|
Komunikace a její role v distančním vzdělávání na základní škole
Soukupová, Lenka ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
Teoretická část práce shromáždí analýzy odborné literatury. Na základě těchto analýz budou vyložena určující pojetí komunikace, výuky, vzdělávání a dalších jevů, která konstituují proces vyučování žáků na základní škole. Dále budou podrobně popsány i postupy a výhody či nevýhody on-line vzdělávání. V praktické části bude využito kvantitativního výzkumu za pomoci dotazníku. Bude se hledat odpověď na otázky, zda učitelé při distanční výuce mají pocit dostatečné komunikace jak se žáky, tak s rodiči žáků. Pozornost bude zaměřena na vhodnost distanční výuky na základních školách, stejně jako na hodnocení osvojení učiva a celkovou spokojenost s distanční formou komunikace z pohledu učitelů. Ze získaných výsledků pak budou vycházet doporučení, která by mohla zlepšit zjištěné nedostatky.
|
|
Problémové chování dítěte v mateřské škole
Gőrnerová, Hanna ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Valášková Vincejová, Eva (oponent)
(česky) Diplomová práce "Problémové chování dítěte v mateřské škole" se zabývá problematikou přítomnosti tohoto jevu ve třídách předškolních dětí a možnostech řešení z pohledu pedagoga. Práce je členěna do dvou částí: teoretické a praktické. V teoretické části se můžeme dočíst mnoho zásadních teoretických poznatků o období předškolního dítěte, o jeho vývojových specifikách i o sociálním a emočním rozvoji, jež plně souvisí s eventuálním problémovým chováním. Pomocí definování fyziologického vývoje, tedy i přirozených obtíží v oblasti chování a jednání předškolních dětí, dokážeme nastínit diferenciaci dlouhodobého nežádoucího chování - problémového chování, jež se projevuje nepřiměřenými reakcemi na podněty, jako například impulzivita, agresivita a vzdorovitost. Po objasnění si charakteristik (projevů) jednotlivých problematik se nám dále nabízí možnosti, jakým způsobem k negativním projevům přistupovat a řešit je tak, abychom dosáhli pozitivních změn prostřednictvím tradičních pedagogických metod z hlediska kurikulárních dokumentů, plánu pedagogické podpory a s využitím školních poradenských zařízení. Ve výzkumné části jsme nejprve za pomoci kvantitativního výzkumu (metoda dotazníku) oslovili učitele mateřských škol, abychom dosáhli určitého množství dat pro výběr vhodného vzorku k následnému...
|
|
Přínosy a rizika otevření profese učitele na základních školách jedincům bez pedagogického vzdělání
Kučerová, Martina ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Skutil, Martin (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat problematiku učitelství jako profese v podmínkách současných proměn vzdělávání a popsat aktuální situaci v oblasti personálního zajištění vzdělávání na vybraných základních školách. V práci je uvedena obecná charakteristika učitelství, učitelství jako profese, pozornost je upřena též na volbu učitelské profese a vzdělávání učitelů. Část práce je věnována vzdělávací politice v České republice po roce 1989 a současné situaci ve školství. V praktické části jsou objasněny motivy učitelů bez pedagogické kvalifikace k volbě učitelské profese a analyzovány přínosy a problémy jejich učitelské praxe z pohledu těchto učitelů a z pohledu ředitelů škol.
|
|
Možnost využití canisterapie ve výchovně vzdělávacím procesu
Hadžiosmanovičová, Lucie ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent)
Cílem bakalářské práce je provést literární rešerši o možnostech využití canisterapie ve výchovně vzdělávacím procesu dětí. Ukázat, u kterých cílových skupin je canisterapie dobře využitelná a s čím vším dokáže pomoci. Ve své práci osvětluji pojmy canisterapie. Dále se věnuji popisu forem canisterapie, polohování, canisterapii u dětí, dále zmiňuji, jak lze canisterapii využít v geriatrii a při různých typech postižení. Na závěr bakalářské práce představuji několik vlastních ukázek canisterapie. Klíčová slova canisterapie, zooterapie, speciální pedagogika, pes, klient, polohování, postižení, školní instituce, praktické školy, terapie, dítě
|
|
Inkluzivní vzdělávání z pohledu rodičů a učitelů
Málková, Dana ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Kaščák, Ondrej (oponent)
Bakalářská práce obsahuje souhrnný přehled dostupných informací o inkluzi ve vzdělávání, s cílem získat detailnější náhled na inkluzi od doby jejích počátků až po současnost, pokusit se porovnat výsledky několika výzkumů z posledních let s aktuálními názory jednotlivců v dnešní době. Proto je součástí této práce i drobná výzkumná sonda, zveřejňující názory, postoje, zkušenosti a poznatky dotazovaných v oblasti inkluzivního vzdělávání, zda je v jejich očích inkluze přirozenou součástí současného vzdělávání, považují ji za obecně přínosnou a smysluplnou, anebo ji vnímají pouze jako nutné zlo, s nímž se absolutně neztotožňují, či k němuž mají zásadní výhrady. Práce je zpracována na úrovni teoretické a je rozdělena na dvě části. V první části jsou stručně představeny základní pojmy, týkající se inkluzivního vzdělávání a vymezení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně uvedení několika publikovaných názorů a provedených výzkumů autorů, zabývajících se touto problematikou. Druhá část práce představuje drobnou výzkumnou sondu, realizovanou formou polostrukturovaných rozhovorů, s cílem získat co nejkonkrétnější informace o skutečných názorech učitelů a rodičů na inkluzivní vzdělávání v současné době, porovnat je s již uskutečněnými výzkumy a pokusit se vyvodit závěr, zda lze v této oblasti...
|
|
Dopady rozvodu rodičů na prospěch žáka II. stupně ZŠ
Ullrichová, Viktorie ; Nováková, Daniela (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
Ve své bakalářské práci se věnuji dopadům rozvodů na prospěch dítěte na druhém stupni ZŠ. Teoretickou část jsem rozdělila do tří na sebe navazujících částí. V první části se věnuji vymezení pojmu rozvod, ve druhé části popisuji vývoj dítěte v období II. stupně ZŠ a v závěrečné části se věnuji vymezení funkce a role rodiny, které mají vliv na zdravý vývoj dítěte a úspěšnou socializaci. Výzkumná část práce je založena na dotazníkovém šetření a věnuje se dopadům rozvodů na školní prospěch jedince. Klíčová slova Rozvod; školní prospěch; vývoj dítěte; dopady rozvodu
|
|
Aktéři inkluzivního vzdělávání v MŠ
Kašparová, Eva ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Kaščák, Ondrej (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou aktérů zasahujících do inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Jejím cílem je dát ucelený pohled na aktéry inkluzivního vzdělávání. V teoretické části jsou vymezeny pojmy a legislativa inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Jsou zde popsáni aktéři s působností na úrovni institucí a jejich klientů. Podrobněji podává teoretický obraz učitelky a asistenta pedagoga, vymezuje jejich role a předpoklady pro tato povolání s ohledem na předškolní inkluzivní vzdělávání. Obsahem praktické části je vícečetná případová studie. Jejím cílem je podrobně prozkoumat ve třech třídách jedné mateřské školy spolupráci učitelky a asistenta pedagoga a její dopad na dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jak ovlivňuje školní klima. V závěrečném shrnutí případových studií je pro ucelený pohled popsán vliv aktérů, kteří se na vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami podílejí. V závěru celé bakalářské práce jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky, které ukazují nutnost správně nastaveného vztahu mezi učitelkou a asistentem pedagoga pro optimální podporu dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a pozitivní klima třídy.
|
|
Význam pedagogické diagnostiky v mateřské škole
Plchová, Petra ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
(česky) Tématem diplomové práce je využití pedagogické diagnostiky v mateřských školách. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část vymezuje pojmy předškolní vzdělávání, pedagogická diagnostika, metody diagnostiky, upozorňuje na možné chyby v diagnostickém procesu, popisuje vybrané druhy diagnostických nástrojů. Dále se věnuje pojmům individualizace v mateřské škole, školní zralost a připravenost. V empirické části jsou zjišťovány postoje sedmi učitelek mateřských škol k pedagogické diagnostice, způsobu jejího provádění a následného využití v pedagogické praxi. Data jsou zpracována otevřeným a axiálním kódováním. Výsledky prezentují vztah učitelů k provádění diagnostiky, nejčastější potíže učitelů v diagnostickém procesu, shrnují význam diagnostiky pro následnou pedagogickou činnost. Pro dokreslení významu pedagogické diagnostiky je do empirické části dále zahrnuta kazuistika dítěte se specifickými vzdělávacími potřebami.
|
|
Hiporehabilitace v pedagogické a sociální praxi jako prostředek k začleňování handicapovaných dětí do volnočasové zájmové skupiny
Jedličková, Ketrin ; Valášková Vincejová, Eva (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
Tato diplomová práce má za cíl zjistit, zda hiporehabilitace v pedagogické a sociální praxi je vhodným prostředkem k začleňování handicapovaných dětí do skupiny. Výzkum je rozdělen na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část je dělena do tří kapitol, je vysvětlena veškerá terminologie a teorie potřebná k navazující výzkumné části. Pozorování je zapsáno do deníku a následně zpracováno do přehledné tabulky s pozorovanými kategoriemi. Rozsah sledování je stanoven na: vztah klienta s instruktory, vztah klienta s dětmi, komunikace klienta s dětmi, interakce klienta s dětmi, spolupráce klienta s dětmi, samostatnost klienta a posun klientova vývoje. Pozorování je prováděno po dobu 15 týdnů.
|
|
Výchova k hodnotám u dětí a mládeže ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí
Brilová, Romana ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
(česky) Diplomová práce s názvem Výchova k hodnotám u dětí a mládeže ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí se zabývá výchovou a vzděláváním romských dětí. Práce popisuje integraci dětí do běžného vzdělávacího proudu a jejich výchovu. Dále práce popisuje praxi škol v začlenění romských dětí do společnosti. Teoretická část se zabývá výchovou Romů a přístup rodičů ke vzdělávání svých dětí. Výzkumná část v diplomové práci je zaměřena na zkušenosti škol, zkušenosti sociální pracovnice, která dlouhodobě pracuje s romskými rodinami a dále práce představuje vize projektu, který motivuje žáky k dokončení středoškolského vzdělání. Zkušenosti sociálního pedagoga a běžné základní školy, jsou zajímavou výpovědí o tom, jak se dá efektivně pracovat s romskými dětmi. Zkušenosti romské sociální pracovnice jsou cennou výpovědí o romských rodinách a způsobu jejich života. V práci jsou popsány problémy romských rodin, které jsou často způsobené nízkým vzděláním romských rodičů, a kteří by svou podporu potřebovali právě v oblasti vzdělávání svých dětí. Diplomová práce se zabývá problematikou vzdělávání Romů a vytváření rovných příležitostí romských dětí.
|