procvičení učiva, zábavu i poučení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Slovní druhy a jejich netradiční pojetí na 1.stupni základní školy
Veselková, Alice ; Pišlová, Simona (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá slovními druhy v češtině na prvním stupni základní školy. Jejím cílem je zmapovat problematiku v obecné rovině, představit jejich definice, historický vývoj i dělení do kategorií. Teoretická část představuje slovní druhy jako část v obecné češtině, popisuje slovní druhy na základě syntaktických, sémantických a morfologických dělení, aby pak mohlo být přistoupeno k jednotlivým slovním druhům. U každého slovního druhu je také stručně ukázáno, jak jsou tyto slovní druhy prezentovány v současných učebnicích českého jazyka pro první stupeň. Praktická část je zaměřena na představení nových metod při výuce slovních druhů především formou her a netradičních pomůcek. Hry jsou představeny včetně pravidel, potřebného času, pomůcek i počtu žáků. Další část praktické části se zabývá rozhovory s učitelkami prvního stupně, kterým byly pomůcky a hry poskytnuty k vyzkoušení. Jejich názory byly zjišťovány pomocí rozhovoru a zpracovány v závěru práce. KLÍČOVÁ SLOVA slovní druhy, výuka, 1. stupeň základní školy, netradiční pojetí výuky, hry, netradiční pomůcky

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.