|
Specifika současného divadelního plakátu jako prostředku vizuální komunikace
Jonášová, Helena ; Trampota, Tomáš (vedoucí práce) ; Savický, Nikolaj (oponent)
Předkládaná rigorózní práce navazuje a dále rozšiřuje autorčinu práci diplomovou, obhájenou s výborným hodnocením pod názvem Analýza vizuální komunikace na příkladu současných evropských plakátů na Fakultě sociálních věd v červnu 2014. Původním cílem diplomové práce bylo popsat a stanovit základní principy vizuální komunikace z pohledu teorie masové komunikace a klasických mediálních teorií a pokusit se o základní syntézu těchto oborů. Rigorózní práce dále pracuje s těmito výslednými poznatky a analyzuje a rozvíjí je ve vztahu k sociálním a komunikačním sítím. Vizuální komunikace je v současné době stále více převládající forma komunikace z hlediska marketingu a reklamy, ale také z pohledu ryze uměleckého vyjadřování, které v dnešní době upouští od klasických konzervativních technik a hledá nové možnosti exprese. Profilace diplomové práce na evropský divadelní plakát, který je faktickou syntézou těchto směrů, umožnilo adekvátně zhodnotit relevanci mediálních teorií ve vztahu k vizuální komunikaci jako prostředku cíleného adresování příjemců pomocí obrazového sdělení. Téma evropského plakátu bylo zvoleno, aby detailněji demonstrovalo obecnou akceptaci vizuální komunikace jako součást socio-kulturního diskursu v globálním smyslu. Dalším rozměrem divadelního plakátu je jeho funkce ve veřejném prostoru...
|
|
Josef Wenig ve sbírkách Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Wittlichová, Theodora ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Bendová, Eva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá osobností a dílem českého malíře Josefa Weniga, který se do uměleckého povědomí zapsal především jako divadelní výtvarník a ilustrátor. Těžištěm práce je soubor Wenigových kresebných návrhů a grafických realizací uložený ve sbírkách Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Mimo své stěžejní obory se Josef Wenig jako všestranný umělec věnoval další tvorbě, jako například reklamní grafice, návrhům pohlednic nebo Ex libris. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Propagandistický plakát 50. let jako médium vládnoucí ideologie
Havelková, Alžběta ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Knapík, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá propagandistickým plakátem jako specifickým médiem v kontextu komunistické propagandy prvního období komunistického režimu v Československu v letech 1948 - 1956. V první části se práce věnuje historickému pozadí daného období, především z hlediska politické, společenské a hospodářské přestavby. Věnuje se plakátu jako samostatnému nástroji propagandy v souvislosti se vztahem k Sovětskému svazu jak z hlediska historického tak výtvarného, kde přibližuje vznik a funkci socialistického realismu jako jediného oficiálního stylu. Současně práce přináší náhled na fungování a charakteristické prvky komunistické propagandy padesátých let ve spojitosti s řízením médií a institucí cenzury. Na propagandistický plakát je nahlíženo jako na svébytné médium, kterého komunistická propaganda hojně využívala a byla si vědoma jeho přínosů v procesu přesvědčování a ideologického působení na společnost. V souvislosti s budováním socialismu jako jednoho z hlavních cílů prvních let vlády komunistického režimu se práce zaměřuje na plakáty související s budování nového přístupu k práci a pracovní morálce. Na základě archivních dokumentů přináší práce shrnutí, jakým způsobem a kde docházelo v rámci stranického či vládního aparátu k řízení propagandy na plakátech. V poslední části se práce snaží...
|
|
Fotografický plakát ve výtvarné výchově
Tomanová, Jana ; Raudenský, Martin (vedoucí práce) ; Špirk, Ivan (oponent)
Předmětem této diplomové práce je zkoumání diskursu fotografie a plakátu. Tyto dva fenomény se snažím propojit do jedné průřezové teorie a vytvořit jejich obecnou charakteristiku. Práce hledá vzájemné průsečíky fotografie a grafického designu/plakátu a aplikuje je v teorii plakátové tvorby. Teoretické principy jsou v didaktické části uvedeny do vyučování výtvarné výchovy na ZŠ. Stejný přístup je uplatněn ve vlastní výtvarné práci. Klíčová slova: Fotografie, grafický design, plakát, fotografická plakát, nová média, typografie
|
| |
|
Vizuální stránka domácích volebních kampaní v roce 2010
Ďuríčková, Monika ; Láb, Filip (vedoucí práce) ; Slanec, Jaroslav (oponent)
Bakalářská práce s názvem Vizuální stránka domácích volebních kampaní v roce 2010 se věnuje vizuální stránce volebních kampaní před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v roce 2010. Text je rozdělen na teoretickou a praktickou část. Teoretická část přináší seznámení s konceptem komplexního komunikátu a jeho specifiky, popisuje spolupráci obrazu a textu, věnuje se fotografii jako prostředku politické reklamní komunikace, manipulaci, retuši a dotýká se objektivity a vnímání fotografií. Praktická část seznámí s vizuální stránkou volebních kampaní stran ČSSD, ODS, TOP 09, KSČM a VV. Tyto strany dostaly ve volbách více než pět procent hlasů, a získaly tak poslanecké mandáty. Kampaně proběhly na jaře v roce 2010. Práce se zaměřuje zejména na venkovní reklamy jako billboardy, citylighty, plakáty a letáky. Kampaně v jednotlivých kapitolách popisuje pomocí kombinace metod kvalitativní analýzy a to podle Rolanda Bartha (Rétorika obrazu) a Gillian Rose (Visual Methodologies). Kapitoly pojednávají zejména o barvách, textu, značce, fotografii, osobách, kompozici a celkové jednotnosti. Na závěr práce srovnává kampaně mezi sebou.
|
|
Arnošt Hofbauer (1869 - 1944)
Novotná, Tereza ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Pravdová, Anna (oponent)
Téma této diplomové práce vychází z mého zájmu o umění kolem roku 1900 a navazuje na mou bakalářskou práci. V chronologicky řazených kapitolách přibližuji Hofbauerovy životní osudy a jeho jednotlivá tvůrčí období, zohledněn je přitom například vznik S. V. U. Mánes a časopisu Volné směry, plakátová tvorba aj. V závěru práce přikládám pro ucelený pohled na Hofbauerovo dílo katalogy jeho děl ze státních i soukromých sbírek. Mým cílem je představit Hofbauerovo dílo v co nejucelenější podobě a v kulturně- historickém kontextu, zhodnotit jeho význam pro vývoj výtvarného umění v českém prostředí.
|
|
Vizualita Hizbulláhu na jižním předměstí Bejrútu
Harmach, Daniel ; Pelikán, Petr (vedoucí práce) ; Abu Ghosh, Yasar (oponent)
Magisterský výzkum na téma "Vizualita Hizbulláhu na jižním předměstí Bejrútu" přistupuje k této organizaci netradičním náhledem socio-kulturní antropologie. Skrze aplikaci teorie umění Alfreda Gella a Roberta Laytona se snaží sumarizovat hodnoty, které Hizbulláh využívá v sebeprezentaci, v rámci rozličné materielní kultury. Skrze konkrétní příklady poskytuje autor paralely ve zpracování jednotlivých indexů Hizbulláhu a jaká agency je tedy těmito obrazy nesena. Pro celkové zjednodušení je práce rozdělenana teoretickou a empirickou část, přičemž je také krátce zmíněna historie šíitské konfese v Libanonu a jižních předměstí Bejrútu, stejně jako historie samotného Hizbulláhu. Empirická část je autorem členěna na sekci věnující se plakátové a billboardové sebeprezentaci Hizbulláhu, na sekci věnující se urbánní zástavbě jižních předměstí (ve které je agency Hizbulláhu rovněž patrná) a sekci věnující se drobným upomínkovým předmětům a předmětům denního užitku. Autor dochází k závěru, že zkoumané věci v rámci Dáhije se zdají být propojené v celkem logických, avšak nečekaných, souvislostech. Umění je propojené s politikou, komunikace s urbánním prostorem a technologie s kulturou. Autor se též pokusil postihnout citelný trend komodifikace věcí spojených s Hizbulláhem, jak jej sám v terénu pozoroval. Výsledná tvrzení...
|
| |
|
Vizuální ztvárnění vybraných elektronických hudebních stylů
Chlebus, Jiří ; Suchánek, Jiří (oponent) ; Houf, Václav (vedoucí práce)
Tato práce je výsledkem přenesení hudebních prožitků, vjemů a představ autora do statické vizuální podoby. Vybrané elektronické hudební styly jako dubstep, breakbeat, drumandbass, tekkno, techno a psytrance, nesou ve své skladbě určité typické znaky, které se autor snaží zachytit do vizuální podoby. Výsledkem práce je soubor počítačově graficky ztvárněných motivů, které reprezentují dané hudební styly a vyjadřují autorovy vizuální představy, které získává prostřednictvím poslechu daných hudebních stylů.
|