Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 285 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Čím je humor jako psychologický jev zajímavý?
Povalová, Martina ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá humorem z pohledu psychologie, přičemž důraz je kladen na zajímavé vztahy a jevy spojené s humorem. Její teoretická část předkládá přehledovou formou výchozí i aktuální informace o humoru a jeho souvislostech. Práce nejdříve vymezuje humor, jeho proces, funkce a formy. Pozornost je věnována také základním teoriím humoru, historii a výzkumu humoru v psychologii. Na humor se také dívá z pohledu psychopatologie. Dále nastiňuje psychologické možnosti humoru v psychoterapii, v psychohygieně a uvádí i možnost využití výcviku dovedností humoru a humoru jako možného psychodiagnostického nástroje. Nechybí ani shrnutí o působení humoru na duševní zdraví člověka. Druhá část práce předkládá návrh výzkumu, jehož cílem je ověřit, zda absolvování výcviku humoru vede k vyšší duševní pohodě člověka a lepšímu smyslu pro humor.
Vybrané psychologické aspekty osobnosti umělce
Ottová, Jana ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Niederlová, Markéta (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnými souvislostmi umělecké tvorby a vybraných aspektů osobnosti subjektu autorské umělecké tvorby. Vedle možných rozdílů v kreativitě či aspektech duševního zdraví se v teoretické části věnuje rozdílnosti vlastností umělců z pohledu teorií osobnosti. Ve vlastním výzkumu se věnuje porovnání vlastností osobnosti metodou GPOP, která ve svém základu vychází z Jungovy teorie o psychologických typech. Ve shodě se zahraničními výzkumy dokazuje, že umělci oproti referenční skupině skórují signifikantně výše v preferenci rysů "vnímání", "cítění" a "intuice". Navíc ve svém původním záměru dokazuje, že umělci taktéž skórují výše ve vlastnostech "imaginativnost" a "abstraktnost". Výzkum byl realizován na vzorku studentů vysokých škol výtvarného zaměření s referenční skupinou studentů ekonomických oborů (n=49). Výsledky i celá práce jsou v závěru diskutovány. Klíčová slova umění, umělci, osobnostní rysy, kreativita, tvořivost
Meziplochy v Rorschachově metodě. Jejich význam a korespondence s projevy osobnosti u adolescentních studentů
Simon, Vratislav ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Loneková, Katarína (oponent)
Diplomová práce se věnuje interpretacím meziploch v Rorschachově metodě, které jsou tradičně spojovány s osobnostní opozičností. Teoretická část se zabývá fenoménem opozičnosti na úrovni percepce a osobnosti a analyzuje spektrum diagnostických významů, které jsou meziplochám připisovány. Cílem empirické části je ověření validity meziploch na souboru adolescentních studentů. Výsledky nepotvrzují, že by výrazná tendence interpretovat meziplochy v ROR významně souvisela s projevy opozičnosti, které hodnotili učitelé studentů. Z diskuze vyplývá nutnost interpretovat výskyt meziploch v individuálním kontextu. U adolescentních studentů byl zjištěn vyšší výskyt interpretací meziploch než je běžné u dospělé populace. Nález může naznačovat vývojově specifickou potřebu nezávislosti, příznačnou pro adolescentní věk. Klíčová slova: Rorschachova metoda, percepce, osobnost, opozičnost, adolescence
Nové deriváty diketopyrrolo[2,3-f]indolu (DPI) pro organickou elektroniku
Šípek, Jiří ; Richtár, Jan (oponent) ; Cigánek, Martin (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce pojednává o polovodivých materiálech na bázi diketopyrroloindolů, jejich přípravě a možné aplikaci. V teoretické části práce je představen současný náhled na problematiku organické elektroniky a fotoniky, dále jsou představeny technologie využívající potenciálu organických molekul chovat se jako polovodiče schopné přenosu elektrické energie. Stručnou historií jsou připomenuty milníky důležité pro organické vodivé molekuly a polymery, včetně představení důležité kategorie vysoce-výkonných organických pigmentů a barviv, jako jsou právě diketopyrroloindoly (DPI). V další částí této práce jsou shrnuty dosud známé syntetické přístupy v přípravě samotných DPI, se zaměřením na jejich thiofenové analogy a příbuzných derivátů. V experimentální části je pak popsána příprava základního skeletu molekuly DPI. Nakonec jsou představeny tři deriváty lišící se charakterem postranního alifatického řetězce ze série rozvětvených, lineárních a objemných substituentů připravených pomocí N,N‘alkylačních reakcí.
Vývoj screeningového nástroje pro zjištění kognitivních poruch u starších osob
Panenková, Erika ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Jarolímová, Eva (oponent) ; Kulišťák, Petr (oponent)
Vývoj screeningového nástroje pro zjištění kognitivních poruch u starších osob Mgr. Erika Panenková Abstrakt Kognitivní poruchy jsou nejčastějšími psychiatrickými poruchami vyššího věku, kdy jejich prevalence v populaci roste se zvyšujícím se věkem. Včasnost záchytu osob ohrožených syndromem demence či již stadiem mírné kognitivní poruchy (MCI) vytváří půdu pro časnější intervenci jak farmakologického, tak nefarmakologického typu. Pro záchyt je však nezbytné mít k dispozici dostatečně senzitivní screeningový nástroj, který umožní jednoduše a rychle posoudit kognitivní stav seniora nad 60 let. Tato práce se zaměřuje na vývoj a standardizaci screeningového testu - NANOK screen. Ten jako dostatečně reliabilní a validní nástroj umožní při průměrném času administrace v délce 3 minut a 27 sekund plošné užití metody v ordinacích praktických lékařů, neurologů, geriatrů ale i klinických psychologů a psychologů v sociálních službách. V rámci výzkumné části nabízíme popis vývoje metody (N = 540), studii na zdravé populaci (N = 187) a klinické populaci (N = 97). Výstupem jsou jak percentilové normy, tak cut-off skóry pro různé diagnostické situace: odlišení zdravé populace od populace se syndromem demence a MCI, odlišení pouze osob se syndromem demence a odlišení pouze osob s MCI. Vzhledem ke zjištění, že jsou výsledky...
Wisconsinský test třídění karet. Výkon u zdravé české populace a pacientů se schizofrenií
Kawaciuková, Radka ; Šípek, Jiří (oponent) ; Niederlová, Markéta (oponent)
Wisconsinský test třídění karet (WCST)1 je obecně používán jako test exekutivních funkcí. Někteří autoři jej také nazývají testem přesunu myšlenkových setů, inhibice, flexibility, řešení problémů nebo kategorizace (Miyake a spol., 2000). Původně byl test vyvinut jako metoda měření schopnosti abstraktního myšlení a schopnosti přesouvat kognitivní strategie v reakci na nepředvídané změny v prostředí (Berg, 1948; Grant a Berg, 1948). Přestože byl WCST vyvinut a zpočátku používán u zdravé dospělé populace, stále více se prosazoval v klinické praxi jako nástroj neuropsychologické diagnostiky (Lezak, 1995; Spreen a Strauss, 1991). Během let používání se test vyvíjel a vznikaly jeho různé verze. V rigorózní práci se věnujeme Heatonově verzi testu (Heaton, 1981). Heaton vypracoval standardní systém administrace a skórování a dodal tak testu potřebnou exaktnost. Díky přesnosti hodnocení a množství objektivních skórů, které poskytuje, je Heatonova verze testu velmi oblíbená mezi výzkumníky. Populal'itn testu v kli11ické praxi prameni z určité senzitivity k poškozeni mozku, a především frontálních laloků, referované různými autory. (Drewe, 1974; Miller, 1963; Weinberger, Berman a Zec, 1986). Studium pacientů s různým poškozením mozku postupně dospělo k úvaze, že exekutivní funkce úzce souvisí s frontálními laloky....
Krize a osobnostní růst. Možnosti a metafory krize
Veselá, Ivana ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Každý lov k má zkušenost s krizí, je to p irozená sou ást lidského života. Krize v sob skrývá potenciál v podob výzvy a možnosti nového vnímání sv ta a sebe sama. V této práci se zam uji na možnosti, které se lov ku otevírají v p ípad , že vyhledá odbornou pomoc. P edpokládám, že krize je sou ástí procesu osobnostního r stu. Hlavní teoretické kapitoly se tedy týkají t chto dvou témat. Krizi nejprve definuji v etn jejího pr b hu a r zných typ . Následn ji za azuji do kontextu náro ných životních situací v etn možností strategií zvládání. Osobnostní r st definuji i z hlediska vývoje a zm ny. Obojí je zam eno procesuáln . Cílový stav je nazna en v subkapitole o optimální osobnosti. Dále se zabývám oblastí pozitivní psychologie, která se soust edí p edevším na kvalitu života lov ka. Za nejd ležit jší koncepty ve vztahu ke krizi, které zde zmi uji, považuji Rotter v Locus of control a Seligman v nau enou bezmocnost. Z oblasti psychoterapeutických sm r jsem zvolila existenciáln -humanistickou tradici, která nejvíce odpovídá mé výzkumné otázce na možnosti krize. V nuji se zde zakladatel m hlavních sm r - V.E. Franklovi a Logoterapii, A. Maslowovi a Humanistické psychoterapii, C. R. Rogersovi a Na klienta orientované psychoterapii a F. Perlsovi a Gestalt psychoterapii. Navíc je v teoretické ásti ješt kapitola o...
Námět v díle současných českých malířů a jeho vztah k osobnosti tvůrce
Uholyeva, Xenie ; Slaměník, Ivan (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá osobností výtvarného umělce, některými obsahovými charakteristikami jeho díla a vztahem mezi nimi. Teoretická část začíná úvodem do problematiky interdisciplinárního výzkumu výtvarného umění. V druhé kapitole je přehled dosavadních výzkumů, zaměřených na osobnost výtvarného umělce, na osobnostní koreláty kreativity obecně a na některé typologie umělců, které berou v potaz jejich tvorbu a osobnost. S těmito studiemi později porovnáváme naše vlastní měření. Třetí kapitolu věnujeme námětu ve výtvarném umění. Pojednáváme o námětu jako o aspektu tvorby, který může přinést psychologické informace o umělci. Popisujeme proces tvorby z hlediska geneze námětu. Zabýváme se také vlivem námětu na vnímání uměleckého artefaktu. Ve čtvrté kapitole krátce popisujeme výzkum Stanislava Drvoty, který pak v empirické části reprodukujeme v pozměněné podobě. Ve výzkumné části popisujeme osobnostní charakteristiky umělců pomocí osobnostních dotazníků. S využitím experimentálního nástroje, převzatého od Stanislava Drvoty, hodnotíme obsahové charakteristiky tvorby. V poslední části dáváme do vztahu osobnost umělce a obsahové charakteristiky jeho tvorby.
Encounterové skupiny: místo pro každého?
Šaldová, Helena ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Junková, Vendula (oponent)
Hlavním cílem teoretické části diplomové práce je představení Encounterových skupin. V první řadě se čtenář seznámí s humanistickou psychologií a Člověkem centrovaným přístupem (PCA), ze kterých Encounterové skupiny vzešly. Dále jsou rozebírána klíčová témata - definice Encounterových skupin, jejich cíle, srovnání s psychoterapií, či role facilitátora. Důkladně je popsán terapeutický proces, charakteristický nejen pro Encounterové skupiny, ale pro přístup PCA celkově. V další části jsou prezentovány kritiky, na které navazuje přehled výzkumů, týkajících se především efektivity a indikace. Závěr teoretické části pojednává o uplatnění a potenciálu Encounterových skupin. Stěžejní v empirické části je kvantitativní výzkum, který mapuje rozdíly mezi dvěma skupinami ve třech psychologických charakteristikách (obranné mechanismy, locus of control a copingové strategie). Porovnáván je výběr současných členů Encounterové skupiny s výběrem těch, kteří z ní odešli. Empirická část také prezentuje prediktivní faktory, determinující setrvání či odchod z Encounterové skupiny. Některé výsledky jsou interpretovány za pomoci dat z doplňujícího kvalitativního průzkumu. Mezi porovnávanými skupinami byl zjištěn rozdíl zejména v copingových strategiích a byla nalezena kombinace významných prediktivních faktorů.
Aktualizace podnětového materiálu Rosenzweigova obrázkového frustračního testu a její praktické použití
Čáp, David ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Niederlová, Markéta (oponent)
Rosenzweigův obrázkový frustrační test (PFT) pro dospělé neměl nikdy vytvořeny normy na české populaci. Od doby, kdy vznikl, jeho grafický podnětový materiál velmi zestárl a stal se téměř nepoužitelným. Tato práce si klade za cíl seznámit čtenáře s metodou PFT a následně představit nový grafický materiál a nově vzniklé normy. Validita a reliabilita nové verze PFT (C-W) byla zkoumána na vzorku 30 studentů ve věku 14 až 16 let. Standardizace byla provedena na vzorku 100 studentů ve věku 14 až 17 let. Nové normy byly vytvořeny pro kategorie, S-E vzorce a GCR. Upraveno bylo také vyhodnocení testu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 285 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.