|
Využití vačkového mechanismu jako náhrady klikového ústrojí spalovacího motoru
Suk, Jakub ; Blaťák, Ondřej (oponent) ; Zháňal, Lubor (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá možností nahrazení klikového mechanismu spalovacího motoru vačkovým převodem. V úvodní části práce jsou navrženy základní parametry motoru s tímto typem převodu. Následně je navrženo několik typů zdvihových křivek vačky, podle požadavků na průběh zdvihu. Dále je v práci vypracován konstrukční návrh základních částí motoru, detailně je řešena konstrukce tělesa vačky.Poslední z kapitol je simulace funkčnosti virtuálního modelu. V závěru jsou zhodnoceny výsledky a porovnány výhody a nevýhody takovéhoto typu motoru.
|
|
Letecký motor
Kalugin, Ivan ; Ramík, Pavel (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce pojednává o konstrukčním návrhu hnacího ústrojí pro plochý letecký zážehový šestiválcový motor o výkonu 102 kW. Dále rozborem vyváženosti pro dané uspořádání motoru a pevnostní kontrolou rozvidlené ojnice.
|
|
Znázornění práce cyklických motorů
Fajkus, Jan ; Granát, Jiří (oponent) ; Přibyl, Jaroslav (vedoucí práce)
Předmětem této bakalářské práce bylo seznámení se s různými cyklickými motory, pochopení jejich principu, popis jejich společných a rozdílných vlastností. Programová část projektu spočívala ve vytvoření vizualizace vybraných motorů v jazyce C/C++ pomocí openGL.
|
| |
|
Analýza neshod výkovků
Novotný, Karel ; Hoza, Jiří (oponent) ; Fiala, Alois (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá vznikem a výskytem neshodných výkovků v procesu výroby zápustkového kování ve firmě MBNS Kovárna, s.r.o. Jejím cílem je důkladná analýza procesu výroby a zjištění faktorů působících na proces. Zabývá se výkovky ojnic, ale také přírub stejné jakosti materiálu 42CrMo4. Příčiny neshod jsou zaměřeny na povrchové necelistvosti výkovku – trhliny. První, teoretická část, představuje firmu, význam jakosti a popisuje použité nástroje pro odhalení příčin vzniku neshod. V druhé, praktické části, je popsán celý proces výroby a určení příčin vzniku neshod. V závěrečné části jsou vyhodnoceny výsledky a jsou navrhnuta možná nápravná opatření a doporučení.
|
|
Ojnice leteckého motoru
Vaněk, Václav ; Svída, David (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem uspořádání ojnic plochého leteckého motoru. Součástí práce je návrh základních rozměrů vnitřní a rozvidlené ojnice společně se stanovením průběhu zátěžných sil působících na danou ojnici. Závěr práce je věnován výpočtové pevnostní kontole vnitřní ojnice.
|
|
Návrh na zefektivnění procesu obrábění specifických komponent pneumatických válců
Židlický, Ondřej ; Chladil, Josef (oponent) ; Sedlák, Josef (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na zefektivnění procesu obrábění specifických komponent pneumatických válců. V první kapitole je popsán stávající způsob výroby korozivzdorných austenitických pístnic, který obsahuje technologický postup, rozbor použitých řezných nástrojů a řezných podmínek. Proces obrábění se potýká s nízkou trvanlivostí řezných nástrojů a nutným neustálým dohledem operátora výroby. Z těchto důvodů je v další kapitole rozepsán návrh na alternativní volbu řezných nástrojů a řezných podmínek. Nově navrhnutá řešení jsou otestována v reálném procesu výroby daných komponent. V závěru práce je zhodnocen stávající a inovovaný způsob obrábění. Díky vhodně zvoleným řezným nástrojům a řezným podmínkám se podařilo zvýšit trvanlivost řezných nástrojů a zefektivnit celý výrobní proces.
|
|
Parametry kluzných ložisek moderních spalovacích motorů
Dvořák, Martin ; Píštěk, Václav (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je podat všeobecné informace o kluzných ložiskách, jejich výhodách a nevýhodách. Práce je rozdělena na pět částí, v nichž jsou rozebírány jednotlivé otázky. V první části se zabývá samotnými ložisky, jejich rozdělením a vývojem. V druhé části jsou uvedeny výhody a nevýhody kluzných ložisek v porovnání s valivými ložisky. Další část pojednává o jejich hlavních parametrech, mezi které patří ztráty třením a způsoby mazání. Ve čtvrté části je v krátkosti shrnuto několik příkladů z praxe, mezi které patří mazání v extrémních pracovních podmínkách a přehled jejich poruch. Poslední část se zabývá konstrukcí kluzných ložisek, používaných ve spalovacích motorech, materiály, ze kterých jsou kluzná ložiska vyráběná a problematikou mazání, která je u těchto ložisek velice důležitá.
|
|
Hnací ústrojí řadového čtyřválcového zážehového motoru
Mačuga, Martin ; Rauscher, Jaroslav (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Dle daného vrtání válce, zdvihu a ideálního indikátorového diagramu budeme zjišťovat maximální tlak ve válci a dále navrhovat rozměry pístní skupiny ( pístu a pístního čepu) a také ojnice. Pak budeme provádět pevnostní výpočet horního oka ojnice dle daných výpočtů a to pro zvolený materiál ojnice. Zvolený materiál nakonec vyhodnotíme zda je pro navrhovanou ojnici vhodný.
|
|
Pohon regulačního kruhu PVE Merkersbach
Skoupý, Jiří ; Veselý, Jindřich (oponent) ; Kašpárek, Jaroslav (vedoucí práce)
Diplomová práce řeší zejména problematiku silového působení servomotorů bez vyrovnání a s vyrovnáním sil na regulační kruh přečerpávací vodní elektrárny Markersbach (Německo). Dále je v rámci práce řešen výpočet pístní tyče a dna servomotoru. Je provedena studie minimalizace plunžrů servomotoru změnou kinematiky regulace a stanovení minimálního tlaku v tlakovém zásobníku oleje. Práce je řešena pro firmu Litostroj Power, ČKD Blansko Engineering, a.s. V závěru práce jsou uvedeny výsledky a je provedeno jejich zhodnocení.
|