Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25,623 záznamů.  začátekpředchozí25614 - 25623  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.64 vteřin. 

Restaurování moderního a současného umění. Závěrečná zpráva o řešení programového projektu výzkumu a vývoje v oboru ochrany movitého kulturního dědictví muzeí a galerií
Konvalinková, D. ; Hradilová, J. ; Hradil, David ; Šácha, P. ; Casadiego, B. ; Novotná, M. ; Denderová, M. ; Vernerová, I. ; Vojtíšková, M. ; Joudová, T. ; Hřebíčková, B. ; Popová, T. ; Helfertová, L. ; Michálková, J.
V relativně širokém rozsahu jsou zkoumána malířská díla moderních autorů, jmenovitě Edvarda Muncha a Františka Kupky. Účelná kombinace restaurátorského a materiálového průzkumu obrazu a barevných vrstev zde přináší komplexní pohled na malířskou techniku těchto autorů. V laboratorním průzkumu jsou použity hlavně metody optické a elektronové mikroskopie k analýze nepatrných fragmentů malby zalitých v polaesterové pryskyřici a vybroušených v příčném řezu.

Dílo Otakara Ševčíka v kontextu moderní houslové pedagogiky
Vlk, Matěj ; Perglerová, Marka (oponent) ; Kubátová, Gabriela (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na pochopení osobnosti a díla houslového pedagoga Otakara Ševčíka. Historická část práce vystihuje Ševčíka jako člověka podle jeho životopisu i vzpomínek žáků. Následující kapitoly obsahují rozbor a komentář Ševčíkových nejvýznamnějších opusů v souvislosti s pohledem současné houslové pedagogiky. Jsou zde navrženy postupy jak tento notový materiál používat. Diplomová práce dále shrnuje dílo jako celek, popisuje základní charakteristiky Ševčíkovy metody a přináší komplexní pohled na osobnost tohoto pedagoga. V práci je shrnuto využití Ševčíková díla pro specifické součásti výuky a jeho vliv na pedagogiku houslové hry ve světě a zejména u nás.

Dramatická tvorba Ramóna Maríi del Valle-Inclán
Gojda, Petr ; Fousek, Michal (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Studie Dramatická tvorba Ramóna Maríi del Valle-Inclán se zabývá dramaty autora tvořícího především v první čtvrtině dvacátého století, tedy v období první divadelní reformy. V prvních kapitolách rozebírá všeobecně pojetí dramatu jako literárního díla, jeho charakteristické rysy a jeho proměny právě v moderní tvorbě. Docházíme k závěru, že moderní dramatik sice opouští model klasicistického dramatu, ve kterém musela jeho hlediska a názory ustoupit do pozadí a přenechat dramatický prostor životným hrdinům, přesto zachovává a snad i zdůrazňuje pluralitu hledisek, kterou dialogizovaný žánr nabízí. Tak i u Valle-Inclána, kde se pluralita uvnitř dramatu spájí s pluralitou různých dramatických žánrů v celku autorova díla. Přetvoření tradičních žánrů od frašky po tragedii slouží k vyjádření uměleckých postojů k současné španělské situaci.

Obraz ženy v současném českém umění
Zimmermannová, Vladimíra ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Zimmermannová, V.: Obraz ženy v současném českém umění. /Diplomová práce/ Praha 2010. Universita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta. Katedra výtvarné výchovy. Vedoucí práce J. Bláha. Cílem diplomové práce je popsat a reflektovat různé pohledy na problematiku zobrazování ženy, ženské tělesnosti, identity, sexuality a jiných prvků souvisejících s tématem ženy v tvorbě autorů současné české výtvarné scény. Práce se snaží nalézt charakteristické vyjadřovací principy a námětová schémata, která jejich díla spojují, a pokouší se je zasadit do kontextu dějin umění, sociokulturních teorií pohlaví a genderu a současné mediální produkce. Zároveň předkládá výtvarnou řadu aplikující toto téma do výuky výtvarné výchovy na základní a základní umělecké škole. klíčová slova žena, umění, zobrazení, tělesnost, tělo, identita, sexualita, gender, význam, stereotyp

Profesionální české hudební soubory (smyčcová kvarteta)
Syllová, Andrea ; Portych, Jiří (vedoucí práce) ; Perglerová, Marka (oponent)
Ve své práci budu sledovat vývoj smyčcových kvartet od prvopočátků k souborům mladým, současným. Mezi první nej významnější patří České kvarteto, následuje Smetanovo kvarteto, které společně vytvořily základnu pro další vývoj komorní hudby. Především díky těmto dvěma kvartetům mohou novodobá kvarteta navazovat na dlouholetou tradici komorní hudby. Zaměřuji se také na první učitele a umělce, kteří komorní hudbu vyučovali a zasloužili se o vzdělání komorních umělců. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Interpretace písňové literatury 19. století
Foltýnek, Tomáš ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Pojetí skladeb je velmi různorodé. Důkazem toho by měly být komparace zastoupené v této práci. Interpretační zaměření je samozřejmě dáno tím, jak umělec danou skladbu chápe. Hovoříme o takzvaném interpretačním pojetí skladby. Tvůrčí proces je sice limitován notovým zápisem, popř. skladatelovým záměrem, je-li čitelný, na druhou stranu jde právě o interpretovo pojetí. Skutečnost, že skladba může být podána různými způsoby, vyvolává otázku: Který z těchto způsobu je správný? Každá interpretace se musí držet notového zápisu, to je ta nejdůležitější podmínka. Každé pojetí díla by mělo odpovídat skladatelově představě. Tento požadavek je do jisté míry těžko uskutečnitelný u většiny skladatelů. Těžko se dá v té nejúplnější podobě ověřit, jak si například Franz Schubert představoval přesnou interpretaci své Zimní cesty nebo jak Beethoven hrál své klavírní sonáty. Ze svědectví nelze vždy získat přesné instrukce. U skladatelů 20. století, je situace díky nahrávacímu průmyslu jiná. Autorské výkony jsou zachyceny na věky, viz například S. Rachmaninov, K. Penderecki, D. Šostakovič aj.

Výstavba jaderné elektrárny Temelín a její důsledky pro okolní krajinu
Maříková, Olga ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato práce se zabývá změnami krajiny způsobenými výstavbou jaderné elektrárny Temelín, což představuje zejména zmizelé obce nejen v bezprostřední blízkosti elektrárny, ale také v oblasti vodního díla Hněvkovice. Celkem muselo být zbouráno osm vesnic a byly přeměněny obrovské plochy převážně zemědělské půdy. Jednotlivé zmizelé obce jsou stručně charakterizovány z hlediska historického vývoje a poté je popsáno, co konkrétně bylo zdemolováno, a co zůstalo. Podstata práce spočívá v porovnávání snímků z minulosti se současným stavem.

Současná příběhová próza ze života dětí
Husarová, Lenka ; Pechová, Drahoslava (vedoucí práce) ; Stejskalová, Anna (oponent)
Současná příběhová próza, tedy próza vznikající od 90. let 20. století, je přirozeným fenoménem, který se tříbil již od počátku 20. století. Její vývoj prošel mnohými úskalími a je zachycen v první kapitole. První kapitola také shrnuje charakteristické znaky současné příběhové prózy s dětským hrdinou. Druhá kapitola Příběhová próza ze života dětí od 80. let 20. století do současnosti přibližuje námětové obsahy próz, které vyšly v tomto období a zamýšlí se, podle jakých měřítek díla třídit. Třetí kapitola Námětové okruhy se snaží utřídit prózu podle vybraných měřítek. Nejrozsáhlejší skupinou jsou prózy zabývající se mezilidskými vztahy. Sem patří námětové okruhy Děti z rozvrácené rodiny, Sourozenecké vztahy, Ideál přátelství. Další mnohem menší oddíly jsou věnovány prózám, které se zabývají péčí o zvíře, vyrovnáváním se hlavního hrdiny s vlastním zdravotním omezením nebo které líčí prázdninové dobrodružství. Zcela samostatnou kapitolu tvoří příběhy s fantazijními prvky. Čtvrtá kapitola se věnuje charakterizačním postupům ve sledovaných prózách Markéty Zinnerové, Hany Doskočilové, Martiny Drijverové, Ivy Procházkové a Ivony Březinové. Pátá kapitola, poslední, charakterizuje a hodnotí použití jazykových prostředků a kompozičních postupů, které výše zmiňované autorky v prózách využívají a jimiž jsou jejich...

Autorská póza Houellebecqa
Fernandez de Jesus, Eva ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Jamek, Václav (oponent)
Diplomová práce se zabývá charakteristikou autorské pózy současného francouzského spisovatele Michela Houellebecqa. V teoretické části je nastíněn vývoj konceptu autora v průběhu 20. století a charakterizována autorská póza podle švýcarského literárního teoretika Jérôma Meizoze, z jehož studií práce vychází. Další část práce je věnována životu Michela Houellebecqa a jeho dosavadní literární kariéře. Postupně jsou představena jeho jednotlivá díla spolu s ohlasy, které vyvolala na veřejnosti. Následuje popis spisovatelovy autorské image. Závěrečnou část tvoří rozbor diskurzivního éthosu Houellebecqova díla, který spočívá v analýze spisovatelovy poetiky a stylu psaní. Současně je kladen důraz na vliv osobností, které spisovatelův rukopis a celkově i jeho uměleckou pózu nejvíce ovlivnily. Práce je doplněna kompletním soupisem díla Michela Houellebecqa a ilustrativní fotografickou přílohou.

Provokace a boření stereotypů v tvorbě Jurije Vynnyčuka
Danylyuk, Myroslava ; Chlaňová, Tereza (vedoucí práce) ; Ulbrechtová, Helena (oponent)
Bakalářská práce je věnována osobnosti současného ukrajinského spisovatele Jurije Vynnyčuka. Zvláštní pozornost je soustředěna zejména na tu část jeho tvorby a mimoliterárního působení, pro něž jsou příznačné provokace, mystifikace a boření stereotypů. Cílem práce je na základě třech klíčových okruhů zmapovat všechna jeho díla, v nichž se objevují provokativní prvky, pokusit se o jejich typologizaci a u vybraných děl provést hlubší rozbor. Úvodní kapitola je věnována poměrně detailní analýze současného literárního procesu, zejména prvků, které jsou zaměřené na destrukci tradičního národnického kánonu. Na základě této analýzy je následně Vynnyčukova tvorba začleněna do kontextu současné literatury. Hlavní část je zaměřena na rozbor konkrétních děl a porovnání Vynnyčukova přístupu s jinými autory, zabývajícími se podobnou probmelatikou. V závěru je vyhodnocena jeho vyjímečnost a přínos pro současnou literaturu.