Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 161 záznamů.  začátekpředchozí152 - 161  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Role rodičů v rozvoji čtenářské pregramotnosti
Bysterská, Kateřina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Havlová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce je poukázat, jak důležitá je role rodičů v rozvoji čtenářské pregramotnosti. V teoretické části práce jsem se zaměřila na vymezení pojmu čtenářská gramotnost a pregramotnost a objasnění rozdílu mezi nimi. Dále jsem popsala složky a fáze čtenářské pregramotnosti a možnosti jejího rozvoje. Pokusila jsem se zdůraznit, jakou roli v rozvoji hrají nejen učitelé, ale i rodiče, a popsat metody, kterými lze posílit čtenářství. Nadále uvádím typy čtenářských strategií. V závěru teoretické části uvádím, vliv, který má předčítání na rozvoj dětské osobnosti a co o roli rodičů říkají výzkumy. V empirické části jsem vyhodnotila dotazníky, které mi vyplnili rodiče mateřské školy se snahou vytvořit typologii rodičů, kteří dětem čtou a kteří jim nečtou. Doplňující rozhovory mi pomohly ujasnit si, co má vliv na předčítání rodičů - ukázalo se, že se jedná o vlastní vztah k četbě, rodiče, kterým bylo v dětství předčítáno, čtou svým dětem. Vzdělanější rodiče mnohem častěji doprovází četbu dalšími aktivitami a rituály. V závěru práce jsem se zamyslela nad tím, jakými způsoby je možné dovést nečtenáře ke čtení. KLÍČOVÁ SLOVA čtenářská pregramotnost, předčítání, čtení v rodině, práce s knihou, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti
Čeština jako druhý jazyk pro žáka s odlišným mateřským jazykem v primární škole
Helclová, Tereza ; Horáčková, Klára (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou češtiny jako druhého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni základní školy. Shromažďuje a prezentuje odborné poznatky týkající se tohoto tématu. Diplomová práce vysvětluje rozdíl mezi češtinou jako druhým jazykem, češtinou jako cizím jazykem a porovnává je. V práci je zkoumáno, co je nezbytné při plánování výuky, pokud je učitel začínající, dále jsou popsány rozličné materiály a detailně učebnice Domino 1 z pohledu začínajícího učitele češtiny pro cizince. V praktické části diplomové práce jsou podrobeny analýze 3 témata. Na základě této analýzy a kompletní analýzy teoretických poznatků, učebnic a materiálů vznikla doporučení pro začínající učitele kroužku češtiny pro cizince. Dále se práce zabývá využitelností učebnice češtiny jako druhého jazyka v běžné výuce. Praktická část obsahuje také náměty na hry v hodinách češtiny pro cizince nebo ukázky pracovních listů. Výsledkem práce je zhodnocení učebního materiálu a ukázka dalších pomůcek, které mohou být využity v hodinách češtiny pro cizince. KLÍČOVÁ SLOVA Žák cizinec, čeština jako cizí jazyk, čeština jako druhý jazyk, vzdělávání cizinců, práce s žáky cizinci, integrace, žák s odlišným mateřským jazykem, kulturní odlišnosti, primární škola, učebnice
Formativní hodnocení
Laufková, Veronika ; Starý, Karel (vedoucí práce) ; Šalamounová, Zuzana (oponent) ; Kratochvílová, Jana (oponent)
Disertační práce se zabývá tématem formativního hodnocení na sekundárním stupni vzdělávání v širším kontextu. Cílem práce bylo vymezit pojem formativní hodnocení a objasnit, jakými způsoby je implementováno do výuky v českém jazyce a literatuře (ČJL) na sekundárním stupni vzdělávání. V teoretické části bylo vycházeno z významných zahraničních a domácích zdrojů. Formativní hodnocení bylo vymezeno jako hodnocení, které přináší užitečnou informaci o aktuálním stavu vědomostí a dovedností žáka v procesu učení. Dále byla představena jeho typologie, funkce, otázky vztahující se k jeho úspěšné implementaci a využívané metody: cíle, kritéria, zpětná vazba, sebehodnocení a vrstevnické hodnocení. Cílem empirické části bylo popsat reálnou podobu implementace formativního hodnocení do výuky na šesti záměrně vybraných českých školách ve vzdělávacím oboru ČJL na sekundárním stupni vzdělávání a zjistit postoje žáků k této podobě implementace. Zvolen byl design kvalitativního výzkumu a jako výzkumná strategie vícepřípadová studie. Sběr dat sestával z pozorování, rozhovorů s učiteli i žáky a analýzy dokumentů. Nejlépe bylo formativní hodnocení implementováno pod vedením zkušeného mentora. Na druhou stranu ho dobře využívali i učitelé, kteří pojem neznali. Z pohledu žáků se jevily jako nejužitečnější metody...
Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy
Kopecká, Jana ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce Formativní hodnocení ve výuce na 1. stupni základní školy pojednává zejména o hodnocení, jímž učitel poskytuje žákům cílenou radu, a to ve chvíli, kdy lze jejich výkon ještě zlepšit. Jde o velmi časté hodnocení žákova pokroku. První část diplomové práce se věnuje školnímu hodnocení a charakterizuje jeho různé typy, formy i prostředky. Po zasazení formativního hodnocení do kontextu hodnocení školního se práce zabývá vymezením tohoto pojmu a blíže vysvětluje jeho historii, různá pojetí a zejména pak specifikuje využití formativního hodnocení ve školní praxi. Část textu týkající se strategií formativního hodnocení blíže objasňuje pojmy jako například zpětná vazba, práce s chybou, dotazování či vrstevnické hodnocení. Velká část práce je věnována technikám sloužícím formativním účelům, které mohou plnit funkci zásobníku cenných nápadů a rad pro učitele, jak v hodině s žáky pracovat, jak hodnotit. Druhá část diplomové práce je věnována empirickému výzkumu hodnocení dvou učitelek vlastivědy a českého jazyka, literatury na prvním stupni vybrané základní školy. Prostřednictvím případové studie je zkoumáno, jakým způsobem učitelé na prvním stupni základní školy hodnotí, zda a jak uplatňují formativní hodnocení a jak se liší reflektování hodnocení ve třídě učiteli a žáky. Klíčová slova: školní...
Inovativní formy hodnocení v současné škole se zaměřením na projekt Mapy učebního pokroku
Neckář, Dalibor ; Chvál, Martin (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Tato diplomová práce objasňuje důležité pojmy, postupy, formy a metody hodnocení v současné škole se zaměřením na nové trendy v této oblasti. Cílem diplomové práce je zjistit, jak je ve školním hodnocení zastoupeno formativní hodnocení a mapy učebního pokroku, ať už vytvořené společností SCIO či dotazovanými učiteli. Teoretická část pojednává především o formativním školním hodnocení, jeho funkcích a specifikách. Druhou oblastí, na kterou se teoretická část zaměřuje, jsou inovace v oblasti hodnocení v souvislosti s technologiemi prostoupenou dobou. Empirická část předkládá zprávu, zda a jakým způsobem se s mapami učebního pokroku pracuje na základní školách. Zda učitelé těchto škol tento pojem znají a případně, ať už v jakékoli podobě, mapy učebního pokroku používají. Klíčová slova Hodnocení, formativní hodnocení, konstruktivistický přístup ve výuce, portfolio, mapy učebního pokroku, čtenářská kontinua
Dílna čtení v mateřské škole jako podpora rozvoje čtenářské pregramotnosti
Sedláčková, Magdaléna ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
Diplomová práce Dílna čtení v mateřské škole jako podpora rozvoje čtenářské pregramotnosti sleduje nejprve v teoretické části charakteristiky dítěte předškolního věku a jeho možnosti. Dále uvádí, jakými způsoby je možné a nezbytné podporovat rozvoj čtenářské pregramotnosti v mateřské škole a jaká je v tomto směru úloha rodiny. Teoretickou část uzavírá představení programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, jeho základní východiska a principů dílen čtení jako účinné metody pro aktivní učení dětí. V praktické části je popsáno 7 dílen čtení, které byly zrealizovány v běžné mateřské škole a jsou opatřené podrobným komentářem a reflexí. V empirické části je zkoumáno rodinné zázemí dětí a z pozorování rodičů je doloženo, jakým přínosem jsou dílny čtení pro rozvíjení čtenářské pregramotnosti u dětí navštěvujících mateřskou školu. Dílny čtení se ukázaly jako prospěšné zejména v rostoucím zájmu dětí o četbu a v rozvíjení tvořivosti dětí. KLÍČOVÁ SLOVA dílna čtení, čtenářská pregramotnost, mateřská škola, práce s knihou, program Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), rodina, čtenářství, literární výchova
Podpora a rozvoj čtenářské gramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek
Dudková, Dominika ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Diplomová práce je věnována podpoře a rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřské škole prostřednictvím moderních autorských pohádek. Teoretická část práce je zaměřena na vývoj dítěte předškolního věku v různých aspektech souvisejících s rozvojem čtenářských a jazykových dovedností - z hlediska psychologie, předškolního vzdělávání i Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Vzhledem k tématu diplomové práce je součástí teorie také vymezení pojmů čtenářská gramotnost a čtenářská pregramotnost a její obsah v souvislosti s vybranými postupy rozvoje čtení v mateřské škole. Také jsou zde rozepsány některé metody RWCT (Reading and Writing for Critical Thinking), jež se využívají k rozvoji čtenářské gramotnosti. Teoreticky jsou uchopeny také oblasti literární a dramatické výchovy v mateřské škole, specifika moderní autorské pohádky a role projektivní metody v mateřské škole. V praktické části jsou představeny projekty: Co by se stalo, kdyby po Brně chodil obr a Lichožrouti. Projekty byly vytvářeny na základě knihy Daisy Mrázkové (Co by stalo kdyby…) a Pavla Šruta (Lichožrouti). Oba projekty byly vytvářeny v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a doporučeními České školní inspekce, na základě cílů vycházejících z Bloomovy taxonomie a ve spojitosti s některými...
Čtenářský koutek a jeho role v rozvoji čtenářské pregramotnosti
Vohralíková, Zuzana ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Práce je založena na kvalitativní výzkumné činnosti, ve které byla využita metoda vícečetné případové studie na záměrně vybraných mateřských školách. Hlavní náplní práce je zorientování se v základních teoretických východiskách týkajících se čtenářské gramotnosti, čtenářské pregramotnosti a čtenářských koutcích fungujících v mateřské škole. V empirické části práce bylo mým cílem zjistit, jakým způsobem a za jakým účelem je čtenářský koutek v mateřských školách využíván. Základní výzkumná otázka, inspirovaná dosavadními poznatky o zkoumaném fenoménu, si pokládá za cíl popsat, jakým způsobem pomáhají čtenářské koutky v rozvoji čtenářské pregramotnosti v mateřských školách. Tato výzkumná otázka se dále větví na specifické výzkumné otázky, které se zaměřují nato, jak může být vybaven čtenářské koutek v mateřské škole, jak mateřská škola získává knihy a časopisy, jak se orientuje v dnešních nabídkách trhu, jaké činnosti jsou ve čtenářském koutku v mateřské škole realizovány, co vedlo učitele / ředitele k vytvoření čtenářského koutku a jak na koutek pohlížejí samy děti. Pro získání odpovědí na tyto otázky případové studie byly použity výzkumné metody pozorování, rozhovoru a obsahové analýzy. Z výsledků je patrné, že možnosti, informovanost a názory pedagogů jsou sice různorodé, přesto se ve většině stěžejních...
Čtenářské strategie jako podpora porozumění předčítanému textu u dětí předškolního věku
Rybárová, Eva ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Cílem práce bylo prokázat, že čtenářské strategie jsou vhodnou metodou pro podporu porozumění předčítanému textu u dětí předškolního věku. V teoretické části jsem se věnovala vymezení pojmu čtenářská pregramotnost, její souvislosti s kritickým myšlením a představením programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Dále jsem objasnila vzájemný vztah mezi čtenářskými dovednostmi a čtenářskými strategiemi, přiblížila vybrané čtenářské strategie a možné metody jejich rozvoje. V závěru teoretické části jsem uvedla některé strategie, které by mohly být vhodné pro práci s předškolními dětmi. V praktické části jsem se věnovala osvojování jednotlivých strategií u dětí předškolního věku, konkrétně se jednalo o strategie: hledání souvislostí, vizualizace, předvídání, usuzování, shrnování a kladení otázek. Každou z nich jsem představila na konkrétních příkladech. Dále jsem navrhla ucelený projekt zahrnující práci s těmito strategiemi, který jsem zrealizovala a následně vyhodnotila. Na základě výsledků výzkumu jsem dospěla k závěru, že v předškolním věku je možné velmi dobře pracovat s uvedenými strategiemi, přičemž se ukazuje, že se významnou měrou podílejí na porozumění textu u dětí předškolního věku. Klíčová slova: čtenářské strategie, mateřská škola, čtenářská pregramotnost, předčtenářské strategie, práce...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 161 záznamů.   začátekpředchozí152 - 161  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.