|
Schopnosť seba-regulácie užívania sociálnych sietí a jej súvis s pocitmi osamelosti a životnou spokojnosťou
Nekola, Adam ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Blatný, Marek (oponent)
Diplomová práca sa v teoretickej časti zaoberá pojmom seba-regulácie podľa teórie Alberta Banduru (1991), jej doménam seba-monitorovania, seba-hodnoteniu a seba- reakcii. Ďalej sa v prípade jej nedostatku u jedinca snažíme o vymedzenie voči pojmom ako závislosť a zvyk. Pomocou analýzy primárne zahraničných zdrojov sa ďalej sústredíme na vysvetlenie vzťahu seba-regulácie s pocitmi osamelosti a životnej spokojnosti. Tieto zdroje vyberáme z históriou overených konceptov, ktoré korešpondujú s dnešným výskumom daných tém, primárne v oblasti médií a online priestoru. Vo výskumnej časti sme navrhli vlastný dotazník seba-regulácie užívania Facebooku (SRQ- FB), inšpirovaný teóriou vedcov Brown et al. (1999) a českým prekladom nimi navrhnutého dotazníku (Jakešová et al., 2015) a ďalej testovali hypotézy o vzájomných vzťahoch medzi skórmi škaly SRQ-FB, škály osamelosti (UCLA Loneliness Scale; Russell et al., 1980) a robustnou škálou životnej spokojnosti (SWLS - Satisfaction With Life Scale; Diener et al., 1985). Výskumný súbor pozostával z dvoch národnostných súborov (SK = 168 a CZ = 21), ktoré sa signifikantne líšili v dosiahnutom skóre SWLS, z dôvodu nízkeho zastúpenia českej populácie sme však zo súborom jednali ako s jedným (N = 189). Je potrebný ďalší výskum medzinárodných odlišností. Na základe...
|
|
Vzdělávací program "I ve mně je lídr" na základní škole
Kubátová, Iveta ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vzdělávacím programem "I ve mně je lídr" na 1. stupni základní školy. Je složena ze tří částí- teoretické, analytické a praktické. V teoretické části je představen samotný program a vymezen pojem návyk. Závěr této části je zaměřen na provázanost sebeřízení s rámcový vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Analytická část shrnuje zkušenosti a výsledky vzorové školy A. B. Combs a dalších škol, které tento program ve své výuce využívají, na základě analýzy českých i zahraničních zdrojů. Praktická část je pak kvalitativním šetřením, jehož hlavním cílem je reflektovat výuku, která je založena na sebeřízení a se opírá o poznatky získané v rámci teoretické části.
|
| |
|
Jazyk a instituce
Kučerová, Barbora ; Pokorný, Martin (vedoucí práce) ; Švec, Ondřej (oponent)
(česky) Záměrem této práce je objasnit normativní charakter jazyka, tedy jak jsme v každé řeči vázáni určitým systémem pravidel. Tento normativní charakter jazyka budeme zejména zkoumat s ohledem na dvě ústřední otázky: v čem se tato normativita jazyka zakládá a jaké momenty ji konstituují. V první části práce podáme interpretaci děl tří autorů - Ferdinanda de Saussure, Charlese S. Peirce a Pierra Bourdieu - a zaměříme se na otázku, co normativitu jazyka zakládá. Zde půjde zejména o vyjasnění vztahu jazyka k společenskému konsensu, k zvyku a jednání a k institucím. V druhé části práce podáme definici instituce jazyka, která je inspirovaná teoriemi Peirce a Bourdieua. Následně se systematicky pokusíme vymezit ty aspekty, které jsou pro jazyk jako instituci normativní. Nejdříve se věnujeme těm aspektům, které jsou ryze jazykové, tj. lexikon, výslovnost a intonace, oficiální jazyk a instituce symbolizovaná jazykem. Posledními analyzovanými momenty jsou řečové žánry, sdílené mínění, zvyk či jednání a moc.
|
| |
|
Informovanost o výživě a stravovací návyky dětí staršího školního věku vybraných základních škol
Hobzková, Markéta ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Název: Informovanost o výživě a stravovací návyky dětí staršího školního věku vybraných základních škol Autor: Markéta Hobzková Katedra: Pedagogiky Vedoucí práce: PaedDr. Eva Marádová, CSc. Abstrakt: Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. Část teoretická je zaměřena na problematiku stravování, na jednotlivé složky výživy a vysvětlení jejich důležitosti ve vztahu k danému věku dětí. Dále jsou zde objasněny pojmy stravování se zaměřením na specifické potřeby ve výživě dětí staršího školního věku a popsána důležitost dodržování stravovacích návyků v souvislosti s poruchami příjmu potravy a obezitou. Cílem empirické části práce je zmapovat znalosti žáků v oblasti výživy, získat informace o jejich stravovacích návycích a zjistit, zda existuje vztah mezi znalostmi dětí v oblasti výživy, způsobem jejich stravování a jejich nutričními preferencemi. Získání informací bylo realizováno prostřednictvím anonymního polostrukturovaného dotazníku u žáků vybraných základních škol 7. -9. ročníku. Klíčová slova: potrava, výživa, stravování, návyk, děti
|
|
Tomášova etika ctností z pohledu filosofie a psychologie
KILBERGR, Pavel
Práce se zabývá pojetím etiky ctností v kontextu Teologické sumy. Základy čerpá z klasické filosofie antických myslitelů. Platónovo paralelní pojetí člověka s obcí a jeho prostý systém ctností je prvním pohledem. Druhým pohledem je Aristotelovo členění na rozumové a morální ctnosti, jež téma začíná komplikovat. Stoický přínos poukazuje na slepou uličku dualistického vidění světa a člověka. Tomáš Akvinský navazuje na tuto filosofickou tradici, kterou rozvíjí svým pojetím kardinálních a teologálních ctností. Kardinální ctnosti jsou v člověku zakotveny skrze habity, a proto je vztah habitů, dispozic a způsobilostí klíčovým tématem. Ctnosti jsou tak bytostnou součástí lidské osoby. Psychologie se setkává s tímto tématem skrze psychologii osobnosti, kde paralelou ke ctnostem jsou specifické vlastnosti. Téma ctností je však pro současnou psychologii stále otevřenou otázkou a výzvou.
|
|
Tangible and intangible culture of region of Horehronie
Funďová, Lucia ; Heřmanová, Eva (vedoucí práce) ; Malcová, Zuzana (oponent)
Tématem bakalářské práce "Hmotná a nehmotná kultura regionu Horehronie" je popis kulturních zvyků, tradic, kulturních nebo národních památek a kulturních akcí nacházejících se v daném regionu. Práce se zaměřuje i na konkrétní města a obce, které jsou svými památkami, akcemi nebo jinou účastí na zachování kultury regionu nejvýznamnější. Patří mezi ně hlavně město Brezno. Jelikož je Horehronie známé zejména silným vztahem k lidovým tradicím, v práci jsem se věnovala i menším obcím jako Telgárt, ve kterých jsou tradice nejvíce zachovávané, a festivalům, které se v těchto obcích každoročně konají. Přínosem této práce je obeznámit čtenáře s regionem Horehroní, s jeho hmotnou a nehmotnou kulturou a zjistit, do jaké míry je kultura zachovávaná i rozvíjená jeho obyvateli.
|
|
Komparace přístupu k trhu s církevními statky "tradičních církví" a "tzv. nových náboženských hnutí"
Gabriel, Jan ; Chalupníček, Pavel (vedoucí práce) ; Minárik, Pavol (oponent)
Práce je rozdělena do dvou částí. V první části jsou vysvětleny různé přístupy ke zkoumání vztahu náboženství a státu. Zabývá se vlivy (pozitivními i negativními) náboženství na jednotlivce a přeneseně i na celou společnost. V tomto oddílu jsou využity teorie významných osobností. Jmenujme například G.S. Beckera a jeho teorie preferencí, F.A. Hayeka s teorií spontánního řádu, filozofii H. Bergsona, či sociologii náboženství M. Webera. Analytická část je zaměřena na vztah církve a státu. Nejprve je pospána situace v ČR, která je dále porovnávána se situací v Rakousku a Švédsku. Práce obsahuje i dodatky, které otvírají nová témata pro případné budoucí analýzy.
|