| |
|
Systém hodnocení pedagogického procesu v mateřských školách ve Středočeském kraji
Toušová, Eva ; Trunda, Jiří (vedoucí práce) ; Voda, Jan (oponent)
2 ABSTRAKT: Závěrečná bakalářská práce se zabývá otázkou hodnocení pedagogického procesu v mateřských školách. Přináší informace o tom, jaké formy hodnocení jsou využívány, které metody jsou nejčastěji voleny, a jaká kriteria hodnocení si školy stanovují. V práci je dále položena otázka, zda se hodnocení v mateřských školách zaměřuje na průběh pedagogického procesu nebo na výsledky vzdělávání. V teoretické části poskytuje práce přehled o významu jednotlivých pojmů v oblasti řízení pedagogického procesu a jeho hodnocení. Podstatnou část tvoří výzkum, který byl proveden pomocí dotazníkového šetření a analýzou inspekčních a výročních zpráv ČŠI. Výsledkem je pak zmapování současného stavu řízení a hodnocení pedagogického procesu v mateřských školách. KLÍČOVÁ SLOVA: Pedagogický proces, hodnocení, evaluace, profesní portfolio, 360 zpětná vazba, kritéria hodnocení, kompetence učitelů.
|
|
Tvořivě výrazové aktivity ve výuce na 1.st. ZŠ (se zaměřením na výtvarnou výchovu jako integrující disciplínu)
Picmausová, Daniela ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Karlova Univerzita Pedagogická fakulta Katedra výtvarné výchovy ved. práce: PaedDr. Hazuková Helena Vypracovala: Picmausová Daniela, 5 KS Abstrakt v Čj: Práce by měla přispět k rozvoji pedagogických kompetencí učitelů na 1. st. ZŠ. Konkrétně by mohla být vodítkem při plánování výuky výtvarné výchovy formou integrovaných výukových celků, neboť obsahuje praxí ověřené postupy a aktivity potřebné k rozvoji tvořivosti a výrazovosti. Tato práce využívá potenciálu dalších výukových předmětů, které rozvíjejí kreativitu a expresivitu - dramatické výchovy, hudební a literární výchovy. Autorka práce by chtěla prostřednictvím své diplomové práce pomoci jak začínajícím pedagogům, tak i pedagogům s delší výukovou praxí, kteří by rádi pozměnili svůj dosavadní způsob výuky předmětu Výtvarná výchova.
|
|
Kompetence učitelů pro řešení šikany
Vrablic, Petr ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Vincejová, Eva (oponent)
(česky) Cílem této práce je předložit souhrn informací o kompetencích učitelů pro řešení šikany. Kompetence učitelů pro řešení šikany jsou z oblastí teoretických znalostí šikany, jejího vzniku a vývoje. Dále z oblastí praktických dovedností prevence a řešení šikany. Informace čerpám z odborné literatury převážně českých autorů, kteří vycházející z teorie šikany doktora Koláře. Práce může sloužit jako informační zdroj o kompetencích učitelů pro řešení šikany a o způsobu jak učitelé mohou kompetencí dosáhnout.
|
|
Systém hodnocení pedagogického procesu v mateřských školách ve Středočeském kraji
Toušová, Eva ; Trunda, Jiří (vedoucí práce) ; Voda, Jan (oponent)
2 ABSTRAKT: Závěrečná bakalářská práce se zabývá otázkou hodnocení pedagogického procesu v mateřských školách. Přináší informace o tom, jaké formy hodnocení jsou využívány, které metody jsou nejčastěji voleny, a jaká kriteria hodnocení si školy stanovují. V práci je dále položena otázka, zda se hodnocení v mateřských školách zaměřuje na průběh pedagogického procesu nebo na výsledky vzdělávání. V teoretické části poskytuje práce přehled o významu jednotlivých pojmů v oblasti řízení pedagogického procesu a jeho hodnocení. Podstatnou část tvoří výzkum, který byl proveden pomocí dotazníkového šetření a analýzou inspekčních a výročních zpráv ČŠI. Výsledkem je pak zmapování současného stavu řízení a hodnocení pedagogického procesu v mateřských školách. KLÍČOVÁ SLOVA: Pedagogický proces, hodnocení, evaluace, profesní portfolio, 360 zpětná vazba, kritéria hodnocení, kompetence učitelů.
|
|
Tvořivě výrazové aktivity ve výuce na 1.st. ZŠ (se zaměřením na výtvarnou výchovu jako integrující disciplínu)
Picmausová, Daniela ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Karlova Univerzita Pedagogická fakulta Katedra výtvarné výchovy ved. práce: PaedDr. Hazuková Helena Vypracovala: Picmausová Daniela, 5 KS Abstrakt v Čj: Práce by měla přispět k rozvoji pedagogických kompetencí učitelů na 1. st. ZŠ. Konkrétně by mohla být vodítkem při plánování výuky výtvarné výchovy formou integrovaných výukových celků, neboť obsahuje praxí ověřené postupy a aktivity potřebné k rozvoji tvořivosti a výrazovosti. Tato práce využívá potenciálu dalších výukových předmětů, které rozvíjejí kreativitu a expresivitu - dramatické výchovy, hudební a literární výchovy. Autorka práce by chtěla prostřednictvím své diplomové práce pomoci jak začínajícím pedagogům, tak i pedagogům s delší výukovou praxí, kteří by rádi pozměnili svůj dosavadní způsob výuky předmětu Výtvarná výchova.
|
|
Kompetence učitelů ICT v oblasti technické e-bezpečnosti
ŠIMANDL, Václav
Aktuálním tématem je v současné době e-bezpečnost dětí a mládeže, na jejichž kompetence v oblasti e-bezpečnosti může mít značný vliv edukace. Nespornou roli zde hrají příslušné kompetence učitelů, které doposud nebyly uspokojivě zkoumány. Proto jsme realizovali kvalitativní výzkum, který se zabýval kompetencemi učitelů ICT v oblasti e-bezpečnosti. Cílem výzkumu bylo zmapování současných odborných kompetencí učitelů ICT, identifikování determinantů, ovlivňujících tyto kompetence, a vytvoření modelu jejich utváření. Sběr dat pro naplňování těchto cílů probíhal formou hloubkových rozhovorů s učiteli ICT, data byla analyzována pomocí otevřeného kódování a technik na něj navazujících. E-bezpečnostní kompetence učitelů ICT ovlivňují kromě vnějších a vnitřních vlivů vztahy k pravidlům e-bezpečnosti, jako předpokládaným zdrojům bezpečného chování, a překážky ochrany v mysli učitele, které mu naopak brání se chovat bezpečně. Jako významný faktor (formující e-bezpečnostní návyky učitelů) byla identifikována předchozí negativní zkušenost učitele. Vytvořený model popisuje kauzální a intervenující vztahy mezi popsanými kategoriemi. V tomto modelu je důraz kladen na roli posouzení dat z pohledu e-bezpečnosti jakožto faktoru působícího na konkrétní způsoby ochrany jedince v určité situaci. Na základě vytvořeného modelu jsme realizovali pedagogický experiment, jehož vliv na změnu postojů učících se osob v oblasti technické e-bezpečnosti jsme zjišťovali pomocí sémantického diferenciálu. V rámci experimentu jsme použili dva různé pedagogické přístupy vyplývající z výzkumu a vedoucí k zážitku negativní zkušenosti. První z nich byl založen na simulaci e-bezpečnostní hrozby s přímým zážitkem negativní zkušenosti, druhý na prožití negativní zkušenosti zprostředkovaně přednáškou externího odborníka. Přínosem této fáze výzkumu je ověření platnosti té části uvedeného modelu, která se zabývá vlivem negativní zkušenosti.
|