Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 114 záznamů.  začátekpředchozí86 - 95dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Mediace významu ve hrách na hrdiny
Pekárková, Kateřina ; Klusák, Miroslav (oponent) ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce)
Předkládaná práce se zabývá hrami na hrdiny (RPG). Jedná se relativně ohraničenou skupinu her s výraznými určujícími znaky a poměrně širokou hráčskou základnou. Hry na hrdiny existují ve světě od sedmdesátých let 20.století, u nás byla první hra vydána počátkem let devadesátých. Tyto hry představují zdárně se rozvíjející oblast zábavního průmyslu. Podle odhadů společnosti, která vydala úplně první hru na hrdiny Dungeons and Dragons {DnD), se roční obrat v této oblasti pohybuje okolo dvou miliard amerických dolarů. Podle téhož zdroje hraje DnD každý měsíc asi 2,5 miliónu lidí. České nakladatelství Altar odhaduje, že počet aktivních hráčů v ČR je v současnosti asi 6000Navzdory tomuto faktu je hrám na hrdiny věnována poměrně malá pozornost laické i odborné veřejnosti. Musíme však i v tomto směru konstatovat určitý posun, neboť alespoň počet bakalářských a diplomových prací věnovaných hrám na hrdiny se stále zvyšuje a v minulém roce se téma objevilo v odborném vědeckém časopise Československá psychologie2.
Stát se schizofrenikem
Jiránková, Helena ; Matuška, František (oponent) ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce)
Jak intrepretovat onu pouze jednostrannou kauzalitu, kdy zpětně u většiny schizofreniků nacházíme podobné podmínky a příčiny, ale ne vždy z těchto podmínek vyroste schizofrenik? Jde o to, že podmínky, které vidíme, patří k obecně zátěžovým situacím (smrt v rodině, psychotický rodič, alkoholický rodič atp.), avšak subjekt, který se s těmito Podmínkami vyrovnává a reaguje na ně, prožívá při vnitřním zpracovávání těchto situací různě velkou míru autorství/aktérství (sebe i "druhých"), tzn. různě velkou kapacitu . Na jedné straně osy tedy stojí člověk, který se vědomě rozhoduje a je autorem akcí ve svém životě - ten na základě vědomého zpracování náročné či traumatické situace nějakým Způsobem transformuje prožitky a "převypráví" si je takovým způsobem aby kontinuálně Zapadly do jeho životního příběhu (popř. je vnímá jako další etapu vývoje ve svém životě). Na druhé straně osy stojí člověk, který se necítí, resp. není autorem svých akcí, tzn. centrum rozhodování o jeho životě leží mimo něj a on si není vědom, že může svobodně a Zodpovědně rozhodovat o tom, jak se se situacemi bude vyrovnávat.
Zkušenost rodičů dětí s autismem
Ryšánková, Gabriela ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
The objective of work is to try to describe the experience of parents of children with autism (how these parents perceive this experience and live through it and what this experience means to them). The research progresses from the problem approach (autism as a diagnosis and psychology of the families with children with autism) to the choice of narrative approach as the way of approach to this experience and moreover to the origin of the narrative analysis cathegories. The narrative approach has been chosen for this research as the human experience is also narratively structured. So if the experience of parents of children with autism is to be studied the narrations can be percieved as the means of researched experience approach. Based on the life -stories analysis we can better describe and understand how the parents face to troubles and to their uneasy fates. For the collecting data process three main steps have been used. The first step includes the process from the data to the repeated topics. It also consists of categories of narrative analysis which contents two major terms - agency and positioning. These categories as the higher level terms lead to a number of categories, which mean a framework of the research. The interview analysis from the point of view of the recommended categories are the main...
Práce s pohádkovým textem u dětí páté třídy
Mračková, Jana ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Diplomová práce umožnila poukázat na zajímavé souvislosti při dětském vypravování pohádek. Pohádka se ukázala z teoretického hlediska jako žánr obtížněji uchopitelný, který přitahoval pozornost mnoha autorů a postupně nalezl své uplatnění především pro dětský věk. Pro dětské období je tento žánr stejně jako vypravování velmi typický a to jak v domácím, tak i školním prostředí. Cílem bylo vymezit strukturní náležitosti vypravování pohádek. Výzkum prováděný na vzorku dětí páté třídy umožnil konkrétně vymezit strukturní náležitosti těchto vypravování. Byly využity materiály z vypravování reproduktivního i produktivního. Ukázalo se, že pro děti páté třídy je struktura vypravování tvořena 24 různými typy pohádkových funkcí jednajících osob. Ačkoli děti nevyužívají celkový soubor funkcí, jsou za použití daného počtu schopny vystihnout základní strukturu pohádky. V reproduktivním vypravování se ukázala jako problematičtější pohádka Modrovous, která se jeví jako náročnější na uchopení. V případě obou typů vypravování řada funkcí absentovala. I přesto se ukázalo, že děti jsou schopny tvořit základní strukturu za pomocí funkcí úvodních a závěrečných, funkce škůdcovství/nedostatek náležející k expozici, funkcí komplementárních a funkcí "dárci".
Řešení úkolů / problémů u žáků základní školy (se zaměřením na strategii "hádání odpovědí")
Říhová, Miroslava ; Chrz, Vladimír (oponent) ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce)
Řešení problémů je jedním z významných témat psychologické teorie. Jedná se ale také o oblast, kde se teoretické poznatky z psychologie úzce váží s praxí. Jednou z oblastí, kde se problematika řešení problémů, především pak volba strategie, jeví důležitou, je školní prostředí, zejména proces vyučování. V rámci vyučování jsou totiž žákovi kladeny otázky, na něž má odpovídat, a předkládány úkoly, které má řešit. Za tímto účelem si žák může volit různé druhy strategií. Ty se mohou lišit podle toho, zda jsou úkoly nebo otázky pro žáka dobře pochopitelné a snadné k řešení, nebo zda k jejich vyřešení chybí potřebné nástroje. V takovém případě se z předloženého úkolu může stát pro žáka problém. V naší práci se zaměřujeme především na jeden typ strategie řešení úkolů jako problémů, a to na strategii hádání.
Motivační struktura hry World of Warcraft
Hrabec, Ondřej ; Klusák, Miroslav (oponent) ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce)
Tento dokument si klade za cíl zobrazit a analyzovat motivační strukturu MMORPG World of Warcraft. Práce vychází z několika empirických zdrojů: subjektivní zkušenost autora s hrou (participativní pozorování, psaní reflektivního deníku) a objektivní zdroje (rozbor vlastních videozáznamů, údaje ze hry, webové stránky, diskuze s hráči). Virtuální prostředí je uchopováno z hlediska Gibsonovy teorie affordancí, přičemž počítá s prostorem počítačové hry jako s nabádajícím k participaci. Práce podrobně rozvádí strukturu nabídek World of Warcraft členěním do dvou kategorií - prostředí a hráčův avatar. Věnuje se i dynamizujícím motivačním činitelům jako jsou odměny a postihy. Obraz interakce mezi hráčem a hrou (proces hraní) předkládá v podobě hráčských rituálů, kde zdůrazňuje nápaditou podobu implementovaných flow mechanizmů. Důležitou částí práce je rozbor kosmu a mytologie virtuálního světa na základě optiky analytické psychologie. Jungiánská perspektiva s přesahem do kulturní antropologie osvětluje mnoho z archetypálního působení hry a podstaty virtuální reality jako takové. Konstrukce fiktivních mýtů v MMORPG ústí k zajímavým otázkám týkajícím se touhy lidské psýché po interpretačním systému skutečnosti. Přestože jeden ze závěrů práce naznačuje, že této reflexe nejsou hráči na vědomé úrovni často schopni,...
Tvorba metafor žáků 8. tříd
Kurincová, Taťána ; Chrz, Vladimír (oponent) ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce)
Sochy, obrazy, básně, převratné objevy a teorie, toto vše nás od pradávna fascinuje a nutí se zamýšlet nad neuvěřitelnými schopnostmi jejich tvůrců. Pokládáme si stále dokola otázky, jak je možné, že někteří lidé jsou obdařeni takovým darem, talentem či dokonce géniem. Zejména psychologie je již ze své podstaty přímo "živnou půdou" takovýchto otázek a úvah. Kdo jiný než psychologové, zkoumající lidskou duši, by se měl pokusit objasnit otázky spojené s talentem, tvůrčím nadáním, imaginací a dalšími schopnostmi provázejícími tvůrčí úsilí. Přesto, i po mnoha desetiletích výzkumů a bádání, právě v této oblasti panuje značná neshoda a nejasnost. Řekla bych, že až symbolicky se různí názory jednotlivých psychologů, tak jako se různí výtvory jednotlivých vědců a umělců. I přes tuto myšlenkovou a ideovou rozmanitost vnesly jejich studie v průběhu 20. století, především v jeho druhé polovině, do problematiky tvořivosti mnoho poznatků, a nových zjištění. Přispěl k tomu bezpochyby i fakt, že začali zkoumat tvořivost již u malých dětí a nejen u dospělých, "prokazatelně kreativních jedinců". Mnozí psychologové, pedagogové a další odborníci se v současné době shodují, že zkoumat tvořivost u dětí je stejné, jako bychom měli možnost ji zkoumat v její "krystalické podobě."
(Ne)být bezdomovcem
Medlíková, Jana ; Kucharská, Anna (oponent) ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce)
Předkládaná práce zkoumá fenomén bezdomovectví z pohledu lidí, kteří jsou nebo dříve byli bezdomovci. Cílem první části (Bez domova) je poskytnout bezdomovcům prostor pro výpověď o jejich životě. Teoretický rámec této části je založen na vymezení základních pojmů zpracovávané problematiky. Ty jsou ilustrovány úryvky ze 22 rozhovorů, které jsem s bezdomovci uskutečnila. Výsledkem je zprostředkování obrazu života na ulici očima jeho aktérů. Cílem druhé části (Doma) je prostřednictvím hermeneuticko-narativního přístupu zjistit, jaký dávají význam své zkušenosti lidé, kterým se podařilo z role bezdomovce vystoupit a nalézt znovu domov. Vzorek zkoumaných osob tvoří 6 bývalých bezdomovců. Teoretický podklad vymezují kategorie narativní analýzy, na jejichž základě byly příběhy sledovaných osob analyzovány. Výsledkem výzkumu je zjištění, že existují okolnosti, které tito lidé považují za významné pro ukončení svého bezdomovectví. Zkoumají se i možnosti pokračujícího, prohloubeného studia problematiky. Na základě výzkumu jsou formulována doporučení ohledně možných změn v přístupu k dané tematice a v preventivní činnosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 114 záznamů.   začátekpředchozí86 - 95dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.