Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 195 záznamů.  začátekpředchozí138 - 147dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Intervence asistenta pedagoga v procesu inkluzivního vzdělávání na běžné základní škole
Čejdová, Aneta ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce se zabývá pracovní náplní asistentů pedagoga pracujících s žáky se zdravotním postižením na běžné základní škole. V rámci inkluzivního vzdělávání přibývají na běžných základních školách žáci se zdravotním postižením a v důsledku toho také asistenti pedagoga. Pro mnohé školy je práce s asistenty v počátku a stále se objevují různé nejasnosti. Tato problematika je dnes velmi aktuálním tématem, které je diskutované jak v odborné, tak v laické veřejnosti. Cílem této diplomové práce je vymezit pracovní náplň asistentů pedagoga na běžné základní škole a dílčím cílem je zjistit, jak asistenti pedagoga svou profesi vnímají, případně, co by na ní změnili. K naplnění těchto cílů byly použity metody kvalitativního výzkumu, především semi-strukturovaný rozhovor doplněný informacemi z dotazníku na demografické údaje respondenta. Na zpracování rozhovorů bylo použito kódování s poznámkami a získaná data byla zpracována analytickou indukcí do protokolu. Výsledkem výzkumného šetření je přehled činností asistenta pedagoga a pohled na jeho fungování v týmu pedagogů a dalších odborných pracovníků. Ze získaných dat vyplývá, že asistenti pedagoga stále pracují především s žáky, ke kterým jsou přiděleni (žáci se SVP) a nedávají tak prostor učiteli, aby i on mohl s těmito žáky individuálně pracovat....
Problémové chování žáků s autismem a střední mentální retardací
Jarošová, Petra ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce se zabývá tematikou problémového chování u žáků s autismem a střední mentální retardací ve výchovně vzdělávacím procesu. Hlavním cílem práce je zjistit a popsat zkušenosti pedagogických pracovníků s výskytem a způsoby řešení problémového chování u těchto žáků. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s autismem, mentální retardací, nastíněn je historický kontext autismu, etiologie, jeho klasifikace a charakteristické projevy. Věnujeme se také diagnostickému procesu v psychologické a speciálně pedagogické diagnostice, uvádíme přehled základních obligatorních diagnostických nástrojů. Dále se zabýváme legislativním rámcem vzdělávání žáků s autismem a střední mentální retardací, popisujeme nejčastěji užívané výchovně vzdělávací metody a terapeutické přístupy ve speciálních školách. V další samostatné kapitole definujeme pojem problémové chování, nastiňujeme diagnostická posouzení a některé specifické postupy nápravy takového chování. Praktická výzkumná část je založena na kvalitativně orientované metodologii a pracuje s daty získanými z 11 polostrukturovaných interview realizovaných se zástupci ředitelů škol, speciálními pedagogy - učiteli, asistenty pedagoga - vychovateli ze tří základních škol samostatně zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami....
Vybrané aspekty vzdělávání žáků s mentálním postižením na praktické škole
Svobodová, Ilona ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce se zabývá vybranými aspekty vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami - žáků s mentálním postižením. Teoretická část diplomové práce poskytuje vhled do života jedinců s mentálním postižením, popisuje problémy cílové skupiny z pohledu speciální pedagogiky i z pohledu školy. Praktická část diplomové práce umožňuje nahlédnout do vybrané školy, přiblížit pozitiva a problémy prostřednictvím aktérů ve vzdělávání, žáků s mentálním postižením, vyučujících i rodičů. Cílem výzkumného šetření je charakterizovat problémy a situace a popsat úskalí vzdělávání žáků na vybrané praktické škole. K dosažení cíle je třeba shromáždit informace o průběhu vzdělávání na zvolené škole, přiblížit život žáků a jejich problémy z několika hledisek, aby bylo možné na základě šetření předložit doporučení na zkvalitnění péče podpory žáků zahrnující také klima školy. Diplomová práce si klade také za úkol podpořit zájemce o vzdělávání na škole - rodiče a žáky. V diplomové práci byla použita metodologie smíšeného designu. KLÍČOVÁ SLOVA Vzdělávání, žák, mentální postižení, praktická škola, žákovské postoje
Komparace edukace dětí s mentálním postižením v raném věku v České republice a USA
Stejskalová, Katarína ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce se zabývá komparací edukace dětí s mentálním postižením v raném věku v ČR a USA. V úvodních kapitolách rozebírá ranou edukaci, problematiku dětí s mentálním postižením a rodinu dítěte s postižením. Komparaci předchází zkoumání systémů rané edukace dětí s postižením v obou státech. Analýza edukace dětí v raném věku v USA odhalila skutečnosti, které mají významný vliv na výběr oblastí srovnání (značná část regulace vzdělávání leží v rukou jednotlivých států), ale i na splnění cíle diplomové práce (děti s mentálním postižením se ve většině případů řadí do kategorie "vývojové opoždění" společně s dětmi s jiným typem postižení, proto by srovnání pouze dle kategorie "mentální postižení" nemělo vypovídající hodnotu). Z toho důvodu je předmět komparace rozšířen na edukaci dítěte s postižením v raném věku. Diplomová práce srovnává následující oblasti týkající se rané intervence: informovanost rodičů, kapacitní a finanční dostupnost, návaznost služeb, koordinaci, roli rodiny a historický kontext relevantní legislativy ve srovnávaných zemích. Cílem diplomové práce je nalezení případných rozdílů, které by mohly sloužit jako inspirace ke zkvalitnění systému podpory vývoje dětí s mentálním postižením v České republice. Z komparace vyplývá největší rozdíl v oblasti požadavků zkoumaných států na...
Případová studie sourozenců s mentálním postižením v pěstounské péči
Dudová, Daniela ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce zachycuje život dvou sourozenců, kteří byli vzati z dětského domova a byli umístěni do pěstounské péče. Následně jim byla diagnostikována mentální retardace, konkrétně středně těžká mentální retardace. Bakalářská práce se zaměřuje na popsání mentálního postižení, jeho klasifikaci, etiologii, typické znaky a projevy mentální retardace. Také popisuje možnosti vzdělávání a pracovního uplatnění osob s mentálním postižením. Dále se věnuje typům náhradní rodinné péče, kde se konkrétně nejvíce zaměřuje na pěstounskou péči, mimo jiné je zahrnuta legislativa, která úzce souvisí s tímto tématem a historie náhradní rodinné péče. V druhé části práce je popsán život sourozenců v pěstounské péči, pomocí rozhovorů s pěstouny a samotnými sourozenci. Je tak ukázán běžný život této rodiny, každodenní úskalí a překážky, s kterými se musí vyrovnávat a problémy, které musí řešit. Pěstouni popisují období, kdy se rozhodli pro pěstounskou péči, dále průchod dětí školským vzdělávacím systémem, jejich vyhlídky a plány do budoucna. Také sourozenci se vyjadřují k tématům blízké budoucnosti, popisují běžný den ve škole, domácí práce, s kterými pomáhají doma. Hlavním cílem práce je poukázat na výhody a značné nevýhody a nedostatky v pěstounské péči konkrétně u dětí s mentální retardací, což by mohlo přispět k...
Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem ve vybraných základních školách v Praze
Andrle, Jana ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce přibližuje vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v České republice. V teoretické rovině vysvětluje obecnější pojmy týkající se migrace, ale i pojmy vztahující se ke vzdělávání žáků cizinců. Dále přibližuje počty žáků cizinců jak na českých základních školách, tak na základních školách na území hlavního města Prahy. Práce popisuje školskou legislativu, týkající se vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, možnosti financování nadstandardní výuky češtiny jako druhého jazyka a také seznamuje s nestátními neziskovými organizacemi, které jsou v tomto směru aktivní. V praktické rovině se práce zaměřuje na různé systémy vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem ve třech základních školách na území hlavního města Prahy. Práce popisuje, jak jednotlivé školy organizují výuku češtiny jako druhého jazyka, jaká poskytují podpůrná opatření ve vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, jaké speciální studijní materiály používají a jaké nadstandardní služby pro tyto žáky nabízejí. Text srovnává tyto školy a navrhuje možná zlepšení organizace vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na jednotlivých základních školách. KLÍČOVÁ SLOVA Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, žák-cizinec, čeština jako druhý jazyk, základní škola, integrace, inkluze, multikulturní výchova,...
Role učitele ve vzdělávání "sociálně znevýhodněných" žáků
Hirtová, Lenka ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Práce se zabývá tím, jakou roli hraje učitel při vzdělávání žáků vyrůstajících v podmínkách sociálního vyloučení. Cílem práce je prostřednictvím kvalitativního výzkumu porozumět vztahu jedné konkrétní základní školy ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zjistit jak se učitelé v každodenní praxi vypořádávají s požadavky inkluzivního vzdělávání, zda mají žáci vyrůstající v podmínkách sociálního vyloučení přístup k institucionalizované pomoci v podobě podpůrných opatření vycházejících z koncepce společného vzdělávání a jakou roli v přístupu k této pomoci hrají učitelé. Základními teoretickými východisky pro výzkumnou práci je koncept sociálního vyloučení a pojetí učitelské role v rovině očekávání, koncepce a realizace. Práce představuje legislativní rámec, který formuluje aktuální očekávání státu vůči škole při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Text zároveň reflektuje, jak se tento legislativní rámec odráží v praxi základní školy, při práci učitelů v konkrétní třídě, s konkrétními žáky. Skrze analyticky stanovená kritéria pro distribuci podpory, názory učitelů a metody práce se pak Autorka vrací k odpovědím na klíčové otázky výzkumu. Autorka mimo jiné dochází k závěru, že dětem vyrůstajícím v podmínkách sociálního vyloučení je na základní škole odepřen přístup k...
Spolupráce s rodinami romských žáků z pohledu pedagogů z Libereckého kraje
Rašínová, Tereza ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na vztah rodiny romského žáka a školy z pohledu pedagoga. Práce je rozdělena do dvou částí. První část je věnována čtyřem dílčím tématům. První téma se věnuje Romům v české společnosti, je zde uvedena jejich diferenciace, sociální situace Romů, vztah mezi majoritou a minoritou a zejména konflikty mezi majoritou a minoritou. Druhé téma se věnuje romské rodině, a to jak vypadala v minulosti, a jaká je v současnosti. Dále se věnuje výchově dětí dle genderu a vlivu rodiny na školní úspěšnost dítěte. Třetí téma se zabývá vzděláním Romů a to především předškolním, základním a středním vzděláváním. Čtvrté téma popisuje komunikaci s romskými rodiči. Druhá část se zabývá samotným výzkumem. Výzkumnou metodou je metoda kvalitativní a to zejména polostandartizovaný dotazník. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaká je spolupráce mezi školou a rodinou romského žáka v Libereckém kraji. Celý problém se zkoumá z pohledu pedagoga. Dílčími cíli výzkumu bylo zjistit, jaká je úroveň komunikace mezi školou a rodinami romských žáku, dále zjistit, jaká je domácí příprava romských žáků ze strany rodičů a v poslední řadě zjistit, jaké podpůrné mechanismy učitelé ve spolupráci s rodinami romských žáků využívají. Na závěr diplomové práce jsou zde uvedeny výsledky výzkumu, vyhodnocení, diskuze...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 195 záznamů.   začátekpředchozí138 - 147dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.