Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
komunitní škola jako jedna z alternativ při domácím vzdělávání
Zavoralová, Petra ; Kaščák, Ondrej (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem komunitních škol, které jsou alternativní možností vzdělávání pro děti přihlášené k domácímu vzdělávání. Teoretická část se zabývá přiblížením termínu komunitních škol v zahraničí a také v ČR, kde není v legislativě tento název nijak ukotven. Poukazuje na nejednoznačné užívání pojmu, ale také znaky a principy, které komunitní školy v ČR spojují. Přibližuje problematiku domácího vzdělávání a rostoucí zájem o využívání tzv. komunitní školy. Cílem praktické části bakalářské práce bylo poukázat na rozdíly a podobnosti dvou komunitních škol, do kterých dochází děti vzdělávané na domácím vzdělávání, a to formou přiložených případových studií. Tyto školy byly následně porovnány z hlediska indikátorů kvality komunitních škol. Výsledkem porovnání je skutečnost, že tyto komunitní školy splňují do uspokojivé míry většinu indikátorů kvality. Především pak oblasti leadershipu a spolupráce s rodiči. Avšak jsou i oblasti, na které nejsou zaměřené. Jedná se především o oblast celoživotního vzdělávání.
Strategie inkluzivního vzdělávání ve vybraných evropských zemích
Mašková, Karolína ; Skutil, Martin (vedoucí práce) ; Kaščák, Ondrej (oponent)
(česky) V současnosti se ve společnosti vyskytuje mnoho postojů k inkluzivnímu vzdělávání, které jsou bohužel v mnoha případech založeny na neověřených zdrojích. Kvůli neporozumění tomuto termínu lidé přehlížejí jeho klíčové hodnoty, o které však v nitru všichni usilujeme, a to vytvořit společnost respektující odlišnosti, v níž má každý možnost rozvíjet svůj potenciál a pěstovat kvalitní vztahy. V této práci je věnován prostor vymezení pojmu inkluze a jejím teoretickým východiskům. Je podán obraz inkluzivní školy, příčiny a strategie jejího zavedení, včetně možných překážek tohoto procesu. Prostor je věnován postojům pedagogického i nepedagogického prostředí, především přítomnosti obav z inkluze. Tématem výzkumného šetření jsou strategie inkluzivního vzdělávání ve vybraných zemích Evropy, v rámci kterých je zjišťováno, zda je naplňována vize inkluze ve vzdělávání a skrze jaké metody. Cílem této práce je provést komparaci těchto strategií. Jsou analyzovány a interpretovány pasáže aktuálních strategických inkluzivních dokumentů či zpráv vybraných zemí. Strategie jsou komparovány na základě stanovených čtyř kritérií týkajících se klíčových hodnot, obav pedagogů, bariér inkluzivního vzdělávání a konkrétních postupů implementace inkluze. U každého kritéria jsou shrnuty důvody bodového ohodnocení a...
Příčiny neúspěchu dětí při studiu ze sociálně vyloučených lokalit.
Macháček, Radovan ; Valášková Vincejová, Eva (vedoucí práce) ; Kaščák, Ondrej (oponent)
(česky) Diplomová práce se zabývá popisem školního neúspěchu a neprospěchu u dětí pocházejících ze sociálně vyloučených lokalit v České republice. Problém dětí ze sociálně vyloučených lokalit, které ve škole neprospívají či mají problém s učením se, je stále častějším problémem v mnoha zemích po celém světě. Tato problematika je způsobena řadou faktorů, mezi které patří nedostatečný přístup ke kvalitnímu vzdělání, chudoba a nedostatečná podpora ze strany rodiny a komunity. V této diplomové práci se budu zabývat příčinami neschopnosti dětí ze sociálně vyloučených lokalit studovat, a jak lze tyto problémy řešit. Cílem práce je zjištění překážek a příčin bránící rozvoji žákům ze sociálně vyloučených lokalit ve vzdělávání a získání uplatnění na trhu práce. Součástí práce je zmapování a shrnutí výzkumů, které se touto problematikou zabývají. V praktické části jsou pomocí kvantitativní metody výzkumu zjišťovány překážky a příčiny, které brání žákům ze sociálně vyloučených lokalit v prospěchu a úspěchu na školách s ohledem na budoucí uplatnění na trhu práce.
Ivan Illich a kritika institucí
Díaz, Daniel ; Kaščák, Ondrej (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
a klíčová slova Diplomová práce Ivan Illich a kritika institucí se věnuje analýze Illichových myšlenek. Cílem práce je ukázat, v čem spočívala Illichova kritika institucí, a to za pomocí analýzy publikací. Práce se nejprve věnuje ukázce Illichového života, jeho blízkého okolí a popisu center, které vedl. Dále práce ukazuje, jak Illich vnímal společnost a instituce, zároveň nabízí své alternativy společenského uspořádání. Těžištěm této práce je třetí kapitola, jež se věnuje kritice školství, ve které je analýza Illichového díla Odškolnění společnosti. Čtvrtá kapitola nabízí kritiku zdravotnictví a zároveň ukazuje, jaký vztah měl k lékařům a farmaceutickému průmyslu. Závěrečná kapitola shrnuje Illichův vliv a ohlas ve světě. Kritická pedagogika, Vzdělávání, výchova, kritika, nerovnosti, Illich
Realizace multikulturní výchovy na gymnáziích v Českých Budějovicích
Gracíková, Ivanka ; Valášková Vincejová, Eva (vedoucí práce) ; Kaščák, Ondrej (oponent)
(česky) Název práce: Role sociálního pedagoga a asistenta pedagoga při integraci žáků (dětí) ze sociokulturně odlišného prostředí. Autor: Bc. Ivanka Gracíková Vedoucí práce: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. Instituce: Univerzita Karlova, filozofická fakulta, katedra pedagogiky Počet slov: 18258 Tato diplomová práce je zaměřena na realizaci multikulturní výchovy na gymnáziích v Českých Budějovicích. Cílem práce je vymezit základní teoretická východiska multikulturní výchovy, její realizaci na vybraných gymnáziích v Českých Budějovicích a porovnání rozdílů realizace multikulturní výchovy mezi státním a soukromým zřízením daného typu gymnázia. Teoretická část pojednává o multikulturní výchově z hlediska etnického i z hlediska kulturních a jazykových menšin a zabývá se její specifikací v kurikulárních dokumentech. Praktická část se věnuje stanoveným cílům diplomové práce, dále zmiňuje použitou metodiku kvantitativního výzkumu a popisuje výzkumný soubor včetně uvedení výsledků získaných dat, které objasní stanovené cíle, a to zjistit znalosti a postoje studentů posledních ročníků gymnázií s problematikou multikultury/interkultury nejen u nás, ale i ve světě. Klíčová slova: Multikultura, vzdělávání, gymnázium, menšina, student, etnikum.
Inkluzivní vzdělávání z pohledu rodičů a učitelů
Málková, Dana ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Kaščák, Ondrej (oponent)
Bakalářská práce obsahuje souhrnný přehled dostupných informací o inkluzi ve vzdělávání, s cílem získat detailnější náhled na inkluzi od doby jejích počátků až po současnost, pokusit se porovnat výsledky několika výzkumů z posledních let s aktuálními názory jednotlivců v dnešní době. Proto je součástí této práce i drobná výzkumná sonda, zveřejňující názory, postoje, zkušenosti a poznatky dotazovaných v oblasti inkluzivního vzdělávání, zda je v jejich očích inkluze přirozenou součástí současného vzdělávání, považují ji za obecně přínosnou a smysluplnou, anebo ji vnímají pouze jako nutné zlo, s nímž se absolutně neztotožňují, či k němuž mají zásadní výhrady. Práce je zpracována na úrovni teoretické a je rozdělena na dvě části. V první části jsou stručně představeny základní pojmy, týkající se inkluzivního vzdělávání a vymezení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně uvedení několika publikovaných názorů a provedených výzkumů autorů, zabývajících se touto problematikou. Druhá část práce představuje drobnou výzkumnou sondu, realizovanou formou polostrukturovaných rozhovorů, s cílem získat co nejkonkrétnější informace o skutečných názorech učitelů a rodičů na inkluzivní vzdělávání v současné době, porovnat je s již uskutečněnými výzkumy a pokusit se vyvodit závěr, zda lze v této oblasti...
Aktéři inkluzivního vzdělávání v MŠ
Kašparová, Eva ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Kaščák, Ondrej (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou aktérů zasahujících do inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Jejím cílem je dát ucelený pohled na aktéry inkluzivního vzdělávání. V teoretické části jsou vymezeny pojmy a legislativa inkluzivního vzdělávání v mateřské škole. Jsou zde popsáni aktéři s působností na úrovni institucí a jejich klientů. Podrobněji podává teoretický obraz učitelky a asistenta pedagoga, vymezuje jejich role a předpoklady pro tato povolání s ohledem na předškolní inkluzivní vzdělávání. Obsahem praktické části je vícečetná případová studie. Jejím cílem je podrobně prozkoumat ve třech třídách jedné mateřské školy spolupráci učitelky a asistenta pedagoga a její dopad na dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jak ovlivňuje školní klima. V závěrečném shrnutí případových studií je pro ucelený pohled popsán vliv aktérů, kteří se na vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami podílejí. V závěru celé bakalářské práce jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky, které ukazují nutnost správně nastaveného vztahu mezi učitelkou a asistentem pedagoga pro optimální podporu dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a pozitivní klima třídy.
Bariéry ve vzdělávání předškolních dětí na okraji společnosti
Zemanová, Helena ; Kaščák, Ondrej (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá existujícími bariérami v předškolním vzdělání, které stojí mezi dětmi z okraje a úspěšným zahájením vzdělávacího procesu v běžném vzdělávacím proudu. Cílem práce bylo zachytit způsob, jakým jsou bariéry vnímány z pohledu rodičů dětí a učitelek a učitelů mateřských školek, a popsat, jakým způsobem se tyto dva světy střetávají. V teoretické části jsem se věnovala již existujícím výzkumům a situaci předškolního vzdělávání v České republice vzhledem k dětem z okraje. V praktické části jsem navázala vlastním výzkumem založeném na kvalitativní metodě polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum jsem realizovala v lokalitě Plzeň. Výsledkem práce jsou možné průsečíky, které nabízejí prostor pro odbourávání bariér mezi rodinou a institucí. Klíčová slova: bariéry v předškolním vzdělávání, předškolní vzdělávání, sociální znevýhodnění, lokalita Plzeň, kvalitativní výzkum, dostupnost předškolního vzdělávání, včasná péče, sociálně vyloučené rodiny, rodiče se základním vzděláním, učitelé a učitelky
Nomádi vzdělávacího systému. Vícepřípadová studie transferů žáků základních škol
Vyhnálek, Jan ; Dvořák, Dominik (vedoucí práce) ; Hlaďo, Petr (oponent) ; Kaščák, Ondrej (oponent)
Nomádi vzdělávacího systému Vícepřípadová studie transferů žáků základních škol Jan Vyhnálek Abstrakt Vícepřípadová kvalitativní studie tří transferů žáků základních škol v České republice je explorativní sondou do meziškolní mobility žáků, definované jako změna školy z jiného důvodu, než je postup na další úroveň vzdělávání (Rumberger, 2003). Otevírá ji přehledová studie výzkumných témat nejvýznamějších empirických statí meziškolní mobility z let 1991- 2016, ukazující nejednotnost terminologie, mezeru v poznání příčin a průběhu procesu přestupů žáků i potřebu kvalitativních výzkumů. Empirická část studie chce přispět k zaplnění této mezery a zkoumá transfery jako "sociální a vztahovou konstrukci" (Zamora & Moforte, 2013, s. 59). Dva případy analyzují transfer navazující na tranzici žáků na druhý stupeň ZŠ, z nichž jeden je dítětem v pěstounské péči, třetí případ sérii transferů v neúspěšné snaze rodičů integrovat dítě s neurologickým a mentálním postižením (dětská mozková obrna) v ZŠ hlavního proudu. Zdrojem dat jsou hloubkové polostrukturované rozhovory s rodiči, žáky, učiteli, řediteli škol a externími odborníky, terénní poznámky a dokumenty. Jádrem studie jsou analytické narace přestupů s bohatě citovanými daty usnadňujícími naturalistickou generalizaci. Ukazuje se v nich vliv komunikace mezi školou a...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.