Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 273 záznamů.  začátekpředchozí200 - 209dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vývoj dětské kresby a oblasti využití
Kučerová, Andrea ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Šírová, Eva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vývojem dětské kresby a oblastmi jejího využití. V první kapitole je na vývoj dětské kresby nahlíženo ze dvou úhlů; v prvním je chápán vývoj jako měnící se vnímání dětského umění v čase a z druhého je vývoj uchopen ve smyslu přehledu příspěvků k teorii vývojových stadií dětské kresby. Druhá část práce obsahuje nástin oblastí využití dětské kresby v rámci terapeutických přístupů v arteterapii. Na závěr v praktické části je předložen návrh výzkumu, jehož cílem je zmapovat terapeutické přístupy v arteterapii na území ČR.
Těsné vztahy a spokojenost v manželství u osob trpících obezitou
Knappová, Dana ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
0 Abstrakt Diplomová práce se věnuje problematice těsnosti vztahu a manželské spokojenosti u obézních osob. Hlavní výzkumnou otázkou je, zda úroveň manželské spokojenosti závisí na BMI (Body Mass Index), tj. na stupni obezity. Problematiku jsme nejprve diskutovali v teoretické části. V praktické části jsme použili dotazníky Locke - Wallace, RCI a SF - 36. Nezjistili jsme přímou souvislost mezi BMI a manželskou spokojeností, našli jsme však několik faktorů, které manželskou spokojenost ovlivňují. Klíčová slova: manželství , obezita , spokojenost v manželství
Porozumění syntaktickým strukturám u dětí mladšího školního věku
Schöffelová, Miroslava ; Rendl, Miroslav (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent) ; Kesselová, Jana (oponent)
NÁZEV: Porozumění syntaktickým strukturám u dětí mladšího školního věku ABSTRAKT: Práce pojednává o porozumění syntaktickým strukturám u dětí navštěvujících 2. třídu základní školy, které byly součástí většího výzkumného záměru věnujícího se předpokladům čtení a psaní. Porozumění syntaktickým strukturám bylo zkoumáno pomocí experimentální verze testu sledujícího uchopování různých druhů jednoduchých vět a souvětí. Data ukazují, jaká je úroveň porozumění u dětí v tomto věku, jak děti zadávaným větám rozumí a jaké jsou jejich nejčastější chyby. Podařilo se identifikovat různé strategie, které při zpracovávání vět používají, a vysvětlit některé typické chybné způsoby interpretace vět pomocí teoreticky popsaných konceptů. Dále byly sledovány vztahy s dalšími dovednostmi. Kromě zamyšlení nad rolí paměti se práce věnuje především vztahu porozumění se čtení a porozuměním čtenému textu. Výsledky ukazují, jaká je souvislost s těmito proměnnými ve slovenštině a porovnává zjištěné s daty z výzkumů v jiných jazycích. KLÍČOVÁ SLOVA: Porozumění syntaktickým strukturám, proces porozumění, tematické role, strategie porozumění, Jednoduchý model čtení
Psychologické aspekty asistované reprodukce
Karel, David ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Disertační projekt chce přispět k pochopení a vysvětlení psychického prožívání jedinců v procesu asistované reprodukce. Výzkumným problémem projektu je pochopit a přiblížit prožívání neplodného jedince v procesu léčby technikami asistované reprodukce. Cílem projektu je proniknout do prožívání neplodných jedinců a pokusit se pochopit významy, jaké jedinec připisuje sám sobě, neplodnosti, reprodukční medicíně a jak se mění jeho vnímání individuální skutečnosti. Práce přispívá k pochopení zkušenosti jedince, jak vnímá sám sebe, svého partnera a okolí ve vztahu ke své neplodnosti a technikám asistované reprodukce a jaké prožívá pocity a emoce. Disertační projekt odpovídá na čtyři výzkumné otázky: Jak participanti uvažují o dítěti? Jak participanti prožívají proces asistované reprodukce? Jaké participanti prožívají pocity v souvislosti s asistovanou reprodukcí? Jak participanti uvažují o partnerovi a sociálním okolí v souvislosti s početím a AR? K povaze přijatého epistemologického antropomorfního postoje a teoretických modelů interakčního symbolismu a sociálního konstruktivismu, byl zvolen kvalitativní výzkumný rámec případové studie. Výzkumným případem se stala multikazuistická případová studie, kde soubor byl vybrán prostým záměrným výběrem a ke sběru dat byla použita metoda polostrukturovaného...
Vliv sociálně psychologických faktorů porodního zážitku na ranou rodičovskou self-efficacy prvorodiček
Kodyšová, Eliška ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent) ; Sobotková, Daniela (oponent)
Název práce: VLIV SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÝCH FAKTORŮ PORODNÍHO ZÁŽITKU NA RANOU RODIČOVSKOU SELF-EFFICACY PRVORODIČEK Autor: Eliška Kodyšová Katedra psychologie FF UK Praha Vedoucí disertační práce: PhDr. Simona Horáková Hoskovcová, PhD., Katedra psychologie FF UK Praha Abstrakt: Období vstupu do rodičovství je významným přechodovým obdobím v psychické ontogenezi ženy. Důležitým faktorem předvídajícím rodičovské kompetence a emoční pohodu je rodičovská self- efficacy (vnímaná rodičovská účinnost). Nedávné studie ukazují, že rodičovskou self-efficacy matky může ovlivnit i spokojenost s porodním zážitkem. Ta je zase predikována sociálně psychologickými aspekty porodního zážitku, především oporou ze strany zdravotníků a pocitem osobní kontroly. V longitudinálním dvoufázovém výzkumu jsme proto sledovali faktory ovlivňující rodičovskou self- efficacy v období kolem narození prvního dítěte a jednotlivé determinanty porodního zážitku. S využitím mnohonásobné lineární regrese jsme zjistili, že ačkoli je rodičovská self-efficacy z velké míry založena už před porodem, opora ze strany zdravotníků při porodu a snadná utišitelnost dítěte ji mohou významně pozitivně ovlivnit. Potvrdili jsme také rozhodný vliv opory ze strany zdravotníků při porodu na spokojenost s porodním zážitkem i v našem souboru,...
Hodnocení psychosociálního klimatu rodičkami v malé porodnici.
Žipajová, Věra ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na mapování a hodnocení psychosociálního klimatu rodičkami v Česko-německé horské nemocnici s.r.o.. Práce vychází z výsledků výzkumného projektu "Psychosociální klima porodnice očima rodičky - teorie a diagnostika" (projekt č. 316111), který byl realizován na katedře psychologie FF UK. Diplomová práce je teoreticko-empirického charakteru. Teoretická část práce přináší poznatky o psychických změnách, kterými žena prochází v době těhotenství, porodu a období poporodního. Prostor je dále věnován historickému ohlédnutí na vývoj zahrnutí psychosociálních aspektů do zdravotnické péče a současnému přístupu k pacientům obecně a obzvláště rodícím ženám. Teoretická část se dotýká i patologických duševních stavů, které u žen v tomto období vyskytují nejčastěji. Jádrem teoretické části práce jsou však psychosociální aspekty péče o ženu v perinatálním období. Výzkumná část práce usiluje o zhodnocení psychosociálního klimatu v Českoněmecké horské nemocnice Krkonoše, s.r.o. ženami, které zde porodily. Výzkum má kvantitativní design. Hodnocení péče za využití Dotazník psychosociálního klimatu porodnice KLI-P se zúčastnilo 51 žen. Získané výsledky byly statisticky srovnávány s průměrnými hodnoceními v celé populaci a různých typů porodnic. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Mediální vzory rozvoje rovného vnímání minoritních skupin u dětí
Hanáková, Justina ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na mediální vzory rozvoje rovného vnímání minoritních skupin u dětí předškolního věku. V teoretické části pojednává v širším kontextu socializačního procesu o těch aspektech, které jsou v této souvislosti významné. Věnuje se tématu sociálního učení, postojů vůči minoritám a jejich utváření, masové komunikaci a jejich účinkům na děti předškolního věku. Empirická část se zabývá analýzou vybrané elektronické a tištěné mediální produkce určené českým dětem v předškolním věku, včetně porovnání rozdílů mezi českou a zahraniční produkcí. V rámci analýzy je zjišťována přítomnost či nepřítomnost takových mediálních vzorů, které by mohly mít vliv na utváření postojů českých dětí vůči minoritním skupinám. Následně je zhodnoceno, zda se mezi nalezenými vzory vyskytují takové, které by mohly mít potenciál pro působení na příjemce ve smyslu rozvoje rovného vnímání minoritních skupin.
Analýza herní interakce dítěte batolecího věku v jeselském zařízení
Petráňová, Tereza ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Tato diplomová práce Analýza herní interakce dítěte batolecího věku v jeselském zařízení je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část práce je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. První se zabývá charakteristikou dítěte batolecího věku. Zmíněny jsou v ní jednotlivé fáze vývoje dítěte. Druhá kapitola se věnuje herním aktivitám dítěte, třetí charakterizuje jeselskou péči v České republice i v zahraničí. Čtvrtá kapitola obsahuje shrnutí celé teoretické části. Výzkum v empirické části spočívá v analýze herní interakce dvouletých a tříletých dětí s vychovatelkou v jeselském zařízení. Sledovány byly tyto projevy dětí: vokalizace, pohledy na jiné osoby a vyjádření emocí, motorická aktivita, preference jednotlivých hraček, vzájemný fyzický kontakt mezi vychovatelkou a dítětem. Videozáznamy byly analyzovány pomocí programu V.I.P. (Video Interactive Procesor) a MS Excel. Příslušná data jsem porovnala celkově mezi jednotlivými dětmi, ale i z hlediska rozdílů mezi chlapci a děvčaty. Klíčová slova: batole, herní interakce, jeselská péče, vychovatelka v jeslích, vývoj dítěte, rodičovská péče
Gender and sexuality: Differences in sexual behavior based on gender typology according to S. Bem
Hlivka, Michal ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Weiss, Petr (oponent)
V našej práci sme za zaoberali spoločným priestorom gender a sexuality pri hľadaní determinantov sexuálneho správania. V zásade išlo o získanie empirických dát v otázke nakoľko sú rozdiely v sexuálnom správaní odvoditeľné od premenných teoretizovaných esencionalistickými prístupmi, ako biologické pohlavie či evolučné procesy, alebo od premenných ako gender, resp. maskulinita a feminita teoretizovaných prístupmi sociálneho konštruktivizmu. Pre tento účel bol 602 heterosexuálnym respondentom (166-tim mužom a 436-tim ženám) vo veku od 18 do 45 rokov administrovaný Inventár pohlavných rolí S. Bemovej, pomocou ktorého sme rozdelili respondentov do štyroch gender skupín, a Inventár sexuálneho správania. Výsledky vo všeobecnosti podporujú sociálne konštruktivistické prístupy v opozícii k esencionalistickým, nakoľko vo väčšine typov sexuálneho správania boli nájdené rozdiely medzi gender skupinami, avšak nie medzi pohlaviami. Esencionalistické explanácie však nemožno vylúčiť, nakoľko u niektorých špecifických typov, menovite v masturbačných aktivitách a celkovej miere sexuálnej aktivity boli nájdené rozdiely aj medzi mužmi a ženami. Kľúčové slová: gender, sexualita, maskulinita, feminita, sexuálne správanie, pohlavné rozdiely
Nástup dítěte do školy a možné problémy s tímto vývojovým mezníkem
Bayerová, Kateřina ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Morgensternová, Monika (oponent)
4 Abstrakt Cílem této práce je snaha zasadit téma nástupu dítěte do školy do celkového teoretického kontextu. V první části této diplomové práce předkládáme teoretický rámec problematiky nástupu dítěte do školy. Po úvodním vymezení a charakteristice předškolního věku dítěte se věnujeme stručnému přehledu historického vývoje českého školství a jeho transformaci po roce 1989. Teoretická část práce se dále věnuje celkové připravenosti dítěte ke vzdělávání, samotnému nástupu dítěte do školy a jeho adaptaci. Představujeme nové role žáka, rodiče, učitele a vzájemnou součinnost rodičů a školy. Závěrečná kapitola zahrnuje problematiku přípravy rodičů, výběru vhodné školy pro dítě a zápis do školy. Empirická část se věnuje zmapování problematiky nástupu dítěte do školy. Jedná se o výzkum kvantitativní povahy. Ke sběru dat bylo použito k tomu účelu sestaveného anonymního dotazníku, který samostatně vyplnilo 200 respondentů. Po selekci dat nevhodně vyplněných dotazníků, jsme získali vzorek o 194 respondentech. Z toho bylo 184 žen a 10 mužů ve věkovém rozložení 24 až 47 let. Data byla zpracována v programu StatGraphics Plus. Empirická část obsahuje hypotézy týkající se velikosti obce, výběru školy, věku dítěte, pořadí dítěte, vzdělání rodičů a pohlaví dítěte. Klíčová slova Předškolní věk, historický vývoj českého...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 273 záznamů.   začátekpředchozí200 - 209dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.