|
Specifické penitenciární problémy vězněných žen
Sluková, Květuše ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Pešatová, Ilona (oponent) ; Černíková, Helena (oponent)
Předkládaná disertační práce se zabývá popisem dvou skupin vězněných žen - odsouzených k dlouhodobým trestům a odsouzených matek s malými dětmi. Trestná činnost žen se od mužské kriminality liší. Nejčastějšími druhy trestné činnosti jsou krádeže, kapesní krádeže, nelegální podnikání, padělání zboží a ochranných známek, krácení daní, úplatky a v poslední době stoupá i násilná trestná činnost - loupeže a vraždy. Zvláštní skupinou jsou ženy, páchající velké podvody nebo ty, které se podílejí na formách organizovaného zločinu (prostituce, obchod s dětmi nebo drogami atd.) Každá z těchto skupin odsouzených žen vyžaduje specializované zacházení, někdy i zvláštní formy terapeutické nebo lékařské péče. V ČR jsou dvě ženské věznice pro ženy - v Opavě a ve Světlé nad Sázavou. Ve věznici Opava vykonávají trest ženy odsouzené do všech čtyřech typů věznice včetně těch, které jsou odsouzeny do ostrahy a zvýšené ostrahy. V této věznici jsou rovněž specializovaná oddělení pro drogově závislé a odsouzené s poruchami osobnosti. Velkou výhodou je, že nedaleko věznice se nachází jedna z nejlepších psychiatrických klinik v ČR. Před nedávnem zde byl zřízen i detenční ústav. Ve věznici Světlá nad Sázavou vykonávají trest ženy odsouzené do všech typů věznic. Jsou zde zřízena oddělení pro odsouzené s poruchami osobnosti, s...
|
|
Cizojazyčná způsobilost žáků se specifickými poruchami učení na začátku procesu osvojování cizího jazyka na základní škole
Špačková, Klára ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent) ; Pešatová, Ilona (oponent)
Disertační práce se zbývá problematikou cizojazyčné způsobilosti a dílčích cizojazyčných schopností žáků se specifickými poruchami učení na začátku procesu osvojování cizího jazyka. První část práce popisuje základní teoretická východiska procesu osvojování cizího jazyka a přibližuje současný stav poznání problematiky žáků se specifickými poruchami učení v procesu osvojování cizího jazyka u nás i v zahraničí. Druhá část práce představuje výzkum, jehož cílem bylo v porovnání se srovnávací skupinou zmapovat stav a vývoj cizojazyčné způsobilosti žáků se specifickými poruchami učení během prvního roku výuky cizího jazyka na základní škole. Úroveň cizojazyčné způsobilosti i cizojazyčných schopností žáků se specifickými poruchami učení byla porovnávána s úrovní osvojení cizího jazyka i jazykovými a čtenářskými dovednostmi v mateřském jazyce. Klíčová slova: cizojazyčná způsobilost, cizojazyčné schopnosti, fonologické dovednosti, specifické poruchy učení, roviny jazyka
|
|
Inkluzivní vzdělávání na základních školách v ČR pohledem vedení škol a školních speciálních pedagogů
Mrázková, Jana ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent) ; Pešatová, Ilona (oponent)
Práce se zaměřuje na postoje školních speciálních pedagogů avedení škol ve vztahu k inkluzivnímu (společnému) vzdělávání na poli základních škol v České republice. Záměrem práce bylo analyzovat dosavadní výzkumná šetření vztahující se k tématu z pohledu vybraných respondentů a dále popsat, jak respondenti vnímají aktuální úroveň nastavených podmínek pro implementaci inkluzivního vzdělávání po legislativních změnách v roce 2016. Kvalitativní část výzkumu byla realizována na základě polostrukturovaných rozhovorů a rozhovorů v rámci focus groups a týkala se oblasti spolupráce jednotlivých aktérů vzdělávání v podmínkách školy, vnímání nastaveného systému podpůrných opatření a podmínek pro inkluzivní vzdělávání v jejich škole i podmínek nastavených systémem. Byla analyzována problematika kvality školy jako takové, dále pak dopady inkluzivních legislativních změn po roce 2016 i vlastní definice a postoje k inkluzivnímu vzdělávání. Na základě výstupů z kvalitativní části byla realizována část kvantitativní, které se zúčastnilo 1029 respondentů ze škol celé České republiky, resp. 992 respondentů s validně vyplněnými daty. Respondenti si inkluzivní vzdělávání definují dost nejednotně, což má vliv na jejich postoje. Z výsledků vyplývá, že čím je skupina dětí/žáků/studentů, ke kterým je vztaženo inkluzivní vzdělávání,...
|
|
Příčiny sociálního narušení jedinců umístěných v dětském diagnostikém ústavu
Pešatová, Ilona
Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1 tel.: +420 221 900 111 www.pedf.cuni.cz IČ 00216208 DIČ CZ00216208 Dle čl. 4 Opatření rektora č. 6/2010 o Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací http://www.cuni.cz/UK-3470.html a čl. 1 Opatření děkana 17/2010 se z časového hlediska závěrečné práce dělí do tří skupin: a. "nové práce", tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, b. "starší práce", tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, c. "práce před rokem 2006", tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. V tomto případě jde o "starší práci" odevzdanou k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010. Omlouváme se, ale dokument není k dispozici.
|
|
Ohrožované dítě. Ohrožování dětí a jeho vztahový rámec u jedinců umisťovaných do diagnostického ústavu
Víravová, Jiřina ; Titzl, Boris (vedoucí práce) ; Pešatová, Ilona (oponent) ; Přinosilová, Dagmar (oponent)
NÁZEV: Ohrožované dítě: Ohrožování dětí a jeho vztahový rámec u jedinců umisťovaných do diagnostického ústavu AUTOR: Jiřina Víravová KATEDRA: Katedra speciální pedagoigky ŠKOLITEL: Doc. Boris Titzl, Ph.D. ABSTRAKT: V předložené práci je zkoumán fenomén ohrožování dětí týráním a zanedbáváním. Východiska pro získání vhledu do této problematiky bylo nutno hledat v těch vědních disciplínách, které k objasnění podstaty a projevů týrání a zanedbávání dětí až dosud přispěly. Medicína (zejména traumatologie) objasňuje mechanismus tělesného týrání, psychiatricko- psychologický pohled téma nejenže rozšiřuje o týrání psychické a zanedbávání, ale poskytuje oporu k nemoralizujícímu vysvětlení, proč se tak týrající osoby chovají. Sociologický a etologický přístup přispívá k hlubšímu pochopení těch vlivů prostředí, které mohou vznik a trvání ohrožování dětí podněcovat. Hledisko sociální práce je uplatněno v uvedení do systému péče o ohrožené děti. Speciálněpedagogická část nahlíží situaci a výchovu ohrožených dětí především z etopedického hlediska a reflektuje specifické otázky ústavní výchovy. Tato část práce je navíc ilustrována reálnými příběhy týraných a zanedbávaných dětí z ústavní výchovy. Ve výzkumné části jsou zevrubně rozebrány podstatné okolnosti, které byly charakteristické pro děti ohrožené týráním a...
|
|
Cizojazyčná způsobilost žáků se specifickými poruchami učení na začátku procesu osvojování cizího jazyka na základní škole
Špačková, Klára ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent) ; Pešatová, Ilona (oponent)
Disertační práce se zbývá problematikou cizojazyčné způsobilosti a dílčích cizojazyčných schopností žáků se specifickými poruchami učení na začátku procesu osvojování cizího jazyka. První část práce popisuje základní teoretická východiska procesu osvojování cizího jazyka a přibližuje současný stav poznání problematiky žáků se specifickými poruchami učení v procesu osvojování cizího jazyka u nás i v zahraničí. Druhá část práce představuje výzkum, jehož cílem bylo v porovnání se srovnávací skupinou zmapovat stav a vývoj cizojazyčné způsobilosti žáků se specifickými poruchami učení během prvního roku výuky cizího jazyka na základní škole. Úroveň cizojazyčné způsobilosti i cizojazyčných schopností žáků se specifickými poruchami učení byla porovnávána s úrovní osvojení cizího jazyka i jazykovými a čtenářskými dovednostmi v mateřském jazyce. Klíčová slova: cizojazyčná způsobilost, cizojazyčné schopnosti, fonologické dovednosti, specifické poruchy učení, roviny jazyka
|
|
Aspekty narušené komunikační schopnosti
Tomická, Václava ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Pešatová, Ilona (oponent) ; Stejskal, Bohumil (oponent)
Disertační práce je zaměřena na narušenou komunikační schopnost u dětí v období školní zralosti. Cílem disertační práce bylo analyzovat narušenou komunikační schopnost v procesu školní zralosti. K dosažení cíle bylo použito metody kritické analýzy odborných pramenů pro vysvětlení současných trendů logopedické a speciálně pedagogické diagnostiky a pro pochopení současných možností a rizik ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Dále byla provedena analýza diagnostického procesu v poradenské praxi. Vlastní výzkum byl realizován v šestiletém období a zahrnoval 848 respondentů. Předvýzkum poukázal ve svých výsledcích na stále vysoký počet žáků s narušenou komunikačních schopností nastupujících do 1. tříd základních škol. Ve výzkumu byla provedena analýza narušené komunikační schopnosti a dále analýza zpřesňující logopedické diagnostiky mapující jazykové roviny. Pro hodnocení výstupů byly použity i standardizované diagnostické nástroje. Výsledky výzkumu byly vyhodnoceny pomocí matematických a statistických metod. Výsledky výzkumu mapují narušenou komunikační schopnost klientů (věk 5,5-6,5 roku) poradenského pracoviště a poukazují na potřebu zkvalitnění diagnostického procesu rozšířeného o logopedickou diagnostiku. Tato diagnostika odhaluje oslabení v jazykových rovinách zejména u klientů...
|
|
Specifické penitenciární problémy vězněných žen
Sluková, Květuše ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Pešatová, Ilona (oponent) ; Černíková, Helena (oponent)
Předkládaná disertační práce se zabývá popisem dvou skupin vězněných žen - odsouzených k dlouhodobým trestům a odsouzených matek s malými dětmi. Trestná činnost žen se od mužské kriminality liší. Nejčastějšími druhy trestné činnosti jsou krádeže, kapesní krádeže, nelegální podnikání, padělání zboží a ochranných známek, krácení daní, úplatky a v poslední době stoupá i násilná trestná činnost - loupeže a vraždy. Zvláštní skupinou jsou ženy, páchající velké podvody nebo ty, které se podílejí na formách organizovaného zločinu (prostituce, obchod s dětmi nebo drogami atd.) Každá z těchto skupin odsouzených žen vyžaduje specializované zacházení, někdy i zvláštní formy terapeutické nebo lékařské péče. V ČR jsou dvě ženské věznice pro ženy - v Opavě a ve Světlé nad Sázavou. Ve věznici Opava vykonávají trest ženy odsouzené do všech čtyřech typů věznice včetně těch, které jsou odsouzeny do ostrahy a zvýšené ostrahy. V této věznici jsou rovněž specializovaná oddělení pro drogově závislé a odsouzené s poruchami osobnosti. Velkou výhodou je, že nedaleko věznice se nachází jedna z nejlepších psychiatrických klinik v ČR. Před nedávnem zde byl zřízen i detenční ústav. Ve věznici Světlá nad Sázavou vykonávají trest ženy odsouzené do všech typů věznic. Jsou zde zřízena oddělení pro odsouzené s poruchami osobnosti, s...
|
|
Příčiny sociálního narušení jedinců umístěných v dětském diagnostikém ústavu
Pešatová, Ilona
Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1 tel.: +420 221 900 111 www.pedf.cuni.cz IČ 00216208 DIČ CZ00216208 Dle čl. 4 Opatření rektora č. 6/2010 o Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací http://www.cuni.cz/UK-3470.html a čl. 1 Opatření děkana 17/2010 se z časového hlediska závěrečné práce dělí do tří skupin: a. "nové práce", tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, b. "starší práce", tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, c. "práce před rokem 2006", tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. V tomto případě jde o "starší práci" odevzdanou k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010. Omlouváme se, ale dokument není k dispozici.
|