Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 371 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Didaktické zpracování problémů současné demokracie pro výuku základů společenských věd
Záleský, František ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Fapšo, Marek (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje problémům současné demokracie a jejich didaktickému zpracování pro výuku předmětu základy společenských věd na gymnáziích. Nejprve je rozebráno téma demokracie z několika různých úhlů pohledu a ty jsou vzájemně porovnávány, přičemž je částečně vycházeno i z učebnic, vzhledem k didaktickému zacílení práce. Následně je velký prostor věnován čtyřem vybraným problémům současné demokracie a několika různým pohledům na ně, přičemž vybranými problémy jsou nerovnosti, vzdělávání, populismus a epistemické znetvoření. Následuje analýza uchopení tématu v rámcových vzdělávacích programech pro gymnázia a na ni poté navazuje analýza zpracování tématu ve vybraných školních vzdělávacích programech čtyřech gymnázií, které jsou poté také z tohoto hlediska porovnány. V další podkapitole je rozebíráno, v jaké míře dostávají problémy současné demokracie prostor v učebnicích základů společenských věd pro střední školy a učebnice jsou mezi sebou porovnány. Bylo zjištěno, že v rámcových i školních vzdělávacích programech chybí kritický přístup, pojmenování problémů a jejich vtažení k současnosti. Druhá část práce obsahuje popsané návrhy čtyř vyučovacích hodin, které jsou zacíleny na zmíněné čtyři vybrané problémy a měly by částečně nahrazovat vzdělávací obsahy, které byly vyhodnoceny jako...
Komunikace Evropského parlamentu a její vliv na demokracii v České republice
Hrabětová, Magdaléna ; Hejlová, Denisa (vedoucí práce) ; Shavit, Anna (oponent)
Cílem diplomové práce je koherentně sjednotit fungující komunikační strategie a nástroje Evropského parlamentu do jedné akademické práce. Dále přiblížit fungování jednotlivých institucí Evropské unie a představit důležité pojmy, které propojují komunikaci s demokracií. V praktické části pak budeme za pomoci teoretických znalostí a kvalitativního výzkumu získávat komplexní vhled do komunikace jednotlivých českých europoslanců s občany, hodnotit efektivnost komunikace EP a zjišťovat její dopady na demokracii v České republice.
Relationship Between Citizen and State in the Countries of Former Yugoslavia: Interdisciplinary Investigations
Tasic, Nikola ; Salamon, Janusz (vedoucí práce) ; Halamka, Tomáš (oponent)
The relationship between citizens and the state has intrigued scholars for centuries. This research proposes a new approach to investigating this interaction: the Bipolar Theory Framework. The Framework presupposes that citizens live between two clusters of elements, grouped in the Positive and the Negative pole, which exert diametrically opposite influences on their political loyalty. The Positive Pole acts to foster feelings of loyalty and is based on factors rooted in shared heritage. These elements include shared ethnicity, territory, religion, and symbols. On the other hand, the Negative Pole primarily comprises elements pertaining to the socio-economic and political environment and works in the opposite direction. The elements presented here are political corruption, low SES, and poor quality of public services. The final question that this Framework aims to address is which of these poles has a greater impact on citizens when they make the decision to emigrate from their state. This is presented under the presumption that emigration is the highest act of disloyalty a citizen can commit in times of peace and war alike. However, in order to get there, this thesis followed a carefully developed structure that addressed multiple hypotheses. The first task was to prove the effect of the listed...
Tematizace člověka v díle Rudolfa Iny Malého
Skládalová, Eliška ; Chavalka, Jakub (vedoucí práce) ; Šenovský, Jakub (oponent)
Práce se věnuje dílu českého spisovatele, myslitele, diplomata a Rudolfa Iny Malého. Za cíl si klade tematizovat, jakým způsobem je v autorových dílech pojímán člověk, jak Malý rozumí duchovní krizi člověka a jak se s ní vyrovnává, jaká alternativní řešení navrhuje. Práce přitom přibližuje a reflektuje myšlenkový vývoj Rudolfa Iny Malého. V závěru je prostor také věnován konfrontaci s filozofy Emanuelem Rádlem a Emilem Svobodou. Klíčová slova: Rudolf Ina Malý, fašismus, demokracie, Ježíš, člověk, Emil Svoboda.
Demokratická eroze ve světě
Nehoda, Marek ; Guasti, Petra (vedoucí práce) ; Perottino, Michel (oponent)
Tato diplomová práce řeší problematiku demokratické eroze, především ve formě povyšování výkonné moci. Práce je primárně založena na teorii Nancy Bermeo, která povyšování definovala a začala se touto problematikou zabývat. Metodicky tato práce využívá principy případové studie, přičemž jednotlivými případovými studiemi jsou Maďarsko, Nikaragua, Thajsko, Turecko, Mali a Arménie, ve kterých je předmětem výzkumu fenomén povyšování výkonné moci v jednotlivých složkách moci během let 2008 až 2018. Výzkumné otázky jsou zodpovězeny díky systematické analýze mocenských složek uvnitř případových studií. Výsledkem je zjištění, že napříč různými politickými systémy a regiony se vyskytují společné znaky u zkoumaných případů. U všech případů, kromě Thajska se objevuje jednokomorový parlament, a také že instituce, na kterou se povyšuje výkonná moc jako první, je zpravidla ta, která může nejvíce ohrozit kontinuitu exekutivního mandátu. Dále, generalizaci znaků demokratické eroze je možno provést. Mezi ně patří zejména - protiústavní aktivity, manipulace volebního procesu, omezení pravomocí nebo zisk kontroly nad legislativou/justicí/exekutivou aj. Nakonec, nejčastěji dochází k povyšování výkonné moci nad moc soudní, kde z výzkumu vyplývá, že soudní moc se stává nejčastěji "terčem" zejména z důvodu její funkce...
Proměna demokracie v digitálním věku: Cambridge Analytica & Facebook skandál
Tomšů, Adriana ; Šindelář, Jakub (vedoucí práce) ; Mejstřík, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku adaptace demokracie k vzrůstajícímu vlivu digitalizace. Nejprve je v úvodní části zasazen kontext do probíhající debaty o dané problematice v rámci odborné veřejnosti. Poté jsou představeny stěžejní obavy o demokracii v digitálním věku, postoje ze strany optimistů i pesimistů a možnosti využití sociálních sítí v rámci politických kampaní. Následně praktická část obsahuje kvalitativní výzkum, který je proveden metodou případové studie. Vybranou případovou studií je zneužití dat v rámci brexitové kampaně známé také pod názvem "skandál Cambridge Analytica & Facebook". Závěrečná část se zabývá reakcí ze strany Evropské unie a postoji k současným opatřením. Cílem práce je poukázat na problematiku zneužití digitálních platforem v rámci politických kampaní a narušení základních principů demokracie. Práce hledá odpověď na v úvodu vytečenou hlavní výzkumnou otázku: "Můžeme považovat způsob, jakým reagovala Evropská unie k vzrůstajícímu vlivu technologií v rámci politických kampaní za dostatečný?". Na základě získaných dat a detailního rozboru dané případové studie dochází tato práce k závěru, že současná opatření v souvislosti s problematikou zneužití osobních dat nejsou dostačující a digitalizace by měla být vybrána jako jedna z hlavních priorit v rámci...
Projekty zaměřené na výchovu aktivního občanství u žáků na prvním stupni ZŠ
Křešničková, Pavla ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Zemanová, Blanka (oponent)
Tématem této diplomové práce jsou projekty zaměřené na výchovu aktivního občanství u žáků na prvním stupni ZŠ. Cílem práce je popsat důležitost výchovy k aktivnímu občanství na prvních stupních ZŠ, zmapovat projekty, které se věnují prohlubování vědomostí týkajících se role aktivního občana a zároveň inspirovat pedagogy, kteří budou mít zájem tuto problematiku začlenit do svých hodin. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů občanství a aktivní občanství, cíli výchovy k aktivnímu občanství, jejímu zařazení v kurikulárních dokumentech a zároveň popisem dvou různých projektů věnujících se této problematice. Empirická část se snaží najít odpověď na otázku, z jakého důvodu je důležité zařazovat výchovu k aktivnímu občanství již na první stupeň ZŠ, jaké jsou její cíle a rovněž jaká jsou rizika tohoto zařazení. Dále se tato část zaměřuje na již existující, ale také na teprve připravované projekty, programy a iniciativy prohlubující rozvoj výchovy k aktivnímu občanství u dětí na prvním stupni ZŠ. Tato část je realizována metodou hloubkových rozhovorů s lidmi, kteří se zabývají aktivním občanstvím a občanskou výchovou v České republice a zároveň mají zkušenost s programy takto tematicky zaměřenými. Z poznatků diplomové práce vyplývá, že je velmi...
Masarykovo pojetí středoevropské a celoevropské demokratické jednoty
Bednář, Miloslav
V r. 1915 Tomáš G. Masaryk v Londýně veřejně identifikoval a popsal původ první světové války jako neuralgický středoevropský pás menších národů mezi Německem a Ruskem coby geopolitické jádro tzv. východní otázky. Masarykovi tato střední Evropa představovala nejnaléhavější a nejakutnější podnět ke spojenecké demokratické transformaci politické organizace Evropy. V r. 1919 Halford J. Mackinder vyhlásil obdobnou, slavnou geopolitickou koncepci Heartlandu. Masaryk plánoval postupné ustavení Spojených států evropských z transatlantické kooperace mezi konfederací evropských starých a nových demokracií a USA. Masarykovo pojetí demokratické evropské jednoty zjevně protiřečí základní koncepci Evropské unie zaměřené na postupnou eliminaci evropských demokracií.
Protestné hnutia v Hongkongu
Chodúrová, Dominika
Bakalářská práce se věnuje protestním hnutím v Hongkongu, která probíhala v letech 2014 a 2019. V první části je představený historický a politický kontext, který předcházel protestům v roce 2014. V této části je také popsaný teoretický přehled související se sociálními a protestními hnutími. V analytické části práce jsou prostřednictvím samostatných případových studií analyzované obě protestní hnutí. Pomocí komparativní metody porovnává zásadní prvky obou hnutí a analyzuje, zda prošly změnou nebo ne. Příčiny změny analyzuje pomocí poznatků autorů zaobírajících se tematikou protestů v Hongkongu a teorií sociálních hnutí. Závěrem práce je zjištění, že charakter hnutí v roce 2019 byl v mnohých ohledech odlišný a to hlavně ve formě taktiky a prostředků jeho účastníků. Největší změnou hnutí v roce 2019 byla radikalizace některých jeho skupin a jejich prostředků. Jako příčiny radikalizace byly identifikované přetrvávající politické problémy a frustrace některých účastníků, kteří věřili, že nenásilné prostředky jsou neúčinné. Radikalizace a změna taktiky hnutí byla také reakcí na represi ze strany hongkonské vlády a policie. Změnou přešlo i vedení hnutí a tentokrát ho nereprezentovali žádní veřejně známí lídři. Hlavní příčinou neexistence lídrů v hnutí v roce 2019 byl fakt, že vedení hnutí z roku 2014 bylo po jeho ukončení stíhané.
Demokracie jako předpoklad vstupu Turecka do EU
Konečný, Štěpán
Demokracie je základním předpokladem pro vstup kterékoliv země do EU. Moje práce se zaměřuje na stav demokracie v dnešní Turecké republice a současně na její vstup do EU. Charakter turecké demokracie jsem začal zkoumat od samotného vzniku Turecka. Historické souvislosti mi pomohly pochopit vývoj turecké demokracie až do její dnešní podoby. Převážně jsem se věnoval vývoji od začátku nového století, až po současnost. Jestli se Turecko vzdaluje nebo přibližuje demokracii jsem ověřil pomocí Indexu demokratičnosti. Dále jsem se zaměřil, jaké podmínky jsou kladeny, pokud se jedná o vstup Turecka do EU a jak se mu dařilo a daří podmínky naplňovat. Výsledkem je turecké vzdalování se demokracii a současná stagnace přístupových jednání, která brzdí nedemokratické nálady v současném tureckém politickém dění.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 371 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.