Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 87 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The cooperation between school psychologists and teams of teachers from the school psychologists's perspective
Sakmárová, Barbora ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá spoluprácou školských psychológov s učiteľmi. Konkrétne sa zameriava na aktivity, ktoré školskí psychológovia pre učiteľov realizujú. Cieľom práce je sledovať, aký je prístup školských psychológov k realizácii týchto aktivít z hľadiska praktík a postojov. Teoretické východiská približujú históriu, no najmä súčasné poňatie školskej psychológie - legislatívne vymedzenie, náplň práce a tiež kritické miesta profesie, popisované odbornou literatúrou a výskumami. Ďalej sa v tejto časti pojednáva o učiteľskom povolaní s dôrazom na riziká učiteľského povolania, akými je výrazná záťaž, stres či syndróm vyhorenia. Následne je predstavených niekoľko konkrétnych foriem spolupráce školských psychológov s učiteľmi, spoločne s úskaliami, ktoré vzťah učiteľa a psychológa často sprevádzajú. Empirická časť predstavuje výsledky kvalitatívneho výskumu, ktorý spočíval v realizácii pološtruktúrovaných rozhovorov s desiatimi školskými psychologičkami a troma školskými psychológmi. Rozhovory boli následne analyzované pomocou tematickej analýzy. Ukazuje sa, že školskí psychológovia vytvárajú pre učiteľské tímy rôzne formy aktivít. Prevažne sú to skupinové stretnutia zamerané na spoločné zdieľanie, ale aj rôzne vzdelávacie aktivity či dokonca nácvik relaxácie. V priebehu distančného vzdelávania...
Supervize v mateřské škole
Bürgerová, Anna ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent)
Cílem diplomové práce je představit téma supervize v kontextu školního prostředí jako nástroj profesní podpory předškolních pedagogů, zmapovat realizaci supervize v mateřských školách a zjistit, jak supervizní službu vnímají a hodnotí jejich pedagogičtí pracovníci. Teoretická část se nejprve věnuje konceptu supervize z hlediska pojmového vymezení, funkce, cílů, zaměření, procesu a účastníků. Následující část teorie se zabývá tématem uplatňování supervize ve školství, specifickými nároky pedagogické profese a představuje supervizi jako účinný nástroj profesního růstu a psychohygieny pedagogů. Empirická část práce představuje kvalitativní výzkum zaměřený na zkušenosti pedagogických pracovníků se supervizí ve třech mateřských školách, který byl zpracován podle principů metody zakotvené teorie. Výsledky výzkumu ukazují, že realizace supervize v MŠ předně závisí na finančních a organizačních možnostech školy, které předurčují míru využití potenciálu této služby. Z výsledků dále vyplývá, že pedagogičtí pracovníci supervizi vnímají jako pomoc v získání nového náhledu a prostředek ke sdílení v bezpečném prostředí. Právě pocit bezpečí a důvěru učitelé vnímají jako klíčový prvek pro úspěšný supervizní proces společně s lidským a partnerským přístupem supervizora, jehož přítomnost je nezbytná pro ochranu...
Citová vazba a její vliv na rizikové chování adolescentů
Štětinová, Tereza ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat problematiku citové vazby a jejího vlivu na rizikové chování adolescentů. Teoretická část v úvodu poskytuje přehled zásadních mezníků vývojového období střední adolescence. Následně přibližuje koncept citové vazby a nakonec se věnuje rizikovému chování, přičemž důraz klade zejména na představení výzkumů zabývajících se užíváním návykových látek, antisociálním chováním a sexuálním rizikovým chováním v českém prostředí. Empirická část se za využití dotazníkového šetření zaměřuje na souvislost jednotlivých typů citové vazby (jistého, zaujatého, distancovaně vyhýbavého a bázlivě vyhýbavého) a rizikového chování. Věnuje se také prevalenci výše zmíněných forem rizikového chování a jejich vzájemnému vztahu. Z šetření zaměřeného na zjišťování prevalence rizikového chování vyplynulo, že se respondenti výzkumu oproti účastníkům jiných studií častěji angažují v rizikovém chování. Potvrdilo se také, že jednotlivé formy rizikového chování bývají úzce provázány, a může být tedy přínosné na ně nahlížet jako na jednotný syndrom (SRCH-D). Co se týče hlavního výzkumného cíle diplomové práce, bylo prokázáno, že vznikem rizikového chování jsou nejvíce ohroženi adolescenti se zaujatým typem citové vazby. Daní jedinci ve vyšší míře užívají návykové látky, dopouštějí se...
Profese asistenta pedagoga na základní škole jeho vlastní perspektivou
Kuberová, Kristýna ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent)
Rigorózní práce Profese asistenta pedagoga na základní škole jeho vlastní perspektivou, vychází z práce diplomové, kde byla předmětem zájmu profese asistenta pedagoga. Pojednávala o asistentech pedagoga z hlediska motivace, která aktéry vedla k výkonu profese, z hlediska nároků na tuto profesi, spolupráce s vyučujícími, žáky a jejich rodiči. Práce také zkoumala postavení/roli asistentů pedagoga ve škole a nahlíží na sebepercepci samotných aktérů. Rigorózní práce je z velké části postavena na tomto základě. Práce je rozdělena na dvě části tj. na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části je čtenář nejprve seznámen s trendem inkluzivního vzdělávání, dělením žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a ustanovením podpůrných opatření, do kterých mimo jiné patří i profese asistenta pedagoga. Důraz je kladen také na legislativu a legislativní změny vyhlášky 27/2016 Sb., které jsou platné od začátku roku 2020. Dle které se profese AP změnila například ve způsobu financování, v možnosti sdílení mezi ostatní žáky atd. Dále je čtenář seznámen s teoretickým ukotvením profese asistenta pedagoga, vznikem a vývojem této profese. Dále se v textu pojednává o identitě a profesní identitě aktérů a o odbornostech a osobních předpokladech, které jsou pro výkon profese nezbytné. Dále je pojednáváno o...
Vztah dítěte s Aspergerovým syndromem a jeho rodiny ke škole
Měšťáková, Tereza ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Heider, David (oponent)
Název: Vztah dítěte s Aspergerovým syndromem a jeho rodiny ke škole Autor: Tereza Měšťáková Katedra: Psychologie Vedoucí práce: PhDr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá vztahem dítěte s Aspergerovým syndromem a jeho rodiny ke škole. Práce si klade za cíl zmapovat povahu těchto vztahů a faktorů, které mohou mít na tento vztah vliv u konkrétních dětí s AS a jejich rodičů. Teoretická část práce je rozdělena na dva hlavní oddíly. První kapitola je zaměřena na Aspergerův syndrom a jeho specifika, která se projevují ve školním prostředí, na vztahy dětí s tímto syndromem ke spolužákům a vyučujícím. Druhá část se věnuje vztahu rodiny a školy. Pozornost je věnována i dilematům tohoto vztahu a možnostem jeho rozvoje. V empirické části práce je přestaven vlastní výzkum kvalitativního charakteru, který byl realizován metodou polostrukturovaných rozhovorů s pěti žáky druhého stupně běžných základních škol a jejich rodiči. Získaná data byla následně analyzována a interpretována. V závěru textu jsou prezentovány výsledky tohoto výzkumu. KLÍČOVÁ SLOVA Aspergerův syndrom, žák, škola, vztah rodiny a školy
Evaluace práce s dětskou terapeutickou skupinou
Syrovátková, Nikola ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá evaluací práce s dětskými terapeutickými skupinami. Ukazuje hodnocení programu dětských terapeutických skupin z pohledu rodičů, dětí a terapeutů. Zároveň představuje také to, na čem se v hodnocení všechny zúčastněné strany shodují a v čem naopak rozchází. Teoretická část se zaměřuje na vymezení skupinové psychoterapie, dále na dítě mladšího školního věku. Důležitou částí je skupinová psychoterapie s dětmi a zapojení rodiče v procesu terapie. Rozebírá také zasazení dítěte mladšího školního věku do jeho vývojového období a na to navazující specifika. Poslední kapitola se věnuje roli terapeuta v procesu práce s dětmi i rodiči. V empirické části je představen kvalitativní výzkum. Data byla sesbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů se sedmi rodiči a čtyřmi terapeuty. Dětem byl administrován dotazník. Data byla analyzována vytvářením tematických trsů. Vyhodnocování bylo inspirováno metodou zakotvené teorie. Výsledky ukazují, že v hodnocení programu dětských terapeutických skupin se rodiče, děti i terapeuti převážně shodují. Významné pro skupiny se zdá navázání blízkých vztahů s ostatními členy. Jako důležitý faktor celého procesu se ukázal způsob komunikace o skupině mezi rodičem a dítětem. KLÍČOVÁ SLOVA: skupinová psychoterapie, dětská psychoterapie, rodičovský...
Vliv sociální organizace her na orientaci v jejich morální dimenzi
Kuruczová, Eliška ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
1 ABSTRAKT Autorka navazuje na bakalářskou práci s názvem Morální usuzování dětí školního věku v případě sociálních her. Hlavním tématem diplomové práce bylo prozkoumat nároky na orientaci v morální dimenzi. Pozornost byla zaměřena především na vliv sociální organizace hry, dále pak na autoritu dospělého a složitost pravidel. Cíl práce bylo rozšířit Piagetovu teorii právě o poznatky z této oblasti. Pro zjištění morální orientace byly vypracovány příběhy, které obsahovaly nespravedlnost, a volaly po uplatnění principu spravedlnosti slušnosti. Hlavní metodou pak byly klinické rozhovory v rámci, kterých se s dětmi diskutovalo. Různé druhy sociální organizace představovaly hry typu závod, zápas, kolující role šikanujícího a spolupráce. Tyto hry spojoval jeden druh obratnosti, vrh objektem s dotykem na tělo. Výzkumný vzorek tvořilo 180 dětí ze základní školy, srovnatelné zastoupení chlapců i dívek, od 6 do 15 let (vždy 20 dětí z každého ročníku). Výsledky analýzy dat ukázaly, že autorita dospělého již nepředstavovala pro děti v daném vzorku překážku k nezávislému uvažování. Významnou roli hrála naopak složitost pravidel, která dětem komplikovala pochopení principu hry. Zásadním zjištěním bylo, že děti se výrazně lépe orientovaly v sociální organizaci typu soutěž než ve spolupráci. Byla navržena hypotéza, že...
Supevize v dětském domově
Kolouchová, Denisa ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Mašková, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou supervizí v dětských domovech. Cílem práce je zmapovat poskytování supervizních služeb pedagogickým pracovníkům dětských domovů. Teoretická část práce vymezuje pojem supervize, její funkce, druhy, účastníky a proces. V dalších kapitolách se konkrétněji zaměřuje na vývoj supervize v zahraničí i u nás, následně popisuje supervizi ve školství a také v zařízeních ústavní péče. V závěru části budou ještě popsány etické aspekty v souvislosti se supervizí. Empirická část diplomové práce se bude zabývat tím, jak pedagogičtí pracovníci dětských domovů poskytovaná supervizní setkání vnímají, zda jsou pro ně v jejich kariérním životě přínosem a supervize plní svou funkci. Praktická část bude zároveň mapovat zkušenosti supervizorů s prostředím dětského domova a jejich pracovníky. Výzkumná část bude realizována formou polostrukturovaných rozhovorů s vychovateli dětských domovů, jejich řediteli a také supervizory, kteří v prostředí dětského domova figurují. Klíčová slova: supervize, dětský domov, rozhovor, metoda zakotvené teorie
Copingové strategie vedoucích dětského (neskautského) oddílu
Neubauerová, Lenka ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou strategií zvládání náročných situací u vedoucích dětských oddílů. Cílem práce je zmapovat a popsat činnost vedoucího v konkrétním dětském oddíle, zdroje náročnosti v ní a copingové strategie, které vedoucí využívají. Nejdříve se teoretická část práce zabývá objasněním pojmů souvisejících se zvládáním náročných situací (teorie stresu, pracovní zátěž, odolnost, adaptace, coping, osobnostní charakteristiky, copingové strategie). V další části práce se zabývá objasněním pojmů souvisejících s oddílovou činností a prací vedoucího (co je to oddílová činnost, její vývoj v ČR, oddílový kolektiv, vnitřní organizace, výchovný systém, práce vedoucího, legislativa). Empirická část práce se věnuje kvalitativnímu výzkumu, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jaké copingové strategie vedoucí konkrétního dětského oddílu využívají. Dále se také zabývá popisem zmapované práce vedoucího a zdrojů náročnosti v ní. Pro sběr dat byl využit polostrukturovaný rozhovor a dotazník SVF 78. Z výzkumu vyplývá, že vedoucí v daném oddíle využívají nejsilněji konstruktivní strategie (především Strategii kontroly situace) a strategii Perseverace. Dále z výzkumu vyplývá, že práce vedoucího jde rozlišit do dvou oblastí - jedna je oblast týkající se příprav a realizace programu (této oblasti se...
Profese asistenta pedagoga na prvním stupni základní školy jeho vlastní perspektivou
Kuberová, Kristýna ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent)
Diplomová práce Profese asistenta pedagoga na prvním stupni základní školy jeho vlastní perspektivou, pojednává o asistentech pedagoga z hlediska motivace, která aktéry vedla k výkonu profese, z hlediska nároků na tuto profesi, spolupráce s vyučujícími, žáky a jejich rodiči. Práce také zkoumá postavení/roli asistentů pedagoga ve škole a nahlíží na sebepercepci samotných aktérů. Práce je rozdělena na dvě části tj. na část teoretickou a na část praktickou. V praktické části jsou prezentovány výsledky analýzy rozhovorů s asistenty pedagoga. V teoretické části je čtenář nejprve seznámen s trendem inkluzivního vzdělávání, dělením žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a ustanovením podpůrných opatření, do kterých mimo jiné patří i profese asistenta pedagoga. Dále je čtenář seznámen s teoretickým ukotvením profese asistenta pedagoga, vznikem a vývojem této profese. Dále se v textu pojednává o identitě a profesní identitě aktérů a o odbornostech a osobních předpokladech, které jsou pro výkon profese nezbytné. V textu bylo pro lepší teoretické uchopení profese, nutné shrnout několik českých studií a porovnání se zahraniční praxí. Vymezení profese asistenta pedagoga v teoretické části tvoří základ pro porozumění výzkumnému šetření. Praktická část se zabývá interpretací analyzovaných dat, které byly...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 87 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.