Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 66 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Subjektivně popisované dopady Lesson Study na profesní rozvoj učitelů základní školy: kvalitativní výzkum
Valínová, Veronika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá subjektivním popisem dopadů tzv. Lesson Study na profesní rozvoj učitelů. Cílem práce je uvést do českého prostoru Lesson Study jako specifickou formu dalšího vzdělávání učitelů založenou na spolupráci učitelů při zkvalitňování výuky prostřednictvím plánování, realizace a reflexe vyučovací hodiny. Lesson Study vychází z japonského školského prostředí, v českém prostředí je ovšem doposud neprobádanou formou formou profesního rozvoje. Práce se dělí na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část na základě odborné literatury popisuje počátky Lesson Study, její postupný vývoj, charakteristiku a také implementaci mimo japonské prostředí. Empirická část poté pomocí vlastního kvalitativního výzkumu identifikuje subjektivně vnímaná pozitiva a negativa Lesson Study pro profesní rozvoj učitelů, kteří byli přímými účastníky realizace. Výzkum byl realizován na druhém stupni základní školy v Praze ve školním roce 2023/2024. Hlavní metodu sběru dat představoval polostrukturovaný rozhovor, který byl veden se sedmi učiteli. Mezi hlavní přínosy učitelé uvádějí spolupráci, interaci vyučovacích hodin a propojenost s přímou výukou žáků. Nejčastější překážkou pro implementaci Lesson Study je vnímaná časová náročnost celého cyklu, který je v práci podrobně popsán. Mezi respondenty byli...
Připravenost žáků pedagogiky na pedagogickou praxi z hlediska formativního hodnocení
Tůmová, Lucie ; Novotná, Kateřina (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na připravenost žáků z oboru vzdělání Předškolní a mimoškolní pedagogiky na pedagogickou praxi z hlediska formativního hodnocení. Práce poukazuje na důležitost využívání formativního hodnocení ve výuce a potřebu připravit budoucí učitele na jeho provádění. Teoretická část uvádí do problematiky formativního hodnocení a pedagogické přípravě budoucích učitelů, neboť tyto dvě problematiky jsou úzce spjaty s výzkumným šetřením práce. V kapitolách o hodnocení je představena základní koncepce školního hodnocení, jeho význam v pedagogickém procesu a formativního hodnocení. Kapitola o pedagogické přípravě učitelů je orientována především na kompetenční rámec absolventa učitelství a na komplexní popis kompetencí učitele. Praktická část práce přináší výsledky kvalitativního empirickému výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, zda jsou žáci připraveni na pedagogickou praxi z pohledu formativního hodnocení. V rámci výzkumu vyplynulo i zjištění, v jakém rozsahu má střední odborná pedagogická škola zařazený tento typ hodnocení do kurikulárního dokumentu v souvislosti s nutností zařazovat formativní hodnocení do škol.
Začínající učitel a řízení třídy
Kratochvílová, Kateřina ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá řízením třídy pohledem začínajících učitelů, absolventů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ při Pedagogické fakultě UK. První kapitola se věnuje vymezení pojmu řízení třídy. Druhá kapitola pojednává o roli učitele, o autoritě učitele, její typologii, vztahu autority a výchovy a o důležitosti péče o duševní zdraví učitele. Další kapitola popisuje žákovskou kázeň, její možné příčiny, prevenci a způsoby řešení problémového chování. Kapitola o třídním klimatu zahrnuje vztahy, které se ve školním prostředí utvářejí. Konkrétně interakce mezi učitelem a žákem a také komunikaci žáků mezi sebou. Krátce také pojedná o nenásilné komunikaci. Předposlední kapitola se věnuje motivaci žáků. Zaměřuje se na motivaci vnitřní a vnější. Šestá a zároveň poslední kapitola popisuje hodnocení ve vyučování. Věnuje se formativnímu hodnocení, jeho metodám a výhodám. Empirická část diplomové práce je založena na kvalitativně orientovaném výzkumu. Hlavním cílem výzkumné části této diplomové práce je zjistit, jak začínající učitelé, absolventi PedF UK, hodnotí své první roky v praxi z hlediska řízení třídy. Výzkumnou metodou jsou hloubkové rozhovory se začínajícími učiteli, absolventy PedF UK, a jejich následná analýza. Výstupem jsou případové studie, které potvrzují zjištění v části teoretické. Výzkum...
Zavádění předmětu Výchova ke komunikaci na 1. stupni ZŠ
Svobodová, Ingrid ; Starý, Karel (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Tato práce se věnuje zavedení nového předmětu Výchova ke komunikaci na prvním stupni konkrétní základní školy. Předmět je zaměřen na sociální rozvoj dětí skrze témata primární Cílem práce je rozkrýt potřebu změny preventivních programů, popsat souvislosti mezi stranami zainteresovanými do této změny, a tuto změnu vyhodnotit. Pro tento výzkum byli zvoleni respondenti zastupující jednotlivé ročníky prvního stupně, kteří absolvovali příslušné školení a začali s výukou nového předmětu, dále ředitel školy a bývalý metodik prevence. Data získané z polostrukturovaných hloubkových rozhovorů s pedagogy, ředitelem a metodikem prevence, byla kódovaná a vyhodnocená krátkým shrnutím a tabulkou. Změna byla vyhodnocena také po pozorování jednotlivých tříd ve výuce. Výzkum ukázal, že prvotně změna potřeby učitelů ovlivnit svůj rozvrh a trávit více času s dětmi ve svojí kmenové třídě. Ukázalo se také, že na prvním stupni chybí učitelům třídnická hodina a mají výhrady vůči množství volitelných předmětů, kterými se škola profilovala. Pedagogové na počátku hledali možnosti, jak ovlivnit rozvrh a volitelné předměty ve škole právě v oblasti třídnictví. Až výrazná nespokojenost pedagogů s erními programy primární prevence potom učitele vedla právě k tomuto tématu. Předmět Výchova ke komunikaci byl zařazen do výuky hned jak získal...
Metodika přípravy bilingvních žáků na zkoušku CCE na úrovni B1
Červeňáková, Hana ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
V diplomové práci představujeme metodiku přípravy bilingvních dětí navštěvujících Českou školu bez hranic, Londýn (ČŠBHL) se zaměřením na přípravu na zkoušku na úrovni B1 pořádanou Univerzitou Karlovou pracovištěm Ústav jazykové a odborné přípravy. V teoretické části práce nejdříve popíšeme ČŠBHL její fungování a krátce i její historii. Dále vymezujeme pojem bilingvismus. Zaměříme se také na specifika výuky češtiny u bilingvních žáků žijících v Londýně, což je důležitým východiskem pro praktickou část práce. Cílem je seznámit čtenáře s ČŠBHL, popsat bilingvismus a specifika výuky bilingvních dětí žijících mimo ČR. Vzhledem k tomu, že učebnice pro výuku bilingvních žáků dosud neexistují, stanovili jsme si v praktické části za cíl vytvořit výukový materiál pro osmý ročník, a to podle potřeb žáků, tedy takový materiál, který by zároveň odpovídal časově-tematickému plánu pro 8. ročník ČŠBHL a zároveň žáky připravil na zkoušku CCE na úrovni B1. Tzn. připravil žáky na 4 části této zkoušky - poslech, čtení, psaní a mluvení. Tento materiál je následně použit ve výuce a reflektován. Učebnice, která byla vytvořena a pilotována v této práci, je dodnes užívána v rámci komunikace a přípravy na zkoušku CCE na úrovni B1 v 8. ročníku ČŠBHL. KLÍČOVÁ SLOVA Bilingvismus, metodika, české školy bez hranic, úroveň B1,...
Akční výzkum: Rozvoj čtenářské gramotnosti v 6. ročníku ZŠ
Nováková, Anežka ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti v nižším sekundárním vzdělávání (dle mezinárodní klasifikace ISCED 2). Z hlediska formy je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části práce je blíže vymezena čtenářská gramotnost jako důležitá kompetence pro život ve společnosti, popsány jsou její jednotlivé složky, problematické postavení v kurikulárních dokumentech českého vzdělávání a vhodné metody pro její rozvoj. Výzkumná část práce obsahuje popis akčního výzkumu realizovaného v 6. ročníku základní školy s cílem zlepšit čtenářskou gramotnost vybraných žáků. Na základě pozorování, dotazníkového šetření o vztahu ke čtení a pretestu zjišťujícího současný stav čtenářské gramotnosti žáků jsou vymezeny dílčí intervenční kroky, které jsou následně realizovány a zhodnoceny. Výzkum ukazuje, že pravidelné a systematické zařazování metod RWCT a dílen čtení vede k rozvoji čtenářských dovedností a vztahu ke čtení, tzn. formuje vnitřní potřebu číst, utváří čtenářské návyky a podporuje zájem o vzájemné sdílení čtenářské zkušenosti. Závěrem jsou formulována doporučení pro další práci ve vybrané třídě, aby byla čtenářská gramotnost rozvíjena i nadále. KLÍČOVÁ SLOVA čtení, čtenářská gramotnost, rozvoj čtenářství, vztah ke čtení, dílny čtení, RWCT, akční výzkum
Motivace k četbě knih u studentů 1. ročníku středních škol
Reichmannová, Nikola ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na čtenářství, jeho podporu a rozvoj u žáků 1. ročníků středních škol s přihlédnutím k požadavkům kladeným na žáky v souvislosti s maturitní zkouškou. Jejím cílem je nastínit některé možnosti, jak žáky vhodně motivovat k četbě tak, aby získali pozitivní vztah ke čtení, a u budoucích maturantů nalézt podněty ke čtenářství poměrně náročných starověkých a středověkých textů, které jsou na středních školách zpravidla předmětem učiva na počátku studia. Úvodní kapitoly mapují centrálně nastavený vzdělávací obsah literární komunikace ve středoškolském vzdělávání, jakožto součásti vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura, postavení četby a čtenářské gramotnosti v kurikulárních dokumentech, srovnávací výzkumy o čtenářství a odborné názory na výuku literatury na českých středních školách. Následuje část věnovaná vybraným motivačním prostředkům a metodám, jejichž pomocí lze v rámci výuky literatury posílit motivaci žáků k četbě knih a textů. Práci uzavírají ukázky výukových lekcí připravených na témata nejstarší literatury a jejich následná reflexe po faktické realizaci v rámci vzdělávacího procesu. Na nich je demonstrováno, že inovativní přístupy směřující k zatraktivnění výuky lze efektivně použít rovněž u jinak neoblíbených témat, jakými jsou starověký epos, antická...
Přínos formativního hodnocení pohledem učitelů a žáků 1. stupně základní školy
Fišerová, Karolína ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Cílem diplomové práce je zjistit, jaký přínos využívání formativního hodnocení ve výuce spatřují vybraní učitelé a žáci 1. stupně základní školy. Teoretická část se zaměřuje na školní hodnocení, kde je vymezen tento pojem, vylíčeny jsou hlavní aspekty hodnocení jako jsou funkce a jednotlivé typy. Dostává se také k formativnímu a sumativnímu typu hodnocení a jejich srovnání. Další část je věnována určitým principům formativního přístupu jako je formulace cílů, které jsou úzce spojeny s kritérii a zpětnou vazbou, dále sebehodnocení či vrstevnické hodnocení. Formativní hodnocení by nemohlo fungovat bez respektující komunikace a důvěry mezi žákem a učitelem, čímž se zabývá poslední kapitola teoretické části. Empirická část prostřednictvím rozhovorů s třídními učitelkami žáků (zde konkrétně 4. ročníku) a následnými rozhovory se skupinami žáků již zmíněných učitelek zjišťuje, jaké postupy hodnocení pedagogové používají a proč. Rozhovory s žáky umožňují zaznamenat žákovský pohled na školní hodnocení a metody, s kterými jejich učitelky pracují a také jakým způsobem komunikace ve třídě ovlivňuje přístup k učení žáků. Výsledkykvalitativního designu výzkumu prokazují, že formativní metody se snaží zařazovat všechny zmíněné učitelky, ovšem jen u některých se tyto metodypoužívají správně s ohledem na formativní...
Mezipředmětové vztahy ve výuce českého jazyka a literatury a dějepisu v 9. ročníku na základní škole
Olšavská, Marcela ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Tato diplomová práce řeší problematiku mezipředmětových vztahů českého jazyka a literatury a dějepisu ve výuce v 9. ročníku základní školy. Cílem bylo zaprvé prozkoumat současný stav pojetí mezipředmětových vztahů těchto předmětů v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, vybraných školních vzdělávacích programech a vybraných učebních materiálech, zadruhé navrhnout možnosti účelné aplikace mezipředmětových vztahů sledovaných předmětů ve výuce. Výzkum spočívá v analýze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, školních vzdělávacích programů devíti vybraných škol a didaktického materiálu v podobě učebnice dějepisu, pracovního sešitu a metodické příručky pro učitele, dále učebnice českého jazyka, pracovního sešitu a metodické příručky pro učitele, a v neposlední řadě čítanky a k ní náležící příručky pro učitele. Z výzkumu vyplývá, že ačkoliv školní vzdělávací programy vycházejí z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, pojetí mezipředmětových vztahů není ve všech programech stejné. Stejně tak je aplikace mezipředmětových souvislostí v rámci didaktického materiálu velmi variabilní. V poslední části práce je předložena výuková lekce, v níž dochází k účelnému propojení učiva sledovaných předmětů. Lekce byla odučena na dvou školách v hodinách českého jazyka a...
Jak motivovat žáky základní školy ke čtení?
Smrčková, Eva ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Tato práce se zaměřuje na dětské čtenáře, a to konkrétně na jejich motivaci ke čtení. Stále je u nás mnoho dětí, které rády čtou, ale rovněž přibývá i těch, které knížky příliš nezajímají. Motivace dětí je důležitá už od batolecího věku, kdy poslouchají, jak jim doma čtou z prvních dětských knížek. Zvolený výzkumný cíl, prostřednictvím výzkumné metody otevřených rozhovorů, a to s pedagogy, studenty a dětského psychologa s praxí v pedagogicko- psychologické poradně, je zmapovat faktory, díky nimž se děti můžou přirozeně postupně naučit být samostatnými čtenáři. Pro analýzu dat z rozhovorů byla použita metoda obsahové analýzy. Z výsledků vyplývá, že důležitou roli ve čtenářské motivaci hraje gender, kdy dívky upřednostňují romantické příběhy a chlapci zase dobrodružné a akční příběhy. Dále hrají významnou roli ilustrace, které napomáhají při rozvíjení fantazie čtenářů. V případě ilustrace a její role ve čtenářské gramotnosti výsledky dělí potenciální dětské čtenáře na dva pomyslné tábory, kdy jedni ilustraci preferují, právě pro rozvoj jejich fantazie, a druzí se naopak ilustracím vyhýbají s tím vysvětlením, že jejich vlastní fantazii brání. A v neposlední řadě je podstatné zpracování knih, zejména audioknihy mohou fungovat jako katalyzátor čtenářské motivace, zejména i pro děti s dyslexií....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 66 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Starý, Kilián
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.