Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41,336 záznamů.  začátekpředchozí41317 - 41326další  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.97 vteřin. 

Proces vytváření sociálního statusu při změně školní třídy
Brožová, Martina ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent)
Předmětem této diplomové práce je proces utváření sociálního statusu při přechodu ze základní školy na střední. V teoretické části se zaměřuji na školní třídu jako sociální skupinu a postavení žáka ve třídě, věnuji se struktuře školní třídy, statusovému systému rolí a nejčastějším sociometrickým pozicím, které se ve školní třídě vyskytují. Dále uvádím poznatky o období adolescence, které se vztahují k tomuto tématu a prezentuji základní informace o identitě adolescentů a sociálních dovednostech. Jako poslední se zabývám tématem, jak zkoumat školní třídu. V empirické části prezentuji kvalitativní výzkum, ve kterém bylo zapojeno 5 středních škol z Prahy a okolí, celkem 104 studentů. Cílem výzkumu bylo popsat a porozumět procesu utváření sociálního statusu v nové třídě. K tomuto účelu byly použity dvě dotazníkové metody - sociometrický ratingový dotazník SORAD a dotazník mapující zkušenost jedince v interpersonálních vztazích a jeho spokojenost se změnou školního kolektivu. Na základě analýzy dat a interpretativních metod jsme došli k závěru, že sociální status je utvářen již v prvních interakcích mezi členy a je málo proměnlivý. Sociální status je tvořen dvěma rovinami - vztahovou, která je vyjádřena oblibou a sociální sílou, která je vyjádřena poměrem moci ve skupině. Tyto roviny doplňuje...

Hospodaření s majetkem vybrané obce
Louženská, Jaroslava ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce)
Práce se zabývá obcemi, jednak jejich strukturou a dále hlavně jejich majetkem a hospodařením s nim. Popisuje, jak se dělí majetek v obcích, kdo má rozhodovací pravomoce při zacházení s nim. Tuto dělbu majetku aplikuje na obci Dobrovice, kde je zkoumáno její hospodaření s jejím majetkem. Blíže se zaměřuje na hospodaření s pozemky.

Viola a tvorba pro violu v proměnách staletí
Kárníková, Martina ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Perglerová, Marka (oponent)
V diplomové práci bych ráda seznámila čtenáře s problematikou violové hry i s částí tvorby pro ni určené, která je velmi početná a často neprávem opomíjená. K napsání práce mě vedlo vědomí, že tato tematika je v české odborné literatuře velmi málo zpracována a informace o této problematice jsou jen těžko dostupné. Za cíl si kladu poskytnout komplexní pohled na tvorbu, která byla pro violu napsána od baroka po současnost. Chtěla bych tímto usnadnit orientaci v literatuře pro violu. Má práce si však neklade za cíl býti vyčerpávajícím seznamem skladeb sólových a komorních. Snaží se spíše zachytit díla aktuální, která mohou být využita na každém stupni hráčské vyspělosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Představy žáků o zlomcích
Kalousová, Lenka ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Zapotilová, Eva (oponent)
Cílem mé diplomové práce bude zjistit, jaké představy o zlomcích mají děti, které se v učivu s nimi ještě nesetkaly. Diplomová práce se bude skládat ze dvou hlavních částí. První část bude zaměřena na experimenty, záznam jejich průběhu a především na analýzu řešení úloh dětmi. Tato část bude též okrajově věnována využitím pomůcek při výuce zlomků. Druhá část bude tvořena popisem mého řešení úloh o zlomcích, jež mi byly zadány. Tento popis bude doprovázen sebereflexí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Lidová píseň jako zdroj inspirace v činnosti pojetí v hodinách hudební výchovy na ZŠ
Brabníková, Klára ; Herden, Jaroslav (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Hlavní myšlenkou této práce je píseň jako živý organismus, který se stále vyvíjí. Mým záměrem je seznámit učitele s lidovou písní do hloubky, v širších souvislostech a naznačit směr, jakým by se mohla píseň ubírat, aby byla opět aktuální a pro mladé lidi populární. Teprve na základě tohoto poznání je možné stavět a vhodně používat píseň jako inspirační zdroj. Práce se skládá ze tří obsáhlých částí. První dvě jsou teoretického rázu a jakýmsi souhrnem poznatků o dané problematice, poslední má pak ráz praktického využití poznatků v činnostním pojetí v hodinách HV pro osmý ročník ZŠ. Proč jsem si vybrala právě tento ročník? Tento ročník by měl být již na dobré hudební úrovni jak po teoretické tak praktické stránce a jeho osnovy jsou tématu nejblíže. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Problematika houslové výuky dětí předškolního věku
Balcarová, Pavlína ; Tomášek, Jiří (vedoucí práce) ; Perglerová, Marka (oponent)
Diplomová práce je věnována problematice houslové hry dětí předškolního věku. Zabývá se otázkami psychického a hudebního vývoje dítěte předškolního věku, role dětského pedagoga, úlohy rodičů při výuce a vhodným věkem začátku hry na housle. Autorka seznamuje čtenáře s vlastním metodickým postupem výuky hry na housle, houslovými školami pro děti a názory kolegů z učitelské praxe. V závěru se krátce zamýšlí nad posláním základních uměleckých škol. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Podněty pedagogiky C. Freineta k proměnám české školy
Škvorová, Petra ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se věnuje pedagogice Célestina Freineta a jeho technice volného textu. Teoretická část popisuje okolnosti vzniku Freinetovy pedagogiky v historickém kontextu, reformní hnutí v bývalém Československu a současnou transformaci našeho školství. Na základě výše zmíněných východisek naznačuje směr, kterým by se mohl eventuálně volný text ubírat v případě jeho začlenění do výuky na prvním stupni české základní školy. Praktická část vychází s Freinetových zkušeností s integrací techniky volného textu do výuky v běžných školách. Akční výzkum dokumentuje cestu k jejímu začleňování v praxi jedné pražské základní školy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Vnímání tvaru drobných předmětů u pětiletých dětí
Skalová, Dana ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Zapotilová, Eva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vnímáním tvaru drobných předmětů u pětiletých dětí a dalším zpracováním těchto vjemů. Hlavním cílem je zmapovat, jak děti daného věku rozlišují vybrané tvary, jak je porovnávají, zda jsou schopné si je zapamatovat, identifikovat je, jaká slovní vyjádření při identifikaci používají, jakou roli hraje při identifikaci samotný způsob vnímání. K naplnění tohoto cíle využívá metodu laboratorního experimentu. V tomto experimentu, který proběhl na mateřské škole, byly použity předměty z "Otíkovy stavebnice" a "Netradiční stavebnice" různých tvarů, barev a velikostí, ale vždy takové, aby j e děti mohly uchopit do ruky. Přínos práce spočívá v tom, že obohacuje současnou literaturu týkající se předškolního věku o témata, která v dostupné literatuře chybí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Variantnost neživotných maskulin a problematika spisovného jazyka ve škole (se zaměřením na lokál singuláru)
Vybíral, Petr ; Kvapilová Brabcová, Radoslava (vedoucí práce) ; Sgall, Petr (oponent) ; Minářová, Eva (oponent)
Pro skloňování českých substantiv je typická bohatost skloňovacích typů (vzorů) i jejich koncovek. Ty se buď vyznačují poměrně silnou homonymií (např. typ staveni), nebo synonymií. Prostřednictvím svých pozičních koncovkových variant (alomorfů) vytvářejí pak synonymické koncovky dubletní tvary (tvarové varianty). Popis distribuce těchto variantních koncovek je v češtině morfologicky zajímavý a didakticky obtížný úkol. A to především proto, že se ve škole učíme pochopit normu spisovného jazyka. Té jsme pak povinováni nejvíc, a proto vůči ní máme velký pocit zodpovědnosti. Nechtějíce ji porušit, jsme nuceni přemýšlet o tom, která z koncovek je spisovná, případně nejsou-li spisovné už obě. Od dob Gebauerových až po současnou Příruční mluvnici češtiny vstupují do hry při klasifikaci těchto koncovek lingvistické intervence, které je hodnotí a popisují na ose správný - nesprávný, resp. spisovný - nespisovný. Stranou přitom nezůstává ani pohled dialektologický. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Srovnání středoškolských učitelů matematiky a občanské nauky
Král, Josef ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce) ; Pavelková, Isabella (oponent)
V současné době existují dva základní modely, které umožňují nahlížet na učitelskou profesi z hlediska interakce konkrétních činitelů. Oba tyto modely jsou uvedeny například v publikaci M. Kubínové: Projekty ve vyučování matematice (cesta к tvořivosti a samostatnosti), která je uvedena v seznamu použité literatury. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)