Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 83 záznamů.  začátekpředchozí64 - 73další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
NPR Borečský vrch jako exkurzní cíl výuky botaniky na SŠ
Barcalová, Milada ; Novotný, Petr (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce bylo provést analýzu kurikulárních dokumentů pro gymnázia z hlediska mechorostů a následně připravit botanickou exkurzi na území Národní přírodní památky (dále NPP) Borečský vrch s vhodnými didaktickými materiály. Učebnice byly srovnávány podle několika kritérií - druhová četnost zastoupených mechorostů, obrazová dotace, informace o ekologii a významu mechorostů pro ekosystém a člověka, náměty na exkurzi a pracovní činnost. Z Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia byla vybrána témata, která se týkají plánované exkurze. Nejdříve jsou v práci uvedeny souhrnné informace o vybrané lokalitě NPP Borečský vrch, kterou jsem navštívila v srpnu 2012 a v únoru 2013. Následuje průzkum a botanické zhodnocení lokality. Celkem bylo určeno osm stanovišť, na kterých budou studenti plnit stanovené úkoly. Obsahem kapitoly Návrh exkurze jsou vytvořené didaktické materiály pro exkurzi - charakteristika vybraných druhů rostlin, charakteristika druhů mechorostů uvedených v klíči, klíč pro determinaci mechorostů na lokalitě a při laboratorních pracích, průvodce trasou pro učitele, pracovní listy studentů. Vytvořené materiály byly ověřeny studenty při laboratorních pracích v březnu 2013 a exkurzi realizované pro nepřízeň počasí až v dubnu 2013. Výsledky ověřování jsou diskutovány v sedmé...
Vhodná exkurzní místa v okolí Kolína pro environmentální výchovu na 1. st. ZŠ
Černá, Zuzana ; Jančaříková, Kateřina (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato práce je věnována environmentálnímu vzdělávání žáků 1. stupně v přírodních lokalitách v blízkosti Kolína a vede učitele k místně zakotvenému učení. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou exkurze a environmentální výchovy, opírající se o dostupnou literaturu, odkazuje na dokumenty, které vymezují průřezové téma environmentální výchova v oblasti základního vzdělávání, a stručně popisuje přírodní poměry vybraného regionu. Ve výzkumné části byly metodou dotazníku zjištěny lokality, které učitelé 1. stupně využívají k venkovním aktivitám. Z nich byly vybrány na základně analýzy získaných dat tři nejčastěji jmenované lokality a pro ty vytvořen metodický návrh pro environmentální exkurzi. Tyto exkurze byly následně realizovány. KLÍČOVÁ SLOVA: - environmentální výchova - exkurze - kvalitativní výzkum - Kolínsko, Středočeský kraj - místně zakotvené učení
Skleník Fata Morgana Botanické zahrady hl.m. Prahy jako místo vzdělávání
Černý, Bohumil ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Vítová, Eva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem využití skleníku Fata Morgana Botanické zahrady hl. m. Prahy pro realizaci botanických exkurzí. V první části představuji exkurzi jako organizační formu výuky. Dalším tématem je stručná historie Botanické zahrady jako výchovně vzdělávacího centra. V závěru této kapitoly jsou charakterizovány současné expozice. Hlavním cílem práce bylo dokázat, že tropický skleník je vhodným místem pro pořádání školních exkurzí s využitím profesionálních průvodců. Do práce je zařazeno interview s vedoucí průvodcovské služby Mgr. Evou Novozámskou, které se stalo základem pro získání podrobných informací o systému provázení. Jádro práce tvoří doporučení k zařazení školní exkurze do skleníku podepřené Rámcovými vzdělávacími programy vydanými Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy. V závěru práce je zařazen pracovní list věnovaný moderním technologiím s motivačním textem a metodikou. Klíčová slova: skleník, vzdělávání, exkurze, průvodce
Vybrané lokality hlavního města Praha pro výuku biologie a geoologie
Cibíková, Markéta ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Drda Morávková, Alena (oponent)
Předložená bakalářská práce je zaměřena na nejdůležitější pražské lokality, které jsou vhodné pro biologickou a geologickou exkurzi. Praktická výuka biologie a geologie je velice důležitá. Je žádoucí, aby žáci pochopili procesy z dávné geologické historie, viděli na vlastní oči zachované fosílie a věděli, jak vypadají rostliny a živočichové, kteří jsou nedílnou součástí výuky biologie. V tomto směru je teoretická výuka ve školních lavicích nedostačující. Práce zahrnuje biologické a geologické charakteristiky vybraných lokalit zaměřené na jejich geologický vznik, horniny, fosílie, rostliny a živočichy, kteří se zde nachází. Pro každou exkurzi je navržena trasa cesty. Součástí práce jsou odkazy na vypracované pracovní listy, které byly zhotovené metodickým portálem RVP. V závěru práce je krátké představení výuky biologie a geologie v jiných zemích a jejich přístup k exkurzím. Bakalářská práce byla navržena tak, aby usnadnila učitelům biologie a geologie přípravu jejich vlastní exkurze.
Technické památky na Českokrumlovsku a jejich uplatnění ve výuce na 1. stupni ZŠ
ČARKOVÁ, Věra
Diplomová práce je zaměřena na využití technických památek na Českokrumlovsku ve výuce na 1. stupni základní školy. Teoretická část diplomové práce se zabývá analýzou odborné literatury týkající se projektového vyučování a jeho uplatnění ve výuce technické výchovy na prvním stupni základní školy. Závěrečná kapitola teoretické části diplomové práce je věnována vybraným deseti technickým památkám na Českokrumlovsku. V praktické části diplomové práce jsou využity vytipované technické památky pro zpracování projektů. Součástí každého projektu je exkurze na danou technickou památku a její využití pro další část projektu. Praktická část je věnována zpracování didaktické dokumentace a informačního základu pro pedagogy. Příloha diplomové práce obsahuje kromě jiného fotodokumentaci z výstupů každého realizovaného projektu. Nedílnou součástí diplomové práce je zpracování údajů z krátkých dotazníků pro učitele, který byl zaměřen na smysluplnost realizovaných projektů.
Pedagogické časopisy pro výuku dějepisu jako praktická metodická pomoc československému učiteli dějepisu v období 1948-1970
Bimková, Dana ; Mikeska, Tomáš (vedoucí práce) ; Parkan, František (oponent)
Tato práce pojednává o výuce dějepisu v období 1948-1970. Zabývá se nikoli tím, jak výuka vypadala, neboť to nelze přesně detailně popsat, ale zaměřuje se na metodiku výuky dějepisu, tedy na to, jak se měl dějepis správně učit. Základním pramenem jsou pedagogické časopisy pro výuku dějepisu, především časopis Dějepis ve škole jeho předchůdci a následovníci. Základní otázkou je, jestli tyto časopisy mohly skutečně pomáhat učitelům s metodologickou přípravou výuky a jak taková pomoc vypadala. Práce má několik kapitol, první popisuje dějiny školství ve sledované době, druhá se zabývá pedagogickými časopisy pro výuku dějepisu. Dále je pozornost zaměřena na to, jak vypadala vyučovací hodina, jak měl učitel vykládat, opakovat, zkoušet, jak se mělo pracovat s učebnicí. Velkou samostatnou kapitolu tvoří pomůcky pro vyučování, mezi které byly zařazeny především mapy, obrazy, audiovizuální pomůcky a literatura. Dále je věnována pozornost regionálním dějinám, exkurzím, spolupráci s muzeem a archivem. V závěru je potvrzena základní hypotéza, že časopisy mohly sloužit jako dobrá pomoc pro učitele, že v nich byla celá řada zajímavých a inspirativních článků a že i v dnešní době jsou ve výuce dějepisu podobné problémy, které ještě nebyly překonány. Navíc je řešena problematika odborných diskuzí, které se v...
Vybrané botanické zahrady ČR se zaměřením na využití ve výuce
Nováková, Eliška ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na vybrané botanické zahrady v České republice a jejich přínos pro školy a školní výuku. Botanická zahrada je v dnešní době často vyhledávaným místem pro vzdělávání a odpočinek lidí. Je důležité, aby si učitelé uvědomili, že výuku není možné realizovat pouze ve školním prostředí. Botanické zahrady jsou ideálním místem k realizaci exkurzí ze vzdělávacího oboru biologie. Výuce botaniky je ve škole dle RVP věnovaný velký význam. Je důležité, aby studenti věděli, jak rostlina vypadá, v jakém společenstvu žije a jestli má nějaký užitek pro člověka. Výše uvedené očekávané výstupy mají velký význam a k jejich naplňování botanické zahrady pomáhají. Ve své práci popisuji možnosti, které jsou botanickými zahradami pro školní exkurze nabízeny a realizovány.
Fyzikální exkurze a procházky městem
Suchá, Katarína ; Jermář, Jakub (vedoucí práce) ; Kekule, Martina (oponent)
Název práce: Fyzikální exkurze a procházky městem Autor: Bc. Katarína Suchá Katedra (ústav): Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: Mgr. Jakub Jermář e-mail vedoucího: jakub.jermar@mff.cuni.cz Abstrakt: Cílem práce bylo vytvoření průvodce fyzikálními pamětihodnostmi a zajímavými místy spojenými s fyzikou v Praze. Práce obsahuje návrhy na fyzikální procházky, jejichž součástí jsou popisy navštívených míst, včetně adresy a GPS souřadnic, mapka s vyznačenou trasou procházky a fotografie. Pro studenty byly vytvořeny pracovní listy. Další část práce obsahuje soubor míst vhodných pro samostatné exkurze. Práce je cílena především pro potřeby učitelům jako pomůcka pro přípravu školních výletů a exkurzí. Všechny procházky, studentské pracovní listy a popisy exkurzí jsou publikovány na stránkách FyzWebu v sekci Exkurze (http://fyzweb.cz/exkurze/). Klíčová slova: exkurze, fyzika, pracovní listy, školní výlet, Praha, FyzWeb
Využití přírodovědných muzeí a přírodovědných sbírek ve výuce
Jandová, Jana ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Drda Morávková, Alena (oponent)
V současné době se ve výuce odstupuje od klasické frontální výuky, učitelé se snaží žáky nabádat k tomu, aby si oni sami zjišťovali informace a tím rozšiřovali své znalosti. Proto učitelé mimo jiné využívají muzejních sbírek k výuce a snaží se svým žákům ukázat život v minulosti a současnosti zábavnější formou. Vše, co se žák naučí vlastní zkušeností, si lépe zapamatuje a využije v nových zkušenostech. Cílem této diplomové práce je vytvořit návrh exkurze do čtyř vybraných muzeí. K exkurzi sestavit pracovní listy a následně vyzkoušet exkurzi v praxi. Závěrem této diplomové práce je, že se muzea snaží nalákat školy na různé výukové programy a přednášky, případně exkurze do okolí. Bohužel se tyto programy týkají převážně společenskovědných předmětů. Výukových programů, které se zabývají pouze vzděláváním v přírodopisu nebo biologii či jiné přírodovědné oblasti, je zatím málo, ale učitelé biologie mohou velkou měrou využít široké nabídky exponátů a sbírek muzeí a utvářet u žáků mezipředmětové vztahy. Klíčová slova: exkurze, výukový program, pracovní list, muzeum, dětské muzeum
Technické památky Křivoklátska a jejich uplatnění ve výuce na primární škole
REMIŠOVÁ, Michaela
Diplomová práce je zaměřená na technické památky v oblasti Křivoklátska, které jsou prostřednictvím exkurzí aplikovány do výuky na prvním stupni ZŠ. Teoretická část je zaměřena na technickou výchovu a její postavení na prvním stupni ZŠ. Dále se zabývá technickými památkami, jejich typologií, ochranou a prohlášením objektů za technické památky. Závěrečná část teoretické části je věnována deseti technickým památkám Křivoklátska. V praktické části diplomové práce jsou vypracovány jednotlivé exkurze do vybraných technických památek určených k výuce na prvním stupni ZŠ. Součástí exkurzí je také informační základ pro učitele. Závěr praktické části je zaměřen na orientační ověřování využití exkurzí na prvním stupni ZŠ.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 83 záznamů.   začátekpředchozí64 - 73další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.