Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8,472 záznamů.  začátekpředchozí8453 - 8462další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.78 vteřin. 

Vliv volnosti ve výchově na psychickou odolnost předškolních dětí
Berthótyová, Júlia ; Šírová, Eva (oponent) ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce)
Předkládaná diplomová práce se zabývá vztahem mezi volností ve výchově a psychickou odolností předškolních dětí. Teoretická část začíná uvedením do problematiky a definováními základních pojmů. Následuje kapitola o psychické odolnosti. Přibližujeme v ní teoretické koncepce psychické odolnosti, dosavadní výzkumy i jednotlivé vlastnosti, jež bývají spojovány s odolností. V druhé kapitole se věnujeme konceptu vlastní vnímané účinnosti (self-efficacy) Alberta Bandury. Tento koncept v sobě spojuje mnohé z prvků, jež jsou popsány v předchozí části, a je také dobře využitelný ve výchovné praxi. Tvoří teoretický rámec této práce. Třetí kapitola pojednává o vybraných tématech výchovy jako jsou nároky ve výchově, výchovné styly, trendy ve výchově a volnost ve výchově. Zaměřuje se na možnosti kultivace vlastní vnímané účinnosti a tím i odolnosti prostřednictvím výchovného působení. Empirická část za pomoci kvantitativních i kvalitativních metod mapuje prostředí mateřské školy z hlediska rozvíjení psychické odolnosti. Cílem je zjistit, jaké možnosti zvyšování self-efficacy poskytuje mateřská škola oproti rodinnému prostředí. Zajímá nás míra volnosti, kterou dopřávají dětem na jedné straně učitelé v mateřské škole a na druhé straně rodiče.

Sociální podnikání. Analýza produktu při vytváření sociální dílny.
Hofmannová, Šárka ; Vrzáček, Petr (vedoucí práce) ; Vanický, Josef (oponent)
Sociální ekonomika je moderní alternativou pro komunitní rozvoj. Jednotlivé subjekty věnující se sociální ekonomice se zabývají především oblastí sociálních služeb, podpory zaměstnanosti, vzdělávání nebo zdravotnictví. V tomto aspektu je sociální ekonomika podporována i Evropskou unií. Ačkoli legislativní úpravy jednotlivých zemí EU jsou v různém stadiu vývoje, subjekty sociální ekonomiky vznikají i bez těchto norem. Výzkum jednotlivých sociálních firem v ČR ukázal, že sociální firma, která vhodně stanoví svůj produkt, může existovat a rozvíjet se i bez legislativních úprav, formy její existence jsou velmi variabilní. Na další analýze států s rozdílnými normami - Itálie a Finsku se ale ukazuje, že vhodná legislativní úprava výrazně usnadňuje vznik, existenci i sledování vlastního přínosu subjektů sociální ekonomiky. I přesto, že se sociální ekonomika zabývá rozvojem potenciálu hendikepovaných, neexistuje jednotný názor na poskytování podpory ze strany státu.

Využití metakognitivních strategií v profesionálním hudebním vzdělávání: k možnostem uplatnění metakognice při přípravě hudebních interpretů
Kubíková, Jitka ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Studium hudebních oborů na umělecké škole jakou je konzervatoř, je náročné na talent, osobnostní předpoklady, ale také na intelektuální úroveň. Tato práce představuje metakognici jako metodu, která rozvíjí mentální potenciál a umožňuje tak hodnotnější poznávání v různých oblastech včetně profesionální přípravy budoucích hudebních interpretů a pedagogů. Vzdělávání na konzervatoři je specifické v mnoha ohledech, proto je stručně zmíněna problematika studijních předpokladů (hudební schopnosti a jejich rozvoj, složky hudebního talentu a význam učebního stylu). Hlavní pozornost je věnovaná rozvoji dovedností myslet a dalších poznávacích aktivit s cílem osvojení určitých metakognitivních postupů. Prezentovány jsou Programy instrumentálního obohacení (Programme of Instrumental Enrichment) R. Feuersteina jako stimulační program určený k systematickému rozvoji kognitivních funkcí. Autor interpretuje deficity v oblasti učení a nabízí "nástroje" k jejich překonání. Cílem intervence je odstranění příčin školního neúspěchu eliminací nežádoucích učebních dispozic.

Zaměstnávání osob zdravotně postižených
Ceeová, Nela ; Spirit, Michal (vedoucí práce) ; Soušková, Milena (oponent)
Práce je zaměřena nejen na objasnění pojmu zdravotně postižený v mezinárodním i českém právu, ale hlavně na rozbor práv poskytnutých těmto osobám. Detailně zabývá mezinárodně-právní úpravou zaměstnávání osob zdravotně postižených, jednotlivými způsoby ochrany a jejich uplatnění. V druhé části je rozebrán vývoj československé právní úpravy sociální politiky a práv zdravotně postižených, zhodnocení stávající zákonné úpravy a možné návrhy na zlepšení. Praktická část je zaměřena na nezaměstnanost zdravotně postižených v okrese Most.

Tranzit z kavárny do práce: Volba povolání u lidí s mentálním postižením
Figallová, Kateřina
Lidé s mentálním postižením, kteří ukončují svou účast ve školícím pracovním programu kavárny, stojí před důležitým rozhodnutím: "Kam dál?". Obvykle vstupují do navazujícího tranzitního programu, který jim pomáhá zvládnout přechod z kavárny do jiného prostředí. Cílem této diplomové práce je zmapovat, porozumět a získat hlubší pohled na proces volby povolání u lidí s mentálním postižením, využívajících služeb tranzitního programu. Výzkumným vzorkem je skupina pěti uživatelů, kteří v letech 2003 a 2004 vstoupili do tranzitního programu. Sběr dat probíhal až do konce roku 2005, kdy tranzitní program ukončil poslední z pěti uživatelů. Postup zpracování dat je inspirován zakotvenou teorií Strausse a Corbinové (1999), jedná se o kvalitativní výzkum. Data byla získána především zúčastněným pozorováním a etnografickými rozhovory s uživateli a pracovnicí tranzitního programu (tzv. pracovní konzultantkou). O procesu volby povolání je uvažováno jako o problematice profesní identity. Do tranzitního programu vstoupil každý z uživatelů s určitou představou o svém budoucím pracovním uplatnění. Hovoříme o žádoucí profesní identitě, kterou představují povolání pro uživatele z nějakého důvodu atraktivní, přitažlivá, lákavá. Žádoucí povolání jsou však pro uživatele často nedostupná. Významní druzí (pracovní konzultantka,...

Mateřství ženy se sluchovým postižením-těhotenství, porod a péče o dítě
Horváthová, Kateřina ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Frývaldská-Betinská, Markéta (oponent)
Diplomová práce je věnována problematice mateřství ženy se sluchovým postižením. Cílem diplomové práce bylo pojmenovat problémy matek se sluchovým postižením v oblasti mateřství (v opodstatněných případech pracuji s pojmem rodičovství, aby nebyla opomenuta role otců) a popsat způsoby řešení těchto problémů. Diplomová práce se také snaží o zmapování projektů, které jsou matkám se sluchovým postižením nabízeny. První kapitoly se zabývají obecnou problematikou osob se sluchovým postižením, další kapitoly jsou věnovány ústřední tématice diplomové práce - mateřství žen se sluchovým postižením - tedy konkrétním problémům matek se sluchovým postižením a projektům, které se této problematice věnují. Poslední část obsahuje vybrané případové studie matek se sluchovým postižením a také rozhovory s tlumočnicí do znakového jazyka a s dcerou neslyšících rodičů. V přílohách jsou uvedeny kontakty na organizace a sdružení, které se zabývají danou problematikou a jsou v práci zmíněny.

Rodina v kontextu sociálně pedagogickém
Hrubá, Jana ; Lorenzová, Jitka (oponent) ; Poláčková, Věra (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na vliv sociálních událostí na vývoj osobnosti jedince v rodině a možnosti výchovy v boji proti negativním dopadům těchto sociálních událostí. Cílem této práce je zmapovat současnou situaci problematiky sociálních událostí a možností sociální pomoci, pokusit se teoreticky i prakticky ověřit míru jejich vlivu na výchovu v českých rodinách a institucích náhradní rodinné péče a pokusit se nastínit možné cesty jejich řešení prostřednictvím správného výchovného působení. Analýzou hlavních sociálních událostí a jejich významu pro funkčnost rodiny a komparací současné rodiny a náhradní rodinné péče byly definovány možnosti a meze výchovy v tradiční rodině a náhradní rodinné péči SOS vesniček, byla nalezena shoda i diference v aktuálních problémech, výchovných přístupech, ve struktuře hodnot, potvrzena příčinná souvislost vlivu sociálních událostí na kvalitu výchovného působení na osobnost jedince. Východisky pro komparaci bylo empirické šetření v oblasti aktuálních problémů současné rodiny (dotazník, anketa, pozorování), náhradní rodinné péče v SOS vesničce Doubí Karlovy Vary (kazuistiky dětí), rozbor hlavních sociálních událostí a možností sociální pomoci v rámci ČR dnes a po 1. 1. 2007.

Tranzit z kavárny do práce: Volba povolání lidí s mentálním postižením
Figallová, Kateřina ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Kučera, Miloš (oponent)
Lidé s mentálním postižením, kteří ukončují svou účast ve školícím pracovním programu kavárny, stojí před důležitým rozhodnutím: "Kam dál?". Obvykle vstupují do navazujícího tranzitního programu, který jim pomáhá zvládnout přechod z kavárny do jiného prostředí. Cílem této diplomové práce je zmapovat, porozumět a získat hlubší pohled na proces volby povolání u lidí s mentálním postižením, využívajících služeb tranzitního programu. Výzkumným vzorkem je skupina pěti uživatelů, kteří v letech 2003 a 2004 vstoupili do tranzitního programu. Sběr dat probíhal až do konce roku 2005, kdy tranzitní program ukončil poslední z pěti uživatelů. Postup zpracování dat je inspirován zakotvenou teorií Strausse a Corbinové (1999), jedná se o kvalitativní výzkum. Data byla získána především zúčastněným pozorováním a etnografickými rozhovory s uživateli a pracovnicí tranzitního programu (tzv. pracovní konzultantkou). O procesu volby povolání je uvažováno jako o problematice profesní identity. Do tranzitního programu vstoupil každý z uživatelů s určitou představou o svém budoucím pracovním uplatnění. Hovoříme o žádoucí profesní identitě, kterou představují povolání pro uživatele z nějakého důvodu atraktivní, přitažlivá, lákavá. Žádoucí povolání jsou však pro uživatele často nedostupná. Významní druzí (pracovní konzultantka,...

Syndrom vyhoření u pedagogů volného času
REBROVÁ, Iveta
Práce se zabývá problematikou syndromu vyhoření v povolání pedagoga volného času. Teoretická část popisuje problematiku syndromu vyhoření, jeho historická východiska, příznaky a příčiny, protektivní faktory a preventivní techniky, které chrání jedince před rizikem syndromu vyhoření a způsoby zvládání. Část práce je věnována stresu obecně, jeho příznakům, příčinám a stresu psychosociálnímu, který má velkou souvislost se syndromem vyhoření. Závěr teoretické části je zaměřena na pochopení rozdílů a shod povolání učitele a pedagoga volného času, na jejich kompetence a požadavky a faktory, které v této profesi vyvolávají syndrom vyhoření. Praktická část se zaměřuje na zjištění, zda jsou pedagogové volného času ohroženi syndromem vyhoření stejně jako učitelé, a zda u nich vyhoření souvisí s délkou praxe, pohlavím a osobnostním chování typu A.

Odraz eugenických snah v domácí i speciálně pedagogické teorii a praxi
Vojtko, Tibor
Předložená doktorská práce se zabývá otázkou vlivu a dopadu českého eugenického hnutí na pomocné školství, ústavní péči a všeobecně dobově podmíněné postoje k postiženému člověku v první polovině 20. století v Československu. Výzkum si klade za cíl přispět k teoretickému poznání vztahu vývojových stadií mechanismů dědičnosti a genetiky a speciální péče o člověka s postižením na přelomu 19. a 20. století a v meziválečného Československa. Text je rozdělen do třech částí. Cílem úvodní části je vymezení eugeniky jako svébytného exaktního oboru. Nedílnou součástí vstupního výzkumu je rozbor tří základních faktorů, které eugeniku postulovaly: společensko kulturní diskurz o domnělé degeneraci člověka a úpadku lidské společnosti tzv. civilizovaných států Evropy a Ameriky, dále vývoj evoluční biologie a dědičnosti, resp. genetiky. Druhá část textu prezentuje výsledky výzkumu základních myšlenkových směrů českého eugenického hnutí od r. 1900 do r. 1948. Uvedení představitelé české eugeniky jsou chronologicky seřazeni a představují vůdčí osobnosti dobového diskurzu. Cílem druhé části je především deskripce vztahu eugenického výzkumu patologických, geneticky podmíněných jevů a výchovy, vzdělávání a sociální péče o člověka s postižením. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)