Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 257 záznamů.  začátekpředchozí248 - 257  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vývoj čtenářských dovedností a obtíže v genetické metodě čtení
Koníčková, Martina ; Michalová, Zdena (oponent) ; Kucharská, Anna (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části jsem se zaměřila na počáteční čtení z psychologického hlediska. Zmínila jsem se o písmu a počátečním psaní. Zabývala jsem se metodami výuky počátečního čtení z hlediska historického a zejména jsem se věnovala metodě genetické. Současně jsem svou pozornost věnovala také obtížím, které se ve čtení vyskytují, dále včasnému diagnostikování a kompenzaci dyslexie a také možným negativním dopadům jejího působení na psychiku dítěte. V praktické části jsem zjišťovala, zda se liší rozvoj čtení v genetické metodě od analyticko-syntetické metody, jakým způsobem vývoj čtenářských dovedností u těchto dětí probíhá, a zda se při výuce touto metodou vyskytují obtíže a v jakém rozsahu. Zaměřila jsem se na zjištění, zdaje výkonnost v obou metodách totožná. A také jsem zjišťovala, zda se dají u genetické metody použít normy dle "Zkoušky čtení" (Matějček a kol. 1987), které byly standardizovány v 80. letech - v době, kdy byla užívána pouze metoda analyticko-syntetická.
Porozumění čtenému textu
Bosáková, Markéta ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Psycholingvistická analýza procesu porozumění čtenému textu. Sledování analyzovaných úrovní procesu porozumění u žáků 8. tříd. Vymezení nejčastějších obtíží s porozuměním, sledování úspěšných, neúspěšných strategií a způsobů kompenzace neporozumění při řešení otázek. Kazuistická studie způsobu čtení u žáka s diagnózou dyslexií a u žáka bez dyslexie. Vztah školního prospěchu a schopností porozumění.
Tělesné sebepojetí dětí s atopickým ekzémem
Novotná, Nora ; Kucharská, Anna (oponent)
Předkládaná rigorózní práce usiluje o hlubší poznání světa dětí s atopickým ekzémem. Je rozšířením diplomové práce "Sebepojetí chronicky nemocných dětí", která pojednává o sebepojetí dětí s atopickým ekzémem v širším kontextu problematiky chronicky nemocných dětí. Práce rigorózní představuje rozpracování práce diplomové co se týče teoretické a praktické části. Zaměřuje se na možnost aplikace poznatků v pedagogicko-psychologických poradnách, v kontextu školní psychologie, ve školních třídách či na jiných místech. Nadále zdůrazňuje individuální přístup ke každému dítěti a usiluje tak o zabránění apriorní kategorizace dítěte do role postiženého či nemocného. Studovaná literatura byla taktéž rozšířena o další relevantní studie, získané zejména v průběhu stáže na Middlesex University London, UK. Začleněny jsou také autorčiny vlastní publikace a příspěvky. O konkrétních změnách ve struktuře práce vzhledem k jejímu rozšíření na práci rigorózní se zmiňuji níže (kapitola 1.1 Struktura práce). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Sebepojetí a sebehodnocení dětí se specifickými poruchami učení
Šafránková, Karla ; Pokorná, Věra (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Cílem této práce je zmapovat problematiku sebepojetí a sebehodnocení jedince se specifickou poruchou učení se zaměřením na diference emočního prožívání a chování jedinců integrovaných do běžné základní školy a jedinců navštěvujících specializovanou třídu pro děti s dyslexií. Skupiny výzkumného šetření, stejně tak jako kontrolní vzorek, tvořilo deset jedinců navštěvuj ících pátý postupný ročník. Poměr dívek a hochů byl 1:1. V první fázi byl dětem předkládán test Kresby postavy, jako odrazový můstek pro vytvoření uvolněné atmosféry. Po něm následoval subtest "Nedokončené věty" z Michalovy testové baterie Projektivní interview (1974). Sebehodnocení dětí s dyslexií a dětí kontrolního vzorku bylo zjišťováno dotazníkem SPAS (Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti, Matějček, Vágnerová, 1987). Z výsledků výzkumu vyplývá, že mezi dětmi obou výzkumných skupin v porovnání s kontrolním vzorkem skutečně existují rozdíly. Děti navštěvující specializovanou třídu jsou více úzkostné, introvertované, jejich výtvory častěji nesou známky regrese a primitivismu než kresby dětí integrovaných. Jejich největším problémem zůstává čtení. Integrovaní žáci působí podle výsledků vyrovnaněji a méně úzkostně. Jejich kresebný projev je vyzrálejší. Je velmi zajímavé, že čtení pro ně nepředstavuje zásadní problém. Jak vyplývá z Dotazníku...
Analýza testu školní připravenosti v kontextu vývoje dětí na konci předškolního věku
Myšková, Lucie ; Trpišovská, Dobromila (oponent) ; Kucharská, Anna (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na screening školní nezralosti a na sledování vývojové úrovně dětí na konci předškolního věku a v období nástupu do školy. Kapitoly mající teoretický charakter se zabývají úrovní schopností a dovedností v oblastech, jejichž rozvoj je nezbytný pro osvojení čtení a psaní jako prvního kroku, na kterém je závislá další edukace. Pozornost je věnována také současným diagnostickým metodám používaným v praxi ke sledování školní zralosti a screeningovým metodám odhalujícím školní nezralost. Metodou, která může být nápomocná při realizaci screeningu školní nezralosti, je nově sestavovaný Test školní připravenosti. Test může být v praxi použit pro včasné zachycení dětí, které nejsou dostatečně připraveny na vstup do školy, přispět při přípravě dětí před započetím školní docházky a poukázat na vhodné intervenční opatření. Výzkumným úkolem bylo posouzení nově připravované metody prostřednictvím analýzy subtestů Testu školní připravenosti a porovnáním metody s Orientačním testem školní zralosti (Jirásek, 1970) a s Pozorovacím schématem na posuzování školní způsobilosti (Kondáš, 1984). Potvrdilo se, že test by mohl být vhodný jako screeningová metoda ke sledování školní nezralosti. Je ale nutné upravit subtesty i jednotlivé úkoly a provést další šetření. Práce je přínosem pro pedagogickou i...
Vývojové ukazatele čtení a psaní na konci předškolního věku a v době nástupu do školy: příspěvek k problematice "rizika dyslexie"
Kucharská, Anna ; Vágnerová, Marie (vedoucí práce) ; Stuchlíková, Iva (oponent) ; Šulová, Lenka (oponent)
Disertační práce je zaměřena na vývojové ukazatele předpokladů pro čtení a psaní na konci předškolního věku a v době nástupu do školy, jejichž diagnostikou a následnou intervencí se mohou minimalizovat obtíže dětí při osvojování čtení a psaní. První čtyři kapitoly mají teoretický charakter. Zabývají se obecnými zákonitostmi čtení a psaní. Tyto školní dovednosti jsou zasazeny do rámce rozvoje gramotnosti; sledována je psychologická podstata čtení a psaní a vývojové předpoklady pro jejich rozvoj. Pozornost je věnována současným trendům včasného rozpoznání vývojových deficitů, které se mohou stát příčinou obtíží při osvojo vání čtení a psaní, ať už mají jakékoliv pozadí. Metodou, která může pomoci vyhledat děti s budoucími obtížemi ve čtení a psaní a podnítit včasnou intervenci přímo v prostředí školy, je Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Vytváření a standardizace tohoto screeningového nástroje bylo prvním výzl">mných úkolem disertační práce. Bylo potvrzeno, že metoda splňuje požadavky na diagnostic!, ústroje a je využitelná pro postižení předpokladů pro čtení a psaní v době nástupu do školy. Druhým výzkumným úkolem bylo zodpovězení otázek, jak se v našem poradenském systému dává důraz na sledování vývojových deficitů, včetně tzv. "rizika dyslexie", které mohou signalizovat u dětí na konci...
Postavení žáků se specifickými poruchami učení ve specializované a běžné třídě
Rejzková, Světlana ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1 tel.: +420 221 900 111 www.pedf.cuni.cz IČ 00216208 DIČ CZ00216208 Dle čl. 4 Opatření rektora č. 6/2010 o Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací http://www.cuni.cz/UK-3470.html a čl. 1 Opatření děkana 17/2010 se z časového hlediska závěrečné práce dělí do tří skupin: a. "nové práce", tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, b. "starší práce", tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, c. "práce před rokem 2006", tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. V tomto případě jde o "starší práci" odevzdanou k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010. Omlouváme se, ale dokument není k dispozici.
Problémy rodin dětí s ADD/ADHD
Petrou, Ioanna ; Michalová, Zdena (oponent) ; Kucharská, Anna (vedoucí práce)
Cílem mé diplomové práce je zmapování specifických potřeb rodin dětí s ADD/ADHD. Zaměřila jsem se na způsob, jakým rodiče vnímají potíže svého dítěte a na vliv těchto obtíží na rodinu. V teoretické části se zabývám vymezením základních definic, sledováním historických posunů v terminologii, etiologií poruchy a možnostmi její diagnostiky a terapie. Dále popisuji projevy syndromu a následky, které přinese do života jedince. Zaměřila jsem se hlavně na rodinu a její možnosti intervence. Praktická část je postavena na dotazníkovém šetření rodičů dětí s ADD/ADHD a soustřeďuje se na jejich vnímání této poruchy, na jejich specifické potřeby a zkušenosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Výuka anglického jazyka u dětí se specifickými poruchami učení na 1.stupni základních škol
Beranová, Andrea ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Májová, Ludmila (oponent)
Diplomová práce "Výuka anglického jazyka u dětí se specifickými poruchami učení na 1 .stupni základních škol" se v teoretické části zabývá obecnými informacemi o specifických poruchách, psychologickým pozadím výuky cizího jazyka jako takového a problematiky výuky cizích jazyků u dětí se specifickými poruchami učení. V této kapitole se zejména zaměřuje na zmapování oblastí problémů a jejich projevů ve výuce. V praktické části je práce zaměřena na zjišťování názorů rodičů, týkajících se domácí přípravy na hodiny cizího jazyka za účelem zmírnění obtíží, které se mohou u dětí projevovat. Dále také se snaží zjistit názory dětí samotných a v neposlední řadě i přístup učitelů k výuce cizího jazyka u dětí se specifickými poruchami. V přílohách jsou uvedeny některé ukázky vyplněných dotazníků rodičů a dětí, otázky, které byly pokládány učitelům a seznam elektronických zdrojů materiálů pro výuku cizích jazyků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 257 záznamů.   začátekpředchozí248 - 257  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.