2024-12-07 00:01 |
Shared Space: Study of Counter–Terrorist Adjustments
Ostakh, Anton
This work is a part of the research being conducted at the Faculty of Architecture of the CTU on the topic of ‘Theory of Shared space and its projection on architectural and urban design’. The article deals with the issue of vehicle-borne terrorism attacks in public spaces that are organized according to the principle of the road user’s integration – Shared space. Highlighted here are common approaches of protection from vehicle-borne attacks. Particular counter-terrorism measures and tools applicable to spaces like Shared space are specified. The current challenges and threats to the safety of pedestrians on city streets are also outlined in this article.
Detailed record
|
2024-12-07 00:01 |
The Street Over the River: Mediation Between Hygiene and Urbanism Through Drawing in the City of Porto
Marques da Silva, Mariana
Urban transformations were developed in the city of Porto during the second half of the 19th century, particularly between 1870-1890, when the street Mouzinho da Silveira was planned and built. Aspiring to accelerated mobility, the knowledge of military engineering in topography was applied to the planning of infrastructures such as streets, bridges, railways and tunnels in order to reconfigure entrances and circuits between the main centres of activity (downtown and uptown). Meanwhile, overpopulation and disease required medical-based knowledge about epidemiology and public health to improve inhabited spaces. In juxtaposition, the city intersected these spheres, creating complex spatial models and new policies to control human activities. This environmental change was multifocal in European cities and solutions were devised in Lisbon, Paris and London. Considering its particular influence, it is intended to acknowledge the specific way this input was achieved and applied according to the specific conditions of Porto.
Detailed record
|
2024-12-07 00:01 |
Transformation of Central Railway Stations: Record of Complex Knowledge
Čechová, Kateřina
Velké projekty transformace centrálních nádraží a přilehlých oblastí se vyznačují nesmírnou složitostí. Popis a analýza celého projektu i procesu v jejich komplexnosti jsou v době fragmentace expertních znalostí na jednu stranu složité, zároveň ale, zejména kvůli délce přípravy a realizace tohoto typu projektů v řádu několika desetiletí, naprosto zásadní pro udržení základní kontinuity příprav. Srozumitelné vyhodnocení zahraničních zkušeností z transformace nádraží King’s Cross v Londýně a hlavního nádraží ve Vídni – hlavní cíl mé disertační práce – by mohlo být cenným příspěvkem do domácí diskuse o transformaci území při velkých nádražích jak v Praze, tak v Brně.
Detailed record
|
2024-12-07 00:01 |
Detailed record
|
2024-12-07 00:01 |
Adaptability of the Suburban Environmental Structure
Jenčková, Barbora
Volná krajina suburbánního území stále ještě vytváří prostor pro formování nových sídelních struktur. Některé nové stavby v perimetru velkých měst vznikají ve vazbě na stávající sídla jako odezva na poptávku v sídle či regionu, mnohé jsou však na místních podmínkách a potřebách téměř nezávislé. Zatímco na okrajích původních obcí se rozvíjí nová monofunkční zástavba pro bydlení, ve volné krajině se nově utvářejí průmyslové a logistické areály, které výrazně ovlivňují krajinu i obraz sídel. Zejména se jedná o areály a objekty nadmístního využití, jejichž vznik je determinován potřebou v globálním kontextu a které jsou vázané na existenci nadmístní dopravní infrastruktury. V perimetru města Brna jsou v oblastech Židlochovicka a Kuřimska zkoumány vazby nových struktur na stávající osídlení, míra přínosu nových intervencí či naopak oslabení stávajících sídelních struktur těmito intervencemi a adaptabilita původních a nových struktur osídlení v souvislosti s těmito jevy.
Detailed record
|
2024-12-07 00:01 |
Detailed record
|
2024-12-07 00:01 |
The Street Over the River: Mediation Between Hygiene and Urbanism Through Drawing in the City of Porto
Marques da Silva, Mariana
Urban transformations were developed in the city of Porto during the second half of the 19th century, particularly between 1870-1890, when the street Mouzinho da Silveira was planned and built. Aspiring to accelerated mobility, the knowledge of military engineering in topography was applied to the planning of infrastructures such as streets, bridges, railways and tunnels in order to reconfigure entrances and circuits between the main centres of activity (downtown and uptown). Meanwhile, overpopulation and disease required medical-based knowledge about epidemiology and public health to improve inhabited spaces. In juxtaposition, the city intersected these spheres, creating complex spatial models and new policies to control human activities. This environmental change was multifocal in European cities and solutions were devised in Lisbon, Paris and London. Considering its particular influence, it is intended to acknowledge the specific way this input was achieved and applied according to the specific conditions of Porto.
Detailed record
|
2024-12-07 00:01 |
Považská Bystrica: Mesto so zmazaným geniom loci a podnety k jeho regenerácii
Turošík, Marek
The 20th century was an era of massive urbanization and big projects that changed the landscape. These changes, in many cases, totally changed the image of the environment. One example of such change is the Slovak town of Považská Bystrica and its surroundings, the historical settlement and landscape structure of which was dramatically altered. Inhabitants of the town have still not adapted to the changed structure and therefore it is important to find and recreate places of connections to cutted threads that would once again anchor man in this landscape and man-made environment.
Detailed record
|
2024-12-07 00:01 |
Dielo architektov Aloisa Balána a Jiřího Grossmanna
Ščepánová, Soňa
After the establishment of the First Czechoslovak republic, many Czech experts settled in Slovakia, including young architects Alois Balán and Jiří Grossmann. In Bratislava, they significantly contributed to the establishment of modern principles with their architectural works, dealt with the regulation of the city and also produced intensive publishing activity. After 1939 they were forced to return to Bohemia, where they continued with their activities. Architects are considered to be important actors of interwar architecture in Slovakia, however they are still not well known in Czech historiography, even though Alois Balán was active on the architectural scene in Moravia. The aim of this paper is to contribute to the complete picture of the phenomenon of Czech architects in Slovakia and to recall the importance of their work for both Slovak and Czech history of architecture.
Detailed record
|
2024-12-07 00:01 |
The Adaptation of Industrial Heritage in the Context of Existing Urban Structures
Struhařík, Daniel
Na základě kolektivní případové studie je provedena komparace dvou průmyslových areálů – brněnského textilního komplexu Vlněna, jenž byl zdemolován, a curyšského pivovaru Löwenbrau, který byl díky konverzi a doplnění soudobé vrstvy přestavěn na životaschopný celek s byty, kancelářemi a výstavní galerií. Zásadní rozdíl byl nalezen ve zcela odlišném přístupu veřejného sektoru, a to zejména v principu územního plánování. Díky dlouhodobé strategii, určení kvalit a potenciálu na základě diskuze s developery a participaci ostatních subjektů dochází v Curychu k oživení industriální čtvrtě při zachování stop minulosti. Brněnský příklad je opačný. Způsob plánování, jenž je závislý na zónování, je příčinou rozvoje města, při němž nejsou zachovávány stávající kvality. Dalším důvodem je postoj Národního památkového ústavu. Ve svých rozhodnutích nebere v potaz komplex areálu jako celek, jenž je odkazem rozvoje moravské metropole a zároveň součástí průmyslového dědictví.
Detailed record
|
|
|
|