Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  začátekpředchozí29 - 38dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Specifika práce začínajícího učitele při začleňování žáka s odlišným mateřským jazykem na české primární škole
Loudová, Anna ; Horáčková, Klára (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou práce začínajícího učitele, v jehož třídě je přítomen žák s odlišným mateřským jazykem. Jejím cílem je zjistit jednotlivá specifika, která provázejí práci začínajících učitelů při začleňování těchto žáků. Text je strukturován do dvou částí, z nichž každá má několik kapitol. První, teoretická část, shromažďuje a dále pak prezentuje odborné poznatky zabývající se migrací, inkluzí, poté vzděláváním žáků s odlišným mateřským jazykem a v neposlední řadě rolí školy a také učitele při procesu integrace těchto dětí. Stanovuje také kritéria, která ovlivňují integraci žáka s odlišným mateřským jazykem. Druhá část práce je praktická, obsahuje analýzu práce dvou pedagožek, které mají ve své třídě přítomny žáky s odlišným mateřským jazykem a snaží se o jejich začlenění. Orientuje se na specifika práce s nimi. Rozbor jejich práce je prováděn na základě kritérií stanovených v závěru teoretické části práce. Tato kritéria vycházejí ze studia odborné literatury. Výsledkem práce jsou popsané vyučovací strategie a postupy těchto pedagožek, analýza jejich přístupů k výuce v heterogenní třídě a také shrnutí jednotlivých specifik, která na základě tohoto výzkumu osobně považuji při procesu integrace žáka s odlišným mateřským jazykem za důležitá.
Možnosti zkvalitnění výuky žáků s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni ZŠ
Brázdilíková, Tereza ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi zkvalitnění výuky žáků s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni ZŠ. V teoretické části je analyzována dostupná odborná literatura týkající se předmětného tématu. Práce odpovídá na otázky: Jakým způsobem je možné podporovat žáky s odlišným mateřským jazykem (dále také "OMJ")? Jaké přístupy a metody je možné při výuce žáků cizinců zvolit, aby došlo ke zkvalitnění a usnadnění vzdělávání žáků s OMJ? Jak zařídit, aby se maximálně rozvíjeli ve stejném čase všichni žáci ve třídě? Z poznatků teoretické části práce je čerpáno při návrhu intervencí v empirické části práce. Empirická část je založena na akčním výzkumu s cílem ověřit metody a postupy vedoucí ke zkvalitnění a usnadnění výuky pro žáka s odlišným mateřským jazykem. V průběhu několika měsíců intenzivní spolupráce s konkrétním žákem byly zkoumány a hledány cesty ke zkvalitnění výuky. Ukázalo se, že ne všechny zvolené postupy a metody jsou náležitě efektivní. Dále bylo potvrzeno, že dosažení některých konkrétních cílů, vedoucích ke zkvalitnění a usnadnění výuky, je dlouhodobý proces, přičemž efektivitu a úspěšnost ovlivňuje řada vnějších a vnitřních faktorů, které jsou rovněž v diplomové práci zaznamenány. V diplomové práci je poukázáno na metody a postupy, kterými lze vytyčeného cíle, respektive zkvalitnění...
Práce začínajícího asistenta pedagoga u žáka s odlišným mateřským jazykem
Machová, Sára ; Horáčková, Klára (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Záměrem teoretické části je vystihnout vztah učitel - asistent - žák cizinec v učebním procesu. V jednotlivých kapitolách popisuji vymezení jejich kompetencí, úskalí jejich spolupráce, ale i osobnostní předpoklady asistenta pedagoga a pokouším se i vystihnout vztah mezi ním a žákem, kterému asistuje. Práce volně pokračuje shrnutím speciálních potřeb žáka cizince, specifický úhel vnímání jeho postavení mezi spolužáky a vhodné formy pro práci s ním. Teoretická část se v závěrečné fázi věnuje i tzv. kulturně nezatíženým metodám, na které navazuje praktická část. V praktické části může čtenář sledovat experiment využívající metodu konceptuálního učení, která bude na malém vzorku žáků ilustrovat vliv výuky matematických pojmů pomocí jazyka, který není kulturně zatížen a srovnává tak možnosti všech žáků. Výsledky této případové studie prokázaly pozitivní vliv metody nejen na výsledky žáků v konkrétních učebních oblastech, ale podpořili také jejich sebevědomí a autonomii. KLÍČOVÁ SLOVA Kulturně nezatížené metody, pojmové vyučování, asistent pedagoga, předsudky, kompetence, osobnost, žák s odlišným mateřským jazykem, inkluzivní vzdělávání, autonomie, spolupráce, specifické potřeby
Podpora jazykového rozvoje dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole
Horová, Lucie ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Předkládaná bakalářská práce Podpora jazykového rozvoje dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole se zabývá začleňováním jinojazyčných dětí do prostředí mateřské školy. Teoretická část práce se skládá ze tří kapitol, kde první kapitola nastiňuje obraz dnešní společnosti s ohledem na multikulturní výchovu. Druhá kapitola se zabývá problematikou komunikace, konkrétně vývojem dětské řeči, komunikací v mateřské škole a podporou jazykového rozvoje dětí s odlišným mateřským jazykem. Třetí kapitola se zaměřila na legislativní podmínky vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem. Pro praktickou část bakalářské práce si autorka zvolila jednu z kvalitativních metod - případovou studii, kde jde konkrétně o pozorování, systematickou práci a následné vyhodnocení vytvořeného individuálního vzdělávacího plánu za účelem začlenění jinojazyčného dítěte do skupiny vrstevníků v mateřské škole.
Spolupráce rodiny a školy na počátku školní docházky
Jelínková, Martina ; Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá spoluprací mezi rodinou a školou na počátku školní docházky. Teoretická část se zaměřuje na rodinu a školu jako na výchovně-vzdělávací instituci. Popisuje zakotvení spolupráce mezi rodinou a školou v závazných dokumentech pro vzdělávání a představuje principy a možné limity. Zabývá se také očekáváním a obavami rodičů a učitelů. Představuje programy a iniciativy podporující spolupráci školy s rodinou, mezi které patří Rodiče vítáni a Začít spolu. Empirická část se zabývá výzkumem mapujícím konkrétní formy spolupráce školy s rodiči na konkrétní základní škole, a to především na prvním stupni dané školy. Výzkum je realizován pomocí dotazníkového šetření, polostrukturovaných rozhovorů a zúčastněného pozorování.
Čeština jako druhý jazyk pro žáka s odlišným mateřským jazykem v primární škole
Helclová, Tereza ; Horáčková, Klára (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukou češtiny jako druhého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni základní školy. Shromažďuje a prezentuje odborné poznatky týkající se tohoto tématu. Diplomová práce vysvětluje rozdíl mezi češtinou jako druhým jazykem, češtinou jako cizím jazykem a porovnává je. V práci je zkoumáno, co je nezbytné při plánování výuky, pokud je učitel začínající, dále jsou popsány rozličné materiály a detailně učebnice Domino 1 z pohledu začínajícího učitele češtiny pro cizince. V praktické části diplomové práce jsou podrobeny analýze 3 témata. Na základě této analýzy a kompletní analýzy teoretických poznatků, učebnic a materiálů vznikla doporučení pro začínající učitele kroužku češtiny pro cizince. Dále se práce zabývá využitelností učebnice češtiny jako druhého jazyka v běžné výuce. Praktická část obsahuje také náměty na hry v hodinách češtiny pro cizince nebo ukázky pracovních listů. Výsledkem práce je zhodnocení učebního materiálu a ukázka dalších pomůcek, které mohou být využity v hodinách češtiny pro cizince. KLÍČOVÁ SLOVA Žák cizinec, čeština jako cizí jazyk, čeština jako druhý jazyk, vzdělávání cizinců, práce s žáky cizinci, integrace, žák s odlišným mateřským jazykem, kulturní odlišnosti, primární škola, učebnice
Rozvoj, možnosti a dovednosti učitele při práci s žáky s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni ZŠ
Fialová, Gabriela ; Horáčková, Klára (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Teoretická část shrnuje teoretická východiska, možnosti učitele vzdělávat se v problematice výuky žáků s odlišným mateřským jazykem na prvním stupni, přípravu na vstup žáků s odlišným mateřským jazykem do třídy, která má za úkol navodit vstřícné klima právě pro žáka s odlišným mateřským jazykem. Součástí bude i vymezení klíčových pojmů související se vzděláváním žáků s odlišným mateřským jazykem jak v České republice tak i ve Finsku. V praktické části využívám své zkušenosti ze stáže ve Finsku k realizaci dotazníků, díky kterým zjišťuji míru informovanosti učitelů o této problematice, kterou jsem prohloubila následnými rozhovory s vybranými učiteli. Na základě zjištění z rozhovorů a studia dostupné literatury jsem připravila workshop pro učitele 1. stupně ZŠ, který je zaměřen na danou problematiku. KLÍČOVÁ SLOVA inkluze, individualita, učitel, respekt, prostředí, začlenění do kolektivu, žáci cizinci, žák s odlišným mateřským jazykem, multikulturní výchova, primární škola, vzdělávání ve Finsku, inspirace pro učitele, workshop
Práce s žáky s odlišným mateřským jazykem v hodinách českého jazyka na 1. stupní ZŠ
Bryndová, Adéla ; Horáčková, Klára (vedoucí práce) ; Zimová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá tím, jak probíhá vyučování žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) na prvním stupni. Skládá se ze dvou částí. Teoretická část práce se věnuje vymezení pojmů, které se týkají žáka s OMJ, působení cizinců v České republice. Dále se práce také zabývá výukou žáka s OMJ na českých školách. Výzkumná část práce seznamuje s výzkumem, který byl realizován na různých školách. Kvalitativní výzkum byl prováděn na vzorku pěti vybraných žáků s odlišným mateřským jazykem, kteří navštěvují první stupeň různých základních škol. Cílem výzkumu bylo získat informace o vzdělávání žáků, a jak jejich učitelé pracují s jazykovými cíli své výuky. KLÍČOVÁ SLOVA Žák s odlišným mateřským jazykem, migrace, vzdělávání, čeština jako cizí jazyk, inkluze, integrace, pozorování, kazuistika.
Výuka nadaných žáků v inkluzivní třídě na 1. stupni základní školy
Semivanová, Martina ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
BIBLIOGRAFICKÁ IDENTIFIKACE Jméno a příjmení: Bc. Martina Semivanová Název práce: Výuka nadaných žáků v inkluzivní třídě na 1. stupni základní školy Typ práce: Diplomová práce Pracoviště: Katedra primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Vedoucí práce: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. Rok obhajoby: 2017 ABSTRAKT Předložená diplomová práce se zabývá problematikou nadání a vzdělávání nadaných žáků v inkluzivní třídě. Byl navržen a proveden kvalitativní výzkum na prvním stupni běžné základní školy v České republice. Teoretická část poskytuje přehled o aktuálním stavu řešení didaktických otázek problematiky vzdělávání nadaných žáků. Praktická část předloží zprávu z kvalitativního výzkumného šetření zaměřeného na zjišťování míry a způsobů implementace poznatků z oblasti vzdělávání nadaných žáků v praxi primární školy. Součástí výzkumu bylo zjišťování postojů učitelů této školy k otázce nadání a vzdělávání nadaných žáků, byla provedena analýza Výroční zprávy školy za rok 2015-16 a aktuálního Školního vzdělávacího programu. Dále bylo provedeno polostrukturované interview s ředitelem školy a třídní učitelkou diagnostikovaného nadaného žáka. Bylo provedeno pozorování vyučovací hodiny, ve které byl přítomen nadaný žák. Údaje získané šetřením byly vyhodnoceny. Závěry práce potvrzují, že je škola...
Osobnostní a sociální výchova a její vliv na klima třídy
Trnková, Miluše ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Tématem mé diplomové práce je Osobnostní výchova a její vliv na klima třídy na prvním stupni základní školy. V teoretické části nejprve charakterizuji klima třídy, jeho aktéry, typy, přístupy a metody jeho zkoumání. Dále se zabývám tím, jak třídní klima optimalizovat. V druhé části popisuji Osobnostní a sociální výchovu. Analyzuji přínosy tohoto průřezového tématu, rozděluji jeho obsah na tematické okruhy a na závěr rozebírám didaktické principy a schéma práce s aktivitou OSV. V praktické části provádím prvotní diagnostiku klimatu v mé třídě. Na ni navazuje dlouhodobá intervence realizovaná aktivitami OSV, která je zakončena závěrečnou diagnostikou. Srovnání obou diagnostik, kde se ukázal velmi pozitivní posun, dokládá vliv Osobnostní a sociální výchovy na třídní klima. Klíčová slova Primární škola, klima třídy, diagnostika, osobnostní a sociální výchova, metoda, akční učitelský výzkum

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   začátekpředchozí29 - 38dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Horáčková, Kamila
2 Horáčková, Karolína
6 Horáčková, Kateřina
4 Horáčková, Kristýna
2 Horáčková, Květa
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.