Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kompetence učitelů ICT v oblasti technické e-bezpečnosti
ŠIMANDL, Václav
Aktuálním tématem je v současné době e-bezpečnost dětí a mládeže, na jejichž kompetence v oblasti e-bezpečnosti může mít značný vliv edukace. Nespornou roli zde hrají příslušné kompetence učitelů, které doposud nebyly uspokojivě zkoumány. Proto jsme realizovali kvalitativní výzkum, který se zabýval kompetencemi učitelů ICT v oblasti e-bezpečnosti. Cílem výzkumu bylo zmapování současných odborných kompetencí učitelů ICT, identifikování determinantů, ovlivňujících tyto kompetence, a vytvoření modelu jejich utváření. Sběr dat pro naplňování těchto cílů probíhal formou hloubkových rozhovorů s učiteli ICT, data byla analyzována pomocí otevřeného kódování a technik na něj navazujících. E-bezpečnostní kompetence učitelů ICT ovlivňují kromě vnějších a vnitřních vlivů vztahy k pravidlům e-bezpečnosti, jako předpokládaným zdrojům bezpečného chování, a překážky ochrany v mysli učitele, které mu naopak brání se chovat bezpečně. Jako významný faktor (formující e-bezpečnostní návyky učitelů) byla identifikována předchozí negativní zkušenost učitele. Vytvořený model popisuje kauzální a intervenující vztahy mezi popsanými kategoriemi. V tomto modelu je důraz kladen na roli posouzení dat z pohledu e-bezpečnosti jakožto faktoru působícího na konkrétní způsoby ochrany jedince v určité situaci. Na základě vytvořeného modelu jsme realizovali pedagogický experiment, jehož vliv na změnu postojů učících se osob v oblasti technické e-bezpečnosti jsme zjišťovali pomocí sémantického diferenciálu. V rámci experimentu jsme použili dva různé pedagogické přístupy vyplývající z výzkumu a vedoucí k zážitku negativní zkušenosti. První z nich byl založen na simulaci e-bezpečnostní hrozby s přímým zážitkem negativní zkušenosti, druhý na prožití negativní zkušenosti zprostředkovaně přednáškou externího odborníka. Přínosem této fáze výzkumu je ověření platnosti té části uvedeného modelu, která se zabývá vlivem negativní zkušenosti.
Síťové výzkumné aktivity v rámci školní výuky tabulkových procesorů
ŠIMANDL, Václav
Práce se zabývá přípravou úloh pro výuku hromadného zpracování dat v prostředí tabulkových procesorů v hodinách informatiky na 2. stupni základní školy a na středních školách. V současnosti existuje mnoho úloh, které však vycházejí ze zastaralých či nezajímavých údajů nebo přímo údajů uměle vytvořených. Naopak je nedostatek úloh, které vychází z údajů zcela aktuálních nebo údajů, které zadali samotní žáci. V práci je tedy kladen důraz na tvorbu úloh, které vycházejí z aktuálních dat, dostupných volně na internetu. Data mají povahu geografických, ekonomických nebo meteorologických informací. Součástí práce je software, který tato data stahuje z webových stránek a převádí je do formátu vhodného pro další zpracování v tabulkovém procesoru. Přínosné jsou také úlohy, které vychází z dat, zadaných žáky dané třídy. Součástí práce je softwarové řešení, které umožňuje učiteli vytvořit průzkum, na který budou prostřednictvím formuláře odpovídat žáci ve třídě. Tyto odpovědi jsou následně zpracovány do podoby tabulky pro další využití při výuce. Podstatnou částí práce je sada metodických listů, které obsahují náměty úloh, zaměřených na hromadné zpracování dat. Dále ukazují vhodné zpracování naměřených či stažených dat a možnou interpretaci získaných výsledků. Hlavním cílem práce je ukázat, jak a případně kde získávat aktuální a atraktivní data pro výuku hromadného zpracování dat a jak je dále používat. K tomu má přispět i uvedený vytvořený software a metodické listy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.