|
Prožít
Strohnerová, Tereza ; Stibitz, Bibiana (oponent) ; Mléčka, Jan (vedoucí práce)
Prostor pro zrození nového života, který poskytuje ženě a její rodině kontinuální péči v intimním a bezpečném prostředí. Takový by mohl být první porodní dům v českém prostředí. V zahraničí léty a studiemi prověřený koncept péče, který má žena možnost zvolit jako jednu z variant místa k porodu. V diplomové práci pomocí modelové situace vzniká porodní dům na venkově. V klidném a rodinném prostředí v návaznosti na Krnovskou porodnici.
|
|
Výchova bez poražených pohledem rodičů
VACUŠKOVÁ, Simona
Bakalářská práce se zabývá Výchovou bez poražených očima matek, které prošly stejnojmenným kurzem. Za hlavní cíl si klade zmapovat využití poznatků a dovedností nabytých účastníky v kurzech Výchovy bez poražených (P.E.T.) v ČR. Teoretická část se zaměřuje na výchovu, její cíle, výchovné prostředky a výchovné styly. Jsou popsány ideály a trendy současného rodičovství v ČR. Pozornost je věnována Výchově bez poražených, jsou uvedeny kořeny přístupu, nastíněna jeho historie a vysvětleny jeho základní principy. V praktické části je popsán realizovaný kvalitativní výzkum. Výzkumný soubor byl sestaven formou dobrovolného výběru s dvěma předem danými kritérii, aby respondent byl rodičem a absolventem kurzu Výchova bez poražených (P.E.T.) v ČR. Přihlásily se čtyři matky, se kterými byly provedeny rozhovory počínající hloubkovou otázkou: "Co vám přinesla výchova bez poražených?" Výsledky jsou prezentovány v jednotlivých případových studiích a následně společnou analýzou jednotlivých rozhovorů. Z výsledků vyplývá, že matky považují kurz Výchova bez poražených (P.E.T.) za univerzálně využitelný. Jako jeho přínosy pro sebe a své rodičovství zmiňují práci s chybou - její normalizaci a následné změny ve svém prožívání (méně obviňování, více sebejistoty, zklidnění), přechod od ideálního obrazu matky k reálné představě rodičovské role, získání nového náhledu, zvědomení vlastních potřeb, zlepšení komunikace s dětmi skrze aktivní naslouchání, objektivní popis situace, sdělování svých emocí a vymezování vlastních potřeb prostřednictvím Já-výroku. Přístup se pozitivně odráží také v partnerské komunikaci. Respondentky kvitují také modelové situace v kurzu, sdílení mezi účastníky a nově nabytá přátelství.
|
|
Plán pedagogické podpory u předčasně narozených dětí dle aplikace WELCOME IDEA app
Malá, Kateřina ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na oblast diagnostiky u dětí předškolního věku v mateřské škole v Královéhradeckém kraji. Hlavním cílem této diplomové práce je nastavení plánu pedagogické podpory, prvního stupně podpůrného opatření dle aplikace WELCOME IDEA u dětí předčasně narozených. Dalším cílem je praktická ukázka způsobu práce s plánem pedagogické podpory podle aplikace WELCOME IDEA, analyzování jeho možností a limitů. V neposlední řadě je cílem podtrhnout potřebu diagnostiky u předškolních dětí jako nástroj pro vhodně nastavený plán pedagogické podpory, který je nejen pro pedagogy prostředkem pro vytvoření optimálních možností vzdělávání dětí. Diplomová práce má dvě části. V teoretické části se setkáváme s pojmy rodina a rodičovství, psychické potřeby rodičů předčasně narozených dětí, ontogeneze předčasně narozeného dítěte, psychomotorika, komunikace a socializace u dětí předškolního věku. Součástí diplomové práce je také metodologie k výzkumnému šetření. Praktická část je tvořená ukázkou práce s aplikací WELCOME IDEA, nastavení jednotlivých plánů pedagogické podpory u vybraných objektů šetření. Naplnění cílů bylo tvořeno metodou rozhovorů, pozorováním a diagnostikou dle aplikace WELCOME IDEA, na základě které byl nastavený plán pedagogické podpory, jakožto podpůrné opatření prvního stupně, který...
|
|
Rodičovství v lesbických rodinách
Bláhová, Kateřina ; Lánský, Ondřej (vedoucí práce) ; Hyánková, Tereza (oponent)
Bakalářská práce se zabývá homoparentalitou v lesbických párech a jejím procesem. V České republice je možné pro stejnopohlavní páry uzavřít registrované partnerství, nemají však možnost společně zakládat rodiny s dětmi se stejným právním zaštítěním jako páry heterosexuální. Naopak pro ně neexistuje žádná právní úprava, takže ač není homoparentalita explicitně zakázána, stát a společnost neprojevují základní míru přijetí pro tuto alternativní rodinnou formu. To staví lesbické páry do jedinečných okolností, s nimiž se v rámci cesty k rodičovství i během něj potýkají. Cílem práce je zanalyzovat současnou situaci lesbických rodin v České republice za pomoci dostupné literatury a jiných zdrojů. Práce se zabývá otázkami vnímání homosexuality a homoparentality v české společnosti, způsoby získání dítěte do péče a které jsou v dostupné, a jaké doprovodné problémy lesbické páry řeší na své cestě k rodičovství. KLÍČOVÁ SLOVA LGBT, rodičovství, lesbické páry, asistovaná reprodukce, adopce
|
|
Prožívání rodičovství v zemích globálního Jihu: Exploratorní výzkum každodenních zkušeností
Kahleová, Diana ; Novotný, Josef (vedoucí práce) ; Medová, Nikola (oponent)
Diplomová práce se zabývá každodenním prožíváním rodičovství v kontextu zemí globálního Jihu. Cílem studie je poukázat na praktiky a zkušenosti konkrétních rodičů a zjistit, jaké faktory mají v daném prostoru vliv na vzájemné rozdílnosti. Práce je mimo jiné inspirována perspektivami geografie každodennosti a feministické geografie a snaží se reflektovat nerovnosti vzhledem ke zkoumaným tématům. Fenomén prožívání rodičovství je zkoumán skrze čtyři témata: dělba péče o děti, krmení dětí, přebalování dětí a mobilita rodiči s dětmi a v rámci jejich diskuze akcentuje roli prostoru. Výzkum je zaměřen na rodiče kojenců a batolat, tedy na první tři roky rodičovství. Sběr dat byl proveden skrze polostrukturované rozhovory dohromady s 23 rodiči se zkušenostmi s rodičovstvím v podmínkách celkem 15 asijských, afrických a latinskoamerických zemí. Studie má explorativní charakter a analyticky sleduje metodologické principy zakotvené teorie. Vzájemným porovnáváním poznatků vyplývajících z rozhovorů a také srovnáním s kontextem "rozvinutých" zemí (vztaženo zejména k Česku) jsou odhalovány faktory ovlivňující prožívání rodičovství v kontextu globálního Jihu a poukazuje na některé faktory, které jsou pro region globálního Jihu specifické. Vztahy mezi jednotlivými faktory a tématy práce jsou nastíněny ve vytvořeném...
|
| |
| |
|
Sharenting jako forma komunikace na sociálních sítích
Bláhová, Noemi ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vochocová, Lenka (oponent)
Diplomová práce pojednává o sharentingu, tj. nadměrném sdílení informací o dětech v online prostředí jejich vlastními rodiči. Samotná práce se pak zabývá tím, co tyto obsahy zachycují, komu jsou primárně určeny a co se jejich sdílením rodiče snaží komunikovat. V teoretické části práce je rozveden pojem reprezentace a sebeprezentace. Následně je rozebráno samotné pojetí dětství a jak je reprezentováno v různých typech médií. V druhé části teorie je ukotven samotný pojem sharenting a jsou představeny jeho charakteristiky i jeho možné stinné stránky. Praktická část práce byla provedena na základě kvalitativního výzkumu, konkrétně formou analýzy vybraných příspěvků a tematické analýzy polostrukturovaných rozhovorů s deseti respondenty. Výsledky výzkumu zjišťují, že zúčastnění rodiče komunikují na svých sociálních sítích skrze obsahy sharentingu především pozitivně laděné obsahy a dále autentické okamžiky z jejich života. Obdobným a zároveň zodpovědným způsobem se snaží prezentovat i své děti. V rámci vlastní sebeprezentace se respondenti přiklánějí spíše k podvědomé prezentaci sebe sama, než-li k té přímé. Ačkoli výsledná zjištění nejsou zobecnitelná na celou populaci, nabízí zajímavé podněty pro další možné studie.
|
| |
|
Představy o trávení (volného) času při hlídání z pohledu dětí, rodičů a pečujících osob
HOLUBOVÁ, Monika
Práce se zabývá představami o trávení volného času hlídaček, o představě času během hlídání a toho, jak na tento čas dle jejich mínění nahlíží děti a rodiče. Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak hlídačky nahlíží na svůj volný čas a dále na čas, který tráví při hlídání dětí. Současně je cílem zjistit, jakou představu mají z pohledu hlídačky o tomto času rodiče a hlídané děti. V teoretické části jsou osvětleny okolnosti pečujících osob (hlídaček), rodiny a výchovy a v neposlední řadě volného času. Témata jsou zvolena taková, která jsou potřebná k představení hlídání dětí jako komplexu. Praktická část obsahuje podstatné části z rozhovorů s respondentkami. Zaměřuje se na vnímání volného času pečujících osob, jaká úskalí hlídání dětí doprovází. Také jak pečující osoby (hlídačky) naplňují čas během hlídání dětí a jak si myslí, že to chtějí děti a jak si to dle nich představují rodiče.
|