Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 685 záznamů.  začátekpředchozí329 - 338dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výuka HV na malotřídní ZŠ a MŠ Dvory
Červinková, Pavlína ; Selčanová, Zuzana (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
1 ABSTRAKT Diplomová práce na téma Výuka Hv na malotřídní ZŠ a MŠ Dvory je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsáno všeobecně malotřídní školství, charakteristika malotřídních škol a vzdělávací cíle a úkoly při výuce hudební výchovy na I. stupni ZŠ tohoto typu školy. V praktické části je již charakterizována ZŠ a MŠ Dvory a její historie včetně zařazení předmětu hudební výchova do školního vzdělávacího programu školy. Dále jsou popsány hudební činnosti ve vyučování na škole. Zároveň jsou zde zpracovány konkrétní náměty na výuku hudební výchovy na malotřídní škole. Práce je obohacena také o dotazníkové šetření na okolních malotřídních školách týkající se výuky hudební výuky. KLÍČOVÁ SLOVA I. stupeň, hudební činnosti, hudební výchova, malotřídní škola, vyučovací hodina
Zařazení žáků s Aspergerovým syndromem do běžné třídy na prvním stupni základní školy
Belhajová, Hana ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kacafírková, Petra (oponent)
Cílem této práce je analýza a popis, jak probíhá zařazování žáků s Aspergerovým syndromem v běžné škole a prostřednictvím kvalitativního výzkumu ověřit úspěšnost zařazování v praxi. Teoretická část se věnuje především možností inkluze a jejím přínosem ve školském systému, projevy a poruchami, které jsou s touto poruchou spojené, ale také definováním základních pojmů, jako jsou porucha autistického spektra, Aspergerův syndrom, integrace a inkluze. Dále diagnostikou tohoto spektra poruch podle světových kritérií MKN 10 a DSM5 a MKN 11, která přijde v České republice v platnost roku 2022. Teoretická část dále pojednává o metodách přístupu a pozici asistenta pedagoga. Empirická část práce obsahuje dvě případové studie a vyhodnocení úspěšnosti zařazení žáků do škol běžného proudu na základě kvalitativního výzkumu, ve kterém aplikuji poznatky z teoretické části. Mezi metody, které byly použity pro sběr a analýzu dat patří pozorování, rozhovor a odborné dokumenty. Výzkum ukázal zajímavé výsledky, kdy se potvrdila většina informací a poznatků z teoretické části. KLÍČOVÁ SLOVA Inkluze, Aspergerův syndrom, základní škola, první stupeň, metody přístupu, případová studie
Zážitkové a reflektivní metody ve výuce a jejich přínos pro učitele a žáky
Diviš, Václav ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
Cílem práce je zlepšení kvality výuky. Práce poukazuje na možnost využití akčního učitelského výzkumu při snaze o implementaci inovací v oblasti metod výuky žáků mladšího školního věku a současně rozvoj vlastních profesních kompetencí. Zdůvodňuje přínos aktivizujících zážitkových a reflektivních metod pro žáky při integraci cílů učiva z oblasti společenskovědních témat a cílů osobnostní a sociální výchovy. Teoretická část mapuje odborné zázemí úzce souvisejících témat s danou problematikou jako jsou profesní kompetence učitele, rozvoj učitelů primární školy, inovativní metody ve výuce, osobnostní pojetí výuky, aktivizační metody, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, akční učitelský výzkum, reflexe a sebereflexe. Dále také mapuje zázemí pro zážitkové a reflektivní metody s oporou o Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praktická část popisuje celý akční učitelský výzkum. Dvojím způsobem zachycuje sebereflektivní charakteristiku učitele na počátku akčního učitelského výzkumu, dosavadní zkušenosti se zážitkovými a reflektivními metodami výzkumníka a schéma postupu akčního učitelského výzkumu. Dále všechny dílčí fáze, jakými jsou sběr informací a jejich vyhodnocení, všechny realizované aktivity a jejich podrobný popis. Popis vybraných realizovaných aktivit obsahuje podrobný rozbor...
Dělitelnost v učebnicích matematiky
Šmídová, Lucie ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Pilous, Derek (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku dělitelnosti v českých učebnicích matematiky pro 2. stupeň základní školy. Konkrétně popisuje, která kritéria jsou v učebnici obsažena, zda jsou žáci vedeni k účasti na odvození kritérií, jak jsou kritéria matematicky zdůvodněna, jaké modely pro zdůvodnění kritérií učebnice využívá a zda jsou v učebnici zařazeny úlohy ze skutečného života. Práce je rozdělena do dvou částí, první část je teoretická a jsou v ní zavedeny pojmy, které jsou pro dané téma nezbytné. Velká část je věnována dělitelnosti, jejím vlastnostem a kritériím dělitelnosti. Druhá část je tvořena analýzou vybraných učebnic matematiky zaměřenou na kritéria dělitelnosti. Bylo zjištěno, že v učebnicích jsou značné rozdíly, nejen v tom, která kritéria jsou v učebnicích obsažena, ale i v přístupu, jakým ke kritériím učebnice přistupují. Rozmanitost přístupů se projevuje nejvýrazněji v množství modelů použitých při zdůvodňování kritérií. KLÍČOVÁ SLOVA Dělitelnost, kritéria dělitelnosti, učebnice matematiky, základní škola
Střídavá péče a její vliv na školní úspěšnost dítěte v primární škole
Němcová, Kateřina ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Horská, Petra (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice střídavé péče dětí v primární škole ve vztahu k jejich školní úspěšnosti. Na problematiku je nahlíženo pohledem pedagogů primární školy a pohledem školní psycholožky. Teoretická část se zabývá dítětem v primární škole, dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále se věnuje rodině, rodičovské odpovědnosti. Pojednává také o rozvodu, střídavé péči jako takové a školní úspěšnosti a neúspěšnosti. Empirická část si prostřednictvím empirického šetření klade za hlavní cíl přinést odpověď na otázku: "Jaký má střídavá péče vliv na školní úspěšnost dítěte v primární škole?" Zkoumá projevy dětí ve střídavé péči, hledá konkrétní příčiny problémů těchto dětí či konkrétní faktory zajišťující bezproblémový průběh střídavé péče. Shromažďuje doporučení učitelů a školní psycholožky, jak s těmito dětmi pracovat a jak jim pomoci. Přináší také doporučení s kým spolupracovat a jakým způsobem - včetně spolupráce s rodiči. Zobrazuje míru povědomí učitelů o této problematice a jejich osobní názory na tento problém. Výzkum je realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a hloubkových rozhovorů s učiteli na prvním stupni základní školy a prostřednictvím rozhovoru se školní psycholožkou. Výsledky empirického šetření ukazují, že má střídavá péče přímý vliv na školní úspěšnost...
Znalosti žáků vybraných základních škol o ovoci a zelenině a jejich významu pro lidské zdraví
Lišková, Veronika ; Váchová, Alena (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Teoretická část této práce se zabývá významem ovoce a zeleniny z hlediska lidského zdraví. Nejdříve se kapitoly věnují rozdělení ovoce a zeleniny do skupin a významu konkrétních druhů ovoce a zeleniny. Další kapitoly se zabývají vitamíny, minerálními látkami a vlákninou, které jsou v ovoci a zelenině hojně zastoupeny. Nedílnou součástí je také projekt Ovoce a zelenina do škol. V poslední části teoretické části jsou rozebrány tematické plány ZŠ Bratří Venclíků, konkrétně témata týkající se ovoce a zeleniny. Praktická část je postavena na výsledcích kvantitativního šetření formou dotazníku, které se zaměřovalo na znalosti žáků o ovoci a zelenině a jejich významu pro lidské zdraví. Šetření probíhalo na dvou pražských základních školách, a to ZŠ Bratří Venclíků a ZŠ Campanus. Část otázek je zaměřena na oblíbenost ovoce a zeleniny u žáků, část se týká testových otázek o znalostech vitamínů, minerálních látek, vlákniny, alternativního stravování a dalších témat týkajících se ovoce a zeleniny. Výsledky poukazují na průměrnou až podprůměrnou znalost žáků v oblasti prospěchu ovoce a zeleniny. Celkově zvolili žáci 695 správných odpovědí z 1512 možný, což tvoří 46 % správných odpovědí. Na základě těchto výsledků byla navržena výuková jednotka, která si klade za cíl upřesnit a upevnit informace o ovoci a...
Postoj učitelů 1. stupně ZŠ k inkluzivnímu vzdělávání
Hájková, Zuzana ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem inkluzivního vzdělávání z pohledu učitelů 1. stupně ZŠ. Cílem práce je zhodnotit postoj učitelů k této problematice, odhalit jejich potřeby a navrhnout opatření, kterými by bylo možné je uspokojit. Práce obsahuje dvě stěžejní části: teoretickou a praktickou. Teoretická část uvádí čtenáře do oblasti postavení osob s postižením v minulé i současné době a představuje způsob ukotvení základních práv těchto osob v mezinárodních smlouvách i legislativních opatřeních. Dále jsou v této části definovány základní pojmy související s inkluzivním vzděláváním a jedna kapitola je věnována samotnému učiteli a postojům, které si v rámci třídy vytváří. Výzkumná část na úvod seznamuje čtenáře s již provedenými výzkumy na podobné téma, dále podává popis použité metodologie v šetření a představuje data, která byla získána prostřednictvím rozhovorů s učiteli 1. stupně běžných základních škol. Výsledky výzkumu upozorňují na nedostatky ve způsobu vzdělávání učitelů 1. stupně, odhalují zejména absenci propojení oborů učitelství a speciální pedagogiky. Poukazují také na potřebu učitelů sdílet své zkušenosti a konzultovat je s kolegy, případně v rámci supervize s nestranným odborníkem. V neposlední řadě přináší doporučení na širší osvětu laické i odborné veřejnosti k tématu inkluzivního...
Vzdělávání učitelů hudební výchovy 1. stupně základní školy v kontextu školské reformy
Šobáňová, Barbora ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Sedláček, Marek (oponent) ; Slavíková, Marie (oponent)
Disertační práce nejprve stručně uvádí poznatky z oblasti ontogenetického vývoje dítěte v období mladšího školního věku a počátcích pubescence v souvislosti s hudebním vývojem a zabývá se emocionálním významem hudby v osobnostním rozvoji dítěte. Další část je věnována hudebnímu vzdělávání na 1. stupni základní školy (ZŠ), jeho cílům, historickým kontextům i současnému postavení předmětu hudební výchova v rámci českého kurikula a také zahraničním zkušenostem. Třetí kapitola zachycuje současnou strukturu hudebně výchovných předmětů ve studijních programech státních pedagogických fakult v České republice pro aprobaci učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Výzkumná část se snaží zmapovat současnou situaci v oblasti hudebního vzdělávání na 1. stupni ZŠ v České republice, jak ji vnímají učitelé hudební výchovy v praxi, zejména v souvislosti s jejich pregraduální přípravou. Výzkum je zaměřen na zkušenosti začínajících učitelů, kteří prošli pregraduální přípravou v posledním desetiletí. Cílem je také zjistit to, jak celou situaci vnímají vysokoškolští pedagogové hudebně výchovných předmětů, kteří připravují budoucí učitele na státních pedagogických fakultách v České republice. Pro získání dat byla využita metoda dotazníkového šetření a také rozhovor (interview). Výsledky výzkumu poukazují na problémy, které se...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 685 záznamů.   začátekpředchozí329 - 338dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.