Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 88 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Podobnost, nápodoba, proměna
Blecha, Jakub ; Thein, Karel (vedoucí práce) ; Jinek, Jakub (oponent)
Ústředním tématem diplomové práce jsou teoretické předpoklady Platónovy argumentace založené na figuře zdání v X. ústavě a v dialogu Sofistés. Samostatné kapitoly jsou zaměřeny na výklad vybraných pasáží těchto dialogů. Podrobně jsou vypracovány některé dílčí předpoklady. Jsou jimi např. the one over many argument v dialogu X. Ústava. Z dialogu Sofistés pak především pojetí různých druhů obrazu. Na základě výkladu a reference těchto dialogů je, s přihlédnutí k výkladům v sekundární literatuře, postulován společný závěr, že použití figury zdání je krajně problematické, neboť nedovede vyjasnit povahu obrazu jako svého definičního rysu. Redukce nápodoby a v druhém případě sofistického umění na určitý typ zobrazení, nicméně nevede ke kýženému cíli poznání těchto předmětů výkladu, avšak i tak předkládá netriviální popisy rámce Platónova myšlení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Rozdíly v chápání ctnosti u Platóna, Aristotela a Aurelia Augustina
Kavanová, Blanka ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
Bakalářská práce: Rozdíly v chápání ctnosti u Platóna, Aristotela a Aurelia Augustina Jméno: Blanka Kavanová Fakulta: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Katedra občanské výchovy a filosofie Rok: 2011 ABSTRAKT Bakalářská práce se zabývá vývojem a rozdíly v pojetí ctnosti u Platóna, Aristotela a Aurelia Augustina. První část práce je věnována Platónovu pojetí čtyř základních ctností, tedy rozumnosti, spravedlnosti, statečnosti a moudrosti. V souvislosti s nimi je nastíněno také platónské pojetí dobra, duality světů, duše a péče o ni. Ctnost je u Platóna pojímána jako areté, tedy celková dobrost. Ve druhé části je Platónovo pojetí srovnáváno s představami jeho žáka, přítele a kritika Aristotela. Aristotelovo pojetí vychází z lidské zkušenosti a smyslového světa. Klíčovými pojmy jeho etiky jsou činnost, slast, blaženost a střednost. Ctnosti dělí na mravní, tedy zvykové, například statečnost, spravedlnost a uměřenost, a ctnosti rozumové, tedy naučitelné, ke kterým řadí umění, vědění, rozumnost, moudrost a rozumění. Třetí část práce je věnována srovnání antického, zejména platónského myšlení s etickým myšlením vznikajícího křesťanství, reprezentovaným Aureliem Augustinem. Klíčovým pojmem Augustinova pojetí ctnosti je Boží milost jako nezasloužený Boží dar. Důraz je kladen na čtyři klasické ctnosti,...
Komparace athénské demokracie s politickýmí názory Platóna a Aristotela
Mirvald, Lukáš ; Stracený, Josef (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
V diplomové práci je rozebírána problematika demokracie ve starověku. Bádání zahrnuje praxi i teorii. Úvodní část se zaměřuje na analýzu reálného fungování demokracie v athénské polis (jak idea demokracie vznikla, jaké byly politické instituce, kdo měl nebo naopak neměl podíl na řízení polis atd.). Důraz je kladen na dějiny Athén v 6. až 4. století př. n. l. Jádrem této kapitoly je doba Periklova, kdy athénská demokracie dosahovala svého vrcholu. Druhá část práce popisuje, jak na demokracii nahlíželi přední antičtí myslitelé - Platón a jeho žák Aristoteles. Jedním z cílů práce je porozumět jejich kritičnosti k demokratickému zřízení a jaké alternativy vlády nabízejí jako lepší. Třetí část práce tvoří komparace mezi politickou realitou ve starověkých Athénách a politickou teorií ve spisech Platona a Aristotela.
Péče o duši jako filosofický problém
Pochop, Jan ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá péčí o duši. Cílem práce bylo vyjádřit, co myslíme péčí o duši, a připomenout její důležitost a úlohu v lidském životě, především pak v mládí. Pojem duše a způsoby jejího rozvíjení velmi úzce souvisejí s řeckým pojmem paideia, který je podrobně rozpracován v Platónově díle a který předznamenává vznik pedagogiky jakožto vědy. Proto se bakalářská práce zaměřuje i na výchovu a vzdělávání a snaží se znovu upozornit na jejich smysl a podstatu. Práce vychází z Platónových dialogů a Patočkových textů, zejména z jeho obsáhlých spisů a přednášek na téma péče o duši. Práce byla vypracována metodou analýzy vybraných Platónových a Patočkových textů za využití české i zahraniční sekundární literatury. Práce je členěna na 5 kapitol, z nichž první dvě přibližují čtenáři prostředí antických myslitelů a uvádějí ho do problematiky péče o duši, čímž vytvářejí teoretický úvod. Třetí kapitola se soustřeďuje na Platónovo dílo. Zejména se věnuje naukovému kurikulu představenému v Ústavě s poukazem na podobenství s ním související. Čtvrtá kapitola se věnuje dílu Jana Patočky, který bývá považován za nejvýznamnějšího českého myslitele zabývajícího se touto problematikou. Poslední kapitola je věnována možnostem sebepoznání. V závěru je zdůrazněn význam péče o duši a nutnost v této činnosti...
Sókratovský dialog a myšlení
Černínová, Andrea ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Bakalářská práce "Sókratovský dialog a myšlení" je vhledem do života a filosofie antického myslitele Sókrata a bližším seznámením se s jeho pojetím dialogu, prostřednictvím kterého se zjevuje pravda. Celá práce je psána se snahou o zdůraznění smyslu jeho filosofie v kontrastu s dnešním upřednostňováním asertivního způsobu komunikace, který častokrát vyúsťuje až k eristické dialektice. Cílem této bakalářské práce je především popsat Sókratovu jedinečnou metodu dialogu a inspirovat případného mladého čtenáře, studenta střední školy či jeho pedagoga. Nejprve se práce věnuje Sókratově životu a následně se zabývá hlavními rysy Sókratovy filosofie. V další části se zaobírá termínem dialog a jeho sókratovským pojetím. V závěru práce je pojednáno o pedagogickém přínosu sókratovské metody dialogu a o jeho použití ve výuce. KLÍČOVÁ SLOVA Sókratés, Platón, dialog, dialektika, myšlení, výuka

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 88 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.