Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 171 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Román Françoise Saganové Dobrý den, smutku a jeho komiksová adaptace
DUPAUX, Carla
Předkládaná bakalářská práce se zabývá komparací slavné románové prvotiny Françoise Saganové Dobrý den, smutku z roku 1954, s její stejnojmennou komiksovou adaptací od Frédérica Rébény, vydanou roku 2018. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část je věnována spisovatelce, jejímu životu, literárně-historickému kontextu tvorby a jejím dílům. Druhá část detailněji popisuje komiks a jeho stavbu. Poslední, hlavní část práce je věnována samotné komparaci původního díla s jeho komiksovou adaptací.
The Western Perception of the East as the Orient in Agatha Christie's Detective Novels
HOVOROVÁ, Adéla
Cílem této bakalářské práce je analýza motivů orientalismu, které nepochybně přispěly k vytváření fenoménu zvaného Orient, a to ve vybraných dílech Agathy Christie, jakožto autorky západního světa na počátku 20. století, postaveného na evropském kolonialismu. Práce nejprve přibližuje komplexitu pojmu orientalismus, tedy způsobu, jakým byl Východ chápán a jakým s ním bylo zacházeno ve prospěch západní společnosti, v tomto případě Brity, kteří byli v době vzniku zkoumaných děl světovou mocností. Dále se tato práce krátce zabývá Agathou Christie a jejím spisovatelským i cestovatelským životem, jelikož jde o neodmyslitelnou část celého rozboru. Události, které zažila jak na Západě, tak i Východě, nepopíratelně ovlivnily její tvorbu v mnoha aspektech především z pohledu vyobrazení Orientu. Nejvíce je tento vliv Východu patrný zejména v jejích detektivních románech Appointment with Death a Murder in Mesopotamia, které budou zkoumány v poslední kapitole. Práce se tedy v neposlední řadě zaměřuje na způsob, jakým Agatha Christie promítá dobový diskurz Západu do svých děl a kterým ovlivňuje a následně i vytváří stereotypní představy o Východu.
Symbolism in William Golding's Lord of the Flies
ŠIMÁNEK, Jakub
Předmětem zkoumání práce je román W. Goldinga Pán much, který vznikl v poválečných letech 20. století jako experimentální alegorické dílo odehrávající se ve fiktivní dystopické budoucnosti a je zároveň poměrně reálným obrazem možných událostí v uzavřeném lidském společenství. Práce v úvodu představí autora románu a jeho životní zkušenost, která měla vliv na celkovou podobu díla. Dále se pokusí zařadit dílo do kontextu britské poválečné prózy s ohledem na žánr dystopie a v interpretační analýze bude zkoumat prvky alegorie a literárního symbolismu, vývoj jednotlivých postav a proměnu konkrétních symbolů románu. Jádrem práce bude analýza hlavního tématu zla, temné stránky lidské povahy a selhání uzavřené komunity tvořené výhradně dětmi (chlapci). Práce se v závěru zamyslí nad možnými alternativami existence podobných společenství v izolovaném prostředí a nad případnými možnostmi pozitivního scénáře v dané situaci.
Push: Translation and Stylistic Analysis of Selected Passages From the Novel
Hašková, Nikol ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Lancová, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat nekovenční řečový registr obsažený v Sapphiřině románu PUSH. Praktická část práce je věnována anglicko-českému překladu první kapitoly a závěřečných dvou odstavců knihy. Teoretická část práce se zaměřuje stylistickou analýzu překladu a zkoumá různé textové prvky, jako je řečový registr, vulgarismy, idiomatické výrazy či místopisné názvy. V praktické části jsou dále zohledněna a vysvětlena rozhodnutí učiněná během samotného procesu překladu. Součástí práce jsou také kapitoly zabývající se autorčiným životopisem a stručným úvodem do teorie překladu, v němž jsou mimo jiné rozebrány teorie Jiřího Levého, Dagmar Knittlové, Theodora Savoryho a Eugena Nidy.
Hranice autobiografie na příkladu knihy Nebe nemá dno
Svobodová, Lucie ; Češka, Jakub (vedoucí práce) ; Fulka, Josef (oponent)
Tato práce Hranice autobiografie na příkladu románu Nebe nemá dno se zabývá hranicemi žánru autobiografie na příkladu románu Hany Andronikové. Na zvolených ukázkách se snaží postihnout motivy a odkazy, v nichž tento román překračuje definované pojímání autobiografického žánru a stojí tak na jeho pomezí. Na tento text jsou aplikovány teoretické koncepty zabývající se hranicemi autobiografického žánru a jeho rozporuplností. Tato práce ve své další části sleduje vybrané příběhové linie a staví je do kontrastu s reálnými událostmi v autorčině životě. Důležitým materiálem k tomuto výzkumu jsou i záznamy a výpovědi autorky samotné i její rodiny a blízkých přátel.
Nostalgia in the 1930's prose by Joseph Roth
Tužilová, Michaela ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Glosíková, Viera (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá pocitem nostalgie obsaženého v dílech Josepha Rotha z 30. let 20. století, konkrétně ve dvou románech (Pochod Radeckého, Kapucínská krypta) a jedné novele (Císařova bysta). Jedná se zejména o habsburskou nostalgii a stesk po zaniklé Rakousko-uherské monarchii, které autor těchto děl pociťoval. V první části je popsána nostalgie (nejen z psychologického, ale i z filozofického hlediska) a její výskyt v literatuře, zejména v německy psané literatuře z období po první světové válce. Další kapitoly se věnují autorovi a historickému kontextu doby. Myšlenky a postoje Josepha Rotha byly značně ovlivněny historickými událostmi a jeho životními zkušenostmi, proto je v této části nastíněn přehled Rakouských dějin vztahujících se k jednotlivým Rothovým knihám a také autorova životní cesta. V druhé části se práce věnuje analýzám tří výše zmíněných knih, a to z pohledu habsburské nostalgie a stesku po zaniklé monarchii očima autora, ale i z pohledu nostalgie jednotlivých postav, které v knihách vystupují. Některé z postav dokonce sdílí autorovy postoje a názory. Analýza je provázena úryvky a citacemi z jednotlivých děl, na nichž jsou diskutovány poznatky zkoumání. Poslední část analýzy se zabývá židovskou otázkou, která je také důležitou součástí Rothových děl, zejména kvůli jeho...
Filmové adaptace Petra Pana a jejich didaktické využití
Šplíchal, Josef ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce se zabývá třemi filmovými adaptacemi slavného románu J. M. Barrieho Petr a Wendy (1911), známého spíše pod později zkráceným názvem jako Petr Pan. Nejdříve se zaměřuje na stručný autorův životopis, souhrnně uvádí jednotlivé filmové adaptace a postavení románu v českém prostředí - přibližuje všechny české překlady s ohledem na jejich vztahu k původnímu textu a pokrývá recepci včetně převodů do jiných uměleckých forem. V hlavní části jsou potom analyzovány tři filmy: Hook (1991), Wendy (2020) a Peter Pan a Wendy (2023), a to s ohledem na motivické srovnání s výchozím textem. Závěrečná část je věnována konkrétním didaktickým návrhům ke třem zmíněným filmům i práci s románem jako takovým.
Pojetí spásy u Řehoře z Tours a Eusebia z Caesareje
Holeček, Adam ; Lášek, Jan Blahoslav (vedoucí práce) ; Ventura, Václav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá komparací teologických přístupů klasiků, jakož jsou Eusebius z Caesareje a Řehoř z Tours. Cílem byla komparace jejich pojetí spásy v dané historické době a zjištění, zdali mezi nimi panuje nějaký vztah. Výsledku bylo dosaženo na základě důkladného přezkoumání obou děl. Samotný výsledek zní: Oba autoři mají identický pohled na to, kdo je spásnou silou v jejich časovém období. Avšak Řehoř k tomuto závěru došel na základě toho, že Eusebiova říše, v jeho době byla již zaniklá a byla pouhým stínem své bývalé slávy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 171 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.