Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Posttraumatický stres u žen po předčasném porodu v psychosociálních souvislostech
Janovská, Kateřina ; Sobotková, Daniela (vedoucí práce) ; Čepický, Pavel (oponent)
Práce pojednává o předčasném porodu jako o souboru událostí, které mohou vést k rozvoji posttraumatické stresové poruchy (PTSD), nebo které mohou podpořit rozvoj dílčích symptomů PTSD. Protože téma PTSD v souvislosti s předčasným porodem není dosud v českém prostředí zakotveno, teoretická část práce se opírá o dosavadní zahraniční poznatky. Zaměřuje se na okolnosti rozvoje PTSD u žen po předčasném porodu, shrnuje poznatky o výskytu a závažnosti symptomů PTSD v této skupině žen, diskutovány jsou negativní dopady symptomatologie PTSD, prostor je věnován možnostem diagnostiky této symptomatologie v kontextu předčasného porodu. Výzkumná část vychází z kvantitativního průřezového šetření, které poukázalo na signifikantně vyšší skóry závažnosti PTSD ve skupině žen po předčasném porodu ve srovnání se ženami po porodu v termínu. Ve skupině žen po předčasném porodu byly skóry závažnosti PTSD signifikantně spojeny s některými anamnestickými údaji (gestační týden narození dítěte, porodní hmotnost dítěte, délka poporodní hospitalizace dítěte, operativní vedení porodu). Vyšší významná souvislost skórů závažnosti PTSD byla nalezena s vnímanou sociální oporou žen po předčasném porodu a s některými zkušenostmi, které ženy získaly v souvislosti s pobytem předčasně narozených dětí na specializovaném neonatologickém...
Vliv sociálně psychologických faktorů porodního zážitku na ranou rodičovskou self-efficacy prvorodiček
Kodyšová, Eliška ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Šulová, Lenka (oponent) ; Sobotková, Daniela (oponent)
Název práce: VLIV SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÝCH FAKTORŮ PORODNÍHO ZÁŽITKU NA RANOU RODIČOVSKOU SELF-EFFICACY PRVORODIČEK Autor: Eliška Kodyšová Katedra psychologie FF UK Praha Vedoucí disertační práce: PhDr. Simona Horáková Hoskovcová, PhD., Katedra psychologie FF UK Praha Abstrakt: Období vstupu do rodičovství je významným přechodovým obdobím v psychické ontogenezi ženy. Důležitým faktorem předvídajícím rodičovské kompetence a emoční pohodu je rodičovská self- efficacy (vnímaná rodičovská účinnost). Nedávné studie ukazují, že rodičovskou self-efficacy matky může ovlivnit i spokojenost s porodním zážitkem. Ta je zase predikována sociálně psychologickými aspekty porodního zážitku, především oporou ze strany zdravotníků a pocitem osobní kontroly. V longitudinálním dvoufázovém výzkumu jsme proto sledovali faktory ovlivňující rodičovskou self- efficacy v období kolem narození prvního dítěte a jednotlivé determinanty porodního zážitku. S využitím mnohonásobné lineární regrese jsme zjistili, že ačkoli je rodičovská self-efficacy z velké míry založena už před porodem, opora ze strany zdravotníků při porodu a snadná utišitelnost dítěte ji mohou významně pozitivně ovlivnit. Potvrdili jsme také rozhodný vliv opory ze strany zdravotníků při porodu na spokojenost s porodním zážitkem i v našem souboru,...
Raná interakce rodič-dítě se zaměřením na pohlavní specifika
Hrdličková, Markéta ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent) ; Sobotková, Daniela (oponent)
Tato dizertační práce vznikla jako součást grantového projektu GAČR č. 406/011220, jehož řešitelkou je doc.PhDr. Lenka Šulová CSc. Teoretická část je rozdělena do šesti kapitol. První kapitola je zaměřena na analýzu interakce rodiče s dítětem z pohledu teorie raného citového pouta. Ve druhé a třetí kapitole se zabýváme interakcí matka-dítě a otecdítě z pohledu socioemocionálního vývoje. Čtvrtá kapitola je věnována rodině z hlediska rané interakce a také se zde snažíme vysledovat možné příčiny narušení interakce jedince a pečující osoby. Pátá kapitola pojednává o vývoji dítěte v batolecím období. Teoretickou část práce uzavírá kapitola týkající se hlavních metod a výzkumů v oblasti raného citového pouta. Podstatou výzkumné části práce je analýza videonahrávek dětí ve věku 12, 24 a 36 měsíců(+/- dva měsíce) při hře s matkou a otcem v domácím prostředí. Výzkumný vzorek tvoří celkem 30 dětí, z každé věkové kategorie 1 O dětí. Nahrávky byly vyhodnoceny z hlediska předem stanovených kategorií (pohled, vokalizace, motorika, fyzický kontakt, manipulace s hračkou, emoce) v počítačovém programu V.I.P. Následně byly stanoveny nulové hypotézy (celkem 9), které jsme testovali pomocí statistické metody ANOV A. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Dvojjazyčná výchova dětí předškolního věku
SOBOTKOVÁ, Daniela
Bakalářská práce Dvojjazyčná výchova dětí předškolního věku se zaměřuje na fenomén, který je ve světě zcela běžný, ale v naší republice se rozšiřuje až v posledních desetiletích. Děti vyrůstající v prostředí, kde každý z rodičů hovoří jiným jazykem mají ve svém vývoji řadu specifik, ale i shodných momentů, stejně jako děti, které jsou vychovávány jako monolingvní. Tato bakalářská práce tedy mapuje zejména rozdíly, které bilingvní výchova dítěte přináší.

Viz též: podobná jména autorů
6 SOBOTKOVÁ, Daniela
3 Sobotková, D.E.A., Hana
3 Sobotková, Dominika
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.