Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  začátekpředchozí30 - 39další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kompenzační mechanismy jedinců s mírnější formou poruch autistického spektra v souvislosti s genderovými charakteristikami
Semrád, Martin ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá kompenzačními mechanismy používanými lidmi s mírnou formou poruch autistického spektra (zkr. PAS) v sociálních situacích. Kompenzační mechanismy bývají v kontextu PAS označovány také jako kamufláž, protože skrývají projevy autismu. Kamufláž podle výzkumných zjištění může komplikovat diagnostický proces a vést k tomu, že u některých lidí a zejména u žen nebývají PAS rozpoznány. Teoretická část práce se věnuje popisu současného pojetí PAS. Předloženy jsou zde informace o diagnostickém procesu a symptomatice PAS. Jsou zde popsány rozdíly v závažnosti PAS a odlišné projevy autismu u mužů a žen. Poslední kapitola se zabývá problematikou kompenzačních mechanismů a kamufláže u lidí s PAS. V empirické části práce je realizován kvantitativní výzkum, který pomocí překladu dotazníku CAT-Q (Camouflaging Autistic Traits Questionnaire) distribuovaného online zjišťoval míru kamufláže u 170 respondentů. Výsledky výzkumu ukázaly vyšší míru kamufláže u skupiny lidí s mírnou formou PAS v porovnání s lidmi bez této diagnózy. Výzkum dále zjistil, že míra kamufláže byla u skupiny žen s PAS vyšší než u mužských probandů. Nalezena byla také pozitivní korelace mezi vyšší mírou kamufláže a vyšším věkem při stanovení diagnózy. Tato zjištění korespondují s hypotézou, že kamufláž může mít vliv na...
Videotrénink interakcí a možnosti jeho využití u systému rodin s dětmi s PAS
Bendová, Hana ; Šporclová, Veronika (oponent)
Rigorózní práce se věnuje videotréninku interakcí v systému rodin s dětmi s poruchou autistického spektra. Jejím cílem je shrnutí základních informací i nových poznatků k jednotlivým klíčovým oblastem a na jejich základě detailně popsat tuto metodu práce se zvolenou cílovou skupinou. Práce je klasicky rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část práce představuje metodu videotrénink interakcí. Popisuje základní fakta vztahující se k poruchám autistického spektra, především k jejich typickým projevům v batolecím období. Věnuje se také systému rodin s dítětem s poruchou autistického spektra i jeho jednotlivým členům. Uvedeny jsou možnosti aktuálně dostupných služeb pro tyto rodiny, stejně tak jako současné informace z oblasti využití videotréninku v systému zmíněných rodin. Empirická část práce prezentuje výzkum založený na čtyřech případových studiích. Ten přibližuje použití metody videotrénink interakcí v systému rodin s dětmi s poruchou autistického spektra. Všímá si jeho efektu na samotné dítě s touto poruchou. Sleduje také, jak práce s ním ovlivňuje další ze členů rodiny a jejich vzájemné vztahy.
Interakce rodič - dítě s poruchou autistického spektra
Župová, Veronika ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
1 Abstrakt: Tématem diplomové práce je interakce rodič-dítě s PAS. V teoretické části je věnována pozornost psychickému vývoji neurotypického dítěte v předškolním věku a dítěte s PAS v oblastech sociálních dovedností, řeči a hry. Důraz je kladen na sociálně-emočně-komunikační reciprocitu v kontaktu rodič-dítě. Další kapitola je věnována specifikům výchovy dětí s PAS. Empirická část obsahuje kvalitativní výzkum s cílem prozkoumat individuální variabilitu sociálně-komunikačního chování v dyadické interakci rodič-dítě s PAS. Pomocí pořízených videozáznamů byly analyzovány sociálně reciproční dovednosti, frekvence a kvalita vzájemných interakcí a iniciace kontaktu ze strany dítěte i jeho reakce na navázání kontaktu ze strany rodiče. Zvláštní pozornost byla u dětí věnována zrakovému kontaktu. Výstupem práce jsou praktická doporučení pro matky, podrobné kvalitativní analýzy pozorovaných interakcí a detailnější popis sociálně-komunikačního chování dětí s PAS. Klíčová slova: interakce rodič-dítě s PAS, sociální dovednosti, sociálně-komunikační vzájemnost, sociálně- emoční reciprocita, hra předškolního dítěte, předškolní dítě s PAS
Sebepojetí dětí s ADHD
Švingerová, Adéla ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Šnoblová, Vladěna (oponent)
Cílem literárně přehledové části je shrnout vědecké poznatky o vývoji dětí s diagnózou ADHD, přiblížení jejich problémů a následných změn v jejich sebepojetí. První kapitola je věnována ujasnění terminologie týkající se poruchy ADHD, utřídění pojmů a nastínění diagnostických kritérií. Druhá kapitola je zaměřená na vývojové odlišnosti dětí s ADHD od běžného vývoje, kdy se věnuji vývoji až do mladšího školního věku. Charakteristiky optimálního vývoje doplňuji studiemi zabývajícími se problematikou ADHD a vývojem takto diagnostikovaných dětí. Třetí kapitola je pro tuto práci stěžejní a shrnuje poznatky studií, ve kterých hraje hlavní roli sebepojetí dětí s ADHD (zejména mladšího školního věku). Zabývám se jednak problematikou změny sebepojetí oproti normě, ale také příčinami, které tyto transformace způsobují. Návrh výzkumného projektu popisuje dotazníkové šetření porovnávající sebepojetí dětí školního věku s diagnózou ADHD a bez ní. Vycházím z předpokladu, že sebepojetí se liší, a zajímám se o jeho spojitost s výchovným stylem. Cílem výzkumného návrhu je odhalení rozdílů v sebepojetí a výchově dětí s ADHD a nediagnostikovaných vrstevníků.
Léčba a terapie depresivních poruch u dětí a adolescentů
Slezáková, Karolína ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Loneková, Katarína (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku deprese u dětí a dospívajících. Literárně přehledová část se věnuje vymezení základních pojmů, na které navazuje kapitola zaměřená na etiologii, prevalenci, symptomy a prognózu deprese u dětí a dospívajících. Dále jsou uvedeny komorbidní diagnózy spojeny s depresivní poruchou u dětí a dospívajících a diagnostika depresivních poruch. Jádrem celé bakalářské práce je kapitola zabývající se psychoterapeutickými a farmakoterapeutickými možnostmi léčby a terapie depresivních poruch u dětí a dospívajících. Součástí bakalářské práce je i návrh výzkumného projektu, který je zaměřen na tvorbu designu kvalitativního výzkumného designu. Výzkumný projekt se zabývá postoji rodičů vůči psychoterapii a farmakoterapii z hlediska léčby a terapie jejich dítěte s depresivní symptomatikou. Klíčová slova: Deprese, léčba, terapie, děti, dospívající
Stresový profil u rodičů dětí s poruchou autistického spektra
Lukina, Julie ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Veselá, Michaela (oponent)
Tato práce se věnuje problematice péče o dítě s poruchou autistického spektra. Pečovatelé dítěte s autismem prožívají zvýšenou míru stresu, která je spojená s behaviorálními a sociálními obtížemi dítěte. Literárně-přehledová část se zabývá dětským autismem, atypickým autismem a Aspergerovým syndromem. Zároveň přináší nejnovější poznatky výzkumů zkoumající ranou diagnostiku, etiologii a prevalenci. Nejdůležitější kapitolu tvoří téma psychosociálních dopadů na rodiče a sourozence, kteří zažívají sociální izolaci, finanční obtíže, psychické i fyzické onemocnění a zhoršené rodinné vztahy. Charakteristiky rodičů a dítěte s autismem, dále sociální podpora a intervence patří mezi faktory ovlivňující stresový profil. Návrh kvalitativně-kvantitativního výzkumu má za cíl pomocí dotazníku Stress profile a polostrukturovaného rozhovoru zmapovat stresové profily rodičů dětí s dětským či atypickým autismem a rodičů dětí s Aspergerovým syndromem, výsledky mezi sebou vzájemně porovnat a zjistit, zda a v jakých oblastech se tyto dvě skupiny rodičů ve stresovém profilu liší. Klíčová slova: porucha autistického spektra, stresový profil, rodiče, dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom
Ortorexie nervosa
Dražilová, Anna ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Najbrtová, Kristina (oponent)
Bakalářská práce se zabývá relativně novou poruchou s názvem ortorexie nervosa. V teoretické části je proto nejprve samotný termín vysvětlen. Následně jsou představena existující diagnostická kritéria a zvláštní pozornost je věnována rizikovým faktorům ovlivňujícím rozvoj ortorexie a představení skupin ohrožených jejím rozvojem. Dále je v práci odlišen zdravý životní styl od ortorexie ve smyslu patologie. Stěžejní část práce tvoří kapitoly, v nichž je ortorexie srovnávána se závislostním chováním, obsedantně - kompulzivní poruchou a poruchami příjmu potravy. V návaznosti na poznatky z předchozích kapitol jsou v práci představeny i metody používané k léčbě ortorexie. Ve druhé části bakalářské práce je představen návrh kvantitativního výzkumu, který by byl proveden na vysokoškolských studentech, u nichž byla diagnostikována obsedantně - kompulzivní porucha. Design výzkumu je koncipován jako korelační studie a jeho cílem je zjistit, zda existuje vztah mezi ortorexií a obsedantně - kompulzivní poruchou. Klíčová slova: Ortorexie nervosa, posedlost zdravým stravováním, obsedantně - kompulzivní porucha, poruchy příjmu potravy, závislostní chování
Terapie poruch autistického spektra
Janáková, Kristína ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Veselá, Michaela (oponent)
Táto bakalárska práca sa venuje zmapovaniu možností v terapii porúch autistického spektra (PAS). V rámci prvej, literárne-prehľadovej časti práce sú predložené štyri vybrané vedecky podložené prístupy k terapii PAS, zároveň práca načrtáva aj alternatívne prístupy v terapii s dôrazom na potenciálne nebezpečné metódy. Ďalej sú spomenuté farmakoterapeutické možnosti, ktoré sa v terapii PAS využívajú k zvládaniu komorbidných prejavov ako sú úzkosť, repetitívne či automutilačné chovanie. Záverečná kapitola tejto časti je venovaná prehľadu výskumov v oblasti najnovších možností biologických intervencií, ktoré sa snažia zachytiť kauzálnu príčinu PAS. Hlavným cieľom literárne-prehľadovej časti je načrtnúť rôzne možnosti vo výchove a vzdelávaní a v celkovom zlepšovaní kvality života ľudí s PAS. Z toho následne vychádza druhá časť práce, návrh výskumného projektu. Táto časť práce si kladie za cieľ zmerať efektivitu pomerne nového terapeutického prístupu, konkrétne terapeutického prístupu DIR/Floortime v českom a slovenskom prostredí. K tomuto účelu bol navrhnutý kvantitatívny výskum formou naturalistickej štúdie, merajúci účinnosť vybraného terapeutického prístupu v zlepšovaní autistickej symptomatiky a pohybu na vývojovej trajektórii. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Střídavá péče o děti s poruchou autistického spektra
Zoubková, Alice ; Šporclová, Veronika (vedoucí práce) ; Mertin, Václav (oponent)
Bakalářská práce se věnuje tématu střídavé péče u dětí s poruchou autistického spektra. Jde o problematiku, která je nejen v českém, ale i v zahraničním prostředí velmi málo probádána, a tato práce si proto klade za cíl vytvořit první komplexnější český materiál s daným zaměřením. Literárně přehledová část textu se zpočátku věnuje současnému pohledu na autismus a také psychosociálním dopadům daného postižení na rodinu. Následuje kapitola zabývající se střídavou péčí v českém prostředí, ale zmíněny jsou rovněž i příklady zahraniční praxe. Stěžejní je však především problematika rozhodování soudů o střídavé péči u dětí s autismem a zejména pak podrobnější popis faktorů, které mohou mít na realizaci této formy porozvodového uspořádání vliv. Ve druhé části práce je navržen výzkumný projekt kvalitativního charakteru, jehož cílem je podrobněji problematiku zmapovat, a to prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s rodiči dětí s autismem, jež střídavou péči s různým úspěchem realizují. Klíčová slova: Poruchy autistického spektra, střídavá péče, rodina, rozvod, porozvodové uspořádání
Existuje vztah mezi neurčitostí a mírou úzkosti?
Stralczynská, Anna ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Šporclová, Veronika (oponent)
Práce si klade za cíl hledat vztah mezi neurčitostí a mírou prožívané úzkosti. Prvním krokem při jejím vypracování bylo zaměření pozornosti na dostupné zdroje zabývající se touto problematikou a hledající souvislost mezi těmito dvěma proměnnými. V první části se věnuje pojmům úzkost, úzkostnost a možnost jejich ovlivnění a následuje rozbor pojmu neurčitost a to především jako neurčitost situace. Kromě toho se práce zaměřuje na změny ve společnosti, které vedou k nárůstu neurčitosti, nejednoznačnosti a mnohoznačnosti jako stále častějších fenoménů naší doby. V závěru práce je navržen kvantitativní výzkum zkoumající vztah mezi neurčitostí situace a mírou úzkosti. Vzhledem k aktuálnosti dané problematiky by bylo zajímavé její další zpracování.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   začátekpředchozí30 - 39další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.