Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  začátekpředchozí64 - 73dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Český kubismus a jeho edukační možnosti v galerijním a školním prostředí
Dušková, Šárka ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Špirk, Ivan (oponent)
Obsahem práce jsou edukační možnosti českého kubismu v muzejním a školním prostředí. Český kubismus je fenomén, který se nevyskytuje nikde jinde na světě. Cílem práce je zprostředkovat tuto kulturní památku a základní principy žákům základních škol, studentům gymnázií a škol středních i veřejnosti. Jako prostředek pro představení tohoto unikátu je vypracován edukační program, jehož součástí jsou zpracovaná teoretická východiska, výtvarné úkoly a pracovní sešit. Projekt je zaměřen na uvědomění si kvalit naší kulturní tradice a výtvarné originality. KLÍČOVÁ SLOVA český kubismus, architektura, užité umění, Dům U Černé Matky Boží, edukace, vzdělávací program
Evaluační realita v projektovém a problémovém vyučování
Jiroušková, Jana ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent) ; Přikrylová, Katarína (oponent)
EVALUAČNÍ REALITA V PROJEKTOVÉM A PROBLÉMOVÉM VYUČOVÁNÍ ABSTRAKT: V předložené disertaci byla hlavním předmětem badatelského zájmu analýza a hodnotící reflexe evaluačních situací ve výtvarné výchově na 2. stupni základní školy. Jejím cílem bylo přispět k žádoucím změnám v přístupu učitelů ke všem procesům, které probíhají ve výtvarné výchově; těžištěm jsou procesy evaluační. Výzkum byl koncipován jako akční badatelsko- pedagogický se zaměřením na vnímání komplexnosti výuky očima žáků v průběhu i závěru krátkodobých i dlouhodobých projektů a na identifikaci faktorů, které přispívají k celostnímu rozvoji osobnosti žáka v oblastech klíčových kompetencí: pracovní, komunikační, interakční, sociální, evaluační. Didaktickým východiskem výzkumu byly problémové situace, nabízené žákům k řešení. První oblastí badatelského zájmu byly postojové orientace žáků k zadávaným výtvarným projektům a dynamika vyučovacího procesu, ovlivněná, hodnotícími situacemi vznikajícími ve výuce. Ve druhé oblasti byla zkoumána oblast žákovských postojů uvnitř vyučovacího procesu charakterizovaného metodou problémového vyučování. Výstupem je teoreticky zdůvodněný/podložený, didakticky reflektovaný a experimentálně ověřený model projektové výuky a problémových situací v ní obsažených. Prostřednictvím tohoto modelu, navrženého pro výzkumný...
Na druhém konci světa. Japonské dřevořezy, jejich kořeny a odlišnosti
Vondrušková, Eliška ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
KLÍČOVÁ SLOVA Japonsko, vizuální kultura, dřevořez, deskotisk, Ukiyo-e ANOTACE Studentka během svého studijního pobytu v Japonsku bude sbírat a analyzovat prvky vizuální komunikace a kultury zaměřené na japonský dřevořez Ukiyo-e. Prostuduje odpovídající odbornou literaturu se zaměřením na japonský dřevořez a pokusí se formulovat svou zkušenost s pohledem evropskýma očima. Bude vycházet z vlastních poznatků a z poznatků načerpaných z odborné literatury a otevře prostor k porovnání japonské vizuální kultury s evropskou vizuální kulturou. V didaktické části se studentka bude zabývat návrhem výukových výtvarných etud vycházejících ze specifik výtvarného japonského projevu v oblasti Ukiyo-e. V autorské části se studentka zaměří na aplikaci japonských specifik ve výtvarném projevu v oblasti Ukiyo-e a na svojí tvorbu.
Můj vesmír, tvůj vesmír, náš vesmír: sebereflexe ve výtvarné výchově
Rebcová, Anna ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Předběžná náplň práce: Profesní identita studentky učitelství ve spojení s osobnostním rozvojem jsou ústředními tématy diplomové práce. Autorka je zpracuje pomocí autorského projektu nazvaného "Můj vesmír, tvůj vesmír, náš vesmír", v němž pomocí artografického výzkumu reflektuje sama sebe a svoje vztahy s blízkými lidmi, kteří ji obklopují a ovlivňují, mimo jiné také na cestě k učitelství. Vesmír je pro ni úzce spjat s časoprostorem, ale hlavně s těmi dalšími metaforickými vesmíry lidí kolem. Další vliv vidí v osudu, který by mohl charakterizovat samotnou realizaci souboru jednotlivých vesmírů, které pro ni stále větší varietou tvoří ten společný autentický, svébytný vesmír, ve kterém vidí smysl. Východiskem pro autorskou tvorbu a její interpretaci bude konceptuální umění, vizuální antropologie a vizuální kultura s důrazem na autenticitu (umělecké) výpovědi ve vztahu k jeho/její pozici v sociálním poli a dále současné kolaborativní umění. V teoretické části se autorka zaměří na to, jakou úlohu může hrát zpracování uměleckého portfolia v profesní přípravě učitele primární školy. Pomocí vybraných reflektivních technik a postupů formuluje odpovědi na otázku v čem a jak přispívá zpracování portfolia k rozvoji reflektivních dovedností učitele výtvarné výchovy a jejich žáků. Pedagogickým kontextem je...
S dětmi do galerie. Procesy tvorby edukačního programu v nezávislé galerii současného umění
Smetanová, Barbora ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Práce pojednává o tvorbě galerijně edukačního programu na základě spolupráce s umělci a kurátory. Text je rozdělen na dvě části. Část teoretického pozadí vymezuje diskurzivní pole umění, galerie a galerijní edukace. Ve výzkumné části za pomoci metod kvalitativního výzkumu navrhuji a ověřuji galerijně edukační program vytvořený na základě rozhovorů s umělci. KLÍČOVÁ SLOVA galerijní edukace, diskurs, vizuální kultura, umělecké dílo, současné umění
Jak se stávám učitelem? Hledání profesní identity
Králíková, Tereza ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Jak se stávám učitelem? Hledání profesní identity Spočívá rodící se profesní identita studentů učitelství PedF UK a Detroit Teachers Program na podobných základech? Jak se cítí jako začínající učitelé? Do jaké míry je ovlivňuje místo a sociální situace, v níž studenti žijí a studují? Je diskurz, který používají obě strany, podobný nebo odlišný? Srovnání souvisejících narativů, konceptů a metafor umožní vhled do života začínajících učitelů. Jaká úloha se přisuzuje uměleckým předmětům v kurikulu veřejného vzdělávání učitelů v obou zemích? Pomocí hybridního výzkumu prozkoumám tyto jevy na základě analýzy a reflexe videí vzniklých v projektu How I am becoming a teacher, kurikulárních dokumentů, příslušných studijních programů a souvisejících textů Klíčová slova Výtvarná výchova, fotografie, vizuální esej, profesní identita, vzdělávání učitelů, reflektivní přístup, město, škola, fakulta, artografie.
Mezi textem a obrazem. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci
Ovčáčková, Johanka ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent) ; Hník, Ondřej (oponent)
Volvo for life index narace archetyp znak / symbol ikon verbální a vizuální text žitý svět první stupeň označování druhý stupeň označování symbol kódování vizualita denotace a konotace verbální a vizuální komunikace kreativní prostor reklamní sdělení nonverbální komunikace TEXT/PROMLUVA/KOMUNIKACE VIZUÁLNÍ KULTURA kulturní kompetence INTERTEXTUALITA KREATIVITA ZNAKY / KÔDY sémiotická analýza mediovaných sdělení VIZUÁLNÍ GRAMOTNOST Mezi textem a obrazem / Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci KLÍČOVÁ SLOVA / kultura, sémiotika, vizualita, empirický divák, znak, interpretace, pohádkový narativ, žitý svět, komunikace, myšlení, reklamní sdělení, vizuální komunikace, vizuální kultura, vizuální gramot- nost, kreativita ANOTACE / Dizertační práce Mezi textem a obrazem se snaží zachytit vizuální svět naší každodennosti pohle- dem empirického diváka. V centru našeho zájmu se nachází sémiotické čtení a aktivní uchopení vizuálních obrazů (na příkladech reklamních sdělení) a vizuální gramotnost jako klíčové kompe- tence pro následnou tvorbu, která by ve výtvarné výchově měla umožnit žákům rozvinout myšlení "vyššího řádu" ("higher order thinking", kritické myšlení, metaanalýzu obrazových dikurzů). Výběr tématu reklamy, jako silného a kreativního prostoru "vizuality" zastupující dnešní žitý svět, se...
Re-design učitele a žáka - Inspirace ze současného oděvního designu pro výtvarnou výchovu
Richterová, Ludmila ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent)
v českém jazyce: Richterová, L. Re-design učitele a žáka (Inspirace ze současného oděvního designu pro výtvarnou výchovu) [Diplomová práce] Praha 2015 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 73 stran. (Přílohy: 13 souborů) Diplomová práce má charakter reflexivní studie založené na principech participačního výzkumu, výzkumu metodou A/R/Tography a pedagogického akčního výzkumu podle metodiky Marie Fulkové. S ohledem na výsledky předchozí bakalářské práce autorka obrací pozornost na problematiku re-designu jako možného způsobu řešení některých momentů, objevujících se ve školním prostředí. Autorka se v textu zároveň snaží kriticky nahlížet ve výtvarné výchově často využívané současné postupy DIY. Součástí textu je popis re-designového přepracování oděvního artefaktu "Dinosauři", které je autorčinou původní výtvarnou prací a reflexe realizovaných didaktických celků tematicky ohraničených zadáním a zpracováním diplomové práce. Cílem diplomové práce je zmapování problematiky re-designu se zaměřením na oděv, jeho didaktická transformace a ověření funkčnosti výsledného didaktického celku v praxi.
Divný svět. Možnosti uplatnění tématu v pedagogické praxi
Forman, Dominik ; Sedlák, Michal (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Forman, D.: Divný svět. Možnosti uplatnění tématu v pedagogické praxi. [Diplomová práce] Praha 2015 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 79 str. (Přílohy: 7 výtvarných realizací - olejomalby menšího a středního formátu) Diplomová práce je postavena na zevrubné komparaci zásadních interpretačních rámců avantgardního umění, potažmo modernistického uměleckého uvažování, které určovaly klíčovým způsobem interpretaci nejdůležitějších událostí ve vývoji umění 20. stol. Práce přináší tři hlavní vzájemně konfrontační pohledy na intence vybraných představitelů avantgardního umění a zaměřuje se na problematický moment "přerušení" životaschopnosti avantgardy socialistickým realismem, který je těmito třemi přístupy nahlížen z rozdílných úhlů. Srovnávány jsou pohledy teoretiků umění Clementa Greenberga, Theodora Adorna a Borise Groyse. Didaktická část je realizována v podobě výtvarné řady, která se daným tématem inspiruje a zaměřuje se na pochopení nejzákladnějších principů geometrické abstrakce, konstruktivismu a abstraktního expresionismu studenty. Výtvarná část představuje tématem inspirovaný soubor olejomaleb. Klíčová slova: avantgarda, kýč, socialistický realismus, interpretace umění, diskurz umění, komparace, Greenberg, Groys, Adorno

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   začátekpředchozí64 - 73dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Fulková, Marie,
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.