Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4,453 záznamů.  začátekpředchozí4444 - 4453  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.15 vteřin. 

Školní projekty ve výuce přírodovědných předmětů na 2. stupni základních škol v České republice a Slovenské republice
Pouchová, Milena ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Lukavská, Eva (oponent) ; Čížková, Věra (oponent)
Nové kurikulární reformy v České a Slovenské republice poskytují školám vhodné podmínky pro využívání nových metod a koncepcí rozvíjejících klíčové kompetence žáků. Disertační práce se zabývá koncepcí projektového vyučování, zvláště jejím využitím ve výuce přírodovědných předmětů na 2. stupni základních škol. Disertační práce představuje česko-slovenský srovnávací výzkum založený na dotazníkovém šetření provedeném v červnu 2009 na náhodně vytvořeném vzorku 180 českých a 71 slovenských základních škol. Hlavním výzkumným cílem bylo zjistit a porovnat počet a hlavní charakteristiky uskutečněných projektů, a také na názory učitelů na projektové vyučování. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že ve školním roce 2008/09 byly přírodovědné projekty realizovány ve více než 80 % českých škol a ve více než 60 % slovenských škol. Školy obou zemí preferovaly projekty realizované jedním učitelem, v jediné třídě a v rámci jediného přírodovědného předmětu. Zatímco v českém vzorku výrazně převažovaly projekty krátkodobé - tj. projekty trvající maximálně týden, ve slovenských školách naopak dominovaly dlouhodobé projekty. Většina projektů v obou vzorcích byla naplánována a připravena učitelem. Zejména v prvotních fázích záměru a plánování, při rozhodování o úkolech, činnostech a pracovních postupech a rovněž ve fázi...

Zkrácená řízení o přestupcích (vývoj a současná právní úprava)
Herudková, Jana ; Kopecký, Martin (oponent) ; Prášková, Helena (vedoucí práce)
Závěr I. Řízení o přestupcích představuje kvalifikovaný postup správních orgánů, ve kterém je rozhodováno o konkrétních právech, právem chráněných zájmech a povinnostech jmenovitě určených osob. Účelem tohoto řízení je rozhodnout o vině a případné sankci za spáchaný skutek, v němž je přestupek jako zvláštní druh správního deliktu spatřován. Rozhodování o přestupcích je pojímáno jako součást výkonu veřejné moci, směřujícího k usměrnění chování adresátů veřejno-správního působení a ochraně veřejného zájmu. Dle zásady materiálního právního státu vyjádřené v čl. 2 odst. 3 ústavního zákona č. 1/1993 Sb., a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod lze státní moc uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Je tedy třeba, aby právním předpisem tohoto druhu, respektive právní síly, byly upraveny jednak podmínky odpovědnosti za přestupek vymezením deliktně způsobilého subjektu, skutkových podstat přestupků a sankcí za přestupky ukládaných, jednak procesní postupy správních orgánů v rámci objasňování a postihu takovýchto deliktů. Základním pramenem přestupkového práva je zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, zakotvující obecné základy právní odpovědnosti za přestupky, některé skutkové podstaty přestupků a procesní režim vyřizování přestupků. Posláním procesních ustanovení je zabezpečit,...

Vztah obecné úpravy ochrany osobnosti ke zvláštní úpravě ochrany osobnosti v mediálním právu
Nováková, Eva ; Salač, Josef (oponent) ; Švestka, Jiří (vedoucí práce)
Závěr Význam právní úpravy všeobecného osobnostního práva spočívá především v tom, že umožňuje ochranu osobnosti fyzické osoby a její individuální integrity. Tato úprava má zabezpečit důstojnou existenci a svobodný rozvoj člověka. Ochranu osobnosti v našem právním řádu zabezpečuje řada právních předpisů, které poskytují různé prostředky ochrany. Tyto prostředky se navzájem prolínají a mohou se vhodně doplňovat. I přesto, že úprava ochrany osobnosti je poměrně podrobná a komplexní, i zde má stejně jako v jiných oblastech práva nenahraditelnou roli soudní judikatura. Právo je minimum morálky. Právo nedokáže upravit všechny hypotetické případy, které se mohou v lidské společnosti vyskytnout. Právní předpisy obvykle platí řadu let, tudíž není možné, aby zákonodárce dokázal předpovědět všechny situace, které mohou eventuelně nastat. Vzhledem k tomu, že se neustále rozvíjí věda, technika, informační technologie i další odvětví, objevují se nové zásahy do osobnostních práv. Proto je potřeba, aby ochrana osobnosti byla co nejúčinnější. V oblasti ochrany osobnosti je důležité, aby rozhodování soudů bylo pokud možno co nejrychlejší, bez zbytečných průtahů. Několikaleté soudní spory mají za následek značné snížení poskytnutí ochrany osobnosti. V průběhu vleklého soudního sporu může dotčená osoba kvůli zveřejněnému...

Mezinárodní úprava zákazu obchodování se ženami
Suská, Veronika ; Honusková, Věra (oponent) ; Hýbnerová, Stanislava (vedoucí práce)
Závěr Problematika obchodování s lidmi, potažmo ženami zahrnuje celou řadu aspektů, kterou musí mezinárodní instrumenty reflektovat. Hlavním těžištěm úpravy je harmonizace trestních norem jednotlivých států (prostřednictvím povinnosti kriminalizovat v úmluvách jasně stanovená jednání) spolu s ochranou lidských práv obětí (již několikrát bylo v této práci zmíněno, že obchodování s lidmi je hrubým narušením základních lidských práv, především práva na svobodu a osobní bezpečnost, zákazu mučeni a krutých, nelidských a ponižujících trestů či zacházení, zákazu otroctví, nevolnictví a nucené práce, svobody pohybu, ochrany soukromého a rodinného života, práva na svobodné rozhodování, práva na spravedlivou odměnu za práci, právo na vzdělání atd.). Vedle toho se bojuje proti příčinám obchodování, ať už ve vztahu k obětem (špatná politická či ekonomická situace v zemi původu, nedostatek pracovních příležitostí, diskriminace atd.), nebo ve vztahu k cílovým státům (poptávka po levné pracovní síle, odmítání manuálních prací ze strany státních občanů cílových zemí, poptávka po sexuálních službách aj.). V posledních letech se úsilí mezinárodního společenství na tomto poli značně rozrostlo, jak dokazuje mj. přijetí nových mezinárodních dokumentů. Přičemž na prvním místě dozajista stojí Protokol o prevenci, potlačování a...

Aplikace doložky DNR v klinické praxi se zaměřením na problematiku neposkytnutí pomoci
Peterková, Helena ; Císařová, Dagmar (vedoucí práce) ; Sovová, Olga (oponent)
Závěr Aplikace doložky Do Not Resuscitate se může na první pohled jevit jako specifický úzce vyprofilovaný medicínskoprávní problém, nicméně pokud je na ní nahlíženo v souvislosti s problémy, jež se k ní v praxi pojí, pak představuje první reálnou ukázku toho, že úprava dříve vysloveného přání jakožto jednoho z aspektů fundamentálních práv pacientů na autonomii a sebeurčení, je naprostou nezbytností v moderní společnosti. Práva pacientů už dávno neznamenají jen právo na zdravotní péči poskytovanou lege artis a právo na náhradu škody na zdraví, dojde-li k ní zaviněnému porušení právní povinnosti ze strany lékaře, v současné době se do popředí zájmu zdravotnického práva dostává právo na ochranu osobnosti, tedy právo na ochranu osobní integrity, právo na autonomní rozhodování o sobě samém, právo na důstojnost. K posílení právní ochrany pacientů je nezbytné, aby prováděcím zákonem byly stanoveny podmínky, formy, věcná a osobní působnost ustanovení vztahující se na institut dříve vysloveného přání, tak jak bylo naznačeno při kritickém hodnocení připravovaného návrhu zákona o zdravotních službách. K posílení právní ochrany lékařů by bezesporu bylo možností, aby metodické pokyny, vypracovávané na základě a v souladu s nejnovějšími poznatky, tedy obsahově odpovídající postupu lege artis, dostaly i právně závaznou...

Morální a materiální satisfakce v občanském právu
Čuříková, Pavla ; Salač, Josef (oponent) ; Švestka, Jiří (vedoucí práce)
blízkým příslušníkům usmrceného nebo těžce zraněného. V případě tělesného poškození219 se výše peněžitého zadostiučinění odvíjí od utrpení oběti a poškození jejího tělesného a duševního zdraví. Zmírňovací klauzule umožňuje ve výjimečných případech redukci náhrady škody. 9. 2. Úprava institutu ochrany osobnosti fyzické osoby De lege ferenda jsou dvě možnosti, jak upravit institut ochrany osobnosti fyzické osoby. A to buď zahrnout všechna protiprávní jednání (újmu, škodu) pod pojem škoda a systematicky ji zařadit na konec občanského zákoníku, kdy k projednání budou příslušné okresní soudy, anebo ponechat institut ochrany osobnosti v úvodních ustanoveních občanského zákoníku. K rozhodování sporů by byly příslušné krajské soudy a do jejich působnosti by se dále zahrnulo projednávání případů škod na zdraví. Spolu se zachováním volné úvahy soudů, vztahem k Listině základních práv a svobod představuje druhé směřování progresivnější a pružnější cestu k zachování a rozšiřování důkladnější a širší ochrany lidských práv. Víceméně slovní otázkou je problém, zda chápat peněžité zadostiučinění jako specifický typ škody, jak je chápáno ve většině západních zemí a nebo ponechat pro dva odlišné instituty dva odlišné pojmy. Není však vhodné upravit peněžité zadostiučinění společně se škodami, protože se vystavíme nebezpečí,...

Společné jmění manželů
Trachtová, Pavla ; Salač, Josef (vedoucí práce) ; Dvořák, Jan (oponent)
62 Při výkladu všech shora uvedených ustanovení o manželském majetkovém právu však musíme přihlížet k obecným ustanovením o povinnostech a právech manželů obsaženým v dílu 4, oddílu 1 návrhu. Ta vedle vymezení pojmu obvyklé vybavení domácnosti, upravují též výživné mezi manžely, jejich vzájemné zastupování. Důležitá jsou též ustanovení o uspokojování potřeb rodiny rozlišující dle toho, zda manželé žijí v rodinné domácnosti nebo odděleně. Obstarávání záležitostí rodiny a rozhodování o záležitostech rodiny stanovují závazná pravidla, kdo a jakým způsobem je v rodinných záležitostech oprávněn jednat. 8. Závěr Úprava společného jmění manželů, jak o ní bylo pojednáno na začátku mé práce, platí již více jak deset let. Lze říci, že je to doba dostatečná k zjištění jejích předností i naopak nedostatků. I samotná skutečnost, že rekodifikace občanského práva s novým uspořádáním majetkových vztahů manželů je na světě, nás nutí ohlédnout se a zhodnotit tuto stále ještě platnou úpravu. Kladně na stávající úpravě hodnotím především její snahu sjednotit manžele i ekonomicky, dle mého názoru, je pro manžele, jejichž prostředky jsou společné snazší finančně zajistit celou rodinu. A protože rodina je institucí, k jejímuž založení zpravidla dochází uzavřením manželství, s nímž je spojen vznik společného jmění, spatřuji toto...

Majetkové vztahy mezi manžely
Kettnerová, Karin ; Salač, Josef (vedoucí práce) ; Dvořák, Jan (oponent)
71 Závěr Přestože v posledních letech trpí v naší společnosti instituce manželství závažnou krizí, kdy míra sňatečnosti neustále klesá a rozvodovost naopak stále stoupá, neubírá tato skutečnost na důležitosti právní úpravě této oblasti se týkající. Podstatná část občanů totiž do svazku manželského alespoň na určitou dobu vstoupí a tak se dostane do působnosti norem upravujících majetkoprávní problematiku manželů. Stejně tak osoba, která za celý svůj život manželství neuzavře, není většinou ušetřena dopadu zákonné úpravy těchto otázek. Neboť i tato osoba se někdy za život dostane do situace, kdy kontrahuje s manžely nebo alespoň s jedním z nich a v tomto případě je i pro ni relevantní majetkoprávní úprava vztahů mezi manžely s ohledem na to, kdo je vázán učiněným právním úkonem. Zda tedy tato třetí osoba má vůči manželům pohledávku jim oběma společnou či nikoli. Toto široké uplatnění a způsobilost všudypřítomnosti mne také nakonec vedly k rozhodnutí, že jsem si dané téma vybrala jako předmět této práce a jsem přesvědčena, že hlubší zkoumání a znalost dané problematiky mi v budoucím profesním i rodinném životě mnohdy ulehčí rozhodování o těchto nelehkých otázkách. Nelze se na tomto místě ještě krátce nezmínit o v současné době probíhajících rekodifikačních snahách, které snad již brzy bude moci jak veřejnost...

Společnosti v mezinárodním právu soukromém
Daňková, Zuzana ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Kučera, Zdeněk (oponent)
omezit, ne-li znemožnit, pročež by bylo vhodnější tento požadavek odstranit.183 Také povinnost zápisu společnosti do obchodního rejstříku či požadavky na rozsah ručení společníků by nebyly v souladu s SES. Také tuzemská hmotněprávní úprava nezůstává stranou vývoje v evropském právu společností. Od přístupu ČR k EU byla přijata celá řada novel obchodního zákoníku, která přinesla změny v právní úpravě společností, přičemž většina těchto úprav vychází z potřeby harmonizace s právem ES. Bohužel, mnoho těchto novel se sebou přináší nejen výkladové problémy, ale často také unáhleně mění právní úpravu, na kterou si již veřejnost zvykla. Za všechny lze jmenovat zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, kterým mělo dojít k implementaci 3. a 6. směrnice, jakož i směrnice desáté, jiným příkladem by mohl být návrh novely obchodního zákoníku projednaný v červnu Poslaneckou sněmovnou, kterou má být mimo jiné implementována novela druhé směrnic.184 K tomu lze jen poznamenat, že současný mnohokrát záplatovaný obchodní zákoník by měl být do čtyř let nahrazen novým obchodním zákoníkem, který se má téměř výhradně soustředit na právo společností. Chystaná úprava by měla podnikatelům poskytnout více prostoru pro rozhodování o jejich společnostech a zároveň lépe chránit jejich zájmy.185 Zjednodušit by...

Práva a povinnosti vlastníka lesa
Poláčková, Tereza ; Drobník, Jaroslav (vedoucí práce) ; Stejskal, Vojtěch (oponent)
60 6. ZÁVĚR Vlastník lesa je, co se týče výkonu svého vlastnického práva značně omezován a limitován, a to především lesním zákonem a jeho prováděcími vyhláškami, ale i dalšími zvláštními zákony. Dokladem této skutečnosti je rozbor jeho povinností v této práci, a to zejména ve 4. kapitole. Povinností vlastníka lesa je opravdu značný počet, výrazně přesahující zatížení vlastníků jiných složek životního prostředí. Naproti tomu práv má vlastník lesa pomálu. Tato práva spočívají především v poskytování náhrad a finančních příspěvků (podkapitola 4.1.5.). Vzhledem k požadavkům, které má právní úprava na vlastníka lesa, je autorka toho názoru, že by ze strany státu měla být finanční podpora zdokonalena a poskytována povinně, tzn. nejen na základě uvážení příslušných státních orgánů. Tato úvaha ale samozřejmě úzce souvisí s výší finančních prostředků ze státního rozpočtu určenou právě do této oblasti. V souvislosti s poskytováním finančních prostředků vlastníku lesa je třeba zmínit problematické a dosud nevyužité ustanovení § 35 odst. 5 LZ, zmocňující k vydání prováděcího předpisu, kterým by byly stanoveny podrobnosti o melioraci a hrazení bystřin v lesích a způsoby určení výše náhrady za opatření prováděná ve veřejném zájmu. Tato situace ztěžuje rozhodování krajského úřadu o poskytování finančních prostředků v...