Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 195 záznamů.  začátekpředchozí117 - 126dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Problematické situace z pohledu asistenta pedagoga v rámci jeho profese
Benešová, Gabriela ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Autorka se ve své diplomové práci zabývá problematikou nepříznivých situací v profesi asistenta pedagoga. Tato práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část seznamuje čtenáře se školským vzdělávacím systémem v České republice a inkluzivním vzděláváním. Dále věnuje pozornost vymezení funkce asistenta pedagoga a spolupráci s vedením školy, učiteli, žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich rodiči. V této kapitole je poukázáno na zásadní vznikání problémů, včetně komunikace mezi jednotlivými aktéry, proto jí je věnována následující kapitola. Autorka v posledních dvou kapitolách představuje nejčastější problematické situace a možnosti jejich předcházení nejen pro asistenty pedagoga. V empirické části se seznamujeme s metodologií a charakteristikou výzkumu, kdy bylo použito kvalitativního výzkumu prostřednictvím kombinace dotazníku a rozhovoru. Dostáváme se k samotné prezentaci výsledků a zodpovězení hlavního cíle, kterým je popsat možnosti problematických situací a úskalí v profesi asistenta pedagoga. Dílčími cíli této práce je zjistit možný dopad konfliktních situací na zdraví asistenta pedagoga a navrhnout možná řešení pro předcházení problematických situací. Výsledky jsou následně shrnuty a zhodnoceny v rámci diskuze. KLÍČOVÁ SLOVA asistent pedagoga, inkluze,...
Komunikace mezi školou a rodinami žáků z etnických minorit
Bárová, Adéla ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Tématem diplomové práce je komunikace mezi školou a rodinami žáků z etnických minorit. Teoretická část se nejprve zabývá obecně komunikací, vysvětluje pojem komunikace, popisuje sociální a pedagogickou komunikaci a základní složky komunikace. Pozornost je věnována také komunikantům, komunikační situaci, druhům komunikace a komunikaci efektivní. Další část se zaměřuje na interkulturní komunikaci, interkulturní kompetence a interkulturní vztahy. Charakterizuje také základní pojmy jako skupina, kultura, etnikum, etnicita, etnická identita, etnické vědomí, národ, národnost, národnostní a etnická menšina, popisuje žáka s odlišnými životními podmínkami a z odlišného kulturního prostředí, žáka- cizince, žáka s odlišným mateřským jazykem a legislativu. Poslední část se zabývá kulturními specifiky národnostních menšin, blíže představuje vietnamskou, ruskou, ukrajinskou a romskou národnostní menšinu. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jakým způsobem škola komunikuje s rodinami žáků z etnických minorit. Jednotlivá data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učiteli základních škol, kteří komunikují s rodinami z etnických menšin. Výzkumné otázky se týkaly zkušeností učitelů s jazykovou znalostí u rodičů žáků z etnických menšin, bariér, jež vstupují do komunikace mezi školou a rodiči, a metod a...
Podoby edukační aktivizace u dospělých osob s poruchou autistického spektra
Polák, Viktor ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce hovoří o fenoménu autismus z pohledu vzdělávání a edukační aktivizace u dospělých osob. Celý text je rozdělen na dvě pomyslné části. První teoretická část pojednává o možnostech chápání pojmu autismus, obratu v náhledu na postižení směrem k integraci a inkluzi, filosofickém zamýšlení nad důležitostí pozitivního uchopení problematiky a praktickými možnostmi realizace vzdělávání a edukační aktivizace. V následné empirické části je práce zaměřena na kvalitativní strategii výzkumu, který za využití metod pozorování a rozhovoru zkoumá možné podoby vzdělávání a edukační aktivizace u dospělých osob s autismem. Výzkum probíhal v prostředí Domova Maxov v Jizerských horách a účastnilo se ho deset respondentů z řad asistentů tohoto zařízení, kdy každý z nich stojí v klíčovém postavení vůči alespoň jednomu uživateli služby s autismem. Zkoumaní klienti jsou uživatelé služeb Domov pro osoby se zdravotním postižením a Domov se zvláštním režimem. V metodologii výzkumu diplomové práce bylo využito pozorování činnosti prováděné ve spolupráci klienta s klíčovým asistentem a rozhovorů v polostrukturované podobě, které se opíraly o pozorovanou činnost a zkoumaly možnosti vzdělávání a edukační aktivizace tematizovaných klientů. KLÍČOVÁ SLOVA autismus, postižení, vzdělávání, aktivizace, inkluze, výchova,...
Bariéry ve vzdělávání dětí ze sociálně vyloučených lokalit očima jejich rodičů
Tichá, Kateřina ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
Diplomová práce se zabývá žáky ze sociálně vyloučených lokalit a jejich vzděláváním. Teoretická část definuje pojem sociálně vyloučená lokalita a zabývá se výraznými znaky, které ovlivňují život osob zde žijících. Dále je charakterizována romská menšina, která je často se sociálním vyloučením spojována, a bohužel je i nadále v sociálně vyloučených lokalitách četně zastoupena. Hlavním tématem je sociálně znevýhodněný žák, zohledněny jsou jeho potřeby a současné možnosti vzdělávání. Romským dětem a žákům je opět věnována zvláštní pozornost s ohledem na kulturní a etnická specifika. Praktická část je zpracována v podobě 12 případových studií, které popisují jednotlivé rodiny ze sociálně vyloučených lokalit a jejich přístup ke vzdělávání dětí. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo identifikovat bariéry, které z pohledu rodičů ovlivňují vzdělávání jejich dětí. Dílčí cíle se zaměřují na další okolnosti, které mohou rodiny v přístupu ke škole omezovat v souvislosti s jejich sociální situací. Výsledky výzkumného šetření poukazují na úzké propojení mezi nepříznivou sociální situací rodiny, kdy tyto okolnosti mají negativní dopad na školní vzdělávání dítěte. Sami rodiče právě tyto bariéry vnímají jako nejvýraznější. KLÍČOVÁ SLOVA Sociálně vyloučené lokality, romská menšina, sociálně znevýhodněný žák, povinná...
Edukace žáků v Jedličkově ústavu a školách
Peřinová, Klára ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Tato diplomová práce "Edukace žáků v Jedličkově ústavu a školách" obsahuje informace o vzdělávání žáků s tělesným postižením. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké jsou potřeby a metody vzdělávání žáků s tělesným postižením. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké vyučovací metody, didaktické pomůcky, kompenzační pomůcky a další postupy a přístupy k žákům jsou využívané pedagogy na základní škole. Diplomová práce obsahuje analýzu přínosu Jedličkova ústavu a škol. Výzkum pracuje s následujícími metodami: strukturované rozhovory s pedagogy, zúčastněné pozorování na základní škole. Teoretická část práce obsahuje druhy tělesného postižení, souběžného postižení více vadami, Jedličkův ústav a školy a informace o vzdělávání žáků s tělesným postižením a se souběžným postižením více vadami. Praktická část práce se zabývá interakcí mezi žáky a pedagogy, mozkovou obrnou, vyučovacími metodami a potřebami žáků. Žáci potřebují bezbariérové prostředí, kompenzační pomůcky, podpůrná opatření, podporu jejich motivace a soběstačnosti. Učitelé učivo často vysvětlují a pokládají otázky. Žáci mají individuální vzdělávací plány, slovní hodnocení, klasifikaci, testy, zkoušení, exkurze a další školní kurzy. Pedagog volí vyučovací metody podle potřeb žáků. Informace o vzdělávacích a dalších potřebách jsou velmi důležité pro...
Přístupy romských rodičů ke vzdělávání jejich dětí
Kóňová, Zuzana ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Šotolová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá přístupy romských rodičů žijících v sociálně vyloučených lokalitách v Chomutově ke vzdělávání jejich dětí. V rámci práce je přiblížena problematika sociálního vyloučení v České republice a také v lokalitě města Chomutov. Práce informuje také o tzv. Strategickém plánu sociálního začleňování na období 2017 - 2020, který byl zpracován pro město Chomutov, ve spolupráci s vedením města a Agenturou pro sociální začleňování a detailně popisuje tzv. Místní plán inkluze, který tvoří důležitou součást Strategického plánu sociální začleňování. Dále se věnuje problematice vzdělanosti a vzdělávání u romských dětí, segregaci romských dětí ve školách, inkluzivnímu vzdělávání. S ohledem na splnění zadaného cíle pojednává práce také o romských rodičích, romských dětech a jejich žákovské roli, o jejich sociálním prostředí. Dále informuje o osobnosti učitele, který s romskými dětmi ve škole pracuje a jeho kompetencích. Jako metoda sběru dat byla pro účely dosažení zvoleného cíle použita metoda individuálních rozhovorů s romskými rodiči. V závěru této práce je uvedeno shrnutí výsledků analýzy a doporučení pro zlepšení přístupu romských rodičů v oblasti vzdělávání jejich dětí. Tato doporučení byla vytvořena na základě získaných dat z rozhovorů, které byly provedeny s romskými rodiči, romskou...
Inkluzivní vzdělávání pohledem učitelů Základní školy Lupáčova, Praha 3
Vitnovská, Dobromila ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce přináší pohled učitelů na inkluzi a inkluzivní vzdělávání v běžné základní škole. Teoretická východiska práce seznamují se základní legislativou v oblasti inkluze a s pojmy integrace, inkluze, inkluzivní vzdělávání. Teoretická část se blíže zabývá souborem podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rozebírá specifika inkluzivního prostředí běžné školy. Výzkumná část práce popisuje výzkumné šetření, které má za cíl zjistit postoj učitelů k inkluzi a vyhodnotit jejich zkušenosti se zaváděním inkluzivního vzdělávání na vybrané škole. Výzkum odhaluje pozitivní i negativní názory učitelů na inkluzi a mapuje jevy, které učitelům ztěžují práci při inkluzivním vzdělávání. Na základě analýzy odpovědí z dotazníkové šetření se podařilo zjistit, že mezi učiteli mírně převažuje negativní postoj k inkluzi, ale více než polovina oslovených učitelů vidí význam inkluzivního vzdělávání v souvislosti s výukou žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pro další rozvoj inkluzivního vzdělávání by učitelé na dané škole přivítali menší počet žáků ve třídách, větší počet asistentů pedagoga a metodické vedení při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. KLÍČOVÁ SLOVA inkluze, inkluzivní vzdělávání, inkluzivní školní prostředí, podpůrná opatření, učitel, žák se...
Specifika práce s dětmi cizinců v běžné mateřské škole
Knapová, Denisa ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
Diplomová práce se zabývá vzděláváním a začleňováním dětí - cizinců v oblasti předškolního vzdělávání. Upřesňuje specifika práce s těmito dětmi v běžné mateřské škole. Cílem práce je hledání forem, metod a způsobů, jak s dětmi - cizinci pracovat před zahájením povinné školní docházky. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V oblasti teoretické vyjasňuje práce základní terminologii, jejíž součástí je i komparace pojmů dítě - cizinec a dítě s odlišným mateřským jazykem. Dále se práce zabývá komunikací, vzděláváním a integrací dětí - cizinců do prostředí běžných mateřských škol a popisuje formy a metody práce s dětmi - cizinci. Praktické části dominuje výzkumné šetření zaměřené na hledání metod a forem práce s dětmi - cizinci v předškolním zařízení. Toto šetření, realizované ve vybrané mateřské škole, se opírá o stanovené výzkumné otázky. Sběr dat do tohoto šetření probíhal formou pozorování tříd a rozhovorů s pedagogickými pracovníky školy. Získaná data pomohla reagovat na stanovené výzkumné otázky. Tyto odpovědi se staly východiskem pro vyhodnocení. Závěrem práce je vyhodnocení zkoumající výsledky výzkumného šetření. Součástí tohoto vyhodnocení je nejen doporučení pro praxi, jež může být užitečné těm, kteří se vzděláváním dětí - cizinců nemají zkušenosti, nýbrž též srovnává...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 195 záznamů.   začátekpředchozí117 - 126dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.