Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 114 záznamů.  začátekpředchozí76 - 85dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Deprese jako únik před tíží života: analýza rozhovorů
Bartošková, Magda ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Ve své práci se podrobně snažím zmapovat vnitřní svět myšlení a prožívání depresivních jedinců. Na základě různě prožívaných životních příběhů se budu snažit odhalit společné prvky, které by lépe pomohly poznat strukturu prožívání "depresivního modu života". Výzkum proběhl v Psychiatrickém centru Praha se čtyřmi respondenty obojího pohlaví ve věkovém rozmezí 17 - 59 let. Spočíval v narativní analýze cca 90 minutových autobiografických rozhovorů s důrazem na strukturování jejich životního příběhu. Výsledkem analýz bylo sestavení modelu Depresivního modu organizace zkušenosti. Tento model je dále rozvíjen skrze modely únikového mechanismu utahování smyčky vyprazdňování externího smyslu a kauzálního mechanismu neochoty sebepoznání, vedoucího k deficitu autorství a potřebě rozumějícího a jednajícího druhého, který by nahradil tento deficit. Tyto modely jsou srovnávány s koncepcemi C. G. Junga a Ericha Fromma, které se navzájem doplňují a rozvíjejí ve výzkumu nalezené poznatky.
Artist's journey: a biographical analysis of the development of students of art
Botková, Mariana ; Mudrák, Jiří (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Hlavným cieľom tejto bakalárskej práce je zmapovať vývoj umeleckého nadania. Hľadanie odpovedí na otázky týkajúce sa vývoja začína psychologickým i historickým pohľadom na umenie resp. umelcov svet. Práca pokračuje súčasným vymedzením pojmu nadanie prostredníctvom dvoch multidimenzionálnych modelov nadania. Po získaní náhľadu na tieto pojmy je oblasť umenia a nadania ďalej prepojená jedným z uvedených modelov vývoja nadania. Tento model je následne aplikovaný ako teoretický rámec praktickej časti práce. Naplneniu cieľa slúžia v empirickej časti vlastné prípadové štúdie mladých umelcov. Prípady sú analyzované a následne diskutované z informácií získaných prostredníctvom pološtrukturovaných interview. Najdôležitejšie zistenie vyplývajúce z predloženej práce sa viaže na rodinu umelca. Ukázalo sa, že podporný výchovný prístup rodičov, akcentujúci slobodu svojich detí a hodnoty miesto pravidiel vytvára v súčinnosti s osobnostnými charakteristikami jedinca ideálne podmienky pre rozvoj umeleckých schopností. Kľúčové slová: umelecké nadanie, umenie, nadanie, vývoj, faktory nadania
Devátý věk člověka: narativní analýza autobiografických vyprávění
Bartáková, Martina ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Veselá, Ivana (oponent)
Devátý věk člověka: narativní analýza autobiografických vyprávění Abstrakt Práce chce přispět k porozumění fenoménu stáří v kontextu subjektivního prožívání a interpretace životního příběhu samotnými seniory. Zvoleným teoretickým a metodologickým východiskem je hermeneuticko - narativní přístup. Práce se obsahově zaměřuje na identitu a na způsob její konstrukce prostřednictvím životních příběhů. Empirický materiál tvoří tři autobiografická vyprávění sesbíraná metodou narativního rozhovoru. K narativní analýze vyprávění jsou postupně použity tři různé interpretační perspektivy: Životní témata, Hodnoty a přesvědčení a Sebeobrazy. Výsledky analýzy jsou konfrontovány s konceptem "Devátého věku člověka" od J. M. Eriksonové a E. H. Eriksona. Klíčová slova: narativní analýza, životní příběh, stáří, identita
Prožitek flow ve videoherních žánrech
Hrabec, Ondřej ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
PROŽITEK FLOW VE VIDEOHERNÍCH ŽÁNRECH ABSTRAKT: Diplomová práce Prožitek flow ve videoherních žánrech vede kritický dialog s původní koncepcí fenoménu flow, kterou poprvé formuloval psycholog M. Csikszentmihalyi. Flow patří v oblasti videoherního průmyslu k ustálenému označení optimálního stavu při hraní jako takovém. Autor v textu vede diskusi týkající se odlišnosti tohoto prožitku v návaznosti na různé herní žánry a herní aktivity. Relativizuje původní pojetí, v němž je flow chápáno jako univerzální stav nezávislý na druhu činnosti. Za pomoci kvalitativního výzkumu inspirovaného narativní metodologií, který byl provedený dotazováním osmi viodeherních novinářů, usiluje o předložení revidovaného dimenzionálního modelu optimálního prožitku. V něm definuje tři základní typy flow - klimax, ilinx a ludický trans, které lze chápat z hlediska konfigurace deseti nalezených dimenzí flow (interaktivita, intencionalita, výzva, objevování, časová urgence exekutivních operací, pozornost, úroveň vědomí, prožitek moci, zdroj stimulace, hodnota). Revidovaný model flow chápe jako první krok v hlubším zmapování různorodosti stavu zaujetí videohrou, které může posloužit dalšímu výzkumu optimálního prožitku i kategorizaci herního stylu respektujícího tyto tři kvalitativně odlišné varianty flow.
Popularita televizního seriálu Dr. House
Petrů, Vít ; Chrz, Vladimír (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
V bakalářské práci je zkoumáno, proč je seriál Dr. House tak populární. Seriál je zde pojímán jako široce sdílený pop-kulturní artefakt, jenž je z hlediska kulturní psychologie významným dokumentem o tom, jak je lidská mysl utvářena a vyjadřována prostřednictvím kultury. Z pohledu několika psychologických koncepcí, je zkoumána otázka po mechanismech, nabídkách či obsahu, který je příčinou popularity tohoto seriálu. Popularita seriálu byla zkoumána jednak rozborem artefaktu samého a doplňkově z pohledu diváků. Průzkum seriálu vedl k závěru, že popularita seriálu Dr. House spočívá ve čtyřech různých aspektech. První aspekt je spatřován v inovacích, které tento seriál divákovi přináší vzhledem k tradiční, zavedené podobě lékařského dramatu. Druhý aspekt je založen na identifikaci a popisu vzorců, představujících určité nabídky pro různé složky diváka ("produkty pro mysl"). Třetí aspekt spočívá v interpretaci seriálu jako "sociodramatu", imaginárně řešícího určité protiklady. Čtvrtý aspekt volně vychází z Bambergovy teorie narativního "umísťování" a na třech úrovních ukazuje, jak je postava doktora House pro diváka přitažlivá, co mu poskytuje a jak seriál reflektuje proměnu modelu partnerského soužití.
Literární tvorba transsexuálních osob na komunitních webových portálech
Šťastná, Jarmila ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Souhrn Bakalářská práce se věnuje literární tvorbě osob s diagnostikovanou transsexualitou, konkrétně textům, které jsou publikovány na webových stránkách určených transsexuálům, jejich rodinám a nejbližším přátelům. Cílem mé práce bylo zjistit, o čem tyto příspěvky vypovídají, a jaké téma v nich převažuje, snažila jsem se zmapovat subjektivní zkušenost jednotlivých autorů a zaměřila jsem se též na reakce čtenářů, kteří pod jednotlivé texty mohli přispívat svými komentáři. Při analýze textů jsem využila obsahovou analýzu pro určení formy, obsahu a námětu jednotlivých článků a kromě této jsem využila narativní analýzu, v rámci níž jsem určovala narativní kategorie zaměřené na téma, způsob, jakým o tématu vypovídají, komu je text adresovaný a jaké události jeho sepsání předcházely. Na závěr jsem hodnotila, jak byl text přijat čtenáři, kteří komunitní webové stránky navštěvují. Z hlediska obsahové analýzy jsem se zaměřila na stylistiku zveřejněných článků, užité slohové postupy a v rámci určování obsahu jsem zvlášť rozebírala obsahové kategorie článku a zvlášť obsahové kategorie komentářů. Výzkumný soubor se skládal z dvaceti prozaických textů, u nichž tematicky převažoval návrat do minulosti, skrze kterou se autoři identifikovali a na níž dokládali, že jejich pocity, že náleží k opačnému pohlaví, jsou...
Hovory o dospělosti
Caltová, Eliška ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Práce se zabývá rekonstrukcí významu životní zkušenosti u dospívajících dívek. Je k tomu využita metoda analýzy narativního rozhovoru. Jsou zpracovány i další funkce narativního rozhovoru v práci s dospívajícími. Výsledky práce shrnují funkce narativního rozhovoru jako metodu navázání důvěrného vztahu a jako nástroj poznání, sebepoznání a sebereflexe. V teoretické části je vymezen narativní přístup v psychologii a psychoterapie. Narativní přístup je nastíněn v souvislostech jeho vzniku a hlavních východisek. Psychoterapie je popsána jako léčebná metoda a je věnována pozornost terapeutickému vztahu v práci s dětmi a dospívajícími.
Konstrukce intencionality u dospívajících delikventů
Onder, Jakub ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Ve své práci se snažím podrobně zmapovat tzv. intencionální profil mladistvých delikventů, tj. způsob, jakým delikventi vnímají a prožívají okolní svět, jaké mu přisuzují významy a jak o něm přemýšlí. Součást tohoto profilu je také představa úlohy a začlenění sebe sama v rámci tohoto světa. Dalším cílem výzkumu je vysvětlení funkce delikventního chování v rámci tohoto profilu. Výzkum proběhl v diagnostickém ústavu se čtyřmi chlapci ve věku 16 a 17 let s delikventní minulostí. Spočíval v narativní a diskursivní analýze padesáti- minutových autobiografických rozhovorů s důrazem na vlastní přinášení životních témat samotnými respondenty. Výsledkem analýz bylo sestavení tzv. teorie egocentrismu. Její srovnání s různými dalšími teoriemi a výzkumy a začlenění do společensko-vědního kontextu se nachází v druhé polovině práce. Egocentrismus je srovnáván především s obranným mechanismem štěpení v pojetí M. Kleinové a interpretován v souladu s myšlenkami E. Fromma a C. G. Junga. Na závěr také formuluji některá psychoterapeutická doporučení pro práci s delikventy především pro pracovníky výchovných a diagnostických ústavů, která vycházejí z nabytých poznatků.
Imaginární dialog a jeho vztah k procesu individuace. Analýza deníku participantky
Langová, Tereza ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Materiál, který jsem získala, a který se stal základem mé diplomové práce, je intimní povahy a zachycuje nejniternější prožitky dívky, která zaujala velmi specifický způsob, jak ztvárňovat svou životní zkušenost. Přestože je tato zkušenost ze své podstaty zcela subjektivní a jedinečná, přináší nám možnost nahlédnout do světa lidí, kteří zažívají psychické obtíže a je jim diagnostikována nějaká psychická porucha, v tomto případě hraniční porucha osobnosti. Přestože se ve své práci zabývám také příznaky a příčinami této poruchy, těžiště mé práce leží jinde. Nejde mi ani tak o popis jejích projevů, kterých lze v deníku najít velmi mnoho, ale spíše o způsob, jak se tato dívka s těmito obtížemi vyrovnává, a v neposlední řadě o určité sebeuzdravující mechanismy, které si v průběhu své individuace osvojuje. Hranice mezi "světem zdravých" a "světem psychicky narušených" je často dána souhrnem příznaků, čísly a kvantitativními daty. Ráda bych však obrátila naši pozornost k takovým projevům psychiky jedince, které mu umožňují vymanit se z prostoru, který je jakoby obklíčen jeho diagnózou. Ne všechny příznaky, které se v dynamice osobnosti jedince objevují v důsledku jeho psychické poruchy, je nutné vnímat jako něco negativního, jako jednoznačné zhoršení jeho schopnosti adaptovat se na realitu.
Od sedmi do jedenácti. Jak děti mladšího školního věku píší literaturu
Viktorová, Ida ; Štech, Stanislav (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent) ; Zápotočná, Oľga (oponent)
Projekt řešil téma koncepce textu a psaných textových druhů u dětí mladšího školního věku ( 1 . - 5 . třídy základní školy). Výzkumné šetření bylo kvalitativní. Tomu odpovídaly i použité metody: sběr písemného materiálu, pozorování ve vyučování, rozhovory s dětmi a učiteli. Výzkumu se zúčastnily děti z několika tříd jedné základní školy. Zaměření projektu bylo vývojově psychologické. Pozornost se soustředila na podoby dětských psaných textů, hlavně literárních, jejich rysy, vývoj a změny, dětské strategie psaní, užívání písma apod. Sledované jevy byly zachyceny vývojově, postupně od první do páté třídy. Autorka se věnovala dále otázkám autorství dětí, jejich komunikace s konvečními modely textů, vtahu čtení a psaní, vývoji koncepce žánrů, vlivu školy a dětské kultury na rozvoj písemné kompozice a dalším problémům. Výsledky jsou určeny odborné veřejnosti, psychologům, učitelům, studentům psychologie a studentům učitelství. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 114 záznamů.   začátekpředchozí76 - 85dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Chrz, Václav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.