Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Utváření osobnosti v prenatálním období a jeho důsledky pro následující výchovu
Menšíková, Jana ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Krykorková, Hana (oponent)
V posledních letech stále více slyšíme nejen v médiích o problémech současného světa. Problémech regionálních a zejména problémech globálních, ať už environmentálních, interkulturních či antroposociálních. Neustále slyšíme o zhoršujících se mezilidských vztazích ať už v rodině, ve škole, v obcích, v politice, v celé společnosti. Hledají se různé cesty možné nápravy, a tudíž i příčiny tohoto současného stavu. Je jisté, že příčin je mnoho, možná více, než si je společnost schopna uvědomit a ochotna připustit. Tudíž i cest k nápravě současné situace je nespočet. Jednou z nich může být i vědomé utváření osobnosti člověka již v prenatálním období. Součástí světa jsou lidé, a změny mohou nastat tehdy, pokud se kromě anonymního "my" budeme obracet k osobnímu "já". Mnozí psychologové soudí, že mnoho problémů každého z nás vzniká již v průběhu prenatálního a perinatálního života. A i vzájemný vztah dítěte s jeho okolím, nastává již od početí. Nejprve pouze s matkou, později i s dalšími.
Role svobody ve výchově a její vliv na osobnost
Drechselová, Pavlína ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
V této teoretické práci se zabývám problematikou svobody, která je současně ústředním problémem života člověka v moderní společnosti. Z tohoto důvodu je problematika svobody pojata komplexněji. Kapitola Sepětí blahobytu se svobodou, je téma zabývající se příčinami, které vedly k tomu, že se svoboda člověku dnes jeví jako samozřejmost a universální lidská vlastnost. S tím také souvisí úkol před nějž je postaven člověk dnešní doby. Být tím, který žije svá rozhodnutí a nese za ně odpovědnost. Další kapitola je nazvána Osobnost jako úkol. Problematika této kapitoly naznačuje, že úkolem člověka ve společnosti, kde je zaručena legitimní svoboda jednotlivce je vybudování si vlastní osobnosti a seberealizace. Zároveň označuje ty jevy, které tomuto procesu zabraňují a které by se měly stát prostředkem výchovy k osobnosti. Kapitola Problematika svobody se vztahuje k vymezení pojmu svobody a jejího možného pojetí. z hlediska vědy a osobnosti. Pozitivně pojatá svoboda nabízí možná východiska uchopení svobody ve výchově. Kapitola Role svobody ve výchově patří do kvalitativních cílů výchovy a pojímáme ji jako: nauku o životě a bytí podmínku vývoje osobnosti možnost volby rozhodnutí výchovu k odpovědnosti jedince tvůrčí princip Poslední kapitola se nazývá Individualismus s hranicemi, kde jsou uvedeny dvě cesty...
Úloha neziskových organizací v ovlivňování volného času dětí a mládeže (13-18 let)
Al-Amelová, Kateřina ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Tématem práce jsou dospívající a jejich volný čas. Nejprve se zabívá tím, co se z pohledu psychologického a sociologického děje v období dospívání. V další části jsou vymezeny pojmy vrstevnická skupina, volný čas a neziskový sektor. Pak následuje přehled organizací nabízejících volnočasové aktivity pro dospívající, včetně nabídky neziskových organizací. V empirické části jsou zpracovány výsledky dotazníkového šetření, který se snažil nalézt odpovědi na otázky : Jak tráví dospívající svůj volný čas? V jakých organizacích? Kde o nabídce získávají informace? Jak jsou se svým volným časem spokojeni?
Faktory ovlivňující klima třídy
Löblová, Eva ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Sociální klima školní třídy je jev, který učitelé ze své praxe znají a mnozí s ním také počítají. Klima třídy je komplexní sociální úkaz, kterému je třeba věnovat soustavnou pozornost a seznamovat s ním studenty učitelství. Učitelé mají mít možnost diagnostikovat klima ve svých třídách, aby lépe třídu poznali a posílili tím práci se svými žáky. Diplomová práce nezahrnuje úplný přehled faktorů působících na klima třídy (např. vztahy mezi rodiči a školou nebo návyky, které si děti přinesly z domova). Ukazuje především na důležité činitele ovlivňující prostředí školy, jakým způsobem zasahují do pedagogické činnosti a mění proces výuky, jak ovlivňují jednání učitelů i žáků i jak pomáhají (ale někdy i škodí) vytvořit optimální klima ve třídě. Výzkumné šetření na soukromé a státní základní škole porovnává sociální klima tříd, upozorňuje na některé rozdíly a vysvětluje příčinu zjištěných rozdílů ve školách.
Utváření hodnotových orientací u dětí staršího školního věku
Gubánová, Blanka ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Cílem diplomové práce Blanky Gubánové nazvané Utváření hodnotových orientací u dětí staršího školního věku je pojednat o hodnotách, hodnotových orientacích a hodnotových systémech, které se utvářejí v procesu lidského vývoje. O tom, které hodnoty si jedinec osvojí, rozhoduje mnoho činitelů, které jsou součástí sociokulturního prostředí, v němž žije. Vztah mezi nimi je také proto předmětem pojednání 1. části (1. - 5. kapitola). Problematika hodnot, hodnotových orientací a hodnotových systémů je v této části nahlížena z různých perspektiv. V 6. kapitole a v následující, 7. kapitole, jsou analyzovány vývojové etapy s cílem ukázat postupné zrání jedince, zejména vývoj sepepojetí, morální vývoj, který se zrcadlí v utváření jeho hodnotového systému a hodnotových orientací. Zvláštní pozornost je věnována období dospívání.
Vliv hraní počítačových her na rozvoj žáka
Pospíšilová, Lenka ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Práce pojednává o vlivu hraní počítačových her na žáka. Je rozdělena na teoretickou část a na část výzkumnou. Teoretická část koumá historický vývoj technologií a principů systémů her v závislosti na technickém pokroku. Poukazuje na psychologické, sociální a biologické dopady dlouhodobého intenzivního hraní počítačových her a pozitivní i negativní dopady této činnosti. Rozebírá patologické jevy, které definují nadměrnost hraní jako závislost, a popisuje prostředí internetu a specifickou komunikaci, kteráje pro dané prostředí typická. Upozorňuje na důležitost počítače pro vzdělávání a formování osobnosti. Výzkumná část je založena na zpracování vlastního výzkumu, který zkoumá osobnost na základě standardizovaného dotazníku JEPI a dotazníku vlastní konstrukce. Hledá odpovědi na otázky týkající se typologie osobnosti žáka, jeho rodinného zázemí, vzdělání, vztahů a uplatnění dovedností získaných při hraní počítačových her a negativních dopadů jejich nadměrného hraní.
Ideální a reálný učitel odborného předmětu z pohledu žáků středních škol a studentů vyšších a vysokých škol, vývoj preferencí
Bednářová, Markéta ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Předkládaná práce Ideální a reálný učitel odborného předmětu z pohledu žáků středních škol a studentů vyšších a vysokých škol je zaměřena na zjištění názoru žáků středních zdravotnických škol a studentů vyšších a vysokých škol oboru ošetřovatelství na působení odborného učitele. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jak si žáci a studenti představují ideálního učitele - jaké vlastnosti a dovednosti učitele oceňují, zda se preference sledovaných skupin liší a jak žáci a studenti hodnotí svého současného učitele v kontextu vytvořeného modelu ideálu. Teoretická část práce rekapituluje závěry z tématicky podobně zaměřených výzkumů. Na základě kvalitativní analýzy údajů z literatury jsou shrnuty a rámcově vyloženy klíčové pojmy, které se vztahují k tématu výzkumu: učitel, úloha učitele, žádoucí (ideální) vlastnosti učitele, učitel odborných předmětů, učitel ošetřovatelství, profesní příprava učitele, žák, student. Empirická část práce popisuje aplikovaný kvantitativní výzkum prováděný metodou nepřímého dotazování u 805 respondentů - žáků středních a studentů vyšších zdravotnických škol a vysokých škol oboru ošetřovatelství. Respondenti byli vybráni ze čtrnácti škol, sedmi rozdílně velkých měst a pěti krajů. Originální dotazník, který byl k tomuto účelu sestaven, byl ověřen dvěma předvýzkumy. Získané výsledky...
Výchova ke spiritualitě
Novotný, Miroslav ; Strouhal, Martin (oponent) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Cílem této práce je vytvořit pedagogickou koncepci výchovy ke spiritualitě. Snažím se o zmapování různých pohledů na lidskou spiritualitu. Spiritualita je jedním z důležitých témat filozofie, proto se tomuto pohledu věnuji nejvíce. Následuje psychologie, v jejímž rámci se projevuje snaha uchopit tento pojem vědeckým způsobem. Všímám si také změn ve vnímání pojmu spiritualita, a to jak ve vztahu k náboženství, tak i k užívání tohoto pojmu, který je ekvivalentní s dříve častěji používaným pojmem duchovnost. Okrajově zmiňuji též některé teorie týkající se spirituality z oblasti biologie, kvantové fyziky a výzkumů mozku. Po uvedení některých východisek, z kterých lze vytvořit pojmový aparát, docházím k vlastní definici spirituality, konkretizuji výchovu ke spiritualitě, včetně uvedení cílů, metod a forem této výchovy. Součástí práce je i menší výzkum, v kterém se snažím zjistit, jaká je míra spirituality respondentů, co vše tuto míru ovlivňuje, jakými formami a metodami respondenti rozvíjí svoji spiritualitu. Předpokládám, že by tato práce mohla sloužit jako příručka pro pedagogy, kteří by se problematikou spirituality zabývali. V závěrečné části této práce uvádím praktický návrh pro výukový program rozvoje spirituality, který jsem sestavil pro Waldorfské lyceum v Semilech, kde jsem působil jako učitel.
Mezilidské vztahy ve školních kolektivech
Singrová, Ivana ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Urbánek, Petr (oponent)
Cílem této práce je shromáždit relevantní informace o mezilidských vztazích v pedagogických sborech vybraných středních škol na základě toho, jak je vnímají, chápou, prožívají a reflektují jejich účastníci. V práci byl využitý v rámci kvalitativního výzkumu design případové studie. Výzkumnými technikami jsou semistrukturovaný rozhovor a zúčastněné pozorování. Jejich prostřednictvím byly shromážděné informace o vztazích mezi pedagogy navzájem, pedagogy a vedením školy a pedagogy a dalšími lidmi, se kterými přicházejí v rámci své profese do styku. Následovala jejich kvalitativní analýza založená na otevřeném kódování, kategorizaci, typologizaci, kontrastování, zobecňování a komunikační validizaci. Výsledek šetření spočíval v tom, že ze šesti sledovaných škol jsou ve čtyřech mezilidské vztahy na dobré úrovni, pedagogové jsou v práci spokojeni a jejich dobrá nálada a pocity se přenášejí do celého školního klimatu. To potom vytváří podmínky pro činorodou práci s dobrými výsledky jak v práci učitelů, tak i žáků. V jedné škole nejsou vztahy mezi pedagogy a vedením školy ani mezi pedagogy navzájem dobré. Vzhledem k relativně krátkodobé situaci se to neodráží v rozhodnutích pedagogů o dalším působení na dané škole. V poslední škole jsou vztahy mezi učiteli nadstandardní. Problém vyvstává mezi členy...
Možnosti rozvoje zdravého sebevědomí žáka
Sedláčková, Daniela ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Cílem této práce je ukázat, že kritériem úspěšného psychosociálního začlenění žáka do vzdělávacího procesu je osobní spokojenost vztahující se k sebepojetí dítěte. Jak se žák vidí v konkrétních denních situacích? Jaký je jeho pohled na dané skutečnosti? Ústí v osobní spokojenost či nespokojenost? Jedná se o vytyčení základních souvislostí mezi vlivy působícími na utváření sebevědomí dítěte v rodině, ve škole, mezi vrstevníky a hledání cest, jak tyto vlivy, pokud jsou negativní, ovlivnit přiměřenými rozvojovými aktivitami. Cílem je pomoci učitelům v oblasti teoretické, diagnostické i praktické. Práce je koncipována jako teoreticko - empirická, z níž větší část bude pojata teoreticky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.