|
Divadelní znaky v představení "Škola Malého stromu"
Axmanová, Petra ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá znakem a jeho teorií, se zaměřením na znak v umění, s důrazem na divadelní znak. Je zde nastíněna i problematika podmínek komunikace a tvorby významu. Praktická část je zaměřena na analýzu výskytu konkrétních divadelních znaků v představení Škola malého stromu a na ukázkách z představení detailně rozebírá tyto divadelní znaky a tvorbu významu v práci s gestem. Dále sleduje proměny hereckých postav a analogovou a digitální komunikaci. Zabývá se otázkou, jak lze téměř bez rekvizit, kulis a kostýmů vytvořit široké spektrum postav a prostředí ve velmi rozmanitých situacích. V závěru práce jsou shrnuty poznatky, vyplývajících z rozboru neverbální komunikace.
|
|
Vnímání a vyjadřování neverbální formy vulgarity v kontextu genderu
Šorfová, Eva ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Novotná, Hana (oponent)
Fenomén vulgarity je téma velmi diskutované a zajímavé, avšak poměrně málo vědecky prozkoumané. V této práci bych se chtěla věnovat mapování vulgárních gest mezi dospívajícími- pubescenty a adolescenty v ČR. Cílem je posoudit odlišnosti ve vnímání a vyjadřování vulgarity neverbálně prostřednictvím gest mezi 1)chlapci a dívkami 2) pubescenty a adolescenty. Skupiny budou porovnávány na základě četnosti, formy a významu používání vulgárních gest. K tomu byl sestaven dotazník obsahující uzavřené-polouzavřené a otevřené otázky, doprovázené obrazovým materiálem. Vzorek respondentů je složen ze dvou skupin dospívajících ve věku 1) 13 - 15 let a 2) 16 - 17 let, kteří byli ochotni spolupracovat. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |
|
Malba jako hmota
Nováková, Kateřina ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Kateřina Nováková- Malba jako hmota ABSTRAKT Ve své práci se zaměřuji na malbu a její hmotné přesahy. Na obrazy již nepohlížím pouze zrakem, ale i hmatem. Tím se ve svých důsledcích narušuje optická hladkost malby a je kladen důraz na hmotu, strukturu a reliéf. Zaměřuji se tedy na výraznou malířskou stopu, pastózní a gestický malířský projev. Reflektuji různé malířské přístupy ke krajině, a v kontextu práce akcentuji ty, které pracují s barvou jako hmotou. Na příkladu tvorby vybraných umělců představuji její specifika. Z přehledu je zřejmé, že 20. století otevřelo prostor pro materiálový experiment. V něm je těžiště praktické části, tedy mé vlastní malířské tvorby. Série obrazů je malbou, která přesahuje z dvourozměrného zobrazení do trojrozměrného, dodávající obrazům plastický charakter. K tomu využívám malířské i nemalířské materiály. Námětem se držím abstraktně pojaté krajiny, inspirované předměty každodennosti. V didaktické části navrhuji a následně realizuji tři odlišné úkoly, spojující malbu a krajinný prvek ve výtvarných úlohách.
|
|
Plastické vyjádření tělesnosti studentů s kombinovaným postižením
Brunová, Tiziana ; Čech, Viktor (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem odlišnosti lidské tělesnosti coby jedinečnosti naší existence. Je rozdělena na čtyři části, teoretickou, didaktickou, výzkumnou a praktickou. Teoretická část definuje pojem tělesnosti a s ní spojené sebepojetí, sebepřijetí a sebeprezentaci, a to s důrazem na podporu rozvoje osob s kombinovaným postižením. Dále se teoretická část zabývá využitím lidského těla v umění zejména moderní doby - v umění akce, vycházejícím z rituálu, a v body artu. Didaktická část předkládá návrh přizpůsobit výukový program učňovského oboru Keramická výroba žákům s kombinovaným postižením, a to zadáváním vhodných výtvarných úkolů za použití materiálu keramické hlíny. Výsledkem je tematická řada - metodické listy pro čtyři výukové bloky zaměřené na využití tělesného gesta, emocí a sebepojetí u žáků s kombinovaným postižením. Cílem je zapojení žáků se všemi typy postižení a jejich vědomé užívání tělesnosti v práci s keramickou hlínou. Výzkumná část využívá metodu kvalitativního výzkumu, konkrétně dotazníkové šetření a zúčastněné pozorování. Výzkum potvrdil, že tematická řada je vhodná pro žáky se všemi typy postižení, a především ukazuje, že přizpůsobení úkolů možnostem žáků zvyšuje jejich motivaci, pozornost a aktivitu. V praktické části je představena performativní akce autorky Rituál...
|
|
Tanec obrazem. (Taneční pohyb jako téma v umění a ve výtvarné výchově)
Ehlenová, Veronika ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Pfeiffer, Jan (oponent)
Práce se zaměřuje na propojení teoretických znalostí výtvarného a tanečního umění. Praktickým využitím těchto poznatků vznikla realizace tanečních choreografií s využitím a inspirací v netradičních uměleckých formách, jako je například performance nebo happening. Klíčovým bodem celé práce je pohyb, na který je nahlíženo jak z hlediska tance, výtvarného uměni, ale i samotného lidského bytí. Dále ukazuje, jak lze téma pohybu využít při práci s dětmi. V jednotlivých etudách s dětmi zařazuje různorodé výtvarné techniky (kresba, malba, prostorová tvorba). V rámci praktické části se zaměřuje na vyjádření lidských emocí skrz specifický pohyb těla, a to formou tanečních choreografií. Také využívá i nové technologie, kde jsou výstupem fotografie a video záběry. Zároveň s tím je zde spolupráce s dalšími umělci, při které je nutné uplatnit komunikaci, o níž je také jedna z důležitých kapitol této práce. Cílem bylo zohlednit, ale především propojit neopomenutelné složky výtvarného umění a tance, které utvořily nový pohled a myšlenky na vazby mezi těmito dvěma uměleckými oblastmi.
|
|
FLE teaching and gestures
Vondráčková, Kateřina ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Nováková, Sylva (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta DIPLOMOVÁ PRÁCE Praha, 2020 Bc. Kateřina Vondráčková Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Katedra francouzského jazyka a literatury DIPLOMOVÁ PRÁCE La Gestuelle en FLE Gesture in French language teaching Gesta ve výuce francouzštiny Vedoucí práce: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. Studijní program: Specializace v pedagogice Studijní obor: Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání Rok odevzdání: 2020 Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci na téma La Gestuelle en FLE vypracovala pod vedením vedoucího práce samostatně za použití v práci uvedených pramenů a literatury. Dále prohlašuji, že tato práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu. Praha, 22. července 2020 ............................................. Děkuji vedoucímu mé práce panu Mgr. Tomáši Klinkovi, Ph. D., za vedení, zájem, cenné připomínky a čas, který mi věnoval. Dále bych chtěla poděkovat Lucii Přenosilové za trpělivé čtení a technickou podporu při zpracování práce. Děkuji Rosalii Wernischové za ilustrace, Kryštofu Vondráčkovi za anglický překlad a Vojtěchu Vondráčkovi za fotografie. Svému manželovi pak děkuji za podporu během celého studia, bez které by tato práce vůbec nevznikla. ABSTRAKT Diplomová práce La gestuelle en FLE se...
|
|
Inteligentná pracovná plocha
Kozák, Jakub
Interaktivní kolaborativní řešení jsou aktuální problematikou, kterou se zabýva množství společností a lidí pracujících v této oblasti. Tato práce se věnuje návrhu a implementaci vlastního systému na detekci gest s použitím senzoru Microsoft Kinect. Systém je následně otestován na interakci s více uživateli v aplikaci implementované za tímto účelem. Vytvořené řešení dokáže detekovat dotyky pro jednoho i více uživatelů. Výsledek této práce umožňuje z obyčejné stěny vytvořit interaktivní, a to s pomocí počítače, projektoru a senzoru Microsoft Kinect.
|
|
Tělo jako živý obraz
Popovičová, Gabriela ; Čech, Viktor (vedoucí práce) ; Hůla, Zdenek (oponent)
Diplomová práce s názvem Tělo jako živý obraz je věnována tématu těla ve výtvarné výchově. V teoretické části diplomové práce je cílem se zaměřit na popis základních teoretických východisek a vývoje umění těla, včetně popisu charakteristických typologických proudů, a to v širších kontextech, spojit tematiku těla s výtvarným uměním a v neposlední řadě ji charakterizovat v pedagogice. Cílem empirické části je popsat vlastní autorskou tvorbu s tematikou těla, charakterizovat využití námětů umění těla ve výuce výtvarné výchovy a popsat realizaci tematické řady výtvarných úkolů na náměty těla. Teoretická východiska jsou v diplomové práci popsaná v obecných kontextech, s vývojem umění těla včetně výtvarného umění a pedagogiky. Autorská tvorba využívající náměty těla tvoří volný soubor. Práce obsahuje tematické výtvarné úkoly pro pedagogickou praxi, jejich následnou reflektivní bilanci a návrhů na zlepšení. Diplomová práce má těžiště ve vytvořené typologii, kategorizované do proudů a vlastní autorské tvorbě na náměty těla. Velký důraz je v práci kladen na realizaci tematické řady výtvarných úkolů tematiky těla, v těsné návaznosti na vytvořenou typologii proudů. Součástí této realizace je popsání reflektivní bilance učitele. Návrhy na zlepšení pedagogické praxe provedené na základě reflexe, mají obohatit...
|
|
Performance art jako hraniční forma uměleckého projevu
Vatulíková, Andrea ; Daněk, Josef (oponent) ; Havlík, Vladimír (oponent) ; Chamonikolasová, Kaliopi (vedoucí práce)
S přihlédnutím k oboru performativních studií vycházím z předpokladu, že oblast umění nazývaná jako „performing arts“ prodělala v průběhu 20. století řadu reforem, díky kterým je dnes prakticky nemožné stanovit jasné hranice mezi divadlem, tancem a performance art. Zabývám se proto jejich společným základem, který nazývám bodem nula a který mi umožňuje zkoumat výrazové prostředky lidského těla a časo-prostorovou dimenzi živé akce. Bod nula je lokalizován v pánevní oblasti těla a představuje centrum stability, rovnováhy a životní energie. V práci se pak zaměřuji na analýzu fyzických tréningů, které s tímto bodem v rámci divadla, tance a performance art pracují. Základním výstupem této práce je potom analýza těla a tělesnosti jako kulturně kódovaného konstruktu a popis praktické části dizertace zaměřený na realizaci sympozia bod nula
|