|
Monitoring užívání žvýkacího tabáku u hráčů ledního hokeje
Čmejla, Filip ; Šťastný, Petr (vedoucí práce) ; Kregl, Jan (oponent)
Název: Monitoring užívání žvýkacího tabáku u hráčů ledního hokeje. Cíle: Cílem je zjistit frekvenci, kauzalitu užívání žvýkacího tabáku u hráčů LH a jeho sportovně- sociální kontext. Proč je u hokejistů v poslední době tabák tak oblíbený. Metodika: Výzkum byl založený na dotazníkovém šetření. Dotazník tvořilo 22 otázek, respondenti měli vždy na výběr z několika možností, až na 3 otázky, které byly otevřené. Některé otázky vyžadovaly odpověď ANO/NE a u některých se dalo vybrat z několika možností. Otázky byly strukturovány od nejzákladnějších po více specifické. Jediná povinná otázka v dotazníku byla otázka číslo jedna. Pro respondenty, kteří vybrali možnost NE v první otázce, dotazník končil. Respondenti tedy měli možnost vynechávat otázky. Dotazníkové šetření bylo maximálně anonymizované a probíhalo přes internet. Jeho časová náročnost se pohybovala okolo 5 minut. Výsledky: Z výsledků vyplývá, že 35,2 % z 216 hokejistů užívá žvýkací tabák, a to poměrně ve velkém množství. Skoro 40 % z nich vyžvýká 7 a více sáčků za den, po jeho užití se cítí soustředění a uvolnění. Většina respondentů se s žvýkacím tabákem seznámilo kvůli lednímu hokeji a spoluhráčům. V hokejovém prostředí je nejoblíbenější porcovaná forma, převážně od značky Siberia. Tabák je velmi oblíbená záležitost hokejistů a je velmi snadno...
|
|
Role programu "I ve mně je lídr" při rozvíjení klíčových kompetencí
Kučerová, Zuzana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent)
Předmětem této práce je popsat a představit program I ve mně je lídr jako jedno z možných východisek současného výchovně - vzdělávacího působení na žáky všech stupňů vzdělávacího systému ve smyslu jejich vybavení klíčovými kompetencemi. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se rámcového vzdělávacího programu, klíčových kompetencí ve vzdělávání a školního vzdělávacího programu. Dále jsou zde popsány principy 7 návyků efektivního jednání a uvedeno, jak je lze pomocí programu I ve mně je lídr aplikovat ve školním prostředí. Praktická část práce se zaměřuje na metody vedoucí k osvojování klíčových kompetencí v rámci hodin Osobnostně - sociální výchovy a na možnosti a dopad zavedení programu I ve mně je Lídr do praxe na Základní škole Bratří Čapků v Ústí nad Orlicí. Zjišťování informací probíhalo prostřednictvím rozhovorů a následných dotazníků. Z tohoto výzkumu vyplynulo, že umístění Osobnostní a sociální výchovy jako samostatného předmětu, jeho náplň i výstupy, jsou v souladu s doporučeními Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělávání, i se smýšlením a záměry třídních učitelů. Dále se ukázalo, že i přes to, že dle vyjádření vyučujících principy 7 návyků pomáhají rozvíjet všechny klíčové kompetence uváděné v RVP ZV, je v současné době ve výuce využívá pouze polovina učitelů....
|
|
Vzdělávací program "I ve mně je lídr" na základní škole
Kubátová, Iveta ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vzdělávacím programem "I ve mně je lídr" na 1. stupni základní školy. Je složena ze tří částí- teoretické, analytické a praktické. V teoretické části je představen samotný program a vymezen pojem návyk. Závěr této části je zaměřen na provázanost sebeřízení s rámcový vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Analytická část shrnuje zkušenosti a výsledky vzorové školy A. B. Combs a dalších škol, které tento program ve své výuce využívají, na základě analýzy českých i zahraničních zdrojů. Praktická část je pak kvalitativním šetřením, jehož hlavním cílem je reflektovat výuku, která je založena na sebeřízení a se opírá o poznatky získané v rámci teoretické části.
|
|
Hodnocení současných výživových zvyklostí dětí předškolního věku
Čadová, Denisa ; Kočí, Jana (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent)
Tato práce se zabývá hodnocením současných stravovacích návyků dětí předškolního věku. Představuje význam vyvážené stravy z hlediska tělesného, duševního a sociálního vývoje dětí. Popisuje rizika, která mohou nastat v důsledku špatné stravy, jako je dětská obezita, diabetes druhého typu a různé duševní poruchy. Práce popisuje optimální stravu předškolních dětí z hlediska makronutrientů, mikroživin a pitného režimu. Dále se v práci pojednává o konkrétních výživových doporučení pro stravování dětí předškolního věku. Popisuje skutečný stav výživy předškolních dětí a poté navrhuje způsoby, jak podpořit zlepšení výživy dětí v mateřských školách. Praktická část práce se zabývá hodnocením stravování dětí v konkrétních mateřských školách. Byla zhotovena analýza dat ze strukturovaného dotazníku. Cílem této práce je hodnocení výživy dětí předškolního věku z pohledu učitelů mateřských škol a poukázat na možnost využití některých programů zabývající se zlepšováním výživy v mateřských školách. Klíčová slova: výživa, stravování, zdraví, návyk, dítě, škola, hodnocení, riziko, obezita, prevence, podpora, programy
|
|
Dopady chování jednotlivců závislých na drogách na chod romské komunity
KVASNIČKOVÁ, Kateřina
Diplomová práce se zabývá problematikou drogové závislosti, okolnostmi, které vedou k drogové závislosti zejména jejími samotnými dopady, jež má na jedince. Dále se zabývá jejich chováním v rámci jednotlivých oblastí života a dopady chování drogově závislých, konkrétně pak dopady chování drogově závislých Romů na chod romské rodiny a komunity. Cílem diplomové práce je seznámit čtenáře s drogovou problematikou romského etnika, specifiky v chování drogově závislých a s dopady závislostního chování na jejich prostředí. V práci jsou definovány a podrobněji rozpracovány pojmy a charakterizována problematika související s drogovou závislostí romského etnika a jeho specifiky. Součástí analýzy jsou i polostrukturované rozhovory, které slouží k autentickému přiblížení chování drogově závislých Romů a k uvědomění si, jaké dopady užívání drog romská komunita nejvíce pociťuje. Těmi jsou negativní a odsuzující přístup starší generace k drogově závislým členům, ekonomické zatížení rodin uživatelů drog, přetrvávající negativní postoj majoritní společnosti k Romům jako k celku, který je chováním drogově závislých a jejich zvýšenou trestnou činností ještě více umocňován.
|
|
Alkoholismus, terapie a abstinence mladistvých
Burnagielová, Lucie
Bakalářská práce se zabývá alkoholismem mladistvých, jejich terapií a následnou abstinencí. Teoretická část nabízí vznik alkoholové závislosti, její příčiny a průběh, účinky alkoholu na člověka a jeho chování a možnosti prevence na středních školách. Dále popisuje stádia alkoholismu a způsoby léčby a terapie. Autorka se zaměřuje na volnočasové aktivity mladistvých a způsoby, jak překonat alkoholismus. Metodou teoretické části je studium dostupných literárních zdrojů a současně zkušenosti z blízkého okolí. Praktická část pomocí kasuistiky zkoumá, jak se někteří žáci střední školy snaží z alkoholismu vyléčit, jak tráví svůj volný čas bez konzumace alkoholu a zvládají každý den abstinence a zda mají o léčbu zájem.
|
|
Vzdělávací program "I ve mně je lídr" na základní škole
Kubátová, Iveta ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vzdělávacím programem "I ve mně je lídr" na 1. stupni základní školy. Je složena ze tří částí- teoretické, analytické a praktické. V teoretické části je představen samotný program a vymezen pojem návyk. Závěr této části je zaměřen na provázanost sebeřízení s rámcový vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Analytická část shrnuje zkušenosti a výsledky vzorové školy A. B. Combs a dalších škol, které tento program ve své výuce využívají, na základě analýzy českých i zahraničních zdrojů. Praktická část je pak kvalitativním šetřením, jehož hlavním cílem je reflektovat výuku, která je založena na sebeřízení a se opírá o poznatky získané v rámci teoretické části.
|
| |
| |
|
Informovanost o výživě a stravovací návyky dětí staršího školního věku vybraných základních škol
Hobzková, Markéta ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent)
Název: Informovanost o výživě a stravovací návyky dětí staršího školního věku vybraných základních škol Autor: Markéta Hobzková Katedra: Pedagogiky Vedoucí práce: PaedDr. Eva Marádová, CSc. Abstrakt: Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. Část teoretická je zaměřena na problematiku stravování, na jednotlivé složky výživy a vysvětlení jejich důležitosti ve vztahu k danému věku dětí. Dále jsou zde objasněny pojmy stravování se zaměřením na specifické potřeby ve výživě dětí staršího školního věku a popsána důležitost dodržování stravovacích návyků v souvislosti s poruchami příjmu potravy a obezitou. Cílem empirické části práce je zmapovat znalosti žáků v oblasti výživy, získat informace o jejich stravovacích návycích a zjistit, zda existuje vztah mezi znalostmi dětí v oblasti výživy, způsobem jejich stravování a jejich nutričními preferencemi. Získání informací bylo realizováno prostřednictvím anonymního polostrukturovaného dotazníku u žáků vybraných základních škol 7. -9. ročníku. Klíčová slova: potrava, výživa, stravování, návyk, děti
|