Název:
Přínos formativního hodnocení pohledem učitelů a žáků 1. stupně základní školy
Překlad názvu:
Benefit of Formative Assessment for Primary School Teachers and Pupils
Autoři:
Fišerová, Karolína ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce je zjistit, jaký přínos využívání formativního hodnocení ve výuce spatřují vybraní učitelé a žáci 1. stupně základní školy. Teoretická část se zaměřuje na školní hodnocení, kde je vymezen tento pojem, vylíčeny jsou hlavní aspekty hodnocení jako jsou funkce a jednotlivé typy. Dostává se také k formativnímu a sumativnímu typu hodnocení a jejich srovnání. Další část je věnována určitým principům formativního přístupu jako je formulace cílů, které jsou úzce spojeny s kritérii a zpětnou vazbou, dále sebehodnocení či vrstevnické hodnocení. Formativní hodnocení by nemohlo fungovat bez respektující komunikace a důvěry mezi žákem a učitelem, čímž se zabývá poslední kapitola teoretické části. Empirická část prostřednictvím rozhovorů s třídními učitelkami žáků (zde konkrétně 4. ročníku) a následnými rozhovory se skupinami žáků již zmíněných učitelek zjišťuje, jaké postupy hodnocení pedagogové používají a proč. Rozhovory s žáky umožňují zaznamenat žákovský pohled na školní hodnocení a metody, s kterými jejich učitelky pracují a také jakým způsobem komunikace ve třídě ovlivňuje přístup k učení žáků. Výsledkykvalitativního designu výzkumu prokazují, že formativní metody se snaží zařazovat všechny zmíněné učitelky, ovšem jen u některých se tyto metodypoužívají správně s ohledem na formativní...The diploma thesis aims to find out what benefits of using formative assessment in teaching see selected teachers and pupils of primary school. The theoretical part focuses on school evaluation, where this term is defined, and the main aspects of assessment such as functions and individual types are described. It also gets to the formative and summative types of evaluation and their comparison. The next part is devoted to specific principles of a formative approach, such as the formulation of goals that are closely related to criteria and feedback, as well as self-evaluation or peer evaluation. Formative assessment could not work without respectful communication and trust between the student and the teacher, which is dealt with in the last chapter of the theoretical part. The empirical part, through interviews with pupils' class teachers (specifically the 4th grade) and subsequent interviews with groups of pupils of the above-mentioned teachers, finds out what evaluation procedures teachers use and why. Interviews with pupils make it possible to record the pupils' view of school assessment and the methods their teachers work with, as well as how communication in the classroom affects pupils' approach to learning. The results of the qualitative design of the research show that formative methods try...
Klíčová slova:
formativní hodnocení; školní hodnocení; žáci 1. stupně; formative assessment; primary school pupils; school assessment