| |
|
Proměny česko-mexických vztahů po roce 1918
Černohlávková, Lucie ; Opatrný, Josef (vedoucí práce) ; Binková, Simona (oponent)
Diplomová práce se zabývá vývojem diplomatických vztahů mezi Českou republikou, dřívějším Československem, a Mexikem z pohledu pracovníků českého/československého diplomatického zastoupení v Mexiku od doby jeho založení do současnosti. Autorka práce tak činí zejména prostřednictvím analýzy zpráv zastupitelského úřadu uložených v Archivu Ministerstva zahraničních věcí a dalších dokumentů, které se vztahovou problematikou zabývají v období, pro něž nejsou materiály v Archivu MZV dosud zpřístupněny veřejnosti. Hlavním úkolem práce je problematiku diplomatických vztahů mezi Mexikem a Českou republikou/Československem popsat a v základních rysech upozornit na její proměny a události, jež ji utvářely.
|
|
Československo-egyptské vztahy v letech 1952 - 1958
Svoboda, Robin ; Soukup, Jaromír (vedoucí práce) ; Valkoun, Jaroslav (oponent)
Předkládaná práce se zabývá vztahy mezi Československem a Egyptem v letech 1952 - 1958. Dané časové období bylo zvoleno s ohledem na množství významných událostí té doby jako například egyptská revoluce v roce 1952, Suezská krize či sjednocení Egypta se Sýrií. Práce je rozdělena do tří částí. První a zároveň hlavní z nich pojednává o politických vztazích obou zemí. Následující kapitola se zaměřuje na oblast kultury a poslední kapitola je věnována hospodářským stykům. Cílem práce bylo analyzovat tyto vztahy a jejich vývoj. Jako hlavní zdroj informací posloužila rozsáhlá pramenná základna uložená především v Archivu Ministerstva zahraničních věcí. Klíčová slova: Československo, Egypt, padesátá léta, diplomatické vztahy.
|
|
Jugoslávský model socialismu jako inspirace pro ekonomické reformy 60. let 20. století v NDR, ČSSR a Maďarsku
Uxa, Šimon ; Kocian, Jiří (vedoucí práce) ; Polášek, Martin (oponent)
Diplomová práce Jugoslávský model socialismu jako možná inspirace pro ekonomické reformy 60. let v Německé demokratické republice, Československu a Maďarsku se věnuje tématice vytváření určitých modifikací a specifik ekonomických systémů uvnitř východního bloku. Za fakticky jedinou alternativu dominantního, direktivně centralizovaného sovětského modelu byl několik let považován tzv. jugoslávský experiment, který se v balkánském státě vyvíjel již od dob sovětsko-jugoslávské roztržky z konce 40. let minulého století. Právě v 60. letech se mnohé státy východního bloku, které až dosud prakticky kopírovaly sovětský ekonomický model, pokusily o uskutečnění ekonomických reforem, které by pomohly odbourat mnohá negativa dosavadní ekonomické soustavy a tím stabilizovaly a zefektivnily hospodářský vývoj. Je zcela přirozené, že při hledání nových možností a stimulů představoval jugoslávský samosprávný systém jednu z možných inspirativních cest jak reformovat často nefunkční hospodářské soustavy. Hlavním cílem práce je snaha ukázat jak reflektovali plánovači ekonomických reforem v Německé demokratické republice, Československu a Maďarsku v praxi vyzkoušený jugoslávský model a do jaké míry představoval inspiraci pro ekonomické reformy v těchto zemích. Klíčová slova: Samosprávný socialismus, Nový ekonomický...
|
|
Mediální ohlas na májový pobyt Allena Ginsberga v Praze 1965
Randuška, David ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent)
Bakalářská práce "Mediální ohlas na májový pobyt Allena Ginsberga v Praze 1965" se zabývá analýzou článků československých i zahraničních periodik reagujících na kuriózní pražskou návštěvu amerického beatnika v roce 1965. Autor práce nejprve utváří biografický a literární kontext slavného básníka a stručně představuje hlavní protagonisty beat generation. Hlavní část práce pak tvoří zpracování mediálního ohlasu a autentické návštěvy Allena Ginsberga. Autor kvalitativně přistupuje k zachycení událostí očima pamětníků, historiků, ale i kontrastně k tomu pohledu agentů StB, kteří Ginsberga sledovali a sepsali závěrečnou zprávu o pobytu básníka na československé půdě. Rešeršní metodou autor práce pátral po tematických článcích v československém oficiálním, exilovém, ale i zahraničním tisku. Analýza vyhledaného materiálu přináší zajímavé rozdíly mezi cenzurovanými a svobodnými periodiky. Kromě mediálního ohlasu práce zachycuje také dopady Ginsbergovy návštěvy na kulturu československé společnosti a utvářející se beatnické autory.
|
|
Vojenské trestní právo (1918-1938)
Hledík, Michal ; Soukup, Ladislav (vedoucí práce) ; Šouša, Jiří (oponent)
127 RESUMÉ Diplomová práce se zabývá problematikou vojenského trestního práva v Československé republice mezi lety 1918 až 1938. Toto téma jsem zvolil z několika důvodu. Prvním z nich je, že se v tématu prolínají dva právní obory - právní dějiny a trestní právo. Zároveň jde o téma, které nebylo dosud rozsáhle zpracováno. Důvodem je, že v obou právních odvětvích, která se v tématu meziválečného vojenského trestního práva spojují, jde o marginální oblast zájmu. Dosavadní práce se ve většině případů zaměřovaly pouze na jednotlivé součásti problematiky. U druhé skupiny prací pak bylo téma zvoleno příliš široce a výsledný výstup měl charakter enumerativní, bez poskytnutí souvislostí. Cílem této práce tak bylo přinést ucelený pohled na problematiku našeho vojenského trestního práva na počátku 20. století a v rámci tohoto pohledu se pak zaměřit na jeho nejvýznamnější prvky. Práce vychází zejména z právních předpisů účinných v daném období a jejich komentovaných znění. Dalším důležitým podkladem pro vypracování byly dobové odborné publikace, opomenuta však nezůstala ani recentní pojednání. V práci je u vybraných otázek okrajově zmíněno srovnání s meziválečným trestním právem obecným. U institutů vojenského trestního práva, jejichž úprava nebo pojetí se do současnosti značně pozměnilo, je zařazena komparace se...
|
|
"Co je to Já? Ivan Havel? To je jméno, to nejsem já." Biografie Ivana M. Havla
Markupová, Jana ; Putna, Martin (vedoucí práce) ; Suk, Jiří (oponent)
Tato práce, řadící se do oboru soudobých dějin, zachycuje životní příběh Ivana M. Havla. Teoretický pohled této práce vychází z personalismu, zejména s přihlédnutím k Ch. Mounierovi a M. Schelerovi, a vidí jako primární fenomén osobnosti, unikátně zasazené do světa, od které se směřuje k porozumění nadosobnímu, s pomocí kontextů a tradic, ve kterých daná osobnost působila. Práce využívá metodu orální historie a studium archivních pramenů a dokumentů. Ivanu M. Havlovi je možné porozumět v kontextu dlouhé intelektuální, občanské, politické i podnikatelské tradice jeho rodiny, která se vyznačuje několika specifickými fenomény, od necírkevní spirituality, přes důraz na společensky zodpovědné podnikání a na široké vzdělání, překračující zavedené obory a disciplíny, a také na sociabilitu, překlenující všechny tyto vlastnosti. Biografie Ivana M. Havla je tak sledována s hlavním důrazem na období do roku 1989, od dětství, ovlivněného Hugem Vavrečkou, po dospívání v blízkosti literární skupiny Šestatřicátníků, přes vlastní literární a vědecké aktivity v 60. - 80. letech až k založení a řízení Centra pro teoretická studia, to vše při používání hlavních rysů rodinné havlovské tradice jako hlavních analytických nástrojů pro čtení pramenů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Insitní umění v Československu
Oberfalcer, Edvard ; Franc, Martin (vedoucí práce) ; Krátká, Lenka (oponent)
Diplomová práce "Insitní umění v Československu" pojednává o historickém a teoretickém vývoji insitního umění v Československu. V teoretické části je pozornost věnovaná vývoji teorie a terminologie insitního umění a jeho vztahu k jiným uměním. Pro komplexnost práce je reflektován historický vývoj ve světě a následně historie insitního umění v Československu. Hlavní část diplomové práce je zaměřená na dva projekty Slovenské národní galerie. Prvním je pořádání mezinárodní výstavy Trienále insitného umenia, která měla celkem tři ročníky a konala se v letech 1966 až 1972 v Bratislavě. Druhým projektem, který měli organizátoři trienále na starost, bylo vydávání Bulletinu INSITA, který je pro tuto práci stěžejním zdrojem informací. Součástí práce jsou také rozhovory s teoretičkou umění Katarínou Čiernou a sběratelem umění Pavlem Konečným, získané metodou orání historie, které cenným způsobem doplňují informace získané z literatury, archivních pramenů a dobového tisku. Klíčová slova: insitní umění, Trienále insitného umenia, Bulletin INSITA, Štefan Tkáč, naivní umění, Československo, Bratislava, Insitafilm
|
|
Fungování médií při volebních kampaních v Československu v letech 1946 a 1990
Pařízková, Nikola ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Práce zkoumá volební kampaně v médiích u zakladatelských voleb v Československu v letech 1946 a 1990. Tyto volby spojuje jejich charakter prvních voleb nového režimu. Práce si tak klade si za cíl porozumět fungování médií v daných obdobích, a to na základě pochopení historických souvislostí, nastínění podoby mediálního systému v souvislosti s přechodem režimu a analýzou konkrétních projevů v předvolebních kampaních. Prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy zkoumá stranické deníky relevantních stranických subjektů daných let - Rudé právo Komunistické strany Československa a Svobodné slovo Československé strany (národně) socialistické. V kampaních obou let se do značné míry promítají dynamické procesy spjaté s obdobím přechodu. V roce 1946 je podoba kampaní determinována již přítomným velmi silným postavením Komunistické strany. Ta, ač byl mediální systém osvobozený od praktik Protektorátu Čechy a Morava, měla víceméně pod kontrolou jeho fungování. V roce 1990 naopak sledujeme v naprosto svobodném a již do určité míry ukotveném prostředí kampaně apelující na stvrzení demokracie. V těch se promítá kontroverzní postavení KSČ - ve Svobodném slovu požadavkem na její odstranění ze stranického spektra, v případě Rudého práva pak bojem za její zachování.
|
| |