| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Rozvoj zrakových kvalit u dětí v raném a předškolním věku
Vávrová, Michaela ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se věnuje rozvoji zrakových kvalit u dětí v raném a předškolním věku. Cílem práce je analýza aktuálních trendů a výzkumů v oblasti rané intervence u dětí s těžkým zrakovým postižením se zaměřením na rozvoj jejich zrakových kvalit. První tři kapitoly se zabývají teoretickými poznatky o vývoji dětí v raném a předškolním věku a vývoji dětí se zrakovým postižením, o diagnostice zrakového postižení v raném věku a o metodách zrakového výcviku a zrakové stimulace. Čtvrtá kapitola je tvořena analýzou aktuální trendů a výzkumů na poli intervence u dětí se zrakovým postižením v raném a předškolním věku ve vybraných zemích. Analýza je provedena prostřednictvím rozboru odborných zahraničních publikací, článků a výzkumů v periodicích či webových stránkách jednotlivých organizací, které se zabývají podporou a pomocí osobám, resp. dětem se zrakovým postižením. Z analýzy vyplývá, že systém zavedení rané intervence pro děti s těžkým zrakovým postižením není v uvedených zemích stejný. Liší se úroveň poskytovaných služeb, kdy v některých státech je raná intervence stále špatně dostupná či finančně náročná a dále se liší maximální věk dětí, do kterého jsou služby rané intervence poskytovány. Ústřední zájem těchto služeb je shodně ve všech zemích zaměřen především na rozvoj zrakových kvalit dítěte....
|
|
Prostorová orientace a samostatný pohyb dětí se zrakovým a kombinovaným postižením
Bedlánová, Eva ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Tématem diplomové práce je prostorová orientace a samostatný pohyb dětí se zrakovým a kombinovaným postižením. Práce představuje teoretická východiska, na základě kterých sleduje a komparuje rozdíly přístupů rodin, pedagogických pracovníků a poradců rané péče k rozvoji zmíněné kompetence. Dále zjišťuje poznatky ohledně informovanosti rodičů v oblasti této problematiky. K tomuto sledování a komparaci práce využívá metodu kvalitativního šetření - rozhovoru. Dílčím cílem práce je vypracování informativní brožury pro rodiče dětí s primárně zrakovým postižením, která obsahuje základní informace a zkušenosti týkající se kompetence prostorové orientace a samostatného pohybu a její zařazení do běžných situací. Z výzkumného šetření vyplývá, že se rodiče dozvídají o zmíněné problematice z SPC nebo rané péče. Na základě šetření se dá sdělit, že materiály poskytnuté rodičům byly vnímány vesměs jako nedostatečné. Nicméně dostupnost materiálů v kontrastu s výběrem lze považovat za poměrně dobrou. Z výsledků rozhovorů vyplývá, že děti s kombinovaným postižením vyžadují v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu vyšší časovou dotaci a individualizaci. V poslední řadě lze říci, že se pedagogičtí pracovníci, rodiče i poradkyně rané péče v rámci rozvoje zaměřují v jistém hledisku na jiné kompetence než na...
|
|
Tanec očima nevidomých
Stráníková, Anežka ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku tance ve vztahu k nevidomým osobám. Cílem práce je zjistit, zda může tanec přispět ke kompenzaci zrakového vnímání nevidomého člověka, a co znamená pro nevidomé osoby tanec. Výzkum se opírá o teoretická východiska získaná analýzou dostupných pramenů a vychází z výzkumného šetření za použití kvalitativních strategií. Pro naplnění výzkumného úkolu byly použity techniky zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů. Z dat získaných polostrukturovanými rozhovory a pozorováním nevidomých respondentek v rámci tanečních setkání, se ukazuje, že tanec je účinnou formou stimulace a rozvoje kompenzačních smyslů nevidomých osob. Nejvýznamněji ovlivňuje tanec vnímání vlastního těla, rozvíjení jeho možností a schopnost reagovat na vnitřní i vnější podněty. Další výsledky získané z polostrukturovaných rozhovorů ukazují, že všichni nevidomí informanti mají zkušenost s tancem. V 80% je tato zkušenost pozitivní. Celé výzkumné šetření potvrzuje význam tance pro nevidomé osoby v rovině fyzické, psychické, sociální a praktické. KLÍČOVÁ SLOVA nevidomost, tanec, kompenzace, vnímání, smysly, pohyb, neuroplasticita
|
|
Využití canisterapie ke stimulaci osob se vzácným onemocněním
Prokopová, Zuzana ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Záměrem této práce bylo ověření vlivu canisterapeutické intervence na úroveň jemné motoriky u osob se vzácným onemocněním, konkrétně s mitochondriální encefalokardiomyopatií způsobenou mutací genu TMEM70 a s Leighovým syndromem. Canisterapeutická intervence zde spočívá v aktivizaci motorických funkcí při programu smysluplně sestaveném na míru konkrétním osobám. K této aktivizaci je využíváno asistence psa, který zde působí nejen jako významný motivační prvek, ale přímý kontakt s ním rovněž přispívá k podpoře rozvoje senzomotoriky těchto osob. Práce předkládá obecné informace o vzácných onemocněních a úžeji se zaměřuje na jednu z jejich skupin - mitochondriální poruchy. Nabízí poznatky o Leighově syndromu a mitochondriální encefalokardiomyopatii vzniklé na podkladě mutace genu TMEM70. Následně jsou zde prezentovány informace o canisterapii a jemné motorice. Práce dále obsahuje případové studie probandů, záznamy z výzkumných jednotek a jejich výsledky a vyhodnocení. Cílem práce bylo zjistit, zda u osob s mitochondriálním onemocněním dochází po uplatnění canisterapeutické intervence ke zvýšení kvality a efektivity vybraných úchopových forem a tím rovněž k rychlejšímu a přesnějšímu provedení předem zadaných úkolů zaměřených na manipulaci s předměty, pro něž je využití vybraných úchopů zapotřebí. Dílčím...
|