|
Spalovač mrtvol: Fetiš jako popření života a adorace smrti
Němcová, Veronika ; Češka, Jakub (vedoucí práce) ; Fulka, Josef (oponent)
Spalovač mrtvol: Fetiš jako popření života a adorace smrti Souhrn Předmětem zájmu sémiotické analýzy literárního díla Spalovač mrtvol českého spisovatele Ladislava Fukse jsou především motivy fetišismu a kultu smrti. Tento rámec je řešen ve vztahu ke specifickému "novému" jazyku masochismu a v souvislosti s afatickou poruchou jazyka vztaženou k metonymii. Promluvy ústřední postavy Karla Kopfrkingla se prolínají do jeho způsobu myšlení a následného jednání, kdy prostřednictvím svého jazyka zdvojuje fikční svět a zastírá jej fetišizovanými opisy adorujícími smrt. Masochismus se v tomto případě nemanifestuje v sexualitě (jako je tomu u Masocha), ale na etnicko-společenské rovině související s krizí osobního mýtu a následnou proměnou Kopfrkingla a vztaženého prostředí fikčního světa. Tyto aspekty se stávají puzením k vraždění v kontextu etnické příslušnosti, jež se proměnila v překážku a vypořádání se s ní si nárokuje nastolením nového řádu. Klíčová slova Ladislav Fuks, Spalovač mrtvol, afázie, metafora, metonymie, fetišismus, fikční světy, identita, masochismus, sadismus
|
|
Liga Severu: vliv Umberta Bossiho a Mattea Salviniho na ideové směřování strany
Němcová, Veronika ; Mejstřík, Martin (vedoucí práce) ; Hrušková, Tereza (oponent)
Bakalářská práce Liga Severu: vliv Umberta Bossiho a Mattea Salviniho na ideové směřování strany se zabývá důležitostí vůdce. Zkoumá vliv Bossiho a Salviniho na ideologii strany v časových rámcích 1992 - 1994 a 2013 - 2018. Představuje oba vůdce, jejich hlavní témata a základy identity strany pod jejich vedením. Cílem práce je ukázat, že vůdce je určující pro ideové směřování strany. Zároveň pracuje i s konceptem behaviorální a mediální personalizace politiky Gideona Rahata a Tamira Sheafera. Pomocí komparace základních témat obou vůdců, analýzy jejich angažovanosti ve tvorbě ideologie a demonstrace příkladů personalizace politiky potvrzuje, že vůdce ideové směřování strany zásadně ovlivňuje. Výsledek analýzy podkládá i několika odbornými texty a články z internetových deníků.
|
|
Mezi retribucí a lidovým soudnictvím 50. let. Kontinuity a diskontinuity v soudních síních
Němcová, Veronika ; Spurný, Matěj (vedoucí práce) ; Rákosník, Jakub (oponent)
Práce se zaměří na dynamiku proměn v oblasti soudnictví po roce 1945, s důrazem na personální kontinuity a diskontinuity mezi retribučními soudy a lidovými soudy raných 50. let. V ohnisku zájmu bude stát soudní praxe a její proměny v kontextu poválečného diskurzu očisty. Pozornost bude zaměřena také na sledování mechanismů disciplinace soudců v poválečném Československu a strategií, pomocí nichž se s proměnami kariérních podmínek a nároků vyrovnávali. Klíčová slova: retribuce, očista, mimořádné lidové soudy, soudnictví, soudci, personální změny, kontinuity a diskontinuity, lidové soudnictví
|
|
Návrh a experimentální ověření aktivizujících metod v kontextu školní úspěšnosti
Němcová, Veronika ; Berková, Kateřina (vedoucí práce) ; Holečková, Lenka (oponent)
Diplomová práce se věnuje návrhu aktivizujících metod při výuce časového rozlišení na obchodních akademiích. Nejprve je zde teoretická část, která se věnuje obecně předmětu Účetnictví a výzkumům a článkům se zaměřením na aktivizující metody nebo prospěch žáků. Také je zde rozbor učebnice, která se využívá při výuce účetnictví na obchodních akademiích a věcný a didaktický rozbor učiva o časovém rozlišení. Praktická část práce se skládá z předvýzkumu, který byl podkladem experimentálního ověření vybraných metod při výuce časového rozlišení na obchodní akademii.
|
|
Společnost na Hlučínsku mezi dvěma světovými válkami (Formování národní identity na příkladu školství)
Němcová, Veronika ; Spurný, Matěj (vedoucí práce) ; Čechurová, Jana (oponent)
Bakalářská práce Společnost na Hlučínsku mezi dvěma světovými válkami / Formování národní identity na příkladu školství zpracovává téma boje o národní identitu tohoto specifického kraje s výrazně odlišnou historií, než jaká potkala ostatní části nově vzniklé Československé republiky. Pokouší se nastínit vývoj česko-německých národnostních střetů v letech 1920-1938 a ukazuje, že tyto střety spíše než skutečný zájem místního obyvatelstva upřednosťňovaly národnostní a strategické zájmy vlastní. Z obecnějšího perspektivy specifické situace Hlučínska v ekonomické, politické a náboženské oblasti vyzdvihuje jako dominantní pole střetu školství a s ním spojené usilování o jazykovou hegemonii. Nastiňuje podmínky a souvislosti, které měly zásadní vliv na formování národní identity hlučínského regionu.
|
| |
|
Role sestry v edukaci pacienta s duševním onemocněním
NĚMCOVÁ, Veronika
Bakalářská práce rozdělená do dvou částí se zabývá problematikou edukace pacientů s duševním onemocněním. Teoretická část se věnuje oboru psychiatrie, jeho historickému vývoji, příčinám vzniku duševního onemocnění a klasifikaci duševních onemocnění. Dále je v teoretické části zpracována oblast ošetřovatelské péče o pacienty s duševním onemocněním včetně jejích specifik, oblast komunikace v ošetřovatelské péči a konkrétně s pacienty s duševním onemocněním. V neposlední řadě se věnujeme oblasti edukační činnosti u pacientů s duševním onemocněním. Praktická část se věnuje průběhu a výsledkům výzkumného šetření. Výzkumné šetření probíhalo v první polovině roku 2017 na akutním psychiatrickém oddělení v lůžkové i ambulantní části. Hlavní cíl byl zaměřen na roli sestry v edukaci pacienta s duševním onemocněním s ohledem na jeho diagnózu a problematiku s ní související. Po stanovení hlavního cíle jsme určili tři dílčí cíle: cíl intelektuální, praktický a osobní. Tyto cíle se staly podkladem pro vytvoření pěti výzkumných otázek, na jejichž základě byly vytvořeny otázky, které byly použity v rozhovoru s probandy. K realizaci výzkumného šetření byla vybrána metoda polostrukturovaného rozhovoru, jehož součástí byly základní i doplňující otázky. Doplňující otázky pak byly pokládány v průběhu rozhovoru s probandy v případě potřeby. Výzkumný soubor tvoří skupina osmi sester pracujících na lůžkovém či ambulantním zařízení psychiatrického oddělení jedné z nemocnic Plzeňského kraje. Rozhovory s probandy probíhaly vždy na předem domluveném místě. Probandi byli seznámeni s dodržením plné anonymity včetně neuvedení názvu nemocničního zařízení, ve kterém pracují. Po dokončení sběru dat byly výsledky zkoumány pomocí kódování a kategorizace. Odpovědi probandů byly doslovně zaznamenávány do předem vytvořených kategorií. Během výzkumného šetření jsme se zaměřili na roli sestry v edukaci pacienta s duševním onemocněním. Tázali jsme se sester například na to, jaké vidí překážky k dosažení účinné edukace, jaký smysl vidí v edukaci pacienta s duševním onemocněním a další. Výzkumné šetření ukázalo, že dotazované sestry nemají dostatek kvalitních edukačních materiálů, které by jim pomohly v průběhu celého edukačního procesu. Dalším faktorem ovlivňujícím edukační proces je dle našeho výzkumného šetření úplný nedostatek vyhrazeného časového prostoru pro edukaci pacientů s duševním onemocněním. Dále bylo zjištěno, že i přes dostatečnou motivaci sester se jim nedostává dostatek informací vztahujících se k jejich zaměření v rámci celoživotního vzdělávání, které by jim pomohly v komunikačním i edukačním procesu. Domníváme se tedy, že jedním z mnohých řešení pro naše zkoumané pracoviště by bylo vyhrazení času na edukační činnost sestry, poskytnutí sestrám více efektivních materiálů a kvalitního vzdělání v oboru. Věříme, že naše bakalářská práce bude přínosem pro další profesní zaměření a život autorky a také pro všechny čtenáře této bakalářské práce. Touto prací se také otevírá prostor pro výzkumné šetření větších rozměrů vzhledem k námi zjištěným jevům.
|
| |
| |
| |