Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 400 záznamů.  začátekpředchozí204 - 213dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Localisation of Version D of "The Poema Morale" based on "The Linguistic Atlas of Early Middle English"
Vaňková, Marie ; Čermák, Jan (vedoucí práce) ; Tichý, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozborem verze D raně středověkého textu známého pod názvem Poema Morale. Cílem studie bylo ověřit stávající lokalizaci verze D v západním Kentu a objasnit její vztah ke dvěma dalším opisům stejného díla (T a M). Výzkum spočíval v analýze jazyka textu z hlediska nářečí a rozlišováním mezi různými vrstvami opisování tam, kde to bylo možné. K rozboru byl využit elektronický nástroj Linguistic Atlas of Early Middle English a konkrétní postupy zahrnovaly především tvorbu a analýzu map zobrazujících výskyt nářečních prvků v D, doplněnou o rozebrání forem, které má D společné buď s dalšími kentskými rukopisy nebo s verzemi T a M. Záměrem této druhé části rozboru byla identifikace slov zřejmě pocházejících z předlohy textu. Na závěr byly představeny důkazy ve prospěch současné lokalizace verze D i konkrétní formy, které pravděpodobně pocházejí z předlohy a obojí bylo uvedeno do souvislosti s výsledky předchozích studií.
Middle English adjectival innovations of native origin (1200-1400) formed by prefixation
Ortutayová, Dominika ; Čermák, Jan (vedoucí práce) ; Popelíková, Jiřina (oponent)
Cieľom tejto diplomovej práce je analýza a popis stredoanglických adjektívnych inovácií domáceho pôvodu, ktoré vznikli prefixáciou v období od roku 1200 do 1400. Adjektíva popisujeme zo slovotvorného a sémantického hľadiska, pričom zároveň identifikujeme jednotlivé slovotvorné vzorce, ktoré pri vzniku týchto inovácií stoja a zaoberáme sa ich produktivitou v danom období. Práca je rozdelená na dve hlavné časti: časť teoretickú a časť empirickú, resp. analýzu materiálu. V teoretickom základe sa oboznamujeme s tromi hľadiskami danej problematiky, a to konkrétne hľadiskom sociologickým, typologickým a nakoniec slovotvorným. Na ich základe formulujeme hypotézu - očakávame, že domáca prefixácia bude v danom stredoanglickom období klesať na produktivite, a to z dôvodov mimojazykových - na jazyk v danom období pôsobí veľké množstvo cudzích vplyvov vyplývajúcich z vtedajšej politickej a sociálnej situácie; a z dôvodov vnútrojazykových - postupná fonologická a sémantická netransparentnosť prefigovaných adjektív bude mať za následok celkový úpadok domácej prefixácie ako slovotvorného spôsobu. Empirická časť je založená na analýze 13 prefixov a 219 adjektív, ktoré sme získali na základe rozšíreného hľadania v Oxford English Dictionary. Výsledky dokazujú, že produktivita preukázateľne klesá u 7 prefixov z 13,...
Mezinárodní insolvenční právo
Čermák, Jan ; Brodec, Jan (vedoucí práce) ; Růžička, Květoslav (oponent)
Tématem této diplomové práce je mezinárodní insolvenční právo, konkrétně pak popis vybraných institutů evropského úpadkového práva, a to s důrazem na mezinárodní příslušnost k zahájení hlavního a sekundárního insolvenčního řízení a mezinárodní příslušnost k projednání žalob z těchto řízení vyplývajících. Dále se tato práce zaměřuje na zhodnocení právní úpravy přeshraničních insolvenčních řízení v českém právním řádu. Právní úprava evropského úpadkového práva je od roku 2002 obsažena v Insolvenčním nařízení. Kvůli neshodám členských států Evropské unie ohledně některých důležitých institutů přeshraničních insolvencí se Insolvenční nařízení často uchyluje k velice vágní úpravě. Zůstalo tak na Soudním dvoru Evropské unie, aby těmto vágním ustanovením postupně poskytl jednotný výklad. V roce 2012 Evropská komise vytvořila zprávu o uplatňování Insolvenčního nařízení, v němž shrnula jeho nejzásadnější problémy, a zároveň předložila do legislativního procesu dlouho očekávaný návrh modernizace evropského úpadkového práva v podobě Nového insolvenčního nařízení. Nové insolvenční nařízení si klade za cíl posílit spolupráci členských států ve věcech přeshraničních insolvenčních řízení. Zároveň kodifikuje značnou část relevantní judikatury SDEU a adresuje připomínky odborné veřejnosti. Menších či větších změn...
Uncomplemented postnominal adjectives
Mervová, Lenka ; Šaldová, Pavlína (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
Diplomová práce představuje kvantitativní charakteristiku a popis postmodifikace řídícího substantiva samostatným nedoplněným adjektivem, tedy popis poziční a funkční varianty, kdy adjektivní fráze reprezentovaná pouze adjektivem stojí za substantivem, které rozvíjí. Teorerický rámec této práce je založen primárně na shrnutí R. Quirka a kol. v A Comprehensive Grammar of the English Language (1985). Korpusově založená empirická část vychází z Britského národního korpusu (the British National Corpus) za použití korpusového dotazu k získání sekvence substantivum+adjektivum+sloveso. Tento dotaz vygeneroval 6 413 konkordančních řádků, z nichž 4 627 příkladů bylo pomocí ručního třídění identifikováno jako výsledný vzorek. Tento vzorek je dále v práci zkoumán a řazen do kategorií. Detailní analýza tohoto vzorku prozrazuje, že je potřeba až jedenáct kategorií pro obsáhnutí jednotlivých syntaktických, sémantických a pragmatických faktorů a dalších komunikativních implikací a lexikalizovaných konvencí, které motivují použití postnominální pozice.
Antonymous adjectives in children's and adult literature
Najberková, Tereza ; Čermáková, Anna (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá antonymními adjektivy v literatuře psané pro děti. Hlavním cílem práce je porovnat používání antonym v literatuře psané pro děti s literaturou pro dospělé na základě jejich kontextuálního výskytu. Práce se zaměřuje na dvě hlavní oblasti - diskursní funkce antonymie a kanonicitu antonym. Práce předkládá výsledky analýzy antonym vyskytujících se v kontextu 51 nejfrekventovanějších adjektiv korpusu dětské literatury. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část nastiňuje teoretický rámec, ve kterém jsou shrnuty dosavadní poznatky z výzkumu diskursních funkcí antonymie, a dále popisuje jednotlivé metody, které slouží k určení míry kanonicity antonym. Druhá část se věnuje metodologii práce a popisuje jednotlivé postupy a práci s daty, která byla použita k účelům této práce. Selekce relevantních příkladů vychází z manuální klasifikace konkordančních řádků. Třetí, analytická část práce, obsahuje analýzu a klasifikaci antonym, která byla nalezena v korpusu literatury psané pro děti a srovnává je se selektivními vzorky z korpusu literatury psané pro dospělé. Součástí této části je i srovnání nejfrekventovanějších adjektiv z obou korpusů. Klíčová slova: antonymie, diskursní funkce antonymie, kanonicita antonym
Variation in expressing the past in "The Proceedings of the Old Bailey"
Irwin, Zuzana ; Čermák, Jan (vedoucí práce) ; Popelíková, Jiřina (oponent)
(česky) Diplomová práce zkoumá vztahy mezi časy, kterými se v anglickém jazyce vyjadřuje minulost. Mezi tyto časy patří: čas minulý, čas předpřítomný a čas předminulý. Práce je zaměřena na variaci času minulého (v prosté a průběhové formě) a předpřítomného času (též v prosté a průběhové formě). Variací je zde míněno použití minulého času v kontextu předpřítomného času, kde by dnešní angličtina dávala přednost času předpřítomnému, a naopak. Pro analýzu byly z osmnáctého a devatenáctého století vybrána tři desetiletí (1731-1740, 1791-1800 a 1861-1870), a ta jsou následně porovnána se současnou angličtinou. Všechny jazykové materiály pochazí ze soudních záznamů z Old Bailey (The Proceedings of the Old Bailey), které představují jeden z nejvěrohodnějších zdrojů dobového mluveného jazyka. Výběr tohoto zdroje vycházel z předpokladu, že přirozený mluvený projev nebyl příliš ovlivněn dobovými gramatikami a že na takovém materiálu by měly být variace nejlépe pozorovatelné. Očekávání, že variace, která v kontextu předpřítomného času používá minulý čas, bude ustupovat až do dnešní podoby, se nenaplnila. Tato variace ustoupila jen částečně v posledním zkoumaném desetiletí (1861-1870) a také se ukázalo,že se hlavně udržuje v lexikalizovaných frázích, která přetrvávají dodnes. Změnilo se prakticky jen to, že v...
Možnosti detekce drenáží a melioračních kanálů z dat DPZ
Čermák, Jan ; Potůčková, Markéta (vedoucí práce) ; Štych, Přemysl (oponent)
Účelem práce je prozkoumat možnosti detekce podpovrchových drenážních systémů z dat dálkového průzkumu země. Drenáž odvodňuje promočenou půdu a zvyšuje tak její úrodnost, ale zároveň napomáhá transportu živin, jako je dusík a fosfor, do vodních toků. Poloha drenážních systémů je často neznámá z důvodu chybějící nebo nepřesné projektové dokumentace. V teoretické rovině je nejvíce prostoru věnováno popisu dálkových a doplňkových pozemních metod detekce drenáže. Dále jsou řešeny cíle práce. Na specializovaných leteckých snímcích z viditelné a infračervené části spektra je popsán projev indikací drenáže. Tyto indikace jsou srovnány s dobovými projektovými plány. Následně jsou aplikovány a zhodnoceny metody pro zvýraznění indikačního projevu včetně Laplaceova filtru a NDVI. Hlavním výstupem je binární rastr vyjadřující polohu drénů. Přesnost výsledků je ověřena ve vztahu k vektorizovaným indikacím drenáže ze zdrojových snímků.
English counterparts of the Czech instrumental case
Sláma, Jakub ; Dušková, Libuše (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
1 Abstrakt Bakalářská práce se zabývá anglickými překladovými protějšky českých bezpředložkových instrumentálových tvarů substantiv. Teoretická část práce stručně charakterizuje český pádový systém a pozici bezpředložkového a předložkového instrumentálu v tomto systému, dále pak popisuje vybrané (zvláště morfologické) aspekty instrumentálu, načež se zaměřuje na charakteristiku syntaktických funkcí, které mohou bezpředložkové instrumentálové tvary plnit, a významů, jež mohou mít. Následně je věnována pozornost tomu, jaké protějšky těchto tvarů lze očekávat v angličtině (a to především s ohledem k sémantice). Metodologická část práce rekapituluje argumenty pro preferenci primárně sémantického přístupu nad přístupem ryze syntaktickým. Samotná analýza se zakládá na vzorku 110 dokladů; pro každou z jedenácti vytyčených sémantických specifikací (tj. agens, lokální určení směru či cesty, způsob, průvodní okolnosti, fázový instrumentál, nástroj, látka, prostředek věcný a akční, zřetel, příčina) se pracuje s deseti českými doklady a jejich anglickými protějšky, získanými z paralelního korpusu InterCorp v8. Analýza se pokouší pro každou sémantickou specifikaci určit primární realizační formu nalezenou v anglických protějšcích a identifikovat sémantické rysy a gramatémy relevantní pro volbu mezi různými realizačními...
Reciprocal pronouns "each other" and "one another"
Maratová, Magdalena ; Brůhová, Gabriela (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
Tato studie se zabývá analýzou anglických recipročních zájmen each other a one another. Jelikož existuje mnoho přístupů k problematice reciprocity (jako například generativní, typologický či transformační), je třeba podotknout, že tato studie k problému přistupuje z hlediska obecného. Tato bakalářská práce je založena na získání 100 příkladů z Britského národního korpusu, přičemž 50 příkladů odkazuje na zájmeno each other a zbylých 50 příkladů na zájmeno one another. Hlavním cílem této studie bylo zmapování podmínek, ve kterých se reciproční zájmena vyskytují - největší pozornost byla věnována počtu účastníkům v reciproční události, ke kterým zájmena odkazují (tj. zda zájmeno odkazuje ke dvěma účastníkům, ke třem a více či případně k nespecifické skupině, která se především užívá v obecných výpovědích). Dále bylo zkoumáno, zda zájmena upřednostňují životné subjekty před neživotnými, jejich nejčastější slovesné kolokáty a v jakých funkčních stylech se reciproční zájmena vyskytují nejčastěji. Klíčová slova: reciproční zájmena, počet účastníků v reciproční události
The role of the mother tongue in EFL classes
Ménová, Martina ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent)
Tématem práce je využití mateřského jazyka ve výuce cizích jazyků. V posledních dvou dekádách se v odborné literatuře objevuje nastupující trend, který mění dosavadní spíše negativní vnímání role mateřštiny a hledá pro ni možná praktická využití ve výuce. Teoretická část práce mapuje přístupy k mateřskému jazyku v současné literatuře. Praktická část práce si klade za cíl analyzovat názory a postoje studentů k využití mateřštiny a jejich zkušenosti s rolí češtiny při výuce angličtiny na střední škole. K analýze byl použit online dotazník. Skupinu respondentů tvoří studenti nižších ročníků oboru anglistika-amerikanistika, u kterých se předpokládá zájem o studium cizích jazyků a také schopnost zhodnotit výhody i úskalí češtiny ve výuce angličtiny. Praktická část práce se zaměřuje na efektivitu češtiny ve srovnání s angličtinou, způsoby prezentace gramatiky a slovní zásoby využívané středoškolskými učiteli, vztah mezi pokročilostí studentů a užitečností mateřštiny a studijní strategie využívající češtinu. Na základě poznatků získaných z analýzy dat jsou v závěru popsána doporučení pro využití češtiny při výuce angličtiny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 400 záznamů.   začátekpředchozí204 - 213dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
20 ČERMÁK, Jakub
113 ČERMÁK, Jan
6 ČERMÁK, Jaromír
68 ČERMÁK, Jiří
1 Čermák, J.
20 Čermák, Jakub
6 Čermák, Jaromír
12 Čermák, Jaroslav
68 Čermák, Jiří
2 Čermák, Josef
4 Čermák, Justin
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.